2101085867 curulis efektywnosc administracja 1PrzeciÄ™tny polski urzÄ™dnik potrzebuje okoÅ‚o 50 minut, żeby podjąć obowiÄ…zki po przyjÅ›ciu do pracy, podczas gdy w sektorze prywatnym ten czas rzadko przekracza 15 minut, wynika z danych OECD

 

– Do tej pory znaleźliÅ›my dopiero kilka urzÄ™dów, które mogÅ‚yby pretendować do efektywnoÅ›ci zbliżonej do tej, którÄ… potrafimy zmierzyć w sektorze prywatnym. Niestety, Å›rednia wskazuje jasno, że potrafimy w administracji publicznej wykorzystywać zaledwie poÅ‚owÄ™ potencjaÅ‚u tego, który potrafiÄ… wydobyć korporacje zachodnie –  mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mateusz KlupczyÅ„ski, prezes, Curulis Doradztwo SamorzÄ…dowe.

 

WedÅ‚ug danych Głównego UrzÄ™du Statystycznego, w 2017 r. zatrudnienie w caÅ‚ej administracji publicznej wyniosÅ‚o 428,3 tys. osób. Jak pokazaÅ‚ raport firmy doradczej Curulis, dysproporcja pomiÄ™dzy sektorem prywatnym a sektorem administracji publicznej wynika przede wszystkim z umiejÄ™tnoÅ›ci zarzÄ…dczych.

 

– Bardzo rzadko mamy styczność w ogóle ze stanowiskami, które sÄ… w jakikolwiek sposób opomiarowane, w których próbuje siÄ™ sprawdzić, ile mamy pracy, w których próbuje siÄ™ kogoÅ› z tej pracy rozliczać. Tak pracÄ™ ukÅ‚adajÄ… jedynie najwiÄ™ksze i najlepsze urzÄ™dy w Polsce, czyli na przykÅ‚ad urzÄ…d m.st. Warszawy. Niestety, nie jest tak dobrze w caÅ‚ym szeregu dużych pracodawców, którymi sÄ… urzÄ™dy Å›rednich miejscowoÅ›ci czy miast na poziomie 100–200 tys. mieszkaÅ„ców. ZatrudniajÄ… one niejednokrotnie po prawie tysiÄ…c pracowników, natomiast brakuje czegoÅ› takiego jak system zarzÄ…dzania pracÄ…, brakuje rozliczania z tego, jak obowiÄ…zki sÄ… wykonywane. CzÄ™sto przyjmuje siÄ™ za pewnik, że kiedy przychodzi jakikolwiek nowy obowiÄ…zek ustawowy, czyli ustawodawca zmienia jakieÅ› zadania, musimy zatrudnić nowych pracowników. Po prostu brakuje ludzi, którzy umieliby powiedzieć: ta kadra jest wystarczajÄ…ca, musimy poprawić wykonywanie obowiÄ…zki. Zatrudnia siÄ™ zawsze nowe osoby, to powoduje, że nie ma czyszczenia struktury, która istnieje. Poza tym bardzo maÅ‚o urzÄ™dów podejmuje dziaÅ‚ania wyrównujÄ…ce, kiedy zadania siÄ™ koÅ„czy, tzn. Å‚atwo jest zatrudnić, trudniej jest zwolnić i to powoduje, że administracja ma duże przerosty w miejscach, które już ich nie potrzebujÄ… – zaznacza Mateusz KlupczyÅ„ski, prezes, Curulis Doradztwo SamorzÄ…dowe.

 

Z danych OECD wynika, że polscy urzÄ™dnicy sÄ… jednymi z najstarszych w Europie. Co trzeci z nich ma wiÄ™cej niż 55 lat. Polska zajmuje czwarte miejsce na Starym Kontynencie. Dane OECD pokazujÄ… też, że mÅ‚odych w urzÄ™dach jest maÅ‚o, a jeÅ›li sÄ…, to odchodzÄ… do prywatnych firm. Wszystko przez niskie pÅ‚ace, upolitycznienie oraz kiepskÄ… opiniÄ™ o zawodzie, która zniechÄ™ca do pracy w administracji publicznej. PotwierdzajÄ… to również dane Curulis – Doradztwo SamorzÄ…dowe.

 

– Å»eby zmienić efektywność pracy w urzÄ™dach, musimy podejść wielostopniowo i zacząć szerzyć dobre praktyki zarzÄ…dzania w urzÄ™dach. To siÄ™ zaczyna dziać. Widać, że czÄ™sto sekretarzy urzÄ™dów zaczynamy traktować jak dyrektorów generalnych, natomiast jest to proces zdecydowanie dÅ‚ugotrwaÅ‚y i na pewno nie pomaga mu to, że mamy niższe pÅ‚ace w urzÄ™dach, co powoduje, że lepsi managerowie szukajÄ… zatrudnienia poza sektorem administracji publicznej. To na pewno jest coÅ›, czym chociażby Krajowa SzkoÅ‚a Administracji Publicznej powinna siÄ™ zainteresować i co powinna promować, czyli dobre zarzÄ…dzanie od samego poczÄ…tku.

 

 

 

Źródło: Newseria