ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaPod koniec 2018 roku Ministerstwo Cyfryzacji opublikowaÅ‚o „ZaÅ‚ożenia do strategii AI w Polsce" majÄ…ce uÅ‚atwić programistom wdrażanie rozwiÄ…zaÅ„ wykorzystujÄ…cych sztucznÄ… inteligencjÄ™, a na poczÄ…tku marca 2019 r. podpisano porozumienie na rzecz edukacji spoÅ‚eczeÅ„stwa w zakresie nowych technologii, w tym SI

 

– Polska jest ciekawym rynkiem z punktu widzenia rozwoju sztucznej inteligencji. Z jednej strony mamy pewne deficyty, np. Å›rodków inwestycyjnych, które możemy przeznaczyć na te dziaÅ‚ania, z drugiej strony w Polsce mamy bardzo ciekawy, dobrze przygotowany do pracy kapitaÅ‚ intelektualny w tym obszarze informatyki – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Borys Stokalski, prezes zarzÄ…du Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

 

Wdrożenie rzÄ…dowej strategii rozwoju technologii wykorzystujÄ…cych sztucznÄ… inteligencjÄ™ ma uÅ‚atwić polskim firmom zaistnienie na rynku globalnych rozwiÄ…zaÅ„ z sektora sztucznej inteligencji. O wysokim potencjale polskich firm w tym obszarze może Å›wiadczyć fakt, że cieszÄ… siÄ™ one coraz wiÄ™kszym zainteresowaniem wÅ›ród klientów zagranicznych. Ministerstwo Cyfryzacji w ramach realizacji zaÅ‚ożeÅ„ do strategii SI w Polsce planuje do 2023 roku przeznaczyć ok. 9,5 mld zÅ‚ na inwestycje z sektora sztucznej inteligencji.

 

– Dzisiaj w polskiej strategii narodowej dotyczÄ…cej rozwoju sztucznej inteligencji mówi siÄ™ o Å›rodkach rzÄ™du 9 mld zÅ‚ i wydaje siÄ™, że to sÄ… Å›rodki stosunkowo ubogie w perspektywie do tego, ile na rozwój tego typu zastosowaÅ„ wydajÄ… Chiny czy Stany Zjednoczone. MyÅ›lÄ™ jednak, że w Polsce widać potencjaÅ‚ i widać też konkretne rozwiÄ…zania, które majÄ… dzisiaj niewÄ…tpliwie rangÄ™ produktów world crowd, czyli sÄ… na poziomie zdolnym do konkurowania z podobnymi produktami tworzonymi gdziekolwiek indziej – twierdzi Borys Stokalski.

 

GwaÅ‚towna automatyzacja i robotyzacja przemysÅ‚u sÄ… nieuniknione. WedÅ‚ug badaÅ„ przeprowadzonych przez Oxford Martin School technologia uczenia maszynowego oraz sztuczna inteligencja mogÄ… doprowadzić do skomputeryzowania blisko poÅ‚owy amerykaÅ„skich zawodów w ciÄ…gu najbliższych dwudziestu lat. Podobny los czeka polskie firmy, a rzÄ…dowa strategia sztucznej inteligencji ma przygotować je na ten scenariusz i dać im odpowiednie warunki do rywalizowania w branży SI na arenie miÄ™dzynarodowej.

 

Niektórym już to siÄ™ udaÅ‚o. Firma Upsaily to producent rozwiÄ…zaÅ„ e-commerce wykorzystujÄ…cych technologiÄ™ uczenia maszynowego do poprawy wskaźników sprzedażowych. Platforma bazuje na sztucznej inteligencji, która w czasie rzeczywistym analizuje poczynania klientów, ich preferencje zakupowe i automatyzuje proces tworzenia scenariuszy marketingowych. Z kolei firma Astor, zajmujÄ…ca siÄ™ produkcjÄ… maszyn przemysÅ‚owych, wdrożyÅ‚a na rynek roboty z serii MiR, czyli wyspecjalizowane maszyny fabryczne przeznaczone do automatyzacji transportu wewnÄ™trznego. ModuÅ‚owa konstrukcja robotów umożliwia dostosowanie ich do indywidualnych zapotrzebowaÅ„ klienta, a najwydajniejsze jednostki mogÄ… unieść nawet do 500 kg Å‚adunku i przemieszczać siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 7,2 km/h.

 

– Polskie, autonomiczne wózki wykonujÄ… już pracÄ™ w fabrykach zachodnich koncernów motoryzacyjnych. I to jest Å›wiadomy wybór klientów, którzy widzÄ…, że wÅ‚aÅ›nie autonomia tych wózków, czyli ta ich zdolność do inteligentnego interpretowania otoczenia, do inteligentnego zachowywania siÄ™ w warunkach rzeczywistej fabryki, jest wÅ‚aÅ›nie najwyższej klasy. MyÅ›lÄ™, że to jest dobry prognostyk, że mamy rzeczywiÅ›cie na tym rynku szansÄ™. Ale ważne jest, żeby nie tworzyć w zwiÄ…zku z tym barier rozwojowych – zaznacza ekspert.

 

W trakcie 11 Forum Gospodarczego Time w Warszawie sześć organizacji podpisaÅ‚o porozumienie na rzecz edukacji spoÅ‚eczeÅ„stwa w zakresie cyfryzacji oraz nowoczesnych technologii. Celem porozumienia ma być wypracowanie rozwiÄ…zaÅ„, które pozwolÄ… polskim firmom przyswoić koncepcjÄ™ przemysÅ‚u 4.0, zapoznać siÄ™ z możliwoÅ›ciami, jakie stwarza technologia uczenia maszynowego, oraz wykorzystać pozyskanÄ… wiedzÄ™ do zwiÄ™kszenia konkurencyjnoÅ›ci na rynku globalnym.

 

WedÅ‚ug firmy badawczej MarketsandMarkets w 2017 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji wynosiÅ‚a 16,6 mld dol. Szacuje siÄ™, że do 2025 roku wzroÅ›nie do 190,61 mld dol. przy Å›redniorocznym tempie wzrostu na poziomie niemal 37 proc.

 

 

 

Źródło: Newseria