Tomasz Sadlik ze Stowarzyszenia na Rzecz Obrony Praw Obywatela i Konsumenta PRO FUTURIS zapytał Rzecznika Ubezpieczonych o następujące kwestie:
Szanowni Państwo, chciałbym zapytać, czy zajmowaliście się już Państwo ubezpieczeniami kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego?
Pojawiają się tu następujące problemy:
- ubezpieczenie niskiego wkładu, którego beneficjentem jest bank, składkę określa i narzuca sam bank, treści umowy klient nie dostaje
- ubezpieczenie ryzyka, utraty życia lub pracy - beneficjentem jest bank, bank narzuca ubezpieczyciela, ustala swoją i ubezpieczyciela marżę
- ubezpieczenie/polisa na życie - beneficjentem jest bank, podaje się warunki wprowadzające w błąd w tym zakresie oraz w zakresie wysokości ochrony; klient nie dostaje wszystkich warunków; nie może negocjować ich, opłaca marżę, etc
- dodatkowo w latach 2005-2009 bardzo często sprzedawali te produkty pracownicy i agenci bez odpowiednich zezwoleń, certyfikatów, nie przeszkoleni i nie udzielający w tym zakresie klientom praktycznie żadnych
informacji
- w umowach bardzo rzadko pojawiały się informacje na temat tych umów, ubezpieczeń i zabezpieczeń, a jeśli już to w formie szczątkowej....
- nie było żadnych zmiennych odnoszących się do zmiennych wartości przedmiotu ochrony (nieruchomości) ani samego kredytu (po skoku kursu franka do złotego wartość umowy wzrastała nawet o 150%)
Z analizy postępowań skargowych prowadzonych przez Rzecznika Ubezpieczonych wynika, iż w dalszym ciągu aktualne pozostają problemy zdiagnozowane w ww. opracowaniach, tj. związane m. in. z ryzykiem konfliktu interesów, brakiem doręczenia dokumentów potwierdzających zawarcie, czy też przystąpienie do umowy ubezpieczenia. W dalszym ciągu niewystarczające są informacje przekazywane konsumentom dotyczące rodzaju, charakteru umowy ubezpieczenia, zakresu ochrony i wyłączeń odpowiedzialności.
Niestety o tych dwóch ostatnich zagadnieniach, odpowiadających na pytanie o jakość umowy ubezpieczenia, konsumenci dowiadują się dopiero na etapie rozpatrywania roszczenia ubezpieczeniowego - napisał między innymi w odpowiedzi Cezary Orłowski z Biura Rzecznika Ubezpieczonych.
Poniżej cała odpowiedź.
LS
Informacja prasowa: PRO FUTURIS
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...