MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  wtorek 19 marca 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

czyli jak ściągnąć od klienta jak najwięcej, choćby bezprawnie

 

Getin Noble Bank to jeden z tych banków, które najczęściej są karane przez UOKiK za bezprawne działania.

wag-sad-symbol

W 2011r. napisałem:

Getin Bank to: stały adresat orzeczeń i decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Można wręcz powiedzieć, że rok bez Getin Banku w UOKiK to rok stracony dla pracowników tego urzędu.

Bank zadbał jednak o to, że straconego roku jeszcze nie było (od 2006r.)

Mamy początek roku 2011 i w Rejestrze klauzul niedozwolonych (data wpisu: 24.01.2011r.), zostało wpisane następujące postanowienie uznane za niedozwolone:

"Posiadacz rachunku zobowiązany jest powiadomić Bank o zmianie nazwiska, dokumentu tożsamości, adresu, względnie o zmianie innych danych podanych przy otwarciu rachunku. Brak zawiadomienia Banku o powyższych zmianach, powoduje, że wszelka korespondencja Banku, kierowana na ostatni znany Bankowi adres będzie uznawana za prawidłowo doręczoną".

Pozwanym był ...Getin Bank.

 

więcej:  IDEA BANK PODĄŻA PRZETARTĄ DROGĄ?

Ostatnio (2013r.), Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezesa UOKiK z 2010r. w sprawie niezgodnego z prawem pobierania przez Bank opłat od użytkowników swoich kart kredytowych, którzy spóźniali się ze spłatą zadłużenia.

Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z listopada 2010 r. Przeprowadzone postępowanie wykazało wówczas, że Getin Noble Bank w tabeli opłat i prowizji kart kredytowych i ratalnych przewidział opłatę za obsługę nieterminowej spłaty, która obejmowała czynności typu wysłanie sms, kontakt telefoniczny czy monit. Jak ustalił Urząd, bank już w pierwszym dniu zadłużenia automatycznie naliczał tę opłatę wszystkim klientom, nawet w przypadku, gdy nie podejmował wobec nich żadnych działań. Prezes UOKiK zakwestionowała automatyczne pobieranie opłat od wszystkich klientów, którzy spóźnili się ze spłatą zadłużenia na karcie kredytowej bez względu na to, czy dodatkowe czynności zostały faktycznie podjęte. Zdaniem Urzędu jednym z efektów działania banku było niesłuszne obciążanie kosztami upomnień klientów, którzy spłacili zaległości zanim bank zdążył podjąć czynności przypominające o zadłużeniu. Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 959 044 zł.

Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od decyzji. 26 lutego 2013 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezesa UOKiK. Przedstawiając ustne motywy rozstrzygnięcia sąd podkreślił, że Prezes Urzędu nie zakwestionowała ustalenia opłaty ryczałtowej, lecz fakt automatycznego jej pobierania bez względu na to, czy zaistniały do tego przesłanki. Ponadto, bank nieprawidłowo ustalał ogólną opłatę ryczałtową za wszystkie czynności obsługi przeterminowanej należności. Zdaniem sądu, możliwe jest pobieranie opłat ryczałtowych, ale muszą być to opłaty za poszczególne jasno wskazane czynności - czytamy w komunikacie UOKiK z dnia 28 lutego br.


więcej: http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=10268

Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów otwiera klientom Banku drogę do wystąpienia z żądaniem anulowania bezprawnie naliczonych opłat (lub zwrotu w przypadku ich zapłacenia).

 

Jan Wels

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY