ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaWe wrzeÅ›niu upadÅ‚ość konsumenckÄ… ogÅ‚oszono w stosunku do 1366 osób, a ich Å‚Ä…czna liczba ma przekroczyć 12 tys. do koÅ„ca tego roku. RoÅ›nie także liczba firm, które wkraczajÄ… na Å›cieżkÄ™ restrukturyzacji. W ciÄ…gu dziewiÄ™ciu miesiÄ™cy w Polsce wszczÄ™to 457 postÄ™powaÅ„ restrukturyzacyjnych

– Wskutek pandemii mamy zdecydowanie wiÄ™cej spraw dotyczÄ…cych upadÅ‚oÅ›ci konsumenckiej, co statystyki powoli już zaczynajÄ… potwierdzać. Ludzie po prostu nie wytrzymywali lockdownu, nie mieli tylu oszczÄ™dnoÅ›ci. To samo dotyczy przedsiÄ™biorstw – upadÅ‚oÅ›ci bÄ…dź zawieszanie dziaÅ‚alnoÅ›ci też sÄ… niestety coraz bardziej powszechne – mówi agencji Newseria Biznes Anna Stasiak-Apelska, radca prawny w Kancelarii Cioch & Partnerzy.

 

Jak wynika z danych KUKE, upadÅ‚ość we wrzeÅ›niu ogÅ‚osiÅ‚y 32 firmy, co oznacza wzrost o 33 proc. w porównaniu z poprzednim miesiÄ…cem, ale w ujÄ™ciu rocznym spadek o 35 proc. Liczba niewypÅ‚acalnoÅ›ci (postÄ™powaÅ„ upadÅ‚oÅ›ciowych i restrukturyzacyjnych) siÄ™gnęła 124, a wiÄ™c byÅ‚a wyższa o 35 proc. niż w sierpniu i o 23 proc. wiÄ™ksza niż przed rokiem.

 

Statystyki pokazujÄ…, że liczba firm w restrukturyzacji istotnie wzrasta od poczÄ…tku pandemii. We wrzeÅ›niu liczba nowo ogÅ‚oszonych restrukturyzacji wyniosÅ‚a 92, notujÄ…c wzrost o 35 proc. w skali miesiÄ…ca i aż o 77 proc. w ujÄ™ciu rocznym. OkoÅ‚o 70 proc. takich postÄ™powaÅ„ to uproszczona restrukturyzacja, z której na mocy nowych przepisów przedsiÄ™biorcy mogÄ… korzystać od czerwca tego roku. Pierwszy rekord padÅ‚ już w lipcu, kiedy liczba ogÅ‚oszonych restrukturyzacji (71) byÅ‚a najwyższa w historii badaÅ„ KUKE i zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o prawie 100 proc. w porównaniu z ubiegÅ‚ym rokiem.

 

Z analiz Centralnego OÅ›rodka Informacji Gospodarczej wynika, że Å‚Ä…cznie – od poczÄ…tku tego roku do koÅ„ca wrzeÅ›nia – w Polsce wszczÄ™to 457 postÄ™powaÅ„ restrukturyzacyjnych. Problemy spowodowane pandemiÄ… majÄ… jednak nie tylko firmy, ale i osoby fizyczne. COIG podaje, że do koÅ„ca wrzeÅ›nia br. w Monitorze SÄ…dowym i Gospodarczym opublikowano 8030 upadÅ‚oÅ›ci konsumenckich. To oznacza, że po dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach byÅ‚o ich wiÄ™cej niż w caÅ‚ym ubiegÅ‚ym roku. Tylko we wrzeÅ›niu ogÅ‚oszono upadÅ‚ość w stosunku do 1366 osób, a wedÅ‚ug prognoz ich Å‚Ä…czna liczba przekroczy 12 tys. do koÅ„ca tego roku.

 

Natężenie spraw spowodowanych trudnÄ… sytuacjÄ… finansowÄ… firm lub konsumentów to niejedyne obserwacje Å›rodowiska prawników w zwiÄ…zku z sytuacjÄ… epidemiologicznÄ….

 

– Realia pracy sÄ…dów w czasie pandemii COVID-19 musiaÅ‚y siÄ™ zmienić. Przez ponad dwa miesiÄ…ce nie byÅ‚y wyznaczane terminy rozpraw, co spowodowaÅ‚o bardzo duże opóźnienia w sprawach wszelkiego rodzaju – mówi Anna Stasiak-Apelska. – W tej chwili kluczowÄ… kwestiÄ… jest nadrobienie tych terminów, bo przez ten czas sprawy siÄ™ piÄ™trzyÅ‚y. Mamy ich coraz wiÄ™cej, a przepustowość sÄ…dów też jest ograniczona. Tym bardziej że już wczeÅ›niej mieliÅ›my dość duże zatory, wiÄ™c sytuacja wymaga uporzÄ…dkowania.

 

Jak podkreÅ›la, tempo prowadzenia spraw w dużej mierze zależy także od przygotowania zarówno peÅ‚nomocników, jak i klientów, ale też gotowoÅ›ci do kompromisu i chÄ™ci jak najszybszego zaÅ‚atwienia sprawy.

 

– Pandemia spowodowaÅ‚a wÅ›ród wielu klientów – obecnych bÄ…dź nowych – takÄ… sytuacjÄ™, że zastanawiajÄ… siÄ™, jak mogliby przyspieszyć rozwiÄ…zanie sporu, ponieważ droga sÄ…dowa jest w tej chwili wydÅ‚użona z oczywistych powodów. CzÄ™sto starajÄ… siÄ™ w sposób ugodowy zawrzeć porozumienie z drugÄ… stronÄ… â€“ mówi radca prawny w Kancelarii Cioch & Partnerzy.

 

Jak wskazuje, rozstrzygniÄ™cie sporu sÄ…dowego można przyspieszyć, przychodzÄ…c na rozprawÄ™ dobrze przygotowanym, z peÅ‚nÄ… dokumentacjÄ…. Przed rozprawÄ… warto też porozmawiać z peÅ‚nomocnikiem drugiej strony i spróbować wspólnie wypracować kompromis, ponieważ ugoda pozasÄ…dowa jest zdecydowanie szybsza i taÅ„sza dla klienta.

 

Koronawirus miaÅ‚ też duże przeÅ‚ożenie na model pracy prawników i radców prawnych. Ci – podobnie jak wiele innych grup zawodowych – w zwiÄ…zku z pandemiÄ… musieli przestawić siÄ™ na pracÄ™ zdalnÄ… i kontakty online.

 

– Klienci też już wiedzÄ…, że w niektórych sprawach mogÄ… napisać maila lub zadzwonić, porozmawiać albo dostać pisemnÄ… odpowiedź i nie muszÄ… w tym celu przychodzić do kancelarii. OczywiÅ›cie wszystko robimy z uwzglÄ™dnieniem reżimu sanitarnego, czego przykÅ‚adem jest choćby obieg dokumentów. Mamy wyznaczone specjalne godziny i umawiamy siÄ™ z klientami tak, żeby w konkretnych porach przynosili dokumenty do sprawy albo odbierali te przygotowane dla nich. Podobnie jest w sÄ…dach – musimy dezynfekować rÄ™ce, nosić maseczki i zachowywać bezpieczne odstÄ™py, tak samo jak w innych miejscach – mówi Anna Stasiak-Apelska.

 

 

 

Źródło: Newseria