publico24 cyfrowa dystrybucja fotoPublico24 stworzyÅ‚o model cyfrowej dystrybucji prasy, oparty na subskrypcji na wzór Netflixa. DziÄ™ki niewielkim nadajnikom rozmieszczonych w miejscach publicznych czytelnik za pomocÄ… aplikacji może bez ograniczeÅ„ czytać na telefonie lub tablecie wybranÄ… gazetÄ™ czy pojedynczy artykuÅ‚. Nie pÅ‚aci nic, bo koszt pokrywa abonament opÅ‚acany przez przedsiÄ™biorcÄ™ lub wÅ‚aÅ›ciciela lokalu, który może w ten sposób poszerzyć ofertÄ™

 

Rynek prasy już od kilku lat przechodzi kryzys objawiajÄ…cy siÄ™ spadkiem nakÅ‚adów czasopism i przychodów z reklam. Ten problem ma szansÄ™ zaadresować Publico24, jeden ze start-upów wyÅ‚onionych w programie akceleracyjnym Microsoftu.

 

– W przypadku innych mediów, takich jak film czy muzyka, dokonaÅ‚a siÄ™ już rewolucja w modelu dystrybucji. Teraz pora na prasÄ™. Klienci pokochali subskrypcjÄ™, to, w jaki sposób mogÄ… dostawać treÅ›ci w tym modelu. MyÅ›lÄ™, że w przypadku prasy bÄ™dzie podobnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes JarosÅ‚aw Sokolnicki z Microsoft Polska.

 

MÅ‚oda spółka stworzyÅ‚a model cyfrowej dystrybucji prasy, oparty na subskrypcji à la Netflix. RozwiÄ…zanie bazuje na aplikacji wykorzystujÄ…cej beacony – niewielkie nadajniki sygnaÅ‚u radiowego komunikujÄ…ce siÄ™ ze smartfonem czy innymi urzÄ…dzeniami podÅ‚Ä…czonymi do sieci. Aplikacja Å‚Ä…czy siÄ™ z nimi poprzez bluetooth lub Wi-Fi i otrzymuje darmowy dostÄ™p do ponad 50 tytułów prasowych z oferty cyfrowego kiosku. Każdy, kto znajduje siÄ™ w pobliżu beacona (jak również do 2 godz. po zerwaniu poÅ‚Ä…czenia), może bez ograniczeÅ„ czytać na telefonie lub tablecie wybranÄ… gazetÄ™, a dopasowanie treÅ›ci do danego formatu i urzÄ…dzenia zapewnia technologia HTML5. Z kolei technologia Microsoft Azure zapewnia bezpieczeÅ„stwo danych użytkowników.

 

Beacony mogÄ… być rozmieszczone w kawiarniach, zakÅ‚adach fryzjerskich, poczekalniach, a nawet w Å›rodkach komunikacji miejskiej. Czytelnik nie pÅ‚aci nic za zakup cyfrowej prasy, bo koszty pokrywa abonament opÅ‚acany przez przedsiÄ™biorcÄ™ lub wÅ‚aÅ›ciciela lokalu, który może w ten sposób poszerzyć swojÄ… ofertÄ™ dla klientów.

 

– Dla placówek handlowych, kawiarni czy poczekalni szpitalnych – każdego miejsca, w którym czekamy na jakÄ…Å› usÅ‚ugÄ™ – wprowadziliÅ›my model dostarczania prasy za pomocÄ… beaconów. Krótko mówiÄ…c, za nasze czytanie prasy pÅ‚aci wÅ‚aÅ›ciciel lokalu. I pÅ‚aci niewiele. To zrewolucjonizuje sposób, w jaki bÄ™dziemy czytać prasÄ™. Dla dystrybucji treÅ›ci muzycznych to samo zrobiÅ‚ Spotify, dla filmowych – Netflix, dla książek – Amazon Prime i Legimi w Polsce. My robimy to dla gazet. Model abonamentowy à la Netflix jest tym, na co rynek czekaÅ‚. W taki sposób ludzie chcÄ… korzystać z prasy, chcÄ… mieć kilkaset tytułów za niski abonament – mówi Piotr Przewrocki z Publico24.

 

– Restaurator robi to, aby przyciÄ…gnąć mnie do swojego lokalu, a ja – zamawiajÄ…c posiÅ‚ek – mogÄ™ przy okazji przeczytać najnowszÄ… prasÄ™. To jest korzyść dla wszystkich – dodaje JarosÅ‚aw Sokolnicki.

 

Publico24 to wirtualny kiosk, ale także uniwersalne narzÄ™dzie do tworzenia cyfrowych wydaÅ„ gazet. Obniża koszty i skraca czas, przez co stanowi uÅ‚atwienie dla wydawców, którzy chcÄ… uruchomić cyfrowy kanaÅ‚ dystrybucji. Z platformy mogÄ… korzystać również blogerzy, którzy za jej poÅ›rednictwem mogÄ… dystrybuować swoje treÅ›ci do szerszego grona odbiorców. Aplikacja stworzona przez polski start-up ma już pierwsze wdrożenia.

 

– Rynek zareagowaÅ‚ entuzjastycznie. Od trzech miesiÄ™cy nasze beacony sÄ… dostÄ™pne w sieci kawiarni So Coffee, również w sieci autobusów rejsowych Flixbus – dawniej Polskiego Busa. DziÄ™ki temu można nieodpÅ‚atnie delektować siÄ™ prasÄ… cyfrowÄ… podczas podróży – mówi Piotr Przewrocki.

 

Twórcy aplikacji pracujÄ… nad rozwiniÄ™ciem jej w oparciu o sztucznÄ… inteligencjÄ™ i technologiÄ™ blockchain. W najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci Publico24 planuje też uruchomić dostÄ™p do cyfrowej prasy dla indywidualnych użytkowników w ramach comiesiÄ™cznego abonamentu. DziÄ™ki temu czytelnik bÄ™dzie mieć dostÄ™p do peÅ‚nej bazy gazet, magazynów i innych treÅ›ci – bez koniecznoÅ›ci prenumerowania oddzielnie każdego z tytułów.

 

– Polacy pokochali subskrypcjÄ™. Podobnie jak w przypadku muzyki, gdzie zwykle podoba nam siÄ™ jeden lub dwa utwory danego wykonawcy, tak w przypadku gazet czytamy zazwyczaj tylko 1–2 artykuÅ‚y z danego tytuÅ‚u. Teraz z kilkudziesiÄ™ciu tytułów dostÄ™pnych w ofercie Publico mogÄ™ wybrać sobie dowolny. To absolutnie bardzo duża zmiana w sposobie konsumowania prasy – podkreÅ›la JarosÅ‚aw Sokolnicki.

 

 

 

Źródło: Newseria