czyli pokłosie naszego artykułu: „Mile widziane niespłacenie pożyczki”
Kilkanaście dni temu opisałem sprawę mieszkanki Chorzowa Marii W. (69l.), która pożyczyła 325,00 zł, a za tydzień przez firmę pożyczkową zostało wystawione dla niej wezwanie do zapłaty na kwotę 30.000 zł. Obecnie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne z mieszkania, w którym mieszka pani Maria.
Więcej: http://www.antyegzekucja.pl/lichwa/3934-mile-widziane-niesplacenie-pozyczki
Po ukazaniu się artykułu przesłałem do Ministerstwa Sprawiedliwości, UKOiK i Biura Rzecznika
Praw obywatelskich dwa pytania:
- czy działania firmy pożyczkowej są zgodne z prawem?
- czy w zaistniałej sytuacji, można jeszcze pomóc Marii W.?
Poniżej odpowiedzi jakie otrzymałem.
Odpowiedź Ministerstwa Sprawiedliwości
W odpowiedzi na Pana pytania informuję, że przekazana przez Pana sprawa jest obecnie analizowana przez merytoryczne departamenty MS. Ponadto informuję, że ze swoje strony Ministerstwo Sprawiedliwości zawiadomiło prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku tą sprawą.
Patrycja Loose
Rzecznik Prasowy
Ministra Sprawiedliwości
Odpowiedź UOKiK
Stwierdzenie, czy praktyka danego przedsiębiorcy jest zgodna z prawem jest możliwe wyłącznie po dokładnym zbadaniu wszystkich okoliczności w toku postępowania prowadzonego przez UOKiK.
Do tej pory Urząd nie prowadził postępowania przeciwko interesującej Pana spółce. Przekazaliśmy Pana wiadomość do departamentu, który zbada czy istnieją podstawy do podjęcia dalszych działań.
W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą należy zwrócić się do jednego z powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów, którzy udzielają konsumentom bezpłatnej pomocy prawnej.
Ernest Makowski
Starszy Specjalista
Biuro Prasowe
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Odpowiedź RPO
Otrzymałam odpowiedź od pani Katarzyny Łakomej, Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze RPO, że nie jest możliwe wypowiedzenie się w sprawie bez jej dokładnego zbadania. Pani Maria W. może przesłać wniosek do RPO o zajęcie się sprawą (wraz z kopiami dokumentów).
Anna Kabulska
Wydział Komunikacji Społecznej
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Jan Wels