ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucja– Branża transportowa znalazÅ‚a siÄ™ w tragicznej sytuacji, przewoźnicy stojÄ… pod Å›cianÄ… – uważa Jan Buczek, prezes Zrzeszenia MiÄ™dzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak podkreÅ›la, przedsiÄ™biorcy bardzo liczyli na rozwiÄ…zania zawarte w rzÄ…dowej tarczy antykryzysowej, ale ta praktycznie nie objęła branży transportowej

– Tarcza antykryzysowa, która miaÅ‚a pomóc gospodarce, na dobrÄ… sprawÄ™ jest tylko populistycznym instrumentem rzÄ…dzÄ…cych i w niewielkim stopniu przysÅ‚uży siÄ™ przedsiÄ™biorcom, a już na pewno nie pomoże transportowi miÄ™dzynarodowemu. ProsiliÅ›my zarówno posłów, jak i senatorów o wprowadzenie zmian, ale one zostaÅ‚y zdeptane w ostatecznej rozgrywce sejmowej, co jest obrzydliwym gestem wobec wÅ‚aÅ›cicieli firm, którzy liczÄ… dziÅ› każdÄ… zÅ‚otówkÄ™. Wszyscy mamy Å›wiadomość, że utrzymanie naszych firm to już nie tylko problem przedsiÄ™biorców, ale to problem caÅ‚ej gospodarki â€“ mówi agencji Newseria Biznes Jan Buczek, prezes Zrzeszenia MiÄ™dzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

 

Jak podkreÅ›la, caÅ‚a branża transportowa znajduje siÄ™ w tej chwili w tragicznej sytuacji. Przewoźnicy stojÄ… pod Å›cianÄ… i nie majÄ… pieniÄ™dzy na tankowanie i wysyÅ‚anie samochodów w trasy. Tylko nieliczne firmy decydujÄ… siÄ™ jeszcze na wydanie ostatnich pieniÄ™dzy na obsÅ‚ugÄ™ rynku.

 

– DostaliÅ›my od rzÄ…dzÄ…cych bardzo wyraźny sygnaÅ‚, z którego wynikaÅ‚o, że transport jest niezbÄ™dny, ponieważ obawiano siÄ™ zakłóceÅ„ gospodarczych, zakłóceÅ„ w dostawach towarów do sklepów, aptek czy firm produkcyjnych. Proszono nas, żebyÅ›my utrzymali swoje usÅ‚ugi, i tak zrobiliÅ›my. WydaliÅ›my wszystkie pieniÄ…dze na wykonywanie przewozów â€“ mówi Jan Buczek.

 

Transport miÄ™dzynarodowy jest kluczowy dla zapewnienia dziaÅ‚alnoÅ›ci funkcjonowania gospodarki, a polscy przewoźnicy sÄ… potentatem z okoÅ‚o 25-proc. udziaÅ‚em w caÅ‚ym europejskim rynku. Jak podkreÅ›la prezes ZMPD, branża ma ogromne obroty, ale ze wzglÄ™du na dużą konkurencyjność rynku dziaÅ‚a na symbolicznych, niskich marżach. Od poczÄ…tku kryzysu zwiÄ…zanego z pandemiÄ… koronawirusa przewoźnicy kontynuowali dziaÅ‚alność, podtrzymujÄ…c wymianÄ™ gospodarczÄ…, ale wiÄ™kszoÅ›ci z nich skoÅ„czyÅ‚y siÄ™ już Å›rodki na bieżącÄ… dziaÅ‚alność, bo na samo zatankowanie i wysÅ‚anie w trasÄ™ pojedynczej ciężarówki trzeba wydać ok. 5 tys. zÅ‚. Bez rzÄ…dowej kroplówki i zastrzyku finansowania branżę transportowÄ…, która zatrudnia ponad 0,5 mln pracowników, czeka fala upadÅ‚oÅ›ci.

 

– OczekiwaliÅ›my zwolnienia z podatku CIT, PIT, VAT i zniesienia skÅ‚adek na ZUS. ChodziÅ‚o o pozyskanie tych pieniÄ™dzy, których nie musielibyÅ›my wydawać na daniny publiczne, żeby móc dalej wysyÅ‚ać samochody po towar. Pomimo wczeÅ›niejszych zapowiedzi to zostaÅ‚o odrzucone. ProsiliÅ›my też o ochronÄ™ naszych kierowców, którzy mogÄ… ulec zakażeniu chociażby na stacjach paliw czy w obiektach użytecznoÅ›ci publicznej. Dlatego prosiliÅ›my, aby przy każdym stwierdzeniu objawów zakażenia koronawirusem natychmiast obejmować ich testami, tak jak pracowników sÅ‚użby zdrowia, ale niestety tu również nas nie wysÅ‚uchano â€“ wymienia prezes Zrzeszenia MiÄ™dzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

 

Zrzeszenie ocenia, że w rzÄ…dowej tarczy kryzysowej – obok rozwiÄ…zaÅ„ zapewniajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo kierowcom (obowiÄ…zkowe testy dla powracajÄ…cych z zagranicy) – zabrakÅ‚o przede wszystkim tych, które pomogÅ‚yby utrzymać firmom pÅ‚ynność, jak zawieszenie pÅ‚atnoÅ›ci rat leasingowych, utrzymanie specjalnego funduszu wsparcia dla przedsiÄ™biorców dotkniÄ™tych skutkami epidemii SARS-CoV-2 i zwrotu podatków VAT zgromadzonych na kontach urzÄ™dów skarbowych.

 

– Ponieważ wykonujemy przewozy na zlecenie zagranicznych podmiotów, wiele faktur wystawiamy ze stawkÄ… VAT zerowÄ…. W zwiÄ…zku z tym ogromne pieniÄ…dze sÄ… zablokowane w urzÄ™dach skarbowych, które mogÅ‚yby nam je zwrócić natychmiast. Taka deklaracja przedstawicieli rzÄ…du padÅ‚a na rozmowach roboczych. Jednak w ani jednym przypadku nie mamy potwierdzenia, żeby to nastÄ…piÅ‚o. UrzÄ™dy skarbowe nie zwracajÄ… nam VAT-u. To najprostsza, niewymagajÄ…ca żadnych ustaw metoda na zasilenie nas finansami. Te pieniÄ…dze przewoźnik – zamiast pÅ‚acić do Skarbu PaÅ„stwa – mógÅ‚by wydać na paliwo. W zwiÄ…zku z tym wielu przedsiÄ™biorców i przewoźników, nie widzÄ…c innej możliwoÅ›ci, po prostu zwalnia pracowników i rozwiÄ…zuje umowy o pracÄ™ – mówi Jan Buczek.

 

 

 

Źródło: Newseria