emilewicz zamowienia publiczne fotoResort przedsiÄ™biorczoÅ›ci koÅ„czy prace nad projektem nowej ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych. NastÄ™pnie trafi do konsultacji spoÅ‚ecznych, a w Å¼ycie wejdzie w drugiej poÅ‚owie 2019 roku. Zmiany sÄ… konieczne, bo obecny system jest nieefektywny – przekonuje ministerstwo

– Chcemy zbudować nowy typ relacji pomiÄ™dzy podmiotami zamawiajÄ…cymi a tymi, które przystÄ™pujÄ… do procesu zamówieÅ„ publicznych. Naszym celem jest przede wszystkim zrównanie w prawach i obowiÄ…zkach tych dwóch stron. Dzisiaj przedsiÄ™biorcy wskazujÄ…, że równowaga miÄ™dzy nimi jest mocno zachwiana. MówiÄ…c krótko, zamawiajÄ…cy może wszystko, a dostawca usÅ‚ug czy towarów jest bardzo ograniczony i nadmiernie penalizowany – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jadwiga Emilewicz, minister przedsiÄ™biorczoÅ›ci i technologii.

 

Zgodnie z zapowiedziami szefowej MPiT, nowe Prawo zamówieÅ„ publicznych miaÅ‚oby zacząć obowiÄ…zywać w II poÅ‚owie 2019 roku. ObowiÄ…zujÄ…ca ustawa od 2004 roku byÅ‚a nowelizowana już ponad 40 razy. Dlatego potrzebny jest caÅ‚kiem nowy, spójny system zamówieÅ„ publicznych. Na razie gotowa jest koncepcja nowego Prawa zamówieÅ„ publicznych autorstwa MPiT oraz UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych. W oparciu o niÄ… resort koÅ„czy przygotowania projektu ustawy, który zostanie niedÅ‚ugo skierowany do konsultacji i uzgodnieÅ„ miÄ™dzyresortowych.

 

Nowe Prawo zamówieÅ„ publicznych ma przede wszystkim zwiÄ™kszyć konkurencyjność przetargów, tak aby startowaÅ‚o w nich wiÄ™cej podmiotów oraz promować maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa, które stanowiÄ… ponad 90 proc. polskiego rynku. Dobrze skonstruowane PZP ma być dla nich ważnym źródÅ‚em dochodów i impulsem dla rozwoju.

 

W tej chwili maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa pozyskujÄ… zaledwie 45 proc. zamówieÅ„ o wartoÅ›ci powyżej progów unijnych (i to wystÄ™pujÄ…c w roli zarówno bezpoÅ›rednich wykonawców lub konsorcjantów, jak i podwykonawców). Oznacza to, że udziaÅ‚ MÅšP w zamówieniach publicznych jest znacznie niższy niż ich znaczenie gospodarcze i potencjaÅ‚ rynkowy. Co wiÄ™cej, aż 80 proc. start-upów nigdy nie wzięło udziaÅ‚u w postÄ™powaniu o zamówienie publiczne, a 59 proc. w ogóle nie planuje startowania w przetargach. Aby zmienić tÄ™ sytuacjÄ™, rozważane jest m.in. wskazanie, że w postÄ™powaniach poniżej progów unijnych warunki stawiane wykonawcom bÄ™dÄ… dostosowane do potencjaÅ‚u maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw.

 

– Otwarcie rynku zamówieÅ„ publicznych dla maÅ‚ych i Å›rednich firm to bardzo ważny wÄ…tek. Dzisiaj stoimy przed faktami, które jasno pokazujÄ…, że konkurencyjność postÄ™powaÅ„ jest w Polsce bardzo niska. W ubiegÅ‚ym roku byÅ‚o 2,48 podmiotów na postÄ™powanie, co oznacza, że niespeÅ‚na 3 podmioty ubiegaÅ‚y siÄ™ o dostarczanie towarów czy usÅ‚ug dla administracji publicznej. Dlaczego to takie ważne? Dlatego że w ubiegÅ‚ym roku aż 8 proc. polskiego PKB zostaÅ‚o wypracowane wÅ‚aÅ›nie w systemie Prawa zamówieÅ„ publicznych – podkreÅ›la Jadwiga Emilewicz.

 

Minister zaznacza, że zamówienia publiczne majÄ… duże przeÅ‚ożenie na polskÄ… gospodarkÄ™. W 2017 roku wartość zamówieÅ„ udzielanych w systemie PZP wyniosÅ‚a ok. 163,2 mld zÅ‚ (234,6 mld zÅ‚ z uwzglÄ™dnieniem zamówieÅ„ bez postÄ™powania), co stanowiÅ‚o 8,2 proc. polskiego PKB (w roku 2016 byÅ‚o to 107 mld zÅ‚ i 5,8 proc. PKB). Zamówienia publiczne wywierajÄ… bezpoÅ›redni i â€“ w odróżnieniu od innych wydatków z budżetu paÅ„stwa – natychmiastowy wpÅ‚yw na gospodarkÄ™. Jednak w obecnym systemie problem stanowi m.in. zbyt maÅ‚a liczba ofert skÅ‚adanych w postÄ™powaniach. W ubiegÅ‚ym roku liczba zamawiajÄ…cych wyniosÅ‚a blisko 33,7 tys., przy czym najwiÄ™kszÄ… grupÄ™ stanowiÅ‚y instytucje samorzÄ…dowe (Å‚Ä…cznie ok. 52 proc.). Aż w 86 proc. zamówieÅ„ skorzystano z trybu przetargu nieograniczonego (ten odsetek utrzymuje siÄ™ na zbliżonym poziomie od kilku lat). Prawie poÅ‚owÄ™ (43 proc.) stanowiÅ‚y postÄ™powania, w których zÅ‚ożono tylko jednÄ… ofertÄ™.

 

– Kolejny ważny wÄ…tek to rozbudzenie apetytu na innowacje po stronie administracji. Innowacyjne towary i usÅ‚ugi także mogÄ… być zamawiane w procesie zamówieÅ„ publicznych. ChcielibyÅ›my stworzyć takie instrumentarium prawne, które sprawi, że administracja nie bÄ™dzie bać siÄ™ takich trudnych zamówieÅ„. Chcemy dać gwarancjÄ™ bezpieczeÅ„stwa tym podmiotom, które zechcÄ… zamawiać innowacyjne produkty, że nic zÅ‚ego ich nie spotka, oraz zapewnić im instrumenty niezbÄ™dne do tego, żeby przeprowadzić takie innowacyjne postÄ™powanie – podkreÅ›la Jadwiga Emilewicz.

 

JednÄ… z bolÄ…czek obecnego systemu – którÄ… ma zlikwidować nowa ustawa PZP – sÄ… również skomplikowane i kosztowne procedury, niejasne orzecznictwo (w 2017 roku do KIO wniesiono 2,7 tys. odwoÅ‚aÅ„) oraz niekorzystne postanowienia umowne (kary umowne, warunki wykonania zamówienia, wadium i gwarancje należytego wykonania umowy), które powodujÄ… brak równoÅ›ci stron i obciążanie wykonawcy jednostronnie ryzykiem kontraktowym.

 

– ChcielibyÅ›my wreszcie zautomatyzować i unowoczeÅ›nić same procedury. W tym obszarze już wydarzyÅ‚a siÄ™ pewna zmiana – od 18 października obowiÄ…zuje elektronizacja zamówieÅ„ poniżej progów unijnych. SÅ‚uży temu m.in. miniPortal zakupowy – rozwiÄ…zanie wypracowane we współpracy UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych, MPiT, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Centralnego OÅ›rodka Informatyki. DziÄ™ki niemu zamówienia od tzw. progu unijnego wzwyż sÄ… dzisiaj realizowane za poÅ›rednictwem tego darmowego rozwiÄ…zania, które jest bardzo intuicyjne i funkcjonalne. Pozwala ono zarówno zamawiajÄ…cym, jak i przystÄ™pujÄ…cym do postÄ™powania skrócić czas, a administracji zbierać informacje o tym, jak tak naprawdÄ™ wyglÄ…da przebieg zamówieÅ„ – mówi minister przedsiÄ™biorczoÅ›ci i technologii.

 

 

 

Źródło: Newseria