Podmioty rynku finansowego podlegają obowiązkowi sprawozdawczemu i przekazują do Rzecznika Finansowego informacje dotyczące postępowań reklamacyjnych
W 2021 r. liczba reklamacji złożonych przez klientów do podmiotów rynku finansowego, poprzedzających możliwość wystąpienia do Rzecznika Finansowego wyniosła 2.008.062, w tym 97% reklamacji zostało rozpatrzonych, a spośród nich 52,3%, tj. 1.050.429 reklamacji w całości lub w części uznało roszczenia klientów.
Do podmiotów rynku bankowo-kapitałowego złożono 1.709.262, a 298.800 do sektora ubezpieczeniowo-emerytalnego, przy czym podmioty rynku bankowo-kapitałowego uznawały reklamacje częściej (57,1%) w stosunku do podmiotów rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego (25,2%).
W 2022 r. liczba reklamacji złożonych przez klientów do podmiotów rynku finansowego wzrosła w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 2.193.676. Ponad 83% ogółu reklamacji wpłynęło do podmiotów sektora bankowo-kapitałowego (1.831 tys.), a 17% do sektora ubezpieczeniowo – emerytalnego (363 tys.).
Rozpatrzono 2.103 tys. reklamacji, a spośród rozpatrzonych zarzuty klientów zostały uznane w całości lub w części w 53% spraw, przy czym podmioty rynku bankowo-kapitałowego uznawały reklamacje częściej (58%) w stosunku do podmiotów rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego (27%).
JS
Rzecznik Finansowy
foto: Pixabay