ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaW ciÄ…gu dekady zatrudnienie w bankowoÅ›ci spadÅ‚o o blisko 20 tys. i zapowiadane sÄ… dalsze redukcje. Zdaniem ekspertów to przede wszystkim efekt zmieniajÄ…cych siÄ™ preferencji klientów. Obecnie 17 mln osób regularnie korzysta z bankowoÅ›ci internetowej, a 11 mln – z mobilnej

 

– Zatrudnienie w polskiej bankowoÅ›ci zmienia siÄ™ bardzo dynamicznie, w zasadzie od dekady notujemy notoryczne spadki liczby etatów w tej branży. Od 2008 roku branża zredukowaÅ‚a okoÅ‚o 20 tys. etatów, a w samym 2018 roku byÅ‚o to prawie 3 tys. etatów â€“ wskazuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Cezary MacioÅ‚ek, wiceprezes Grupy Progres, oferujÄ…cej usÅ‚ugi HR dla biznesu.

 

Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że na koniec lutego 2019 roku zatrudnienie w bankowoÅ›ci wynosiÅ‚o 161 tys. osób. Dla porównania, w rekordowym 2008 roku, byÅ‚o to ponad 181 tys. osób. W ciÄ…gu dekady branża skurczyÅ‚a siÄ™ o ok. 11 proc. Zamykane sÄ… także placówki banków. Tylko w 2018 roku ich liczba zmalaÅ‚a o 527.

 

Trend redukcji liczby pracowników prawdopodobnie bÄ™dzie siÄ™ utrzymywaÅ‚, także ze wzglÄ™du na fuzje i przejÄ™cia zachodzÄ…ce w sektorze. Santander Bank, który pod koniec 2018 roku przejÄ…Å‚ wydzielonÄ… część Deutsche Bank Polska, zapowiadaÅ‚, że do koÅ„ca tego roku zwolni 1,4 tys. osób. BNP Paribas, który przejÄ…Å‚ część Raiffeisen Polbank, zredukuje zatrudnienie o 2,2 tys. Również Bank Pekao SA zapowiedziaÅ‚ już, że zwolni blisko tysiÄ…c osób, a kilkuset innym zmieni warunki zatrudnienia. Osoby z kompetencjami cyfrowymi mogÄ… jednak być spokojne o pracÄ™ w sektorze.

 

– Banki z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dÄ… szukaÅ‚y osób, które z jednej strony majÄ… wiedzÄ™ finansowÄ…, z drugiej strony Å›wietnie poruszajÄ… siÄ™ w Å›wiecie cyfrowym i nie majÄ… problemów z tym, żeby korzystać z obszarów cyfryzacji. MyÅ›lÄ™, że te osoby mogÄ… być spokojne o zatrudnienie – podkreÅ›la Cezary MacioÅ‚ek. – Trzeba siÄ™ charakteryzować umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… przekwalifikowania i dopasowania do aktualnych potrzeb sektora.

 

Sytuacja na rynku jest wymuszana przez zmieniajÄ…ce siÄ™ preferencje klientów.

 

– Zmienia siÄ™ model obsÅ‚ugi klienta. Klient dzisiaj chce wiÄ™kszość spraw zaÅ‚atwić mobilnie bÄ…dź za poÅ›rednictwem infolinii. Zdecydowana wiÄ™kszość banków poszÅ‚a w tym kierunku i zaczęła budować huby obsÅ‚ugi klienta, gdzie można telefonicznie lub online zaÅ‚atwić zdecydowanÄ… wiÄ™kszość spraw – tÅ‚umaczy Cezary MacioÅ‚ek.

 

Portal PRNews podaje, że na koniec 2018 roku 35 mln klientów miaÅ‚o z bankami podpisanÄ… umowÄ… umożliwiajÄ…cÄ… korzystanie z bankowoÅ›ci elektronicznej, z czego aktywnie korzystaÅ‚o z tej możliwoÅ›ci 15 mln osób. Z kolei użytkowników bankowoÅ›ci mobilnej, którzy przynajmniej raz w miesiÄ…cu logujÄ… siÄ™ do banku z urzÄ…dzenia mobilnego, jest w Polsce już ponad 11 mln.

 

Dla millenialsów czy przedstawicieli pokolenia Y cyfryzacja i kontakt online sÄ… ważniejsze niż wizyta w tradycyjnej placówce. Dlatego przyszÅ‚oÅ›ciÄ… banków bÄ™dÄ… innowacyjne usÅ‚ugi. Serwis Finextra, który powoÅ‚uje siÄ™ na raport firmy badawczej AT Kearney, podaje, że zamykanie placówek jest w dÅ‚uższej perspektywie nieopÅ‚acalne, a rozwiÄ…zaniem mogÅ‚oby być Å‚Ä…czenie usÅ‚ug bankowych z np. możliwoÅ›ciÄ… zrobienia zakupów.

 

– Placówki generalnie bÄ™dÄ… dużo bardziej mobilne, bÄ™dÄ… pojawiaÅ‚y siÄ™ w miejscach, gdzie sÄ… duże skupiska ludzi, m.in. w centrach handlowych – mówi ekspert. – Banki powinny budować huby obsÅ‚ugi finansowej, co siÄ™ zresztÄ… dzieje. Widzimy to po współpracy z sektorem finansowym i trwajÄ…cych rekrutacjach. Chodzi o to, aby obsÅ‚ugiwać klienta online o różnej porze dnia i w każdej możliwej sprawie.

 

PrzyczynÄ…, dla której banki redukujÄ… zatrudnienie, jest też potrzeba ciÄ™cia kosztów. Podatek bankowy w poÅ‚Ä…czeniu z obciążeniami na Bankowy Fundusz Gwarancyjny sprawiajÄ…, że rentowność sektora spada. PokazujÄ… to już wyniki banków po I kwartale 2019 roku.

 

– JeÅ›li spada rentowność, to trzeba szukać optymalizacji i redukcji kosztów. Dzisiaj banki w dużym zakresie idÄ… w kierunku budowania algorytmów, robotów, automatyzowania swoich procesów i zaÅ‚atwiania spraw online, tak jak dzisiaj funkcjonuje konsument – tÅ‚umaczy wiceprezes Grupy Progres.

 

 

 

Źródło: Newseria