Piotr-Bienko-z-CodemediaW I kwartale najwiÄ™ksi reklamodawcy z sektora finansowego znaczÄ…co obniżyli wydatki na promocje swoich usÅ‚ug w mediach. Przez pierwsze trzy miesiÄ…ce roku branża przeznaczyÅ‚a na reklamÄ™ ponad 104 mln zÅ‚, o 50 mln zÅ‚ mniej niż w ostatnim kwartale roku 2014 i o 11 mln zÅ‚, czyli ponad 10 proc., mniej niż rok wczeÅ›niej.

Z analiz domu mediowego Codemedia wynika, że najwiÄ™kszych cięć w wydatkach na ten cel dokonaÅ‚y firmy ubezpieczeniowe.

W najmniejszym stopniu swoje budżety reklamowe okroiÅ‚y banki, które w I kwartale wydaÅ‚y na promocjÄ™ swych produktów w mediach 65 mln zÅ‚. To wprawdzie aż o 23 proc. mniej niż pod koniec zeszÅ‚ego roku, ale tylko o 2 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2014 roku. Inne instytucje finansowe wydaÅ‚y na reklamÄ™ 24 mln zÅ‚, o 1/4 mniej niż w ostatnim kwartale poprzedniego roku i o 9 proc. mniej niż w pierwszym. Branża ubezpieczeniowa przeznaczyÅ‚a na reklamÄ™ 13 mln zÅ‚, czyli o ponad poÅ‚owÄ™ mniej niż w IV kwartale i o niemal 1/3 mniej niż rok wczeÅ›niej. W sumie daÅ‚o to dwucyfrowy spadek przychodów reklamowych w mediach.

– Ten spadek przede wszystkim wygenerowaÅ‚y firmy ubezpieczeniowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr BieÅ„ko, prezes firmy Codemedia. – Ewidentnie to one wycofaÅ‚y siÄ™ z reklamy i pojawia siÄ™ tu pytanie, czy majÄ… już tak dużo klientów, czy po prostu pozyskanie kolejnych, nowych klientów przez media zaczyna być mniej opÅ‚acalne. NiewÄ…tpliwie firmy ubezpieczeniowe w dużej mierze opierajÄ… siÄ™ na wÅ‚asnych bazach danych i eksplorujÄ… już wÅ‚asnych klientów oraz sprzedaż nowych produktów, i to zapewne jest ten efekt.

Banki na poczÄ…tku roku najchÄ™tniej reklamowaÅ‚y konta, przeznaczajÄ…c na ich promocjÄ™ ponad 25 mln zÅ‚. Inne instytucje finansowe najczęściej inwestowaÅ‚y w reklamÄ™ produktów leasingowych i kredytowych, wydajÄ…c na ten cel ponad 14 mln zÅ‚. Firmy ubezpieczeniowe w 2015 roku promowaÅ‚y głównie ubezpieczenia komunikacyjne kosztem 6 mln zÅ‚. To oznacza też, że na rynku zaczynajÄ… siÄ™ umacniać nowe rodzaje firm z branży finansowej.

– PojawiajÄ… siÄ™ nowe nisze na rynku, jak kantory internetowe, to jest kwestia ostatnich dwóch lat – zwraca uwagÄ™ Piotr BieÅ„ko. – Już wczeÅ›niej mówiÅ‚em o firmach pożyczkowych, których mnogość w tej chwili jest już bardzo duża. Ale w pierwszej dziesiÄ…tce w branży finansowej w tej chwili jest jeden z dużych kantorów internetowych i dwóch dużych pożyczkodawców, co 4 lata temu byÅ‚o nie do pomyÅ›lenia. KiedyÅ› byli ubezpieczyciele, teraz żaden z ubezpieczycieli nie jest nawet w pierwszej dziesiÄ…tce.

Firmy z rynku finansowego nadal najchÄ™tniej reklamujÄ… siÄ™ w telewizji. TrafiÅ‚o tam w pierwszym kwartale 55 mln zÅ‚, czyli 53 proc. ich budżetów marketingowych. To o 36 proc. mniej niż w ostatnim kwartale 2014, a o 2 proc. mniej porównujÄ…c z kwartaÅ‚em pierwszym. 18 proc. nakÅ‚adów, ponad 18 mln zÅ‚ sektor wydaÅ‚ na reklamy online.

– Możemy siÄ™ spodziewać zmian, że to dalej bÄ™dzie rosÅ‚o – ocenia prezes Codemedia. – Dlatego że to sÄ… najbardziej powszechne media. OczywiÅ›cie do internetu również zaliczam wszelkie formy mobilne, które funkcjonujÄ…, dlatego że ten elektroniczny Å›wiat coraz bardziej nas otacza, najwiÄ™cej czasu w ciÄ…gu dnia z niego korzystamy. I z drugiej strony daje nam dużą Å‚atwość szybkiego reagowania na reklamÄ™ i wchodzenia z niÄ… interakcjÄ™. Dokonaniem zapytania, zamówienia, zostawienia informacji osobie, żeby np. firma zadzwoniÅ‚a do nas, udzielajÄ…c nam pożyczki czy czegokolwiek.

Na trzecim miejscu w budżetach reklamowych branży finansowej uplasowaÅ‚y siÄ™ wydatki na reklamÄ™ kinowÄ…, które wyniosÅ‚y ponad 7 mln zÅ‚. Po ponad 6 mln zÅ‚  firmy przeznaczyÅ‚y na reklamÄ™ w magazynach, radiu oraz na outdoor, zaÅ› tylko 3 mln zÅ‚ na reklamÄ™ w gazetach codziennych. To niewiele przy telewizji oraz internecie, które razem przejmujÄ… 72 proc. budżetów reklamowych firm z branży finansowej.

– Te dwa media, bardzo uzupeÅ‚niajÄ…c siÄ™, sÄ… najbardziej responsywne, czyli dziaÅ‚ajÄ… tu i teraz, i to one generujÄ… najwiÄ™cej potencjalnych nowych klientów i niewÄ…tpliwie najtaniej – mówi prezes Piotr BieÅ„ko z Codemedia.

 

Źródło: Newseria.pl