MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  wtorek 19 marca 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Agenci katowickiej Delegatury CBA zatrzymali 8 osób w sprawie dotyczącej m.in. zorganizowanej grupy przestępczej mającej na celu popełnianie przestępstw polegających na powoływaniu się na wpływy w służbach specjalnych SKW, ABW, CBA, w instytucjach państwowych, Policji, ministerstwach, urzędach celno-skarbowych oraz poprzez wywoływanie przekonania o istnieniu takich wpływów, w tym pośrednictwa w załatwieniu spraw w zamian za korzyści majątkowe albo ich obietnicę

     

    I tak na przykład, zatrzymani mieli spowodować wstrzymanie i nieprowadzenie wobec spółki jakichkolwiek czynności kontrolnych przez organy skarbowe jak również roztoczenie nad spółką tzw. „parasola ochronnego” służb w zamian za zatrudnienie wskazanych osób. W innym przypadku spowodowali u poszkodowanego wrażenie i przekonane, że przez wiele miesięcy pracuje na rzecz państwa Polskiego w rzeczywistości pracował, działał na rzecz grupy przestępczej.

     

    Wg ustaleń CBA, grupa działała w okresie od lipca 2015 roku do grudnia 2017 roku. Wśród zatrzymanych są osoby podające się za funkcjonariuszy służb specjalnych - Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, utwierdzając w tym przekonaniu poszkodowanych i takie, które tę grupę przestępczą założyły i kierowały.

     

    Śledztwo prowadzi Delegatura Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Katowicach pod nadzorem Prokuratury Regionalnej w Katowicach. Agenci CBA przeszukali mieszkania zatrzymanych w Warszawie, w Łodzi i w okolicach tych miast.

    Sprawa jest rozwojowa, niewykluczone dalsze zatrzymania i powiększenie listy zarzutów.

     

     

     

    CBA

  • Agenci z Delegatury CBA w Rzeszowie zatrzymali 4 osoby ze ścisłego kierownictwa mieleckiej spółki akcyjnej z branży produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych. Usiłowali wyłudzić ponad 27,7 mln zł dotacji od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

     

    Wśród zatrzymanych przez CBA są Robert Ch. współwłaściciel i obecny prezes zarządu spółki, byli prezesi Łukasz M. i Tadeusz S. oraz Jerzy B. – były prokurent i członek rady nadzorczej.

    Śledczy ustalili, że w okresie 2013/2014 przedstawiciele spółki usiłowali wyłudzić ponad 27,7 mln zł od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na wg nich wysokospecjalistyczny projekt produkcji struktur lotniczych. Złożony wniosek o tą wielomilionową dotację poświadczał nieprawdę, zawierał nierzetelne informacje o udziale w realizacji projektu m.in. znanych firm lotniczych, politechniki, uniwersytetu i oraz szeregu innych instytucji naukowo–badawczych.

     

    Mimo tego oraz nierzetelnych danych dotyczących kosztów przeprowadzonych prac badawczo–rozwojowych oraz autentycznej wartości projektu, fikcyjny wniosek trafił do PARP i na jego podstawie na początku 2014 roku w dwóch transzach wypłacono blisko 10 mln zł.

     

    Agenci CBA ustalili także, iż podejrzany, były prezes Łukasz M. usiłował wyłudzić z banku promesę kredytową dotyczącą deklaracji banku na udzielenie kredytu inwestycyjnego w kwocie 30 mln zł.

     

    Agenci CBA przeszukali siedzibę spółki oraz biura rachunkowego. Zatrzymani usłyszą zarzuty w Śląskim Wydziale Zamiejscowym Departamencie ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Katowicach.

     

     

     

    CBA

     

  • Agenci z Delegatury CBA w Łodzi zatrzymali kolejne 3 osoby w śledztwie dotyczącym m.in. wystawiania i używania w ramach zorganizowanej grupy przestępczej faktur VAT poświadczających nieprawdę, uszczupleniu należności Skarbu Państwa z tytułu podatku od towarów i usług, a także legalizowania środków pieniężnych pochodzących z przestępstw

     

    W Warszawie agenci CBA zatrzymali troje biznesmenów pochodzenia wietnamskiego działających w branży tekstylnej w Wólce Kosowskiej. Funkcjonariusze CBA przeszukali mieszkania zatrzymanych - zabezpieczono m.in. kilkaset tysięcy złotych i walutę obcą oraz złoty zegarek znanej marki. Czynności były wykonywane przy udziale funkcjonariuszy łódzkiego urzędu celno – skarbowego.

     

    Ustalenia śledczych wskazują, że tylko od marca 2017 roku ich spółki wystawiły faktury VAT poświadczające nieprawdę na blisko 13 mln złotych. Zatrzymani przez CBA członkowie zorganizowanej grupy przestępczej usłyszeli także zarzuty prania pieniędzy na kwotę co najmniej 67 mln zł. Kwoty te mogą się zwiększyć, czynności trwają.

     

    Zatrzymane osoby usłyszeli zarzuty w Prokuraturze Okręgowej w Łodzi.

     

    W czerwcu ub.r. funkcjonariusze z łódzkiej Delegatury CBA zatrzymali biznesmena, w jednej z łódzkich restauracji, na gorącym uczynku sprzedaży fikcyjnych faktur VAT. Do dziś w tym śledztwie nadzorowanym przez Prokuraturę Okręgową w Łodzi zarzuty dotyczące m.in. udziału w latach 2014-2017 w zorganizowanej grupie przestępczej usłyszało 29. podejrzanych: pośredników, pomocników i przedstawicieli spółek. Grupy te miały na celu popełnianie przestępstw polegających na fikcyjnym obrocie m.in. towarami tekstylnymi i wystawianiu nierzetelnych faktur VAT. Jeden z zatrzymanych przez CBA przedstawicieli warszawskiej spółki należącej do cudzoziemców miał „przeprać” blisko 25 mln zł „brudnej” gotówki.

     

    Sama tylko Delegatura CBA w Łodzi prowadzi pod nadzorem prokuratury cały szereg śledztw ws. wyłudzeń podatków - ujawnione straty Skarbu Państwa z tytułu takiej działalności przestępczej sięgają wielu dziesiątek milionów złotych.

     

    Prowadzący postępowania funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego nadal nie wykluczają kolejnych zatrzymań i powiększenia listy zarzutów w tych śledztwach.

     

     

     

    CBA

  • Dbajmy o swoje dane osobowe i przygotowujmy się do RODO - to dwa główne przesłania GIODO w dniu tego święta

     

    Podobno wiek XXI ma tylko jedną cenną walutę – informację. Jeśli tak jest, to dane osobowe są tą najcenniejszą – złotą monetą. A jednocześnie ochrona tych informacji to nic innego, jak obrona prywatności, czyli tej sfery życia człowieka, w którą nie należy wkraczać bez pozwolenia lub istotnego uzasadnienia.

    Prywatność ma bowiem wartość nie tylko materialną – choć o niej mówi się najczęściej – ale także swój aspekt ludzki – rozumiany jako ochrona jednego z podstawowych praw obywatela.

     

    W nawale codziennych zajęć i obowiązków nie zawsze uświadamiamy sobie, jak często mamy do czynienia z danymi osobowymi i jak powinniśmy być za nie odpowiedzialni.

     

    Żyjąc w dobie społeczeństwa informacyjnego, chętnie udostępniamy wiele informacji o sobie i swoich bliskich czy przyjaciołach. Niestety, często czynimy to nie tylko bez należytej staranności, ale i bez refleksji. Nie zawsze zastanawiamy się nad konsekwencjami takiego zachowania. Tymczasem inni, zwłaszcza firmy, skrupulatnie zbierają, utrwalają, przechowują i zestawiają te dane, wyciągają na ich podstawie wnioski, przez co dysponują ogromną wiedzą na nasz temat.

     

    Nie zapominajmy też, że z informacji tych korzystają również osoby, które nie zawsze mają wobec nas czyste intencje. Jeśli z naszych danych korzystają jedynie w celach marketingowych, to choć jest to uciążliwe, nie stanowi poważnego zagrożenia. Lecz jeśli, dysponując wieloma naszymi danymi, kradną nam najpierw tożsamość, a potem np. pieniądze z konta – rodzi to już poważne i bardziej dotkliwe skutki.

    Obchodzony co roku 28 stycznia Dzień Ochrony Danych Osobowych jest doskonałą okazją do refleksji nad tymi zagadnieniami.

     

    Ważne jest bowiem, żebyśmy nauczyli się widzieć związek między swoim zachowaniem a naruszaniem naszej prywatności; żebyśmy wiedzieli, kiedy możemy odmówić podania swoich danych, a kiedy nie; żebyśmy mieli świadomość zagrożeń i potrafili je minimalizować; żebyśmy umieli wyznaczać granicę w udostępnianiu informacji.

     

    To również istotne w kontekście ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), które od 25 maja 2018 r. zacznie być bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE, wzmacniając, z jednej strony, prawa obywateli, i nakładając nowe obowiązki na administratorów danych z drugiej.

    Nowe prawo w sposób istotny zmienia podejście do ochrony danych osobowych, dlatego ważne jest, by zrozumieć jego założenia i nauczyć się właściwie stosować wprowadzone nim instrumenty i rozwiązania. Czasu na właściwe przygotowanie się jest coraz mniej, dlatego w Dniu Ochrony Danych Osobowych warto o tym przypominać.

     

    Właściwe przygotowanie się do RODO to zresztą temat przewodni obchodów tego święta w 2018 r. Organizowane z tej okazji liczne wydarzenia stanowią kontynuację dotychczasowych działań informacyjno-edukacyjnych prowadzonych przez GIODO, mających pomóc administratorom w przygotowaniu się do reformy systemu ochrony danych osobowych. Realizowane przez cały ubiegły rok konsultacje publiczne, szkolenia sektorowe, spotkania informacyjne to tylko przykłady inicjatyw zmierzających do osiągnięcia przez polskich administratorów jak najwyższego poziomu zgodności z nowymi przepisami.

     

    Temu celowi służyć też może specjalny przygotowany przez GIODO materiał „Czy jesteś gotowy na RODO?”, zwracający uwagę na najważniejsze zagadnienia i obszary, w których następować będą znaczące zmiany. Jest on dostępny na stronie internetowej urzędu. GIODO zachęca, by poddać się temu sprawdzianowi i ocenić swoją gotowość do stosowania RODO.

     

     

     

    GIODO

     

  • Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przedłożony przez ministra finansów

     

    W związku z dużą ilością zmian, które powinny być wprowadzone do obecnej ustawy z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zdecydowano się na opracowanie projektu nowej ustawy. Tym samym nowe prawo powinno być czytelniejsze, a zmienione obowiązki i uprawnienia instytucji zobowiązanych do stosowania ustawy, jednostek współpracujących oraz Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF), wynikające z tych przepisów – łatwiejsze do identyfikacji.

     

    W nowej ustawie wskazano m.in.:

    nowe kategorie instytucji zobowiązanych do stosowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

    zadania Komitetu Bezpieczeństwa Finansowego;

    mechanizmy dotyczące przygotowania krajowej oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;

    obowiązki instytucji zobowiązanych, w tym dotyczące stosowania środków bezpieczeństwa finansowego;

    przepisy dotyczące utworzenia i funkcjonowania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych;

    zasady dotyczące gromadzenia przez GIIF informacji potrzebnych do wypełniania przez niego zadań ustawowych, ich ochrony oraz udostępniania tych informacji innym podmiotom;

    przepisy dotyczące wstrzymywania transakcji i blokowania rachunków;

    precyzyjniejsze zasady współpracy GIIF z zagranicznymi jednostkami analityki finansowej i Europolem;

    przepisy dotyczące szczególnych środków ograniczających przeciwko osobom, grupom i podmiotom;

    przepisy dotyczące kontroli instytucji zobowiązanych, a także sankcji administracyjnych nakładanych na instytucje zobowiązane nieprzestrzegające obowiązków nałożonych na nie tą ustawą.

     

    Nowa ustawa powinna przyczynić się do efektywniejszego funkcjonowania systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz lepszego dostosowania polskich regulacji do rekomendacji międzynarodowych.

    Zaproponowano, aby ustawa weszła w życie po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych artykułów, które powinny obowiązywać po 18 miesiącach od ogłoszenia.

     

     

     

    Rada Ministrów

     

  • 13 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz. U. poz. 2491) tzw. ustawa STIR. W BIP MF udostępniona została wyszukiwarka podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT

     

    Najważniejszym celem ustawy STIR jest ograniczenie luki w podatku VAT. Luka ta jest spowodowana wyłudzeniami skarbowymi dokonywanymi najczęściej przez zorganizowane grupy przestępcze. Następuje to poprzez generowanie sztucznych tzw. transakcji karuzelowych za pomocą transferów pieniężnych na rachunkach bankowych. Faktycznym celem tych transakcji jest wyłudzenie podatku w postaci nienależnego zwrotu VAT, co powoduje znaczne straty Skarbu Państwa.

     

    Nowoczesna analiza sektorowa

    Ustawa STIR przewiduje stopniowe uruchomienie systemu analizy i przekazywania informacji w celu zapobiegania wyłudzeniom skarbowym. Na podstawie przepisów wprowadzonych tą ustawą Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) będzie otrzymywał informacje o rachunkach podmiotów kwalifikowanych w rozumieniu ustawy STIR (tj. innych niż rachunki osób fizycznych, służące do celów prywatnych), a także o wszystkich transakcjach tych podmiotów dokonywanych za pośrednictwem objętych tym systemem rachunków bankowych lub rachunków spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK). W oparciu o te informacje system informatyczny Szefa KAS będzie dokonywał analizy ryzyka wystąpienia wyłudzenia skarbowego. Wszystkie informacje będą przesyłane automatycznie i elektronicznie za pośrednictwem izby rozliczeniowej.

     

    Podstawowe skutki ustawy

    Niezwłoczna analiza ryzyka Szefa KAS przy pomocy nowoczesnych narzędzi informatycznych umożliwi szybką reakcję organów KAS. Przewidziana przez ustawę STIR blokada rachunku podmiotu kwalifikowanego zapobiegnie transferom środków pochodzącym z wyłudzeń. Blokada rachunku będzie możliwa na 72 godz. z opcją przedłużenia o 3 miesiące, po spełnieniu ściśle określonych warunków. Powyższe nie dotyczy rachunków bankowych osób fizycznych, służących do ich prywatnych rozliczeń. Dokładna i kompleksowa analiza pozwoli ponadto na zminimalizowanie ryzyka niechcianych konsekwencji dla uczciwych przedsiębiorców.

     

    Efektem prewencyjnego oddziaływania wprowadzanego systemu analizy ryzyka i możliwości szybkiej reakcji organów skarbowych powinno być istotne ograniczenie wyłudzeń skarbowych, poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej dla wszystkich podatników poprzez przywrócenie uczciwej konkurencji na rynku oraz umocnienie pewności prawa w wyniku upublicznienia informacji o zarejestrowanych i wykreślonych podatnikach VAT.

     

    Wykazy podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT

    W wyniku wejścia w życie ustawy STIR, w dniu 13 stycznia 2018 r. Ministerstwo Finansów udostępniło wykazy podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Ich publikacja jest pierwszym istotnym elementem wchodzących w życie zmian wynikających z ustawy STIR. Wykazy zawierają informacje przydatne dla uczciwych podatników VAT.

     

    Możliwość wyszukania informacji na temat podmiotów niezarejestrowanych, wykreślonych lub przywróconych do rejestru VAT ułatwi ocenę i umożliwi weryfikację rzetelności aktualnych i potencjalnych kontrahentów. Praktyka pokazuje, że także rzetelni podatnicy mogą stać się ofiarami oszustów podatkowych. Dostęp do informacji publikowanych w wykazach zminimalizuje ryzyko nieświadomego udziału w karuzelach VAT. Jest to istotne wsparcie dla przedsiębiorców w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych.

     

    Wykazy zawierają listy podmiotów:

    dla których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji (zgodnie z art. 96 ust. 4a)

    które zostały wykreślone przez naczelnika urzędu skarbowego z rejestru jako podatnicy VAT (zgodnie z art. 96 ust. 9 albo 9a)

    których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona (zgodnie z art. 96 ust. 9h-j).

     

    Informacje w wykazach można wyszukiwać według numeru NIP lub fragmentu nazwy wyszukiwanego podmiotu.

     

     

     

    Ministerstwo Finansów

     

  • 9 stycznia 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną oraz pomoc na infrastrukturę lokalną (Dz. U. z 2018 r. poz. 45). Dotychczas obowiązujący program pomocy został dostosowany do zapisów rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1084

     

    Wprowadzone zmiany zaostrzają warunki udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej.

     

    Z kolei udzielanie pomocy na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną będzie możliwe na korzystniejszych warunkach niż obecnie. Zmiany umożliwią również korzystanie z nowych form pomocy, tj. pomocy dla lotnisk i portów, na podstawie uchwał rad gmin, jako uzupełnienia zwolnień ustawowych z podatku od nieruchomości dla infrastruktury transportu publicznego.

     

     

     

    Ministerstwo Finansów

  • - Oszustka i manipulantka – mówi o 38-letniej Katarzynie K. z Warszawy pan Piotr. Mężczyzna sądził, że korzysta z usług prawniczki. Twierdzi, że kobieta prowadząc jego sprawę przywłaszczyła 250 tys. zł. Osób poszkodowanych może być dużo więcej

     

    Pani Elżbieta, emerytka z Warszawy 7 lat temu wróciła z zagranicy i zastała puste mieszkanie. Córka wyniosła jej meble, ale nie chciała się wyprowadzić. W tej trudnej sytuacji pani Elżbieta poznała Katarzynę K. To był początek gehenny.

     

    - Ona mi powiedziała, że nikt nie powinien bogacić się kosztem drugiego – mówi Elżbieta Badowska-Orłowska, która czuje się oszukana przez Katarzynę K.
    Klientem był też Piotr Cz., który odziedziczył po ojcu mieszkanie. Katarzynę K. poznał, bo obiecała, że zajmie się sprawą spadku. Dziś ma zatarg ze stryjem, który nie dostał swojej części i nasłał na niego komornika.

     

    - Staramy się regulować dług, ale jest taka suma, że spłata nas przerasta – opowiada pan Piotr.

    38-letnia dziś Katarzyna K. siedem lat temu prowadziła w Warszawie biuro porad prawnych. Pani Elżbieta i Pan Piotr twierdzą, że zachowywała się jak zawodowy radca. Obiecywała załatwić skomplikowane sprawy, także przed sądem. W ten sposób miała wyłudzić pieniądze. W przypadku pana Piotra chodzi o zawrotną kwotę zachowku - 250 tysięcy złotych.

