ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaW ubiegÅ‚ym roku do Biura Rzecznika Finansowego wpÅ‚ynęło prawie 1,8 tys. skarg zwiÄ…zanych z kredytami konsumenckimi, co stanowiÅ‚o 18-procentowy wzrost w ujÄ™ciu rocznym. Åšrednio co czwarta skarga dotyczy problemów z rozliczeniem kredytu przy jego wczeÅ›niejszej spÅ‚acie

 

– Niestety, widzimy coraz wiÄ™cej skarg zwiÄ…zanych z pożyczkami czy też kredytami konsumenckimi. Jest to coraz poważniejszy problem, klienci skarżą siÄ™ coraz odważniej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Jaworski, ekspert ds. komunikacji i edukacji z Biura Rzecznika Finansowego.

 

W ubiegÅ‚ym roku do Biura Rzecznika Finansowego wpÅ‚ynęło prawie 1,8 tys. skarg zwiÄ…zanych z kredytami konsumenckimi, co stanowiÅ‚o 18-procentowy wzrost w ujÄ™ciu rocznym. OkoÅ‚o 60 proc. zgÅ‚aszanych spraw dotyczy pożyczek udzielanych przez banki, pozostaÅ‚e to skargi na firmy pożyczkowe i SKOK-i. Åšrednio co czwarta dotyczy problemów z rozliczeniem kredytu przy jego wczeÅ›niejszej spÅ‚acie.

 

– Zgodnie z interpretacjÄ… Rzecznika Finansowego i UOKiK, wszystkie koszty zwiÄ…zane z kredytem przy jego wczeÅ›niejszej spÅ‚acie powinny zostać proporcjonalnie rozliczone. Niestety, zarówno banki, jak i firmy pożyczkowe inaczej interpretujÄ… ten przepis i nie chcÄ… oddawać niektórych kosztów, chodzi tu głównie o prowizje czy opÅ‚aty przygotowawcze. Tymczasem w opinii naszej i UOKiK wszystkie te opÅ‚aty poniesione przez klienta powinny być odpowiednio rozliczone – podkreÅ›la Marcin Jaworski.

 

Tylko w marcu banki i SKOK-i udzieliÅ‚y klientom Å‚Ä…cznie 592,7 tys. kredytów konsumpcyjnych na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ 7,92 mld zÅ‚ – wynika z danych BIK. W porównaniu do marca 2018 roku jest to spadek o 6,4 proc. w ujÄ™ciu liczbowym, ale wzrost o 5,7 proc. w ujÄ™ciu wartoÅ›ciowym. Z kolei firmy pożyczkowe współpracujÄ…ce z BIK udzieliÅ‚y w marcu 219,3 tys. pożyczek na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ 564 mln zÅ‚ (spadek o 8,7 proc. pod wzglÄ™dem liczby i o 9,8 proc. pod wzglÄ™dem wartoÅ›ci pożyczek). PoczÄ…wszy od stycznia, firmy pożyczkowe udzieliÅ‚y klientom w sumie 661,6 tys. pożyczek na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ 1,709 mld zÅ‚.

 

– Warto spróbować spÅ‚acić wczeÅ›niej kredyt, ponieważ, zgodnie z przepisami, klient powinien dostać proporcjonalny zwrot wszystkich poniesionych kosztów, a to sÄ… niebagatelne kwoty. PrzykÅ‚adowo, jeÅ›li opÅ‚ata przygotowawcza czy prowizja wynosi 1,5 tys. zÅ‚, spÅ‚ata zostanie dokonana w poÅ‚owie okresu kredytowania, to, jak Å‚atwo policzyć, powinniÅ›my dostać 750 zÅ‚ zwrotu, co znacznie obniża koszty takiej pożyczki. Dlatego namawiamy, żeby w miarÄ™ możliwoÅ›ci spÅ‚acać wczeÅ›niej te kredyty i domagać siÄ™ zwrotu – rozliczenia zarówno odsetek, jak i tych poniesionych kosztów prowizji, opÅ‚at przygotowawczych czy też kosztów skÅ‚adek za ubezpieczenie – mówi Marcin Jaworski.

 

Jeżeli bank lub firma pożyczkowa odmawia klientowi proporcjonalnego rozliczenia kosztów przy wczeÅ›niejszej spÅ‚acie – należy w pierwszej kolejnoÅ›ci zÅ‚ożyć reklamacjÄ™ do tej instytucji. JeÅ›li podtrzyma ona swoje stanowisko – wówczas można zwrócić siÄ™ z wnioskiem o interwencjÄ™ do Rzecznika Finansowego. W sytuacji, kiedy ta również nie przyniesie skutku – biuro Rzecznika wspiera klientów na etapie dalszego postÄ™powanie sÄ…dowego tzw. istotnym poglÄ…dem. To opinia Rzecznika Finansowego o charakterze pomocniczym, którÄ… musi wziąć pod uwagÄ™ sÄ…d. Nie jest dla niego wiążąca, jednak w uzasadnieniu orzeczenia sÄ…d powinien ustosunkować siÄ™ do zawartych w niej argumentów. W 2017 roku Rzecznik Finansowy przedstawiÅ‚ 1129 istotne poglÄ…dy, wspierajÄ…c w ten sposób klientów podmiotów rynku finansowego na etapie postÄ™powaÅ„ sÄ…dowych. 

 

Ekspert z Biura Rzecznika Finansowego Marcin Jaworski podkreÅ›la, że, aby uniknąć późniejszych problemów, klient powinien przede wszystkim dokÅ‚adnie zapoznać siÄ™ z umowÄ… kredytowÄ… jeszcze przed zaciÄ…gniÄ™ciem pożyczki, zwracajÄ…c uwagÄ™ nie tylko na jej oprocentowanie czy wskaźnik RRSO, ale na tzw. Å‚Ä…czna kwotÄ™ do zapÅ‚aty przez klienta.

 

– Przy zawieraniu umowy powinniÅ›my dostać specjalny formularz, gdzie uwzglÄ™dnione powinny być wszystkie koszty i wykazana ta Å‚Ä…czna kwota – czyli ile ostatecznie bÄ™dziemy musieli za wszystko zapÅ‚acić, ile wyniesie oprocentowanie i koszty odsetek, koszt ubezpieczenia, dodatkowe prowizje czy opÅ‚aty przygotowawcze – mówi Marcin Jaworski.

 

W caÅ‚ym 2018 roku do Biura Rzecznika Finansowego trafiÅ‚o ponad 50 tys. wniosków i zapytaÅ„ od klientów instytucji finansowych. Ci zÅ‚ożyli ponad 23 tys. wniosków o postÄ™powanie interwencyjne lub polubowne. Rzecznik Finansowy po odrzuceniu ich reklamacji, a eksperci z biura Rzecznika odebrali w sumie ponad 26 tys. telefonów i e-maili od klientów z proÅ›bÄ… o poradÄ™ w sporze z bankiem czy ubezpieczycielem.

 

 

 

Źródło: Newseria