W aneksie do „Białej Księgi Unii Europejskiej” podkreślono, iż instytucje finansowe nie mogą funkcjonować bez zaufania publicznego do ich stabilności
Małgorzata Wojtczak, kiedy była jeszcze wiceprezesem mszczonowskiego banku, nadzorowała w tej instytucji program przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W 2020r. przeprowadziła weryfikację klienta, który chciał założyć konto firmowe. Weryfikacja była potrzebna, gdyż jak utrzymuje Wojtczak, klient "został zakwalifikowany do podwyższonej kategorii".
Weryfikacja miała ogólnie taki przebieg:
- wpierw Wojtczak podpisała umowę o prowadzenie rachunku firmowego
- później chciała przeprowadzić weryfikację
- podczas weryfikacji nie uzyskała żadnej odpowiedzi. Doszło wręcz do sytuacji, że klient podczas tej weryfikacji zrezygnował z założenia konta i opuścił bank
- Wojtczak uznała jednak, że do założenia konta, pomimo nieudanej weryfikacji, doszło
- w oficjalnym stanowisku podkreśliła, iż "Nie powinnam wpierw zapytać klienta, a potem podpisać umowy"
Klient złożył na początku sierpnia tego roku reklamację, że bank mógł postąpić niezgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Wskazał, że zgodnie z tą ustawą, weryfikacja następuje przed nawiązaniem stosunków prawnych (art. 39.1). Co więcej, jeśli bank nie może zastosować środków bezpieczeństwa ( w tym wypadku weryfikacji) - to zgodnie z art. 41.1. pkt. 1 - nie nawiązuje się stosunków gospodarczych.
Do dzisiaj bank nie przysłał żadnej odpowiedzi na reklamację.
Mamy ciekawy problem prawny - weryfikacja przed, czy po podpisaniu umowy? Postaramy się to wyjaśnić.
Aktualizacja: 2 października. Uznana reklamacja?
Okazuje się, że w opisanej sprawie klient złożył reklamację, którą bank otrzymał 4 sierpnia br. Bank nie odpowiedział na reklamację do dzisiaj.
Zgodnie z Ustawą o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, jeśli bank nie rozpatrzy reklamacji w ciągu 30 dni, to reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta.
A jakie był zarzuty klienta w reklamacji?
- Niezgodne z prawem, czyli Ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu działanie banku
- Lekceważący stosunek do klienta
Czy bank nie rozpatrując reklamacji przyznał się do tych zarzutów?
I to postaramy się wyjaśnić.
Aktualizacja: 5 listopada
Ustalenia w sprawie reklamacji:
Artykuły powiązane
Dlaczego Bank Spółdzielczy w Mszczonowie nie zabezpieczył dowodu swojej niewinności?
MS
foto: Pixabay
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...