743880224 ZPL wyniki transportZainteresowanie leasingiem wÅ›ród krajowych firm jest coraz wiÄ™ksze – korzysta z niego ok. 40 proc. maÅ‚ych i Å›rednich firm. Wartość nowych umów po trzech kwartaÅ‚ach br. wyniosÅ‚a 35,9 mld zÅ‚ i byÅ‚a o blisko jednÄ… szóstÄ… wyższa niż w tym samym okresie ubiegÅ‚ego roku.

NajwiÄ™kszym popytem cieszÄ… siÄ™ zakupy samochodów osobowych, ciężarowych i dostawczych, duże jest także zainteresowanie inwestycjami w maszyny i urzÄ…dzenia.

– Zainteresowanie leasingiem roÅ›nie. Polska jest krajem, w którym prawie 40 proc. Å›rednich i maÅ‚ych przedsiÄ™biorstw w różnym stopniu korzysta z tego rodzaju produktów – przekonuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Wojciech Rybak, przewodniczÄ…cy Komitetu Wykonawczego ZwiÄ…zku Polskiego Leasingu. – Na tle Europy także wypadamy bardzo dobrze. Nie tylko leasingujemy wiÄ™cej niż wynosi Å›rednia w rozwiniÄ™tych krajach europejskich, lecz także dynamika polskiego rynku jest relatywnie wysoka.

Krajowe firmy najczęściej leasingujÄ… samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe (36,7 proc. rynku), maszyny i urzÄ…dzenia (33,1 proc.) oraz Å›rodki transportu ciężkiego, czyli pojazdy ciężarowe ważące wiÄ™cej niż 3,5 tony, ciÄ…gniki siodÅ‚owe, naczepy i przyczepy, autobusy, samoloty, statki oraz sprzÄ™t kolejowy (26,5 proc.). OdrÄ™bnÄ… kategoriÄ… byÅ‚y inwestycje w nieruchomoÅ›ci – majÄ… one 3-proc. udziaÅ‚ w rynku. Ogółem wedÅ‚ug ZPL leasing odpowiadaÅ‚ za 84,4 proc. inwestycji, a tradycyjna pożyczka za 15,6 proc.  

– Rynek roÅ›nie o blisko 16 proc. Po dwóch kwartaÅ‚ach dynamika byÅ‚a na poziomie 13 proc. – zauważa Wojciech Rybak. – GłównÄ… zmianÄ™ w dynamice zauważamy w segmencie samochodów maÅ‚ych, gdzie wzrost wynosi 17 proc. Natomiast klienci firm leasingowych inwestujÄ… również w Å›rodki trwaÅ‚e zwiÄ…zane z transportem ciężkim. Przyrosty obserwujemy zarówno w segmentach ciÄ…gników siodÅ‚owych, pojazdów ciężarowych, jak i naczep. Ale chyba najważniejsze, co bardzo cieszy, choć dynamika spada, sÄ… nadal rosnÄ…ce inwestycje w maszyny i urzÄ…dzenia.

WedÅ‚ug ZPL tego rodzaju inwestycje finansowane leasingiem i pożyczkÄ…, Å‚Ä…cznie z wydatkami na sprzÄ™t IT, do koÅ„ca wrzeÅ›nia br. byÅ‚y warte 11,9 mld zÅ‚ – o 13,7 proc. wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. NajchÄ™tniej w ten sposób pÅ‚acono za urzÄ…dzenia rolnicze (27,3 proc. udziaÅ‚ w rynku maszyn), urzÄ…dzenia do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metalu (15,1 proc.) oraz sprzÄ™t budowlany (12,2 proc.).

Jak twierdzÄ… analitycy ZLP, branża nie odczuwa już skutków jednorazowych czynników z 2014 roku takich jak okienko kratkowe, a przedsiÄ™biorcy chÄ™tnie biorÄ… w leasing pojazdy, korzystajÄ…c z innych zalet, które przynosi tego rodzaju finansowanie.  

– OkoÅ‚o 60 proc. nowego leasingu, który rejestrujemy, stanowiÅ‚y pojazdy, co nie byÅ‚o dla nas zaskoczeniem – precyzuje Wojciech Rybak. – Natomiast w zależnoÅ›ci od okresu Å›rodek ciężkoÅ›ci przesuwaÅ‚ siÄ™ pomiÄ™dzy samochodami maÅ‚ymi sÅ‚użącymi do transportu osób oraz ciężkimi, głównie do przewozu Å‚adunków i towarów miÄ™dzy różnymi destynacjami.

Czynnikiem ryzyka dla branży byÅ‚y zmiany w niemieckim ustawodawstwie. Na poczÄ…tku stycznia br. w Niemczech wprowadzono wynagrodzenie minimalne w wysokoÅ›ci 8,5 euro za godzinÄ™ pracy. Zgodnie ze stanowiskiem tamtejszych wÅ‚adz regulacje dotyczÄ… również polskich firm przewozowych wykonujÄ…cych transport miÄ™dzynarodowy na terenie tego kraju. To znacznie podnosi koszty dziaÅ‚alnoÅ›ci przewoźników z Polski i innych krajów Europy Åšrodkowo-Wschodniej. SprawÄ… zajmuje siÄ™ teraz Komisja Europejska.

– Uważamy, że jest to niezgodne z regulacjami i podważa zasady Unii Europejskiej – tÅ‚umaczy Wojciech Rybak. – Niezależnie od tego uważamy jednak, że pozycja polskich firm transportowych jest dzisiaj na tyle silna, że ewentualne dodatkowe koszty poniosÄ… gestorzy Å‚adunków, a nie firmy spedycyjne.

Jak podkreÅ›la, polska branża transportu ciężkiego ma ponad 10 proc. udziałów w europejskim rynku przewozowym i dominujÄ…cÄ… pozycjÄ™ w UE.

 

Źródło: Newseria.pl