shot0068W pierwszym półroczu 2018 r. systemem BLIK dokonano 33 mln transakcji – to tyle, ile w caÅ‚ym ubiegÅ‚ym roku. Popularność pÅ‚atnoÅ›ci mobilnych wpisuje siÄ™ w ogólny trend, jakim jest odchodzenie od gotówki na rzecz cyfrowych form pÅ‚atnoÅ›ci. Już niebawem za zakupy bÄ™dzie można zapÅ‚acić przybliżajÄ…c do terminala obrÄ…czkÄ™ czy zegarek

 

Polacy bardzo szybko przyswajajÄ… nowe technologie w finansach. Wprowadzona na polski rynek usÅ‚uga Apple Pay w tydzieÅ„ pozyskaÅ‚a 200 tys. użytkowników. RosnÄ…ce grono klientów zdobywa też elektroniczna portmonetka Google Pay. UsÅ‚ugÄ™ udostÄ™pnia w Polsce już 12 banków i korzysta z niej już przeszÅ‚o 300 tys. klientów. Z kolei wprowadzonym trzy lata temu systemem BLIK dokonano w pierwszym roku 2 mln transakcji. Z kolei tylko w pierwszym półroczu br. ich liczba wzrosÅ‚a już do 33 mln – to tyle, ile w caÅ‚ym ubiegÅ‚ym roku (co i tak stanowiÅ‚o czterokrotny wzrost wzglÄ™dem 2016).

 

Na popularnoÅ›ci zyskujÄ… także pÅ‚atnoÅ›ci zbliżeniowe. WedÅ‚ug NBP 66 proc. Polaków uważa, że pÅ‚atnoÅ›ci smartfonem i kartÄ… sÄ… wygodniejsze i prostsze, niż gotówkÄ…. W obrocie znajduje siÄ™ już ponad 38 mln kart pÅ‚atniczych, a 8 na 10 transakcji dokonywanych za ich poÅ›rednictwem to transakcje zbliżeniowe. Polacy korzystajÄ… z transakcji zbliżeniowych trzykrotnie częściej niż ich europejscy sÄ…siedzi, ale polski rynek wciąż jest jednak daleko w tyle za paÅ„stwami takimi jak Szwecja czy Szwajcaria, gdzie udziaÅ‚ gotówki w obrocie wynosi już raptem kilka procent (w Polsce wciąż oscyluje wokół 40 proc.) na rzecz bardziej nowoczesnych form pÅ‚atnoÅ›ci.

 

Najnowszym trendem są płatności dokonywane poprzez urządzenia do noszenia, takie jak zegarek.

 

– Metody pÅ‚atnoÅ›ci takie jak wearables to w dużej mierze moda. Tym, co sprawia że pÅ‚atnoÅ›ci mobilne tak Å›wietnie sobie radzÄ…, jest fakt, że wszyscy mamy telefony. Natomiast fakt, że musimy kupić nowy gadżet aby móc pÅ‚acić za pomocÄ… wearables, niekoniecznie doprowadzi do masowej adopcji tego trendu. Jednak na dużych, ekskluzywnych konferencjach wyraźnie widać coraz wiÄ™cej pÅ‚atnoÅ›ci zegarkiem czy obrÄ…czkÄ… – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marta KrupiÅ„ska, współzaÅ‚ożycielka Azimo.

 

Z opublikowanego na poczÄ…tku tego roku badania Mastercard, dotyczÄ…cego otwartoÅ›ci klientów na nowoczesne formy pÅ‚atnoÅ›ci, wynika że 27 proc. Polaków chciaÅ‚oby w przyszÅ‚oÅ›ci pÅ‚acić zbliżeniowo urzÄ…dzeniami ubieralnymi, takimi jak inteligentny zegarek czy opaska fitness. WedÅ‚ug ekspertów Mastercard - w Polsce ta technologia ma szansÄ™ przyjąć siÄ™ szybciej, niż w innych częściach Europy. Wynika to z faktu, że polski sektor bankowy należy do najbardziej innowacyjnych na Å›wiecie, a polscy klienci bankowoÅ›ci bardzo szybko adaptujÄ… technologiczne nowinki w finansach.

 

Płatności zbliżeniowe za pomocą gadżetów, które można na siebie włożyć, są równie proste jak płatności kartą. Obrączkę czy bransoletkę wystarczy przyłożyć do terminala płatniczego.

 

– Do terminala pÅ‚atniczego przybliżamy np. obrÄ…czkÄ™, która wysyÅ‚a informacjÄ™ do naszego telefonu i możemy zatwierdzić tÄ™ transakcjÄ™ telefonem, chyba, że jest ona poniżej pewnej kwoty. W dużej mierze jest to kwestia gadżetu, to że nie muszÄ™ wyciÄ…gnąć telefonu, nie musze wyciÄ…gnąć karty, tylko mogÄ™ machnąć rÄ™kÄ… i transakcja jest dokonana – tÅ‚umaczy Marta KrupiÅ„ska.

 

WedÅ‚ug prognoz Mastercard - do 2020 roku już 62 proc. wereables, czyli urzÄ…dzeÅ„ ubieralnych, ma być wyposażonych w funkcje pÅ‚atnicze. PrawdziwÄ… rewolucjÄ… bÄ™dÄ… jednak pÅ‚atnoÅ›ci, które nie wymagajÄ… od nas jakiejkolwiek uwagi.

 

– W tej chwili Amazon tworzy w USA supermarkety, w których możemy pÅ‚acić w ogóle nie pÅ‚acÄ…c. Podchodzimy do półki, Å›ciÄ…gamy z niej rzeczy i wychodzimy z supermarketu. To idea pÅ‚acenia bez koszyka. To jest przyszÅ‚ość â€“ prognozuje Marta KrupiÅ„ska.

 

ZaÅ‚ożony przez niÄ… start-up Azimo dziaÅ‚a na rynku miÄ™dzynarodowych transferów gotówki i stanowi dziÅ› konkurencjÄ™ dla gigantów takich jak Western Union. Umożliwia przesÅ‚anie pieniÄ™dzy na numer telefonu komórkowego. W tym celu nie trzeba nawet znać numeru konta bankowego odbiorcy – wystarczy, że zaloguje siÄ™ on do aplikacji na swoim telefonie i wpisze numer rachunku, na którym majÄ… zostać zaksiÄ™gowane Å›rodki. 

 

WedÅ‚ug firmy badawczej Tractica, już w 2020 r. wartość transakcji dokonanych za pomocÄ… urzÄ…dzeÅ„ wearables siÄ™gnie 500 mld dol. Wartość bÄ™dzie rosnąć w najbliższych latach w tempie 177 proc. Å›redniorocznie.

 

 

 

 

Źródło: Newseria