ilustracja artykułu antyegzekucjaPolska jest potęgą na europejskim rynku transportowym. Wraz ze wzrostem wolumenu przewożonych towarów rośnie popyt na zasoby powierzchni magazynowej, a także nowych pracowników, z których pozyskaniem firmy mają coraz większe problemy. Dlatego konieczne są inwestycje w innowacyjne rozwiązania i automatyzację pracy

 

– Rynek Polski i Europy Centralnej wciąż jest konkurencyjny. Staje siÄ™ coraz bardziej konkurencyjny dla krajów Europy Zachodniej i wciąż wiele bÄ™dzie siÄ™ na nim dziaÅ‚o przez najbliższe kilka lat – ocenia w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Piotr Sukiennik, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy FM Logistic na EuropÄ™ CentralnÄ….

 

Polska staje siÄ™ potÄ™gÄ… na rynku transportu i logistyki. Nasze firmy majÄ… w przewozach europejskich okoÅ‚o 25-proc. udziaÅ‚. RoÅ›niemy w siÅ‚Ä™ od momentu wejÅ›cia do UE i otwarcia europejskich rynków. WedÅ‚ug statystyk GUS bezpoÅ›redni udziaÅ‚ sektora usÅ‚ug transportu i logistyki w polskim PKB zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o ponad jednÄ… piÄ…tÄ… od momentu wstÄ…pienia Polski do UE (wzrost z 5,4 proc. w 2004 roku do poziomu 6,5 proc. w 2015 roku). Polska staje siÄ™ też coraz częściej krajem pierwszego wyboru dla najwiÄ™kszych firm logistycznych.

 

– Dla FM Logistic polski rynek jest jednym z ważniejszych. JesteÅ›my obecni w 14 krajach, a Polska to jeden z głównych filarów grupy – wskazuje Piotr Sukiennik. â€“ W 2017 roku podjÄ™liÅ›my decyzjÄ™ o integracji kilku krajów w regionie Europy Centralnej: Polski, Czech, SÅ‚owacji, WÄ™gier, krajów baÅ‚tyckich. StworzyliÅ›my jeden wirtualny kraj, dziÄ™ki czemu Europa Centralna jest zarzÄ…dzana w sposób zunifikowany.

 

Rok temu podjÄ™to decyzjÄ™ o tym, że Polska bÄ™dzie oÅ›rodkiem zarzÄ…dzania regionem, w którym grupa FM Logistic ma 22 lokalizacje, 17 platform i 4,7 tys. pracowników.

 

– Mamy plany rozbudowy naszych lokalizacji i budowy kilku nowych w regionie Europy Centralnej. Te inwestycje, m.in. w cross-dock [pozwala odebrać przesyÅ‚ki z wielu punktów i dostarczyć je do jednego odbiorcy – red.] czy infrastrukturÄ™ transportowÄ…, bÄ™dÄ… dokonywane w najbliższych miesiÄ…cach –zapowiada dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy FM Logistic na EuropÄ™ CentralnÄ…. â€“ Chcemy wzmacniać swojÄ… pozycjÄ™ w usÅ‚ugach magazynowych, copackingowych, repackingowych, comanufacturingowych, a przede wszystkim dystrybucyjnych.

 

FM Logistic co roku notuje kilkuprocentowe wzrosty sprzedaży. Prawie poÅ‚owÄ™ przychodów generujÄ… usÅ‚ugi transportowe, w tym transport drobnicowy, w którym notowane sÄ… kilkudziesiÄ™cioprocentowe wzrosty rok do roku. To napÄ™dza inwestycje – rozbudowÄ™ centrów logistycznych i hubów przeÅ‚adunkowych. DziÅ› w Polsce znajduje siÄ™ dziesięć platform logistycznych i piÄ™tnaÅ›cie hubów. W ubiegÅ‚ym toku otwarty zostaÅ‚ nowy magazyn w Robakowie pod Poznaniem, nowe obiekty w OdrzywoÅ‚ku, Mszczonowie i BÄ™dzinie na ÅšlÄ…sku, a także rozbudowano centrum dystrybucyjne w BÅ‚oniu. W sumie do dyspozycji klientów firmy jest 630 tys. m2.

 

– Nasza strategia opiera siÄ™ na kompleksowoÅ›ci i synergii usÅ‚ug. Chcemy być proaktywnym ekspertem, innowacyjnÄ… firmÄ…, co realizujemy poprzez rozwiÄ…zania i automatyzacjÄ™, ale i innowacje w usÅ‚ugach. Trzecim filarem jest dostarczanie najwyższej możliwej jakoÅ›ci usÅ‚ug i budowanie kompleksowej usÅ‚ugi transportu drobnicowego w regionie – wymienia Piotr Sukiennik.