     

     

     

    Źródło więcej:

    http://www.interwencja.polsatnews.pl/Interwencja__Oficjalna_Strona_Internetowa_Programu_INTERWENCJA,5781/Archiwum,5794/News,6271/index.html#1614123

  • Sejm rozpatrzył poprawki Senatu i ostatecznie uchwalił ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele. Ustawa trafiła na biurko prezydenta, który wcześniej wielokrotnie pozytywnie wypowiadał się na jej temat. Konfederacja Lewiatan od początku była przeciwna tej regulacji

     

    Ustawa wejdzie w życie 1 marca 2018 r. i zakłada stopniowe ograniczanie możliwości handlu w niedziele. W 2018 r. czeka nas 29 niedziel handlowych i 23 niedziele z zakazem handlu. Rok później sklepy otwarte będą już tylko w 15 niedziel, a zamknięte w 37. Natomiast począwszy od 2020 r. handel dozwolony będzie w Polsce jedynie w 7 niedziel, a zabroniony w 45.

     

    - Od początku byliśmy przeciwny tej regulacji. Wskazywaliśmy przede wszystkim na negatywne skutki ekonomiczne jej wprowadzenia. Każde ograniczenie wykonywania pracy skutkuje zmniejszeniem zatrudnienia i dochodów. Zakaz spowoduje, że centra handlowo-usługowe będą pracowały ponad 40 dni w roku krócej. Ograniczenie zatrudnienia dotknie nie tylko osoby pracujące w sklepach, ale również w restauracjach, czy w ochronie mienia i przy sprzątaniu. O ile sprzedaż artykułów pierwszej potrzeby, np. żywności zapewne przeniesie się na inne dni tygodnia, o tyle sklepy, np. ze sprzętem sportowym, odzieżą czy artykułami budowlanymi oraz wyposażenia wnętrz, zmniejszą sprzedaż i zatrudnienie - mówi Krzysztof Kajda, radca prawny, dyrektor departamentu prawnego Konfederacji Lewiatan.

     

    Liczne wyłączenia zawarte w ustawie, a przede wszystkim możliwość otwierania sklepów w niedziele osobiście przez ich właścicieli, doprowadzi zdaniem Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur do sytuacji, że zakaz dotyczyć będzie realnie niewiele ponad 10% spośród 367 000 sklepów ogółem. Bez wątpienia ustawa będzie miała zatem wpływ na konkurencję w sektorze handlu bowiem dotknie głownie sklepy powyżej 100 m2.

     

    Warto także wspomnieć o bardzo niskiej jakości legislacyjnej ustawy. Praktycznie każdy artykuł zawiera niedookreślenia i pozostawia ogromne wątpliwości interpretacyjne, które mogą przełożyć się na odpowiedzialność karną.

     

    Lewiatan bardzo aktywnie uczestniczył w procesie legislacyjnym dotyczącym tej ustawy. - Byliśmy bardzo aktywni w Sejmie, Senacie, Radzie Dialogu Społecznego, Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwie Rozwoju a także w mediach. Budowaliśmy koalicje z innymi organizacjami przedsiębiorców. Wychodziliśmy z alternatywnymi propozycjami legislacyjnymi (np. zmiana kodeksu pracy) - dodaje Krzysztof Kajda.

     

    Bez wątpienia tylko dzięki olbrzymiej mobilizacji środowiska przedsiębiorców ustawa wejdzie w życie dopiero w marcu 2018 r. (jej pierwsze czytanie w Sejmie miało miejsce we wrześniu 2016 r!). Nikt nie przypuszczał, że projekt Solidarności, wspierany politycznie przez PiS, będzie procedowany w Sejmie blisko 1,5 roku. Dzięki bardzo intensywnym pracom w trakcie procesu legislacyjnego udało się zmodyfikować kilka istotnych elementów projektu. Przede wszystkim ustawa uchwalona przez Sejm nie obejmuje zakazem szeroko rozumianej logistyki. Z zakazu wyłączony jest także całkowicie Internet, co otwiera pole wzrostu sprzedaży w tym sektorze.

     

     

     

    Konfederacja Lewiatan

     

     

  • W odpowiedzi na pismo Konfederacji Lewiatan, Główny Inspektor Farmaceutyczny wskazał, że jego odpowiedź z października 2017 r. na pismo Naczelnej Izby Aptekarskiej, nie stanowi wiążącej interpretacji przepisów Prawa farmaceutycznego. Jest to istotne z uwagi na fakt, że odpowiedź GIF dotyczyła m.in. limitu 4 aptek

     

    Stanowisko z października 2017 r. było odpowiedzią na pismo Naczelnej Izby Aptekarskiej, która wniosła o dokonanie jednoznacznej wykładni przepisów Prawa farmaceutycznego, w tym nowelizacji - tzw. „apteki dla aptekarza".W odpowiedzi na pismo NIA, GIF odniósł się m.in. do przekroczenia nowowprowadzonego limitu 4 aptek na skutek czynności prawnych dokonanych po 24 czerwca 2017 r. Zdaniem GIF taka sytuacja powinna stanowić podstawę do wszczęcia postępowania dotyczącego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki.

     

    Jednakże w piśmie skierowanym do Konfederacji Lewiatan, GIF podkreślił, że odpowiedź na pismo NIA „nie stanowi wiążącej interpretacji przepisów prawa".

    Jest to bardzo ważne, gdyż interpretacja GIF przedstawiona na wniosek NIA budziła liczne wątpliwości natury prawnej.
    Tym samym potwierdza się, że interpretacja GIF wyrażona w stanowisku z października 2017 r. nie może stanowić podstawy do cofania zezwoleń na prowadzenie apteki przez wojewódzkie inspektoraty farmaceutyczne.

     

     

     

    Konfederacja Lewiatan

  • Czy obywatel podpisując się pod listą poparcia w sprawie przeprowadzenia referendum lokalnego musi dokładnie podawać wszystkie dane, czy może posługiwać się skrótami, albo niepełnym adresem zamieszkania? Tą sprawą zajął się Naczelny Sąd Administracyjny. NSA uznał, że wszystkie dane osobowe powinny być jasno i czytelnie podane, ponieważ służą do identyfikacji osób popierających wniosek i ułatwiają weryfikację tego poparcia

     

    11 grudnia 2017 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął roku uchwałę (sygn. II OPS 2/17), zgodnie z którą poparcie przez mieszkańca jednostki samorządu terytorialnego wniosku o przeprowadzenie referendum lokalnego wymaga złożenia na karcie poparcia wszystkich danych wymienionych w art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 400), potwierdzonych własnoręcznym podpisem.

     

    Przedmiotowa uchwała została podjęta na wniosek Prezesa NSA, który został złożony w związku z występującymi w orzecznictwie sądów administracyjnych rozbieżnościami na tle kontroli aktów organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz komisarzy wyborczych odrzucających wnioski o przeprowadzenie referendów lokalnych. W szczególności w judykaturze pojawiły się wątpliwości, co do tego, czy do uznania prawidłowości poparcia wniosku o referendum lokalne konieczne jest podanie na karcie poparcia w sposób prawidłowy wszystkich danych osobowych, czy też wystarczy, że na tej karcie zostaną zamieszczone dane osobowe umożliwiające identyfikację osoby składającej podpis nawet, jeżeli popierający wniosek posłużyli się skrótami nazw ulic bądź miejscowości lub też nie wpisali pełnych adresów zamieszkania.

     

    Zdaniem składu siedmiu sędziów NSA analiza normatywna postanowień art. 14 ust. 4 ustawy o referendum lokalnym prowadzi do wniosku, że ustawodawca, w procedurze realizacji uprawnienia do poparcia wniosku o przeprowadzenie referendum, przewidział, że wszystkie określone w tym przepisie dane osobowe powinny być jasno i czytelnie podane, ponieważ służą do identyfikacji osób popierających wniosek i ułatwiają weryfikację tego poparcia.

     

     

     

    RPO

  • Rząd w nowym składzie powinien przede wszystkim zadbać o zwiększenie inwestycji prywatnych i oszczędności, odbudowę zaufania inwestorów do państwa i poprawę wizerunku Polski za granicą - uważa Konfederacja Lewiatan

     

    - Mamy nadzieję, że zmiany w rządzie przyczynią się do lepszej koordynacji polityki gospodarczej, zahamowania powodzi regulacji, które odstraszają przedsiębiorców od inwestowania oraz przełamania partykularnych interesów resortów. Bez tego trudno będzie zwiększyć inwestycje, które spadły do poziomu najniższego od 1995 roku. Oczekujemy również konsultowania z partnerami społecznymi w Radzie Dialogu Społecznego wszystkich ustaw - mówi Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan.Inwestycje są niezbędne, aby zmodernizować przedsiębiorstwa, zwiększyć produktywność i wynagrodzenia, a w konsekwencji dobrobyt naszego kraju.

     

    Pracodawcy oczekują też od nowego rządu przewidywalności prawa, przestrzegania procedur stanowienia prawa i zmiany stanowiska naszego kraju w kwestii przystąpienia do strefy euro.

     

    Priorytetem powinna być poprawa funkcjonowania rynku pracy. Brak dostępu do pracowników stanowi obecnie jedną z głównych barier rozwoju firm. Obniżenie tzw. klina podatkowego mogłoby zachęcić do powrotu na rynek pracy kobiety wychowujące dzieci, osoby starsze, czy ok. 0,5 mln bezrobotnych. Otwarcie polskiego rynku pracy na pracowników z zagranicy i uproszczenie procedur dotyczących zatrudniania, a także poprawa dostępu pracowników do szkoleń to jedne z pierwszych działań, na których powinien się skoncentrować nowy gabinet.

     

     

     

    Konfederacja Lewiatan

  • W ramach Programu organ nadzoru będzie prowadził dialog z podmiotami sektora FinTech, udzielając im odpowiedzi na zadane zapytania w zakresie obszaru prawno-regulacyjnego, wspierając tym samym rozwój nowoczesnych technologii na rynku finansowym przy zachowaniu bezpieczeństwa i odpowiedniej ochrony klientów

     

    Program będzie skierowany do dwóch grup podmiotów sektora FinTech:

    Podmioty planujące rozpoczęcie działalności w ramach części rynku finansowego objętej nadzorem KNF (m.in. start-upy), które posiadają innowacyjny produkt lub usługę finansową opartą na nowoczesnych technologiach informatycznych (IT).

    Podmioty nadzorowane przez KNF planujące wdrożyć innowacyjny produkt lub usługę finansową opartą na nowoczesnych technologiach informatycznych (IT).

     

    W ramach Programu podmiot pytający może uzyskać:

    Wsparcie ze strony UKNF w identyfikacji właściwych przepisów prawa, regulacji i stanowisk nadzorczych mających zastosowanie do danego podmiotu, modelu biznesowego, oferowanego produktu lub usługi finansowej. Informacje o zasadach działania nadzoru, trybie uzyskania zezwolenia na prowadzenie określonego rodzaju działalności oraz dokumentach i wytycznych dostępnych na stronie internetowej KNF.

     

    Program nie obejmuje wsparcia w przygotowaniu wniosku licencyjnego. Podmioty zainteresowane uzyskaniem licencji otrzymają w ramach Programu informacje o wymogach prawno-regulacyjnych i właściwej komórce licencyjnej UKNF, do której należy złożyć wniosek o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie określonej działalności. Uczestnictwo podmiotu w Programie nie będzie zobowiązywało do późniejszego złożenia wniosku licencyjnego.

     

    W celu zgłoszenia się do udziału w Programie i skierowania zapytania niezbędne będzie wypełnienie formularza kontaktowego udostępnionego na stronie internetowej KNF. Zapytanie zgłoszone za pośrednictwem formularza będzie podlegać ocenie UKNF z wykorzystaniem określonych kryteriów uczestnictwa wProgramie, takich jak:

    a) Innowacyjny charakter rozwiązania - nadzór będzie oceniał czy proponowane rozwiązanie różni się od istniejących rozwiązań na rynku polskim i może być postrzegane jako innowacyjne;
    b) Wstępna analiza otoczenia regulacyjno-prawnego - nadzór będzie oceniał czy podmiot dokonał wstępnej oceny w jaki sposób proponowane przez niego rozwiązanie wpisuje się w istniejące regulacje i przepisy prawa;
    c) Realna potrzeba wsparcia (brak pewności prawnej) - nadzór będzie oceniał czy innowacyjne rozwiązanie rzeczywiście nie wpisuje się jasno w istniejące regulacje i przepisy prawa, co implikuje potrzebę udzielenia wsparcia ze strony UKNF.

     

    W zależności od charakteru i złożoności zapytania UKNF będzie mógł udzielić odpowiedzi podmiotowi pytającemu mailowo, telefonicznie lub zaprosić podmiot na spotkanie w siedzibie nadzoru w celu szczegółowego wyjaśnienia wskazywanej kwestii.

     

     

     

    KNF

     

     

  • Piotr Świątkowski w 2001 roku, jadąc do Wrocławia, przez nieuwagę zostawił w pociągu dowód osobisty. Teraz, po prawie 13 latach, zaczął ścigać go komornik Artur Wojnar. Zajął jego pensję, by ściągnąć kilka tys. zł długu. Sęk w tym, że kiedyś zaciągnął go nieuczciwy znalazca dowodu osobistego.

     

    Źródło: http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/3316612,poznaniak-13-lat-temu-zgubil-dowod-teraz-sciga-go-komornik-za-dlug-innej-osoby,id,t.html

  • Czy sądy powszechne mogą przesyłać akta sądowe, korzystając z usług Polskiej Grupy Pocztowej? Tak, ale nie jest to rozważne – odpowiada Ministerstwo Sprawiedliwości, a Związek Pocztowy wylicza, w jakich sytuacjach Polska Grupa Pocztowa ma prawo akt jednak nie przyjąć.

     

    Źródło: http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/774575,przesylka-akt-sadowych-kurier-czy-pgp.html

  • Powierzając swój los pełnomocnikowi, klient się nie dowie, czy nie ma zastrzeżeń do jego pracy. Korporacje nie chcą ujawniać takich danych

    Sieć Obywatelska – Watchdog Polska wzięła pod lupę sprawy dyscyplinarne korporacji prawniczych.

     

    Źródło: http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/774572,orzeczenia-dyscyplinarne-radcow-prawnych-i-adwokatow-korporacje-nie-chca-udostepniac-wyrokow.html

  • Eksperymenty z pieniądzem elektronicznym mają dość długą historię. Elektroniczne portmonetki oparte na kartach mikroprocesorowych lata świetności mają już za sobą, e-pieniądz oparty na rachunkach (tzw. serwerowy) zadomowił się na dobre na rynku, a próby stworzenia anonimowego pieniądza sieciowego znalazły zwieńczenie wraz z powstaniem kryptowalut. Wygląda na to, że wkrótce w Polsce zobaczymy e-gotówkę w jeszcze jednej, bardzo interesującej postaci.

