paypal e konumenci 2 foto2Polski e-commerce wart jest blisko 8 mld dol. i roÅ›nie w tempie ok. 10 proc. rocznie – wynika z danych PayPal. To mniej wiÄ™cej dwukrotnie wolniej niż na Å›wiecie, ale i tak szybko goni tradycyjnÄ… sprzedaż. Polscy internauci kupujÄ… w e-sklepach te same kategorie, które konsumenci w innych krajach, czyli głównie odzież, buty, elektronikÄ™ czy zabawki. Za to nietypowe jest wysokie miejsce produktów do ogrodu

 

– Konsumenci coraz chÄ™tniej kupujÄ… w sieci. E-commerce roÅ›nie globalnie o okoÅ‚o 20 proc. rok do roku, a klasyczna sprzedaż detaliczna tylko o okoÅ‚o 5–6 proc. Co to oznacza? E-commerce uzyskuje udziaÅ‚ w stosunku do klasycznej sprzedaży, czyli klienci kupujÄ… w internecie coraz chÄ™tniej i przestawiajÄ… swoje przyzwyczajenia zakupowe z kanaÅ‚u klasycznego na kanaÅ‚ online â€“ mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Glogowski, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy PayPal na EuropÄ™ Åšrodkowo-WschodniÄ….

 

Ten trend widać także w Polsce, ale tempo wzrostu e-handlu w ostatnich latach nieco wyhamowaÅ‚o. Jak podkreÅ›la Glogowski, może to wynikać z faktu, że nie wykorzystujemy jeszcze do koÅ„ca potencjaÅ‚u zwiÄ…zanego z zakupami transgranicznymi.

 

– Z jednej strony nasi klienci kupujÄ… coraz chÄ™tniej miÄ™dzynarodowo. Jeszcze 2 lata temu niewiele ponad 20 proc. naszych klientów przyznawaÅ‚o siÄ™ do robienia zakupów w sklepach zagranicznych, a wedÅ‚ug naszego badania z tego roku jest to już 38 proc. – mówi dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy PayPal na EuropÄ™ Åšrodkowo-WschodniÄ…. â€“ Klienci zaczynajÄ… poszukiwać produktów i usÅ‚ug poza geograficznymi granicami swoich krajów. Z drugiej strony nasi przedsiÄ™biorcy nie do koÅ„ca chyba korzystajÄ… z tych możliwoÅ›ci, które internet im daje w kontekÅ›cie ekspansji miÄ™dzynarodowej.

 

Jak wynika z raportu Gemius, prawie co czwarty polski internauta robi zakupy na zagranicznych portalach, takich jak AliExpress czy Ebay. Korzysta z nich szczególnie mÅ‚odsza część internautów – w wieku od 15 do 24 lat, oraz osoby z wyższym wyksztaÅ‚ceniem i mieszkajÄ…ce w najwiÄ™kszych miastach.

 

W zagranicznych e-sklepach Polacy najczęściej kupujÄ… ubrania i buty (60 proc.), zabawki i sprzÄ™t hobbystyczny (50 proc.) oraz biżuteriÄ™ i zegarki (50 proc.) â€“ wynika z danych Paypal. W innych krajach wysoko jest także elektronika (53 proc.). Te kategorie pokrywajÄ… siÄ™ zresztÄ… z najczęściej wybieranymi produktami w sieci.  

 

– WÅ›ród piÄ™ciu najczęściej kupowanych kategorii w internecie jest coÅ› specyficznego dla Polski, co nie pojawia siÄ™ w globalnym TOP5. To sÄ… różne narzÄ™dzia i produkty zwiÄ…zane z utrzymaniem ogrodu. Tego też czÄ™sto szukamy w internecie – mówi Marcin Glogowski.

 

Z danych PayPal wynika, że Polaków wyróżnia także stosunkowo niski udziaÅ‚ urzÄ…dzeÅ„ mobilnych w zakupach internetowych. Wartość mobilnych zakupów w 31 badanych krajach stanowi 32 proc. wszystkich pÅ‚atnoÅ›ci online. W takich krajach jak Chiny, Indie czy Stany Zjednoczone udziaÅ‚ oscyluje wokół 50 proc. W Polsce jest to 27 proc. – wiÄ™kszość konsumentów wciąż jednak zamawia przez urzÄ…dzenia stacjonarne.

 

– Każdy użytkownik kupujÄ…cy w internecie szuka metod pÅ‚atnoÅ›ci, które sÄ… z jednej strony wygodne, a z drugiej bezpieczne. ZwÅ‚aszcza jeżeli mówimy o pÅ‚atnoÅ›ciach miÄ™dzynarodowych. Klienci zagraniczni chÄ™tniej wybierajÄ… pÅ‚atnoÅ›ci, dziÄ™ki którym wiedzÄ…, ile zapÅ‚acÄ… w swojej walucie. OkoÅ‚o 75 proc. klientów na Å›wiecie, kupujÄ…c zwÅ‚aszcza miÄ™dzynarodowo, chce mieć takÄ… wiedzÄ™ i Polacy pod tym wzglÄ™dem bardzo siÄ™ nie różniÄ… â€“ podkreÅ›la dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy PayPal na EuropÄ™ Åšrodkowo-WschodniÄ….

 

 

 

 

Źródło: Newseria