krrit badania ogladalnosci fotoTo ma być przeÅ‚om w badaniu rynku mediów w Polsce. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpoczyna projekt nowego badania telemetrycznego – zbudowanie pomiaru odbiorców treÅ›ci wideo i audio w możliwie najwiÄ™kszej liczbie kanałów dystrybucji. Pierwszy panel ma być gotowy pod koniec 2018 r.

 

– Badania oglÄ…dalnoÅ›ci, odkÄ…d pamiÄ™tam, zawsze generowaÅ‚y kontrowersje. Kiedy byÅ‚y dwa panele badawcze, Nielsen i OBOP prowadziÅ‚y równolegÅ‚e badania, zawsze byÅ‚a konkurencja, porównywaÅ‚o siÄ™ wyniki. Od pewnego czasu tego drugiego, konkurencyjnego panelu nie ma i sytuacja staÅ‚a siÄ™ trochÄ™ niebezpieczna, ponieważ jest monopol na rynku badawczym. Dodatkowo wyszÅ‚y nowe technologie, które bardzo dokÅ‚adnie mogÄ… wskazywać aktywność widzów przed telewizorami, z takich technologii korzysta m.in. Telewizja Publiczna – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Witold KoÅ‚odziejski, przewodniczÄ…cy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

 

W Polsce od 2011 roku jedynym podmiotem, który dokonuje pomiarów telemetrycznych, jest Nielsen Audience Measurement. Instytut bada oglÄ…dalność na podstawie reprezentatywnego panelu dwóch tysiÄ™cy gospodarstw domowych, pojawiaÅ‚y siÄ™ jednak gÅ‚osy, że obecny panel pozwalaÅ‚ badać wyniki oglÄ…dalnoÅ›ci dużych kanałów, ale mniejsze stacje majÄ… niedoreprezentowanÄ… grupÄ™ odbiorców. Dlatego firma chce zwiÄ™kszyć panel do piÄ™ciu tysiÄ™cy gospodarstw domowych, prawdopodobnie od 2019 roku. Zapowiada też badanie streamingu VOD i OTT.

 

Wyniki oglÄ…dalnoÅ›ci Nielsena wielokrotnie podważaÅ‚a Telewizja Polska, która posÅ‚uguje siÄ™ alternatywnymi danymi o widowni na podstawie wÅ‚asnych badaÅ„ oglÄ…dalnoÅ›ci opartych na danych od klientów Netii, gdzie źródÅ‚em danych nie jest panel, lecz tzw. Å›cieżka zwrotna, czyli informacja bezpoÅ›rednio z dekoderów o tym, jakie kanaÅ‚y telewizyjne oglÄ…da poszczególny użytkownik.

 

– To pokazuje, że dzisiejsze technologie niebywale rozszerzajÄ… możliwoÅ›ci analizy przepÅ‚ywu treÅ›ci multimedialnych w sieci, powietrzu, przez kabel i przez satelitÄ™. Z tych możliwoÅ›ci grzechem byÅ‚oby nie skorzystać. Także rynek jest coraz bardziej rozdrobniony, istnieje coraz wiÄ™cej kanałów dystrybucyjnych, wiÄ™c bardzo potrzebne jest narzÄ™dzie, które nam zmierzy rozchodzenie siÄ™ treÅ›ci w telewizji i w internecie jednoczeÅ›nie – tÅ‚umaczy KoÅ‚odziejski.

 

W przypadku rynku radiowego departament monitoringu KRRiT korzysta z badaÅ„ audytorium radia Radio Track firmy Kantar Millward Brown prowadzonych w formie wywiadów telefonicznych na grupie ok. siedmiu tysiÄ™cy osób miesiÄ™cznie. Wyniki sÄ… podawane z okresu trzech miesiÄ™cy. Zdaniem ekspertów,metoda badania jest archaiczna i bardziej niż o sÅ‚uchalnoÅ›ci, mówi o popularnoÅ›ci poszczególnych stacji.

 

– To też trzeba zmienić, wykorzystać urzÄ…dzenia, które siÄ™ do tego nadajÄ…. PostanowiliÅ›my, że KRRiT zrobi takie badania, nie dla konkretnych nadawców czy domów mediowych, ale zaprosimy wszystkich, żeby mogli obserwować, jak te badania powstajÄ…. PeÅ‚nimy trochÄ™ rolÄ™ rozjemcy, nie jesteÅ›my stronÄ… tego rynku i myÅ›lÄ™, że mamy najwiÄ™ksze szanse na prowadzenie rzetelnych badaÅ„. RozpoczÄ™liÅ›my dialog techniczny, zgÅ‚osiÅ‚y siÄ™ do niego 23 firmy, również wielu nadawców i dotychczasowe, obecne pracownie – wskazuje przewodniczÄ…cy KRRiT.

 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji chce także, by w badaniu uwzglÄ™dnić konsumpcjÄ™ mediów w internecie, na urzÄ…dzeniach mobilnych. To o tyle istotne, że – jak wynika z danych KRRiT – nawet 80 proc. ruchu multimedialnego w sieci generujÄ… treÅ›ci dotychczasowych nadawców.

 

– PamiÄ™tajmy, że to jest praca mocno innowacyjna i rozwojowa, wiÄ™c pierwszych wyników z tych badaÅ„, których jednak jeszcze nie bÄ™dziemy nazywali wiarygodnÄ… telemetriÄ…, a budowÄ… panelu próbnego, testowaniem technologii, spodziewamy siÄ™ do koÅ„ca roku – zapowiada Witold KoÅ‚odziejski.

 

 

 

Źródło: Newseria