UOKiK zakończył ostatnie z postępowań dotyczących opłat likwidacyjnych w polisach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Skandia Życie zobowiązało się do ich obniżenia. Urząd zarzucił towarzystwom ubezpieczeniowym, że stosując opłaty likwidacyjne przerzucają na konsumentów koszty, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej.
Reklama online rośnie w siłę. W ubiegłym roku jej wartość przekroczyła 3 mld zł. Udział internetu w torcie reklamowym w tym roku może sięgnąć 28 proc., przede wszystkim kosztem reklamy telewizyjnej. Szybki wzrost notują reklama w mediach społecznościowych i social wideo – taka tendencja powinna się utrzymywać.
Aktor uważa, że Polska powinna przyjąć uchodźców z Bliskiego Wschodu. Rozumie ich potrzebę ucieczki z kraju ogarniętego wojną, a także pragnienie życia na lepszym poziomie materialnym. Podkreśla, że Polacy również poszukiwali szczęścia i wolności poza granicami swojego kraju.
Niskie stopy procentowe automatycznie obniżają ratę kredytów ze zmiennym oprocentowaniem, głównie hipotecznych. Kredyty konsumpcyjne zaciągane na kilka lat z reguły maja jednak stałą stopę oprocentowania. Dla obecnie branych pożyczek jest ona niska, jednak banki próbują wynagrodzić sobie stratę, podnosząc koszt prowizyjny lub domagając się ubezpieczenia.
Działania ludzi dzielą się na skuteczne i nieskuteczne. Te pierwsze zazwyczaj prowadzone są cicho, bez rozgłosu. Przykładem tych drugich są działania ruchów społecznych, np. frankowiczów. Jak do tej pory ich działania niestety to sporo hałasu, a efekty są mizerne. I pomyśleć, że w tym samym czasie wiele osób z kredytami frankowymi pozbyło się skutecznie całego zadłużenia.
W artykule: Czytelnicy kontra komornik Bąk-Batowska. Sprawa I
opisałem sprawę zajęcia i odebrania pojazdu czytelnikowi oraz „przesłuchania” celem ustalenia jego stanu majątkowego. Czynności miały miejsce w miejscu pracy czytelnika. Przedstawiłem wyjaśnienia stron. Artykuł ukazał się 15 marca. W zeszłym tygodniu czytelnicy przesłali mi pismo prezesa Sądu Rejonowego w Opolu Lubelskim (datowane na 11 marca), który rozpatrzył ich skargę na działanie męża komornik Bąk-Batowskiej.
NIK ustaliła, że inwestycje w pasie nadbrzeżnym mogą powstawać w sposób przypadkowy i nieprzewidywalny. Nie ma bowiem planowania przestrzennego na terenach przylegających do brzegu morskiego. Aż 80 proc. tego terenu nie było objęte planami zagospodarowania, dzięki czemu można było tam budować na podstawie indywidualnych decyzji administracyjnych.
Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył 24 marca do Trybunału Konstytucyjnego ustawę medialną z 30 grudnia 2015 r. Zdaniem RPO ustawa narusza konstytucyjne gwarancje wolności słowa i wolności mediów podporządkowując publiczne radio i telewizję bezpośrednio rządowi i ignorując konstytucyjną rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Grupa Młodzieży Wszechpolskiej spaliła na placu przed Teatrem Dramatycznym w Białymstoku kukłę z podobizną kanclerz Niemiec Angeli Merkel owiniętą we flagę Unii Europejskiej. Skandowano również hasła przeciwko imigrantom, islamowi, tolerancji. Wszystko to pod wpływem tragicznych wydarzeń w Brukseli.
Czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest wykroczeniem. Definicja karanych czynów jest jednak niejasna i nieprecyzyjna, dlatego Rzecznik Praw Obywatelskich skierował w tej sprawie wniosek do Trybunału Konstytucyjnego.
Przedsiębiorcy skarżą się, że nadmierny biurokratyzm państwa i urzędników utrudnia im prowadzenie biznesu, zabierając czas i energię, które mogliby przeznaczyć na rozwój działalności. Jak wskazują autorzy Białej Księgi „Stop biurokratyzmowi”, największym problemem polskiej rzeczywistości biznesowej jest przeregulowanie, a do tego niska jakość i duża zmienność obowiązującego prawa.
Obowiązujące prawo nie zapewnia realnej ochrony przed bezdomnością w wyniku eksmisji, w sytuacji gdy dłużnikowi nie zostało przyznane prawo do lokalu socjalnego. Świadczą o tym skargi obywateli kierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich, a także informacje otrzymywane od organizacji pozarządowych i samorządu komorniczego.
Reklamy kredytów konsumenckich powinny być zrozumiałe, jednoznaczne i czytelne. UOKiK uznał, że telewizyjne spoty pięciu instytucji finansowych nie spełniały tych wymogów. Zakwestionowano m.in. zbyt małą czcionkę i krótki czas wyświetlania informacji
Mylne lub niepełne informacje na temat oferty narażają konsumentów na podjęcie niekorzystnej dla nich decyzji rynkowej. Przekazywanie rzetelnych danych jest szczególnie istotne w przypadku usług finansowych m.in. ze względu na ich skomplikowany charakter czy trudny do zrozumienia język umów.