uke QoS 2Urząd Komunikacji Elektronicznej pracuje nad narzędziem, które pozwoli polskim klientom sprawdzić jakość oferowanego internetu, a w przypadku problemów dochodzić od operatora poprawy działania zagwarantowanych usług. W ostateczności pomiar będzie także podstawą do odstąpienia od umowy z operatorem. Polska zajmuje 34. miejsce na świecie pod względem prędkości stałego łącza

 

– ChcielibyÅ›my, aby każdy użytkownik mógÅ‚ poprzez darmowÄ… aplikacjÄ™ zweryfikować, czy to, co jest zapisane w umowie z operatorem usÅ‚ug internetowych, jest zgodne z tym, co w rzeczywistoÅ›ci jest Å›wiadczone i czy umowa, którÄ… podpisaÅ‚, na pewno odzwierciedla stan faktyczny, czyli jaki jest transfer i w jaki sposób może korzystać z internetu â€“ mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marcin Cichy, prezes UrzÄ™du Komunikacji Elektronicznej.

W pierwszej fazie udostÄ™pnione przez UKE narzÄ™dzie bÄ™dzie dedykowane jedynie usÅ‚ugom stacjonarnym, jednak w przyszÅ‚oÅ›ci zostanie rozszerzone także na usÅ‚ugi mobilne. Za jego poÅ›rednictwem klienci bÄ™dÄ… mogli sprawdzić, czy transfer danych, upload, download oraz opóźnienia pakietów speÅ‚niajÄ… ich oczekiwania. Jak podkreÅ›la prezes UrzÄ™du, to rozwiÄ…zanie nie bÄ™dzie miaÅ‚o na celu tworzenia rankingu operatorów.

– Nie chcemy pozycjonować przedsiÄ™biorców wzglÄ™dem siebie i decydować, który jest lepszy czy gorszy. To bÄ™dÄ… jednostkowe pomiary, które bÄ™dzie wykonywaÅ‚ klient. Jeżeli dojdzie do wniosku, że przez dÅ‚uższy czas powtarza siÄ™ sytuacja, w której operator nie dostarcza tego, do czego siÄ™ zobowiÄ…zaÅ‚, klient bÄ™dzie miaÅ‚ podstawÄ™ do tego, żeby dochodzić swoich roszczeÅ„ i odstÄ…pić od umowy â€“ stwierdza prezes UKE.

 

W ubiegÅ‚ym roku trwaÅ‚y prace nad rozwojem merytorycznym projektu. OdbyÅ‚y siÄ™ m.in. konsultacje z przedsiÄ™biorcami, operatorami i stronÄ… spoÅ‚ecznÄ…. Teraz zostanie ogÅ‚oszony konkurs na wdrożenie certyfikowanego narzÄ™dzia.

 

– ChcielibyÅ›my je wdrożyć w poÅ‚owie roku w formie testowej. Klienci bÄ™dÄ… mogli z tego skorzystać przez kilka miesiÄ™cy, my zbierzemy informacje o tym, jak to dziaÅ‚a. Docelowo bÄ™dziemy to realizować w cyklach dwuletnich, a wiÄ™c co dwa lata bÄ™dziemy ogÅ‚aszać konkurs na dostawcÄ™ takiego sprzÄ™tu â€“ informuje Marcin Cichy.

 

Roczne zestawienia operatorów oferujÄ…cych w Polsce dostÄ™p do internetu wraz ze Å›rednimi prÄ™dkoÅ›ciami przesyÅ‚ania danych od lat publikujÄ… np. serwisy speedtest.pl czy rfbenchmark.pl. W 2017 roku jeden z rankingów zostaÅ‚ opracowany na podstawie ponad 30 mln pomiarów wykonanych przez użytkowników. W pierwszej trójce w przypadku Å‚Ä…cz staÅ‚ych znalazÅ‚y siÄ™ Inea, Toya i UPC, osiÄ…gajÄ…c Å›rednie wyniki pobierania odpowiednio: 67,94 Mb/s, 64,44 Mb/s i 58,03 Mb/s. BiorÄ…c pod uwagÄ™ internet mobilny, w czołówce uplasowali siÄ™ T-Mobile (18,28 Mb/s), Orange (17,37 Mb/s) i Plus (14,43 Mb/s).

 

Polska zajmuje obecnie 34. pozycjÄ™ w rankingu prÄ™dkoÅ›ci internetu przygotowanym przez serwis speedtest.net. Åšrednia prÄ™dkość staÅ‚ego Å‚Ä…cza w Polsce to 42,33 Mb/s podczas pobierania treÅ›ci. To wynik zbliżony do Å›redniej globalnej, która wynosi obecnie 41,88 Mb/s w przypadku downloadu, ale czterokrotnie mniej w porównaniu do paÅ„stw z czołówki rankingu – Singapuru (166,44 Mb/s) i Islandii (161,98 Mb/s).

 

 

 

Źródło: Newseria