 

Wzrost zamówieÅ„ powoduje także zwiÄ™kszone zapotrzebowanie na kadry. W ubiegÅ‚ym roku liczba zatrudnionych osób wzrosÅ‚a o sto osiemdziesiÄ…t osób – do poziomu trzech tysiÄ™cy, a w tym roku plany zakÅ‚adajÄ… zatrudnienie kolejnych trzystu pracowników. TrwajÄ… rekrutacje do pracy w centrum logistycznym w BÄ™dzinie oraz w Centrum Dystrybucji do Klienta, prowadzonego dla IKEA, w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego.

 

Logistyka coraz mocniej stawia też na innowacyjne rozwiÄ…zania, które pozwalajÄ… usprawnić prace w centrach logistycznych i przyspieszajÄ… czas dostawy towarów.

 

– Mamy wiele nowych projektów, nad którymi pracujemy. Jednym z rozwiÄ…zaÅ„ jest Inventory Viewer. Inne rozwiÄ…zanie, które opatentowaliÅ›my, to Dual Frame. Kolejne projekty bÄ™dziemy chcieli wdrażać w najbliższych 2–3 latach – zapowiada Piotr Sukiennik.

 

Inventory viewer, czyli automatyzowany system inwentaryzacji, który nie wymaga korzystania z podnoÅ›ników, sprawdza siÄ™ przede wszystkim w centrach logistycznych. ZostaÅ‚ nagrodzony nagrodÄ… głównÄ… w konkursie na najbardziej Innowacyjny Produkt dla Logistyki, Transportu i Produkcji.

 

– Najbliższe miesiÄ…ce to czas inwestycji w innowacyjność i automatyzacjÄ™ procesów, nie tylko magazynowych, lecz także tych, które pozwolÄ… nam na zagwarantowanie stabilnoÅ›ci serwisu usÅ‚ug i ich jakoÅ›ci. To nasze główne zadanie na najbliższe miesiÄ…ce – zapowiada Piotr Sukiennik.

 

Przedstawiciele firmy FM Logistic podkreÅ›lajÄ…, że inwestycje w innowacje sÄ… nieuniknione ze wzglÄ™du na sytuacjÄ™ na rynku pracy.

 

– W caÅ‚ym sektorze transportu brakuje kilkuset tysiÄ™cy kierowców. Brak pracowników w innych gaÅ‚Ä™ziach gospodarki sprawia, że samochody przyjeżdżajÄ… i nie sÄ… rozÅ‚adowywane na czas – ocenia Jacek Oraczewski, dyrektor ds. transportu miÄ™dzynarodowego FM Logistic.

 

Już teraz na rynku jest ok. stu tysiÄ™cy wakatów dla zawodowych kierowców. Co roku z zawodu odchodzi ok. dwadzieÅ›cia pięć tysiÄ™cy osób, natomiast liczba kierowców uzyskujÄ…cych kwalifikacjÄ™ to okoÅ‚o trzydzieÅ›ci pięć tys., co nie pozwala na uzupeÅ‚nienie niedoborów. Mimo że w ubiegÅ‚ym roku podwoiÅ‚a siÄ™ liczba ukraiÅ„skich i biaÅ‚oruskich pracowników zatrudnionych w polskich firmach transportowych, problem siÄ™ nie zmniejszyÅ‚ – wynika z analiz PwC i TLP.

 

Dla wÅ‚aÅ›cicieli firm bolesne może siÄ™ okazać wprowadzenie pakietu drogowego, czyli zmiany w unijnych przepisach dotyczÄ…cych transportu drogowego. To m.in. stosowanie takich samych warunków zatrudniania kierowców na terenie danego kraju czÅ‚onkowskiego, zwiÄ™kszenie liczby kontroli pÅ‚acy minimalnej. Zmianie majÄ… też ulec normy czasu odpoczynku kierowców, którzy bÄ™dÄ… musieli wykorzystać przynajmniej dwa regularne i dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku w ciÄ…gu 4 tygodni zamiast minimum jednego regularnego i jednego skróconego w ciÄ…gu dwóch tygodni.

 

– SÄ… prowadzone rozmowy na szczeblu europejskim, ale na razie nie ma pozytywnych sygnałów, żeby poszÅ‚o to w innym kierunku, niż to, co mieliÅ›my w ostatnich latach, czyli wprowadzanie ograniczeÅ„ co do odpoczynku kierowców i nowych regulacji dotyczÄ…cych pÅ‚acy minimalnej. Czekamy, co przyniosÄ… nam regulatorzy rynku w najbliższym czasie â€“ mówi Jacek Oraczewski.

 

 

 

Źródło: Newseria