    Źródło: http://prnews.pl/hydepark/alior-i-plusbank-beda-wydawac-cyfrowa-gotowke-3051219

  • W związku z oświadczeniem byłego Ministra Sprawiedliwości Jarosława Gowina, który wysunął twierdzenia, że Sąd Najwyższy w uchwale z 28 stycznia 2014 r. uznał decyzje jego i jego zastępców o przenoszeniu sędziów (podjęte po zniesieniu 79 sądów) za prawidłowe, a sędziom, którzy odstąpili od orzekania po ogłoszeniu uchwały z 17 lipca 2013 r. zarzucił łamanie prawa i zażądał od nich, by zrzekli się wynagrodzeń (a nadto opublikował "czarną listę" sędziów, którzy od orzekania odstąpili), Zarząd Stowarzyszenia przyjął uchwałę, którą prezentujemy.

    Uchwała Zarządu Stowarzyszenia Sędziów Polskich "Iustitia" z dnia 29 stycznia 2014 r.

    W dniu 28 stycznia 2014 r. Sąd Najwyższy, orzekając w pełnym składzie, rozstrzygnął spór dotyczący przenoszenia sędziów zniesionych sądów do innych siedzib. Stwierdził jednoznacznie, że uprawniony do podejmowania decyzji w tym względzie jest tylko Minister Sprawiedliwości, który nie ma prawa przekazywać tych uprawnień sekretarzowi ani podsekretarzom stanu. Oznacza to, że nie miał prawa tego uczynić również minister Jarosław Gowin, po zniesieniu 79 sądów rejonowych.

    Źródło wiadomości : http://www.iustitia.pl/index.php/uchwaly/812-uchwala-zarzadu-iustitii-w-sprawie-oswiadczenia-bylego-ministra

  • Państwo B. wynajęli od chorej na schizofrenię kobiety mieszkanie i mimo, że od 19 miesięcy nie płacą czynszu, to nie ma na nich siły! Skutecznie przedłużają bowiem postępowanie sądowe w sprawie ich eksmisji. Mieszkanie jest już zadłużone na 12 tys. zł. Z tego powodu spółdzielnia złożyła już pismo do sądu o licytację lokalu.

    Źródło: http://www.interwencja.polsat.pl/Interwencja__Oficjalna_Strona_Internetowa_Programu_INTERWENCJA,5781/Archiwum,5794/News,6271/index.html#1333732

  • Pani Helena już raz spłaciła swoje długi. Teraz komornik każe oddać je jeszcze raz, powiększone o kolejne odsetki. Nie wytłumaczył dlaczego. - Nie pozwolę się okradać, pójdę do sądu - mówi zdesperowana, niepełnosprawna emerytka. Ale nie stać jej nawet na adwokata

    Jedenaście lat temu wzięła kredyt z Funduszu Mikro, który pozwolił na założenie małej firmy ...

    Źródło wiadomości: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15364634,Najdrozszy_kredyt_swiata__Emerytka_jest_bez_szans.html

  • Kolejna ciężka wpadka w branży funduszy inwestycyjnych. W ciągu jednego dnia z funduszu Copernicus Dłużnych Papierów Korporacyjnych (dalej będę nazywał go DPK) wyparowały dwuletnie zyski inwestorów. We wtorek wieczorem zarządzające funduszem towarzystwo Copernicus TFI poinformowało, że rewiduje wartość jego udziałów aż o 14,1%. To gigantyczna przecena, jak na fundusz inwestujący w obligacje, bo tego typu fundusze zwykle dają 5-6% zysków w skali roku. Copernicus DPK jeszcze do jesieni zeszłego roku był prawdziwą gwiazdą ...

     

    Źródło wiadomości: http://samcik.blox.pl/2014/01/Puscili-z-dymem-dwuletnie-zyski-klientow-Zamiast.html

  • W listopadzie na rynku pojawiły się 13-miesięczne krótkoterminowe obligacje skarbowe. Oprocentowanie przekraczające 3 proc. skusiło wielu klientów banków, którzy porzucili lokaty i zdecydowali się zainwestować w rządowe papiery. Sukces "trzynastek" skłonił resort finansów do powtórzenia oferty - tym razem na rynek trafią obligacje 7-miesięczne.

    źródło: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Nowy-konkurent-dla-lokat-banki-na-straconej-pozycji-3048781.html

  • Wynagrodzenia Polaków zawsze wywołują dużo emocji. W telewizji przekonują nas, że przeciętne wynagrodzenie to ponad 4,2 tys. zł brutto, czyli 3 tys. zł netto. Niejeden widz przeciera oczy ze zdumienia na te rewelacje, bo aż 2/3 Polaków zarabia mniej.

    źródło: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Ile-naprawde-zarabiaja-Polacy-3048211.html

ARCHIWUM PRZEGLĄDU

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY