ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaBranża piwowarska dotkliwie odczuÅ‚a ograniczenia w dziaÅ‚alnoÅ›ci sklepów i lokali gastronomicznych, spadek ruchu turystycznego oraz brak imprez masowych. To wszystko wpÅ‚ynęło na kilkuprocentowy spadek sprzedaży piwa w 2020 roku. NajwiÄ™kszy dotyczyÅ‚ najpopularniejszego segmentu alkoholowych lagerów

– Rok 2020 zdestabilizowaÅ‚ branżę piwowarskÄ… pod wieloma wzglÄ™dami. PoczÄ…wszy od dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej browarów, które w krótkim czasie musiaÅ‚y siÄ™ dostosować do nowych, pandemicznych realiów, zapewnić bezpieczeÅ„stwo pracy, produkcji i dostaw, po wyniki sprzedażowe, które w zeszÅ‚ym roku okazaÅ‚y siÄ™ wyraźnie niższe, zwÅ‚aszcza w sektorze gastronomicznym – mówi agencji Newseria Biznes BartÅ‚omiej Morzycki, dyrektor generalny ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego – Browary Polskie.

 

Branża dotkliwie odczuÅ‚a lockdown, ograniczenia w dziaÅ‚alnoÅ›ci sklepów i lokali gastronomicznych, spadek ruchu turystycznego oraz brak imprez masowych. W efekcie – jak wynika z danych NielsenIQ – w 2020 roku spadek wolumenowy sprzedaży piwa w Polsce wyniósÅ‚ 1,6 proc. Te dane nie obejmujÄ… jednak sektora HoReCa.

 

– W ubiegÅ‚ym roku nie byÅ‚o letnich festiwali muzycznych, dużych imprez sportowych czy takiej turystyki, którÄ… pamiÄ™tamy z lat wczeÅ›niejszych. Nawet popularne grille, na które Polacy chÄ™tnie wyjeżdżajÄ… na dziaÅ‚ki, byÅ‚y niemożliwe w trakcie ograniczeÅ„ w przemieszczaniu siÄ™. To wszystko spowodowaÅ‚o, że naturalnych okazji do spożywania piwa byÅ‚o po prostu mniej i konsumpcja indywidualna spadÅ‚a â€“ wyjaÅ›nia BartÅ‚omiej Morzycki. – Po uwzglÄ™dnieniu segmentu hotelarsko-gastronomicznego spadek sprzedaży piwa w 2020 roku siÄ™gnÄ…Å‚ prawie 4 proc. (za GUS). To stanowi poważne wyzwanie dla branży.

 

WedÅ‚ug danych NielsenIQ wolumenowy spadek sprzedaży piwa byÅ‚ najbardziej widoczny w najpopularniejszym dotÄ…d segmencie alkoholowych lagerów. Jego sprzedaż spadÅ‚a o 2,6 proc.

 

– W ramach tego segmentu jeszcze szybciej spadaÅ‚ podsegment mocnych lagerów alkoholowych [o 4,7 proc. w 2020 roku vs. 2019 roku wolumenowo – red.] i to on ciÄ…gnÄ…Å‚ sprzedaż w dół. To jest kontynuacja trendu, który obserwowaliÅ›my w poprzednich latach, ale rok 2020 jeszcze go pogÅ‚Ä™biÅ‚ – tÅ‚umaczy Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny NielsenIQ.

 

W ubiegÅ‚ym roku po raz kolejny wzrost popularnoÅ›ci odnotowaÅ‚ za to segment piw bezalkoholowych. Jego wartość przekroczyÅ‚a symboliczny 1 mld zÅ‚, a jego udziaÅ‚ w kategorii piwa siÄ™gnÄ…Å‚ 5,7 proc. (w porównaniu do 4,7 proc. w 2019 roku). Piwa bez procentów umacniajÄ… swojÄ… pozycjÄ™ na rynku już od kilku lat.

 

– To jest bardzo silny trend â€“ podkreÅ›la Marcin Cyganiak. – Piwa bezalkoholowe staÅ‚y siÄ™ już osobnÄ… kategoriÄ…, a najbardziej rosnÄ… smakowe, bezalkoholowe lagery. Tu pojawia siÄ™ najwiÄ™cej różnorodnoÅ›ci, z każdym rokiem jest na rynku coraz wiÄ™cej nowych smaków.

 

– W 2020 roku ponownie spadÅ‚a też Å›rednia zawartość alkoholu w piwie. W ogóle coraz mniej alkoholu spożywamy pod postaciÄ… piwa. Najmocniej straciÅ‚ segment piw mocnych, a jednoczeÅ›nie dosyć wyraźnie, o ponad 20 proc., wzrósÅ‚ segment piw bezalkoholowych. Tych dwóch trendów pandemia nie zakłóciÅ‚a, od lat tracÄ… piwa mocne, a rosnÄ… bezalkoholowe – dodaje BartÅ‚omiej Morzycki. â€“ UtrzymaÅ‚a siÄ™ też premiumizacja – w zeszÅ‚ym roku najwiÄ™ksze wzrosty dotyczyÅ‚y piw z najwyższej półki: top i ultra premium. Widać, że Polacy w pandemii szukali w piwie nie iloÅ›ci i procentów, ale jakoÅ›ci i smaku.

 

W ubiegÅ‚ym roku kategoria piwa – mimo wolumenowego spadku sprzedaży – jednoczeÅ›nie odnotowaÅ‚a wzrost wartoÅ›ciowy na poziomie 3 proc. Jest to efekt wzrostu cen, który zostaÅ‚ wywoÅ‚any m.in. wyższÄ… akcyzÄ… (podwyżka o 10 proc. na poczÄ…tku zeszÅ‚ego roku) oraz wzrostem kosztów produkcji. W bezalkoholowe piwa smakowe dodatkowo w tym roku uderzyÅ‚a tzw. opÅ‚ata cukrowa wprowadzona w styczniu.

 

– Cena piwa od dÅ‚uższego czasu jest pod presjÄ… inflacyjnÄ… i presjÄ… rosnÄ…cych kosztów. Z roku na rok to jest wzrost kilkuprocentowy, o okoÅ‚o 20 gr. W ciÄ…gu ostatnich dwóch lat Å›rednia cena piwa wzrosÅ‚a aż o 8 proc. – wyjaÅ›nia BartÅ‚omiej Morzycki.

 

W tej chwili branża piwowarska ostrożnie podchodzi do planów na przyszÅ‚ość, głównie ze wzglÄ™du na niepewnÄ… sytuacjÄ™ epidemiologicznÄ…. Każda decyzja rzÄ…du i każda wprowadzona zmiana pociÄ…ga za sobÄ… w tej chwili koszty liczone w milionach zÅ‚otych. Branża liczy na szybkie poluzowanie obostrzeÅ„ w gastronomii i turystyce, choć w ostatnich dniach mówi siÄ™ raczej o poczÄ…tku trzeciej fali pandemii i przywróceniu części restrykcji.

 

– Bardzo ciężko przewidzieć perspektywy dla branży piwowarskiej na 2021 rok. Jest kilka rzeczy oczywistych, których nie możemy przewidzieć, jak np. pogoda. Zastanawiamy siÄ™ też, jak potoczy siÄ™ pandemia, czy odbÄ™dÄ… siÄ™ wydarzenia sportowe przeÅ‚ożone z poprzedniego roku, jak choćby mistrzostwa Europy w piÅ‚ce nożnej czy igrzyska olimpijskie. To sÄ… wydarzenia, które zawsze wpÅ‚ywaÅ‚y na dynamikÄ™ rynku piwa. Dodatkowo żyjemy w dużej niepewnoÅ›ci legislacyjno-podatkowej. PojawiajÄ… siÄ™ nowe obciążenia, jak np. podatek cukrowy. Mówi siÄ™ też o różnych innych, potencjalnych podwyżkach danin i podatków, co może mieć wrÄ™cz katastrofalny wpÅ‚yw na branżę â€“ mówi Mieszko MusiaÅ‚, prezes zarzÄ…du ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego – Browary Polskie.

 

 

 

Źródło: Newseria