MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  sobota 27 kwietnia 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • HFPC wystąpiła do Marszałka Sejmu z opinią prawną dotyczącą projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa. Zakłada on m.in. zmiany w sposobie powoływania asesorów sądowych, czyli sędziów sprawujących urząd przez okres próbny, tuż po zdaniu egzaminu zawodowego

     

    Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o ustroju sądów powszechnych stanowiły, że asesorów sądowych powołuje Prezydent RP na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. W przypadku wielu kandydatów ubiegających się o stanowisko asesora obligatoryjnym trybem jego powołania było postępowanie konkursowe. Rządowy projekt znacznie zmienia tę sytuację.

     

    Nowe uprawnienia Ministra Sprawiedliwości

    Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami asesorów sądowych mianował będzie Minister Sprawiedliwości. Następnie będzie mógł on wystąpić do Krajowej Rady Sądownictwa z wnioskiem o powierzenie danemu asesorowi wykonywania czynności sędziowskich. Jeśli KRS w terminie 30 dni nie zgłosi sprzeciwu, asesor będzie mógł pełnić niemal wszystkie czynności, które wykonuje sędzia sądu rejonowego.

    Wyjątkiem będzie jedynie wydanie decyzji o stosowaniu tymczasowego aresztowania (lecz wyłącznie tuż po zatrzymaniu podejrzanego), rozpoznawanie zażaleń na postanowienia o odmowie wszczęcia lub umorzenia postępowania przygotowawczego, a także sprawy z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego.

     

    Zarówno sposób powoływania asesorów sądowych, jak i zakres ich uprawnień do orzekania budzą wątpliwości. „Wydaje się, że podporządkowanie tej procedury władztwu Ministra Sprawiedliwości stanowi istotny argument za naruszeniem w tym wypadku konstytucyjnej zasady trójpodziału władzy, a także niezależności sądów” – mówi Marcin Wolny, prawnik HFPC.

     

    Równoczesne zmiany w przepisach o Krajowej Radzie Sądownictwa

    Zmiany mogą budzić tym większe zaniepokojenie, jeżeli spojrzy się na nie pod kątem procedowanej równolegle ustawy o KRS. Zakłada ona podział Krajowej Rady Sądownictwa na dwa równorzędne zgromadzenia, z których jedno będzie się składać w większości z przedstawicieli władzy ustawodawczej i wykonawczej, a drugie z sędziów wybranych przez Sejm spośród kandydatów przedstawionych przez Marszałka Sejmu. Oznacza to, że bez udziału czynnika politycznego nowa KRS nie będzie w stanie skutecznie wyrazić sprzeciwu przeciwko mianowaniu asesora.

     

    Koniec konkursów na stanowiska sędziego

    Projekt ustawy wskazuje też, że asesorzy po 3 latach pracy w tej funkcji uzyskają prawo do ubiegania się o stanowisko sędziego sądu powszechnego bez procedury konkursowej. Mimo to będą musieli uzyskać akceptację KRS, a więc – wedle projektowanych zmian – również zgromadzenia składającego się z osób powołanych przez władzę ustawodawczą i wykonawczą. Budzi to uzasadnione zagrożenie dla wewnętrznej niezawisłości asesora. Może się bowiem okazać, że będzie on obawiał się negatywnej reakcji polityków na swoje orzeczenie i jej potencjalnych konsekwencji dla swojej kariery zawodowej.

     

    Czy asesor będzie mógł decydować o tymczasowym aresztowaniu?

    Problematycznym rozwiązaniem jest również możliwość stosowania tymczasowego aresztowania przez asesorów sądowych. Zwłaszcza, że obecnie obowiązująca ustawa na to nie pozwala. Niewątpliwie młody wiek osób obejmujących stanowisko asesora sądowego, brak doświadczenia zawodowego oraz życiowego stanowią istotny argument za bardziej rygorystycznym podejściem do stosowania przez asesorów izolacyjnych środków zapobiegawczych.

     

     

     

    LS

    HFPC

     

  • Tylko niezależny, silny i skuteczny organ ochrony danych osobowych może efektywnie bronić naszych praw. To opinia wszystkich uczestników konferencji „Organ ochrony danych osobowych w obliczu wyzwań”, która 24 marca 2017 r. odbyła się w Krakowie

     

    W spotkaniu tym, zorganizowanym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), z udziałem senatorów Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Senatu RP, do grona dyskutantów zaproszeni zostali przedstawiciele środowiska naukowego, biznesu, organizacji pozarządowych, a także reprezentanci organów ochrony danych z państw Grupy Wyszehradzkiej.

     

    W otwierającym konferencję wystąpieniu dr Edyta Bielak-Jomaa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych podkreślała, że obecnie znajdujemy się w szczególnym okresie coraz intensywniejszych przygotowań do rozpoczęcia stosowania – od 25 maja 2018 r. – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, które w istotny sposób zmieni system ochrony danych osobowych w państwach członkowskich UE. – Jednym z głównych celów tej reformy jest wzmocnienie pozycji ustrojowej niezależnych organów ochrony danych osobowych – wskazywała.

    Jak osiągnąć ten cel, dyskutowano podczas krakowskiego spotkania.

     

    Administratorzy danych muszą być oceniani jednakowo

    Wskazywano, że owa niezależność to niezbędny warunek, by organ ochrony danych, broniąc naszych praw podstawowych, jakimi są prawo do prywatności i prawo do ochrony danych osobowych, jednakowo traktował administratorów danych ze sfery publicznej i prywatnej.

     

    W jednobrzmiącej opinii uczestników, w dobie globalizacji, swobodnego przepływu danych, dyktatu wielkich koncernów, w czasach kryzysu demokracji w Europie, technicznych możliwości nieograniczonego i niezwykle dokładnego profilowania każdego z nas, zarówno na potrzeby klasycznego marketingu, jak i np. agitacji wyborczej, przeciętny obywatel w stosunku do przedsiębiorców i administracji publicznej stoi na przegranej pozycji. Potrzebuje więc silnego, wyspecjalizowanego obrońcy, który w sposób skuteczny i efektywny będzie bronił jego praw.

     

    Przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych wprowadzają rozwiązania, które powinny temu służyć – ujednolicają obowiązujące w UE zasady, wprowadzają jednolity system kar finansowych, a organom ochrony danych osobowych w określonych sytuacjach umożliwiają wspólne prowadzenie postępowań skargowych i kontrolnych. Kluczowe jest jednak, co podkreślała większość uczestników debaty, aby w przyjmowanych na poziomie krajowym uregulowaniach organowi ochrony danych zapewnić ciągłość działania i niezależność. Odwoływano się przy tym do dotychczasowego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w tym zakresie.

     

    Wykorzystujmy obecne dobre praktyki

    Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich zwracał uwagę, że nie wolno również przekreślać polskiego, 20-letniego dorobku w dziedzinie ochrony danych osobowych. Tym bardziej że GIODO to bardzo specyficzny organ administracji centralnej, który nie może być porównywany do innych regulatorów rynku. Jego rolą jest bowiem ochrona praw podstawowych, dbanie o to, by reguły ochrony danych były w jednakowym stopniu respektowane zarówno przez sektor prywatny, jak i administrację publiczną. Powołując się przy tym na artykuł Krzysztofa Rokity z „Europejskiego Przeglądu Sądowego” z lipca 2016 r., cytował jedną z jego tez: „Jeżeli chodzi o ocenę zgodności statusu i organizacji polskiego organu ochrony danych osobowych – Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych – to wydaje się, że prawo polskie już teraz spełnia niemal wszystkie wymogi wynikające z rozporządzenia”.

     

    O potrzebie zapewnienia niezależności organu mówiła też Karolina Mojzesowicz z Komisji Europejskiej. Poinformowała, że do instytucji tej już teraz niektóre organy ochrony danych osobowych z państw członkowskich UE zwracały się z prośbą o wsparcie w tym zakresie, zaś Grupa Robocza Art. 29 zrzeszająca rzeczników ochrony danych osobowych z państw członkowskich UE postanowiła opracować wspólny list do rządów, wzywający je do zapewnienia krajowym organom nadzorczym wystarczających zasobów finansowych i kadrowych dla niezbędnych do wypełniania ich zadań nie tylko, gdy będą stosowane nowe ramy prawne, ale również wcześniej, podczas decydującego okresu przejściowego.

     

    Biorąc zaś pod uwagę coraz bardziej złożone procesy przetwarzania danych osobowych odbywające się z wykorzystaniem coraz to bardziej zaawansowanych rozwiązań informatycznych, koniecznością staje się też wzmocnienie kadrowe urzędów odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych.

     

    Biznes musi mieć warunki do podejmowania decyzji

    Wspominał o tym m.in. Emil Zubelewicz reprezentujący Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji. Choć podkreślał, że biznesowi nie powinno zależeć na tym, by organ ochrony danych był silny i skuteczny. –Bo to tak, jakby mysz chciała, żeby kot był bardziej zwinny – powiedział, zaznaczając jednocześnie, że przy tak dużej elastyczności przepisów ogólnego rozporządzenia, dużą rolę zaczynają odgrywać interpretacje czy kodeksy postępowania, w których tworzeniu i zatwierdzaniu będzie uczestniczył GIODO. – Z punktu widzenia środowisk biznesowych ważne jest, by prace te przebiegały sprawnie, a eliminując wątpliwości, zapewniały odpowiednie warunki do podejmowania decyzji – stwierdził. –Stąd potrzeba, by zadbać o zasoby kadrowe i finansowe urzędu – dodał.

     

    Argumenty przemawiające za koniecznością zadbania o niezależność organu ochrony danych i wyposażenie go w odpowiednie zasoby kadrowe, finansowe i techniczne znalazły się też w wystąpieniu Jędrzeja Niklasa z Fundacji Panoptykon. Przedstawiciel tej organizacji odwoływał się w nim często do przygotowanego przez Fundację materiału zawierającego listę pięciu postulatów,które powinny zostać uwzględnione w czasie prac legislacyjnych związanych z unijną reformą prawa ochrony danych osobowych.

     

    Skargi obywateli muszą być załatwiane skutecznie i szybko

    Wystąpienie dra Grzegorza Sibigi z Instytutu Nauk Prawnych PAN odnosiło się z kolei do kwestii, jakie rozwiązania powinny zostać wprowadzone, by niezależny od jakichkolwiek wpływów i nacisków organ działał skutecznie i efektywnie z punktu widzenia obywateli. W jego opinii, nie ulega wątpliwości, że wyłącznie sądowa ochrona praw obywateli byłaby niewystarczająca, stąd potrzeba zapewnienia dochodzenia prawa do ochrony danych osobowych na gruncie prawa administracyjnego. Przyjęte procedury muszą jednak zapewniać efektywność tej ochrony. Obywatele oczekują bowiem, jak mówił, aby rozpatrywanie składanych przez nich skarg było jak najprostsze i szybkie. Możliwe rozwiązania w tym zakresie podał jako propozycje do dyskusji.

     

    Podsumowując krakowskie spotkanie, Piotr Drobek, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Społecznej i Współpracy Międzynarodowej w Biurze GIODO stwierdził” – Ogólne rozporządzenie zawiera całą paletę różnych rozwiązań, służących wzmocnieniu instytucji ochrony danych osobowych obywateli, które powinny być umiejętnie zastosowane. To wielkie wyzwanie intelektualne, koncepcyjne i finansowe jest jeszcze przed nami.

     

     

     

    LS

    GIODO

     

     

     

     

     

  • Krajowa Rada Komornicza uruchomiła bezpłatną Infolinię Komorniczą. Będzie ona dostępna w każdy wtorek, w godzinach 9-15, pod numerem telefonu: (22) 299 87 77. Od 4 kwietnia br. każdy, kto chce zasięgnąć informacji odnośnie procesu egzekucji komorniczej, może zwrócić się już o poradę

     

    Każdego roku, w Polsce przeprowadzanych jest kilka milionów postępowań egzekucyjnych. Tylko w 2016 roku odnotowaliśmy 4,5 mln spraw. Pamiętajmy, dług ma dwa końce – dłużnika i wierzyciela chcącego odzyskać swoje pieniądze. Strach przed komornikiem bardzo często wynika z nieznajomości prawa, a co za tym idzie niezrozumienia treści pism i wyroków sądów. Uruchomiliśmy stałą Infolinię, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom dłużników, którzy w trudnych sprawach zwracają się o porady bezpośrednio do nas – powiedział Rafał Fronczek, Prezes Krajowej Rady Komorniczej.

     

    Uruchomienie stałej, bezpłatnej Infolinii jest efektem dużego zainteresowania wcześniejszymi edycjami Infolinii organizowanymi przez Krajową Radę Komorniczą, np. z okazji Ogólnopolskich Dni Otwartych Komorników. Decyzję o Infolinii zainspirowała również rosnąca liczba pytań od użytkowników Facebooka skierowanych do komorników za pośrednictwem profilu KRK „komornik”.

     

    Infolinia czynna będzie w każdy wtorek w godz. 9-15 pod numerem (22) 299 87 77. Na pytania interesariuszy w zakresie postępowania egzekucyjnego odpowiadać będą przeszkoleni przez Krajową Radę Komorniczą komornicy oraz asesorzy. Konsultacje udzielane będą bezpłatnie, a opłata za korzystanie z infolinii jest zgodna z taryfą operatora.

     

     

     

    LS

    KRK

     

  • Nawiązująca do rządów sanacji partia Kaczyńskiego bardzo chce się zapisać w pamięci Polaków jako realizująca wielkie i spektakularne projekty, o których będzie można później uczyć dzieci w szkole oraz traktować jako żywy materiał propagandowy ukazujący sukcesy władzy. Centralny Port Lotniczy i Centralny Dworzec Kolejowy bez wątpienia wpisują się w ten właśnie model

     

    Nie od dziś wiadomo, że głównym punktem ideowego odniesienia dla partii Jarosława Kaczyńskiego są modele gospodarczo-polityczne bazujące na przewodniej roli państwa w gospodarce. W czasie niedawnej konferencji zorganizowanej w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu prezes PiS przyznał otwarcie, że najbardziej podziwia model skandynawski, ale także m.in.

    Nowy Ład Franklina D. Roosevelta. Najbardziej niedoścignionym wzorem wydaje się jednak być dla niego sanacyjna II RP, której zresztą czuje się politycznym spadkobiercą.

     

     

     

    Źródło i więcej:

    http://gf24.pl/wydarzenia/kraj/item/574-porozumienie-centralne

  • Oświadczenie rzecznika prasowego Stowarzyszenia Sędziów Polskich „IUSTITIA”

     

    Nawiązując do wystąpienia Wicepremiera i Ministra Rozwoju i Finansów Mateusza Morawieckiego z dnia 3 kwietnia 2017 r. w American Enterprise Institute, Washington, DC, USA, Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia” uprzejmie informuje, że system sądownictwa w Polsce był kształtowany w ramach demokratycznego porządku prawnego przez ostatnie 27 lat. Odpowiada on standardom europejskim i jest częścią europejskiego systemu sądowniczego. Sądownictwo funkcjonuje niezależnie od wpływu polityki, bez obciążeń poprzedniego ustroju.

     

    Biorąc pod uwagę dane statystyczne UE Polska pod względem sprawności i szybkości postępowania znajduje się w pierwszej połowie stawki krajów członkowskich, mimo że nakłady na sądownictwo należą do jednych z najniższych w Europie.

     

    Należy zgodzić się z wystąpieniem w części dotyczącej pozytywnej oceny rozwoju gospodarczego kraju, który ma też jeden z najniższych wskaźników korupcji na świecie i podkreślić, że bez sprawnego i niezależnego sądownictwa taki sukces byłby trudny do osiągnięcia.

     

     

     

    Bartłomiej Przymusiński

    rzecznik prasowy SSP „Iustitia”

  • 29 marca br. odbyło się posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia z udziałem kierownictwa Ministerstwa Zdrowia. Na spotkaniu obecni byli: Konstanty Radziwiłł - Minister Zdrowia, Józefa Szczurek-Żelazko - Sekretarz Stanu, Katarzyna Głowala - Podsekretarz Stanu oraz Marek Tombarkiewicz - Podsekretarz Stanu

     

    Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia omówili wstępny projekt Narodowej Służby Zdrowia. Zgodnie z przyjętymi założeniami Narodowy Fundusz Zdrowia zostanie zlikwidowany, a system składkowy zostanie zastąpiony finansowaniem budżetowym. Jak poinformował Minister Zdrowia główną przyczyną dokonywania zmian jest wprowadzenie konstytucyjnej zasady równej dostępności wszystkich mieszkańców do opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

    Minister potwierdził również realizację programu w zakresie dojścia do 6% PKB na ochronę zdrowia w 2025 roku.

     

    Część spotkania poświęcono zmianom w zakresie ratownictwa medycznego.

     

    28 marca, w trakcie posiedzenia Podzespołu problemowego ds. ochrony zdrowia działającego w ramach Zespołu problemowego ds. usług publicznych RDS jednomyślnie na przewodniczącego podzespołu został wybrany Lubomir Jurczak z BCC. Kolejne posiedzenie podzespołu zaplanowano na 12 kwietnia br.

    Konfederację Lewiatan na ww. posiedzeniach reprezentowali dr Dobrawa Biadun i dr Maciej Piróg.

     

     

     

    LS

    KL

  • Rzecznik Praw Obywatelskich zgłosił udział w postępowaniu przed Trybunałem w sprawie wątpliwości dotyczących wyboru I Prezesa Sądu Najwyższego (pismo z 31 marca 2017 r., VII.510.19.2017). Przedstawił argumenty prawne przeciwne stanowisku posłów, których zdaniem obecna pierwsza prezes Sądu Najwyższego wybrana została w sposób niewłaściwy

     

    Uzasadnienie stanowiska RPO

    Rzecznik wskazuje, że argumentacja posłów, iż wybór I Prezesa odbył się bez podstaw prawnych, jest błędna, ponieważ mamy ustawę o Sądzie Najwyższym oraz regulamin w sprawie wyboru kandydatów na stanowisko I Prezesa SN.

    Ustawa reguluje zasadniczy zrąb procedury wyboru prezesa, a resztę (kwestie o charakterze organizacyjno-technicznym) celowo przekazuje do uregulowania samemu Sądowi Najwyższemu (art. 16 § 1 pkt 1 ustawy o SN).

     

    Niezależność sądów w tym Sądu Najwyższego w Konstytucji

    Zarzut, że wybór I Prezesa SN powinien odbywać się na podstawie uregulowań ustawowych, a nie regulaminu samego Sądu, Rzecznik odpiera tak: najważniejszym przesłaniem Konstytucji jest podział władz. Dlatego Sąd Najwyższy ma zagwarantowaną niezależność i autonomię.

     

    Przepisy Konstytucji o Sądzie Najwyższym, na które powołują się posłowie (art. 183)

    „ Sąd Najwyższy sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania.Sąd Najwyższy wykonuje także inne czynności określone w Konstytucji i ustawach.Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego”.

    odczytywać trzeba na tle dwóch ogólnych zasad konstytucyjnych: podziału władzy (art. 10 Konstytucji) i niezależności sądownictwa (art. 173 Konstytucji), które nakazują traktować ingerencję władzy wykonawczej w sprawy sądownictwa w kategoriach wyjątku.

     

    Rzecznik przypomina, że:

    „Jest jednak cienka linia, której we wzajemnych stosunkach, zgodnie ze zdrowym obyczajem ustrojowym, przekraczać nie można. Należy pamiętać, że trójpodział władz jest owocem nie tylko regulacji prawnych, lecz także praktyki, w tym praktyki politycznej. Trójpodział wyznacza określone kompetencje oraz granice swobody władz, zarazem jednak nakazuje korzystać z tych kompetencji i swobód w sposób oględny. Skoro zatem „Sejm może dużo, ale nie może wszystkiego”, to nie powinien ingerować w sprawy władzy sądowniczej bez rzeczowej potrzeby, a zwłaszcza w sposób oczywisty naruszający Konstytucję” (por. J. Gudowski, „Sąd Najwyższy. Pozycja ustrojowa, funkcje i zadania. Spojrzenie sędziego cywilisty”).

     

    Kompetencje samego Sądu Najwyższego wynikające z Konstytucji

    Co wynika z samego art. 183 Konstytucji, który dotyczy samego Sądu Najwyższego?

    Zdaniem RPO nie tylko to, że za główną kompetencję Sądu Najwyższego Konstytucja uznaje sprawowanie nadzoru orzeczniczego (judykacyjnego) nad innymi sądami, ale także to, że Sąd Najwyższy już w Konstytucji otrzymał prawo wykonywania także innych czynności określonych „w Konstytucji lub ustawie”.

    Taką „inną czynnością” jest – jak wywodzi RPO przedstawiając argumenty prawne – także wydanie przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN regulaminu w sprawie wyboru kandydatów na stanowisko I Prezesa SN.

     

    Druga kwestia wymagająca rozwagi dotyczy odpowiedzi na pytanie, czy z Konstytucji wynika nakaz ustanowienia zasad wyboru kandydatów na stanowisko I Prezesa SN w formie ustawy, czy też mogły one zostać uregulowane w akcie prawa wewnętrznego SN.

     

    Tu – dowodzi RPO - pomocne będzie krótkie przypomnienie, jakie względy przemawiają za uregulowaniem danej kwestii na poziomie ustawy, a w jakich przypadkach możliwe jest odstąpienie od tej zasady.

     

    Rzecznik podkreśla, że ustawa byłaby konieczna, gdyby chodziło o działania Sądu Najwyższego, które mogą mieć wpływ na prawa i wolności jednostki, w tym na gwarantowane im konstytucyjnie prawo do sądu. Takie sytuacje już były i Trybunał Konstytucyjny wytykał wtedy wady regulaminu SN (por. TK z 4 grudnia 2012 r., sygn. akt U 3/11). Ale w sprawie, o która tu chodzi, Sąd Najwyższy zajął się swoją wewnętrzną sferą działań i nie kształtował sytuacji prawnej podmiotów zewnętrznych. Nie można także twierdzić, iż stanowią one podstawę do rekonstrukcji normy procesowej, której adresatem jest Prezydent.

    Warto także odnieść się do podnoszonych przez wnioskodawców argumentów mających przemawiać za tym, że regulamin w sprawie wyboru kandydatów na stanowisko
    I Prezesa SN nie jest wewnętrzną sprawą tego sądu, gdyż pozycja ustrojowa I Prezesa SN i jego kompetencje (takie jak przewodniczenie Trybunału Stanu, czy też występowanie do TK z wnioskami o kontrolę konstytucyjności prawa) powodują, że może on oddziaływać również na inne podmioty prawa.

    W tym miejscu należy wskazać na różnicę między „przedstawieniem kandydatów na I Prezesa SN”, a faktycznym „wyborem Prezesa SN” dokonywanym przez Prezydenta.

     

    Kompetencje, na które wskazują wnioskodawcy, odnoszą się do działań I Prezesa SN, natomiast zakres przedmiotowy regulaminu w sprawie wyboru kandydatów na I Prezesa SN odnosi się do osób dopiero kandydujących na to stanowisko.

     

    Należy przy tym podkreślić, że zasada wyłączności ustawy w zakresie odnoszącym się do sądownictwa ma służyć ochronie jego niezawisłości przed zakusami władzy wykonawczej, a nie uniemożliwieniu normowania SN aktem wewnętrznym swoich autonomicznych spraw.

     

    W ocenie Rzecznika, gdyby wolą ustrojodawcy było, aby to ustawodawca, a nie sam Sąd Najwyższy uregulował w kompleksowy i szczegółowy sposób tryb wyboru kandydatów na stanowisko I Prezesa SN, wyraziłby to wprost w Konstytucji (tak jak robi to np. w przypadku Narodowego Banku Polskiego – tu Konstytucja w art. 227 ust. 7 wyraźnie stwierdza, że „organizację i zasady działania Narodowego Banku Polskiego oraz szczegółowe zasady powoływania i odwoływania jego organów określa ustawa”).

     

    W konsekwencji należy przyjąć, że w Konstytucji brak jest wyraźnej normy, która wprost zobowiązywała ustawodawcę zwykłego do samodzielnego uregulowania wszystkich kwestii odnoszących się do materii trybu wyboru kandydatów na stanowisko I Prezesa SN.

    Z Konstytucji można natomiast wywieźć zasady niezależności sądownictwa i autonomii Sądu Najwyższego, które – mając na uwadze wykładnię systemową i aksjologiczną ustawy zasadniczej – powinny zostać uwzględnione przy ocenie konstytucyjności zaskarżonych przepisów.

     

     

     

    LS

    RPO

     

  • Adam K. przedstawiał się jako osoba dobrze sytuowana: przedsiębiorca, adwokat czy pośrednik finansowy. Zdobywał serca, namawiał do wzięcia pożyczki i zniknął z pieniędzmi – opowiadają nam trzy kobiety, które czują się oszukane przez mężczyznę

     

    Jedna z nich ma pół mln zł długu. Choć schemat działania mężczyzny był zawsze podobny, to prokuratura umorzyła w tej sprawie śledztwo.

    Trzy kobiety ze Śląska spotkało w życiu ogromne nieszczęście. Pewnego dnia na ich drodze pojawił się 47-letni Adam K. Mężczyzna podając się za osobę dobrze sytuowaną, bez skrupułów wykorzystał uczucia, którymi go obdarzyły.

     

     

     

    Źródło i więcej:

    http://www.interwencja.polsatnews.pl/Interwencja__Oficjalna_Strona_Internetowa_Programu_INTERWENCJA,5781/Archiwum,5794/News,6271/index.html#1547608

  • Zgodnie z nowelizacją ustawy hazardowej*, która weszła w życie 1 kwietnia 2017 r.,podmioty prywatne nie mają możliwości urządzania gier na automatach poza kasynami gier

     

    Nowe przepisy dopuszczają możliwość urządzania gier na automatach w salonach gier, ale wyłącznie takich, które są prowadzone przez państwo (czyli jest to działalność objęta monopolem państwowym – art. 5 ust. 1 ustawy). Wykonywanie tego monopolu powierzono jednoosobowej spółce Skarbu Państwa, powoływanej lub wskazywanej w tym celu przez Prezesa Rady Ministrów (art. 5 ust. 2 ustawy).

     

    Oznacza to m.in. zakaz posiadania automatów do gier (poza wyjątkami wskazanymi w ustawie, np. kasyna, dostawcy, serwisanci).

     

    *ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych

     

     

     

    LS

    Ministerstwo Finansów

  • Prezes Rady Ministrów Beata Szydło powołała z dniem 1 kwietnia br. Pawła Cybulskiego na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów i zastępcę Szefa Krajowej Administracji Skarbowej

     

    Paweł Cybulski urodził się 21 września 1957 r. w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Prawa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego (1983).

    Związany z administracją skarbową, począwszy od stanowiska komisarza skarbowego do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (1995-2007).

    Wykładowca prawa podatkowego i systemów zarządzania (Wyższa Szkoła im. B. Jańskiego w Warszawie, Wyższa Szkoła Humanistyczna im. A. Gieysztora w Pułtusku).

    Już w 2004 r. wdrożył w administracji skarbowej system samooceny CAF (Common Assessment Framework). Kierowany przez niego urząd skarbowy nagrodzono w konkursie organizowanym przez Szefa Służby Cywilnej na najbardziej przyjazny urząd administracji rządowej. Zainicjował i zorganizował I Konferencję Jakości Służb Skarbowych (2004).

    Prowadził kontrole dochodzeniowe oraz audyty w spółkach Grupy Kapitałowej PGE (2008-2015). W lutym 2016 r. powołany na stanowisko dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, a od marca 2017 r. na stanowisko dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.

    Żonaty, ma troje dzieci.

     

     

     

    MS

    Ministerstwo Finansów

  • 23 marca 2017 r. ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego została ostatecznie przyjęta i przekazana Prezydentowi RP do podpisu. To kończy dwuletni okres zaangażowania KPF w polski proces legislacyjny i pięcioletni letni okres merytorycznego zaangażowania, biorąc pod uwagę pracę KPF z tym projektem na etapie legislacji europejskiej

     

    Ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, regulacja, która ze względu na zakres i istotność wprowadzanych zmian, zasługująca na miano konstytucji dla rynku kredytu hipotecznego, w dniach 14–16 marca br. była rozpatrywana w Senacie.

     

    – Podczas posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Publicznych – w którym uczestniczyli również przedstawiciele KPF – nie wniesiono poprawek w kwestiach fundamentalnych, natomiast Senat zdecydował się nieco zmodyfikować przepisy przejściowe, związane z koniecznością wpisu do rejestrów pośredników kredytu hipotecznego, instytucji pożyczkowych i pośredników kredytu konsumenckiego – zauważył Marcin Czugan, Wiceprezes KPF, Dyrektor Departamentu Prawno–Legislacyjnego KPF.

     

    Modyfikacja polega na wydłużeniu czasu dla Komisji Nadzoru Finansowego do rozpatrzenia wniosków o wpis do tych rejestrów do 6 miesięcy. Wcześniej ten termin nie był określony wprost, ale z przepisów ogólnych można było wywieść wniosek, że KNF ma 14 dni na dokonanie takiego wpisu. Pozostaje jednocześnie aktualny przepis, że do czasu rozpatrzenia wniosku o wpis, firmy świadczące odpowiednie usługi (pośrednictwa i udzielania kredytu konsumenckiego) mogą wykonywać swoją działalność.

     

    Ustawa więc – z powyższą modyfikacją – wróciła do Sejmu, który rozpatrywał poprawki Senatu w dniach 22-23 marca. Komisja Finansów Publicznych pozytywnie zaopiniowała poprawki i Sejm mógł przyjąć ustawę z tymi drobnymi modyfikacjami. 23 marca 2017 r. ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego została ostatecznie przyjęta i przekazana Prezydentowi do podpisu oraz ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

     

    – Tym samym zakończyliśmy ponad 2–letni, a wraz z pracą ekspertów KPF na poziomie europejskim ponad 5–letni proces legislacyjny tego nowego porządku prawnego dla kredytów hipotecznych – skomentował Marcin Czugan, wiceprezes KPF.

    – Nie kończymy jednak pracy z tą regulacją. Decyzją Zarządu KPF rozpoczynamy projekt powołania specjalnego Zespołu roboczego, który zajmie się wypracowaniem rekomendacji interpretacyjnych do tej ustawy. Chcemy wesprzeć merytorycznie Członków KPF we wdrożeniu tych istotnych przepisów w praktyce – oświadczył Marcin Czugan.

     

     

     

     

    LS

    KPF

  • Prezydent RP Andrzej Duda podpisał 31 marca przygotowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawę, która przewiduje powołanie Komisji do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich wydanych z naruszeniem prawa

     

    Komisja będzie nadzwyczajnym organem administracji publicznej. Stanie na straży interesu publicznego wobec procederu wyłudzania nieruchomości w Warszawie. Nieprawidłowości, do jakich doszło w Warszawie przy reprywatyzacji kamienic, wymagają podjęcia działań nadzwyczajnych.

     

    Jawne posiedzenia

    Nad pracami Komisji w sposób pośredni będą czuwać wszystkie ugrupowania polityczne mające swoich reprezentantów w Sejmie. Bowiem to Sejm będzie wybierać jej ośmiu członków, którzy będą mieli rangę sekretarzy stanu. Przewodniczącego Komisji powoła Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Sprawiedliwości składany w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Finansowanie Komisji w całości nastąpi z budżetu państwa.

     

    Pełną transparentność działań Komisji zapewnią jej jawne posiedzenia. Podejmowane przez Komisję decyzje będą opiniowane przez Społeczną Radę składającą się z 9 osób powoływanych spośród organizacji pozarządowych, stowarzyszeń i organizacji wspierających lokatorów.

    Komisja będzie zobowiązana sprawdzić decyzje reprywatyzacyjne dotyczące warszawskich nieruchomości. Ustali, które z decyzji mogły zapaść z naruszeniem prawa, a następnie przeprowadzi wobec nich pełne postępowanie rozpoznawcze – z analizą dokumentów i przesłuchaniami świadków włącznie.

     

    Katalog decyzji

    Na czas postępowania Komisja będzie mogła wpisać w księgę wieczystą nieruchomości ostrzeżenie o prowadzeniu takiego postępowania oraz zakazu jej sprzedaży. Po przeprowadzeniu postępowania rozpoznawczego Komisja będzie mogła wydać jedną z decyzji:

    utrzymać w mocy decyzję reprywatyzacyjną;uchylić decyzję reprywatyzacyjną w całości lub części i orzec co do istoty sprawy;uchylić decyzję reprywatyzacyjną w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi, który wydał ostateczną decyzję reprywatyzacyjną, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem prawa, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie;w razie, gdy decyzja reprywatyzacyjna wywołała nieodwracalne skutki prawne, stwierdzić wydanie tej decyzji z naruszeniem prawa i wskazać okoliczności, z powodu których nie można jej uchylić;umorzyć postępowanie rozpoznawcze.

     

    Stwierdzając wydanie z naruszeniem prawa decyzji reprywatyzacyjnej, która wywołała nieodwracalne skutki prawne, co uniemożliwia jej uchylenie, Komisja będzie nakładała obowiązek zwrotu równowartości nienależnego świadczenia.

    Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia.

     

     

     

    LS

    Ministerstwo Sprawiedliwości

     

  • Jeden z najbogatszych Polaków Zygmunt Solorz-Żak popadł w spór z PiS. W ciągu ostatniego miesiąca przedstawiciele jego firm aż trzykrotnie skrytykowali rząd

     

    Na spór zanosiło się od roku. Politycy PiS zapowiedzieli, że zbadają prywatyzację kopalni węgla brunatnego w Koninie i Adamowie, którą przeprowadził poprzedni rząd. W 2012 r. kopalnie kupił należący do Zygmunta Solorza-Żaka Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. W połowie 2016 r. resort skarbu zwrócił się do prokuratury o sprawdzenie, czy przy prywatyzacji nie doszło do przestępstwa.

     

    Jednocześnie Ministerstwo Rolnictwa na rok zablokowało budowę nowej odkrywki – zwlekało z odrolnieniem przeznaczonego pod nią terenu. Potem do akcji wkroczyła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu. W połowie marca 2017 r. odmówiła zgody na odkrywkę, argumentując, że źle wpłynie na środowisko. Zarząd ZE PAK ogłosił, że odmowa jest niezrozumiała i spowoduje ograniczenie produkcji energii oraz zwolnienia pracowników elektrowni.

     

     

     

    Źródło i więcej:

    http://wyborcza.pl/7,155287,21571091,zygmunt-solorz-zak-kontra-rzad-szydlo-czy-to-juz-wojna-pis.html

  • Prezydent RP 31 marca 2017 r. podpisał ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Tzw. pakiet przewozowy będzie narzędziem uszczelniającym system podatkowy. Ustawa określa zasady oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków związanych z drogowym przewozem towarów. 3 kwietnia 2017 r. ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

     

    Co reguluje nowa ustawa

    Ustawa określa obowiązki podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego, przewoźnika i kierującego środkiem transportu, dotyczących drogowego przewozu towarów oraz odpowiedzialności za ich naruszenie.
    Główne obowiązki dotyczą konieczności zgłoszenia przewozu towarów, które wiążą się z wysokim ryzykiem oszustw podatkowych (chodzi o takie „towary wrażliwe", jak paliwa, alkohol i susz tytoniowy), a także uzupełniania i aktualizacji danych w zgłoszeniu.

     

    Zgłoszeniu nie podlega przewóz tych towarów w: przesyłkach pocztowych, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem systemu EMCS, czy produktów, które są przedmiotem obrotu towarowego z państwami trzecimi i są zgłoszone do procedury celnej albo powrotnego wywozu, z wyłączeniem towarów dopuszczonych do obrotu na obszarze celnym Unii Europejskiej.

     

    Niedopełnienie tych obowiązków pociąga za sobą sankcje. Kary nie będą nakładane do 30 kwietnia 2017 r. Ma to pozwolić podmiotom, które uczestniczą w przewozie towarów, na dostosowanie się do nowych regulacji.

     

    System SENT do obsługi „towarów wrażliwych"

    Ministerstwo Finansów udostępnia usługę „e-Przewóz", która umożliwi klientom Krajowej Administracji Skarbowej realizację ustawowych obowiązków związanych ze zgłoszeniem przewozu do elektronicznego rejestru w systemie SENT oraz jego aktualizację. Usługa ta będzie świadczona za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i pozwoli na obsługę przewozu „towarów wrażliwych" na i przez terytorium Polski.

     

     

     

    Ministerstwo Finansów

     

     

  • Komornik zajął Pawłowi Nowakowskiemu pieniądze na koncie w banku z powodu niezapłaconych alimentów na córkę w Szczecinie. Problem w tym, że mężczyzna nie ma dzieci

     

    Paweł Nowakowski mieszka w Krasowej, małej miejscowości w województwie opolskim. Zablokowane konto zauważył w grudniu 2016 roku tuż przed świętami.

    30-latek postanowił wyjaśnić sprawę. Okazało się, że według sądu i komornika nie płaci on alimentów na córkę, która mieszka w Szczecinie, 500 km od Krasowej. Dług wynosi ponad 11 tysięcy złotych.

     

     

     

    Źródło i więcej:

    http://www.interwencja.polsatnews.pl/Interwencja__Oficjalna_Strona_Internetowa_Programu_INTERWENCJA,5781/Archiwum,5794/News,6271/index.html#1547465

  • 2 kwietnia 2017 r. mija 20 lat od przyjęcia przez Zgromadzenie Narodowe Konstytucji RP

     

    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. może być nazywana „Konstytucją praw człowieka”. Gwarantuje szeroki zakres ochrony podstawowych praw jednostki: równość wobec prawa, zakaz dyskryminacji, wolność słowa, sumienia i wyznania czy prawo do sądu.

    Jednak przepisy Konstytucji pozostają bezużyteczne, jeśli nie ma niezależnego organu, który je interpretuje i ustala zgodność z nimi aktów niższego rzędu. Ostatnie zmiany wokół Trybunału Konstytucyjnego drastycznie ograniczyły jego niezależność i zdolność do skutecznej kontroli konstytucyjności prawa.

     

    W tym kontekście rola niezależnych sądów i społeczeństwa obywatelskiego w obronie Konstytucji staje się coraz ważniejsza. Przywykliśmy do myślenia, że Konstytucja ochroni nas przed zakusami władzy. Jednak ostatnie wydarzenia pokazują, że to my, obywatele i obywatelki, musimy chronić Konstytucję.

     

    Z okazji 20-lecia Konstytucji życzmy sobie i Państwu, żeby przepisy ustawy zasadniczej były respektowane nie tylko od święta.

     

     

     

    Helsińska Fundacja Praw Człowieka

  • Kwotę 667 mln zł wydały inkubatory technologiczne na inwestycje w start-upy w ramach działania 3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka – ustalił portal MamBiznes.pl. Jakie są po latach efekty tego programu?

     

    Działanie 3.1 było obok programu 8.1 najpopularniejszą formą wsparcia dla osób z pomysłem na technologiczny start-up. Portal MamBiznes.pl dotarł do listy wszystkich projektów, które w ramach tego działania otrzymały wsparcie inkubatorów. Ile z tych start-upów przetrwało do dnia dzisiejszego i jakie osiągają przychody?

     

     

     

    Źródło i więcej:

    https://mambiznes.pl/finansowanie/fundusze-ue/wiadomosci-fundusze-europejskie/667-mln-zl-z-parp-wydano-na-1223-start-upy-ile-z-nich-przetrwalo-74120

  • Syn Małgorzaty Gersdorf występował jako pełnomocnik przed Sądem Najwyższym za czasów jej prezesury. Robił to wspólnie z członkiem warszawskiej palestry zamieszanym w aferę reprywatyzacyjną

     

    31 stycznia br. Małgorzata Gersdorf na wiecu sędziów w Warszawie tak zwróciła się do swoich kolegów i koleżanek: „O prawo, o sposób jego interpretacji, o jego przestrzeganie, o każdy cal sprawiedliwości należy teraz walczyć...”.

     

    Sędziowie lubią podkreślać swoją niezależność, niczym prawda objawiona powtarzają tę mantrę do upadłego. Gdy jednak chodzi o praktykę niezależności sędziowskiej, przychodzi jej pilnować stronie występującej przed sądem. Jak się okazuje, Sąd Najwyższy nie prowadzi monitoringu osób występujących przed nim pod względem pokrewieństwa. Idąc przed sąd, warto więc sprawdzać swojego przeciwnika procesowego. Być może trafimy na syna samej pierwszej prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Gersdorf.

     

     

     

    Źródło i więcej:

    http://gf24.pl/wydarzenia/kraj/item/568-najwyzszy-sad-rodzinny

  • Lepsza ochrona konsumentów, w tym przed produktami zagrażającymi ich zdrowiu, skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję - UOKiK podsumowuje 10 lat w Unii Europejskiej. W tym czasie Urząd  wydał ponad 2,5 tys. decyzji w sprawach godzących w interesy słabszych uczestników rynku i uczciwą rywalizację rynkową

     

    Źródło wiadomości: http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=10985

  • W środę zmarł w Warszawie w wieku 82 lat Mieczysław Wilczek, minister przemysłu PRL w rządzie Mieczysława Rakowskiego w latach 1988-1989.

    Jak przypomina Centrum im. Adama Smitha, w najnowszej historii Polski Mieczysław Wilczek zapisał się ustawą o działalności gospodarczej

     

    Źródło: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Zmarl-Mieczyslaw-Wilczek-autor-najlepszej-polskiej-ustawy-o-dzialalnosci-gospodarczej-3113476.html

  • Każdy będzie mógł otrzymać pieniądze od banku w zamian za mieszkanie czy działkę. Bank przejmie na własność nieruchomość dopiero 
po śmierci kredytobiorcy.

    Wczoraj po wielu latach pracy Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o odwróconym kredycie hipotecznym.

     

    Źródło: http://prawo.rp.pl/artykul/793936,1106199-Bedzie-kredyt-z-odwrocona-hipoteka.html

  • Sąd apelacyjny potwierdził, że mBank jednak naciągał frankowych kredytobiorców i nakazał zwrot części rat kredytowych. To wielkie zwycięstwo grupy 1247 klientów, którzy od pięciu lat zarzucali bankowi wpisanie do umów nieprecyzyjnej klauzuli dotyczącej zmiany oprocentowania kredytów hipotecznych.

     

    Źródło: http://wyborcza.pl/1,75478,15885034,_Nabici__triumfuja_po_raz_drugi__sad_odrzucil_odwolanie.html

  • Centralne Biuro Śledcze zatrzymało Joannę P. - wiceprezes SKOK-u Wołomin. Prokuratorzy z Gorzowa Wlkp. przedstawili jej zarzuty związane z wyłudzaniem kredytów. Sąd aresztował P. w czwartek na trzy miesiące. - W grę wchodzą wielomilionowe kwoty - ujawnia tvn24.pl Roman Witkowski, wiceszef gorzowskiej prokuratury.

    Prokurator dodaje: - Potwierdzam zatrzymania w tej sprawie. Skierowaliśmy do sądu dwa wnioski o areszt. Do tej pory sąd pozytywnie rozpatrzył wniosek dotyczący wiceprezes SKOK-u Wołomin.

     

    Źródło wiadomości: http://www.tvn24.pl/wiceprezes-drugiego-co-do-wielkosci-skok-u-zatrzymana-podejrzenie-wyludzania-kredytow,422026,s.html

  • Krakowscy policjanci zatrzymali 45-letniego mężczyznę za posiadanie bez zezwolenia nielegalnej broni i amunicji.
    W czwartek po południu policjanci uczestniczący w egzekucji komorniczej w Podgórzu, zostali poinformowani przez komornika sądowego, że w jednym z pokojów za szafą znajduje się skrytka. Miał on podejrzenia, że mogą być w niej ukryte przedmioty...

     

    źródło: http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/3414679,krakow-komornik-znalazl-arsenal-broni,id,t.html?cookie=1

  • Rośnie liczba adwokatów i radców, którzy zawieszają swoje uprawnienia. Na listy niewykonujących zawodu wpisują się także ci, którzy właśnie zdali egzamin.

    Z danych Naczelnej Rady Adwokackiej wynika, że spośród ponad 1,8 tys. osób, które zdały go w ubiegłym roku, na niewykonywanie zawodu zdecydowało się ponad 200.

     

    źródło: http://prawo.rp.pl/artykul/756571,1104785-Mlodzi-adwokaci-i-radcowie-zawieszaja-wykonywanie-zawodu.html

  • Państwo Szamburscy z Łodzi żyją za 630 zł. Kiedy zadłużyli swoje mieszkanie, pomoc zaoferowała im Sandra M. Starsze małżeństwo twierdzi, że kobieta miała wykupić ich mieszkanie, a w zamian pomóc w spłacie zadłużenia i zaoferować inny lokal. Państwo Szamburscy mówią, że nie dostali ani pieniędzy, ani innego mieszkania. Przygarnęła ich córka. Osób, które czują się pokrzywdzone przez Sandrę M. jest znacznie więcej.

     

    źródło: http://www.interwencja.polsat.pl/Interwencja__Oficjalna_Strona_Internetowa_Programu_INTERWENCJA,5781/Archiwum,5794/News,6271/index.html#1339813

ARCHIWUM PRZEGLĄDU

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY