ilustracja artykułu antyegzekucjaOd marca 2018 roku wejdzie w życie zakaz handlu w część niedziel w roku. Otwarcie większości sklepów dozwolone będzie tylko w dwie niedziele w miesiącu, o ile nie przypadną akurat w jedno ze świąt ustawowo wolnych od pracy. Zdaniem przewodniczącego Rady Izby Gospodarki Elektronicznej przeniesie to część obrotów do internetu i wpłynie na rozwój tego kanału dystrybucji

 

– E-commerce ucieszyÅ‚ siÄ™ z decyzji, że część internetowa zostaÅ‚a wykluczona spod zakazu handlu w niedzielÄ™, niezależnie od tego, czy ten handel dotyczy na razie wybiórczych niedziel, czy ostatecznie bÄ™dzie caÅ‚oÅ›ciowy. Przede wszystkim to byÅ‚oby trudne, bo spadÅ‚aby konkurencyjność naszych przedsiÄ™biorców w stosunku do podmiotów, które sÄ… zarejestrowane za granicÄ… – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zbigniew Nowicki, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Bluerank, przewodniczÄ…cy Rady Izby Gospodarki Elektronicznej. â€“ Gdyby zakaz objÄ…Å‚ też e-handel może należaÅ‚oby przenieść biznes za granicÄ™ i stamtÄ…d prowadzić operacje e-commerce. Teraz to jest szansa do wykorzystania.

 

20 grudnia Senat przyjÄ…Å‚ zmieniony projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i Å›wiÄ™ta oraz w niektóre inne dni i wprowadziÅ‚ dziesięć poprawek wobec projektu uchwalonego wczeÅ›niej przez Sejm. Zmiany nie dotknęły jednak handlu internetowego, którego funkcjonowanie w dni objÄ™te zakazem handlu bÄ™dzie dozwolone. PierwszÄ… niedzielÄ…, w którÄ… wiÄ™kszość stacjonarnych sklepów pozostanie zamkniÄ™ta, bÄ™dzie 11 marca. W 2019 roku zakaz zostanie rozszerzony na pierwszÄ… niedzielÄ™ miesiÄ…ca, a od 2020 roku obejmie wszystkie siódme dni tygodnia.

 

Taki model handlu powinien spowodować nie tylko zwiÄ™kszony ruch w już istniejÄ…cych sklepach internetowych, lecz także bardziej intensywne nakÅ‚ady sieci majÄ…cych zarówno placówki stacjonarne, jak i e-sklep w rozwój tej ostatniej gaÅ‚Ä™zi dziaÅ‚alnoÅ›ci.

 

– Od marca przyszÅ‚ego roku podmioty, które prowadzÄ… handel w Å›wiecie rzeczywistym, czyli majÄ… swoje salony sprzedaży, sklepy, sieci handlowe, ale jednoczeÅ›nie dziaÅ‚ajÄ… w internecie, bÄ™dÄ… musiaÅ‚y przesunąć część wydatków do obszaru online, żeby zbilansować brakujÄ…ce niedziele – przekonuje Zbigniew Nowicki. 

 

WedÅ‚ug raportu Gemiusa z wrzeÅ›nia 2017 roku w e-sklepach w 2017 roku zrobiÅ‚o zakupy 54 proc. Polaków korzystajÄ…cych w ogóle z internetu (26,5 mln) wobec 50 proc. przed rokiem. NajwiÄ™cej z nich, bo 82 proc. za najważniejszÄ… zaletÄ™ tej formy zakupów uznaÅ‚o caÅ‚odobowÄ… dostÄ™pność kanaÅ‚u internetowego. WedÅ‚ug szacunków polski rynek e-commerce jest wart okoÅ‚o 40 mld zÅ‚, a trzy lata później może być wiÄ™kszy o poÅ‚owÄ™.

 

– Na tym skorzystajÄ… też podmioty Å›wiadczÄ…ce usÅ‚ugi dookoÅ‚a caÅ‚ego biznesu e-commerce, które sprowadzajÄ… użytkowników, publikujÄ… reklamy, rozliczajÄ… siÄ™ za konwersjÄ™, skoÅ„czywszy na tych, które po prostu dostarczajÄ… paczki, pakujÄ…, zajmujÄ… siÄ™ przygotowaniem towaru, a ostatecznie dostawÄ… pod drzwi konsumenta, który taki towar zamówi – wylicza przewodniczÄ…cy Rady Izby Gospodarki Elektronicznej.

 

 

 

Źródło: Newseria