ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaKryzys wywoÅ‚any przez pandemiÄ™ koronawirusa najbardziej dotknÄ…Å‚ mikrofirmy i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa. W wielu branżach może wywoÅ‚ać to falÄ™ przejęć i konsolidacji. WiÄ™ksze firmy, bÄ™dÄ…ce w lepszej kondycji rynkowej, bÄ™dÄ… okazyjnie wykupywać mniejsze, upadajÄ…ce przedsiÄ™biorstwa

– Kondycja polskich spółek jest w tej chwili dobra, natomiast nie wiadomo, jak dÅ‚ugo to potrwa. Jeżeli firmy zabezpieczyÅ‚y Å›rodki na wypÅ‚atÄ™ Å›wiadczeÅ„ dla swoich pracowników na kwiecieÅ„ i maj, a obostrzenia potrwajÄ… do czerwca bÄ…dź lipca, to sytuacja w tych dwóch ostatnich miesiÄ…cach może być ciężka. Z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dziemy Å›wiadkami konsolidacji, na pewno wiele firm upadnie, wiele osób straci pracÄ™ i musimy być na to przygotowani – mówi Cezary Chybowski, prezes zarzÄ…du Reliance Polska.

 

W najtrudniejszej sytuacji finansowej znalazÅ‚y siÄ™ mikrofirmy i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa, które nie majÄ… wystarczajÄ…cych Å›rodków finansowych, żeby przetrwać przedÅ‚użajÄ…cy siÄ™ kryzys. Ekspert ocenia, że w wielu branżach spowoduje to falÄ™ przejęć i konsolidacji – wiÄ™ksze firmy, bÄ™dÄ…ce w lepszej kondycji rynkowej, bÄ™dÄ… okazyjnie wykupywać mniejsze, upadajÄ…ce przedsiÄ™biorstwa.

 

– Musimy być przygotowani na to, że wiÄ™ksze firmy bÄ™dÄ… kupowaÅ‚y mniejsze. OtrzymajÄ… genialne rozwiÄ…zanie, czyli dziaÅ‚ajÄ…ca spółkÄ™, która Å›wietnie radziÅ‚a sobie przed kryzysem. Pytanie, jak przedstawiciele danej firmy przygotowali siÄ™ na tÄ™ sytuacjÄ™? Wiadomo, że firmy inwestujÄ…, wiÄ™c możliwe, że nie majÄ… bieżących Å›rodków, bo one sÄ… inwestowane, wiÄ™c sÄ… zamrożone w różnego rodzaju podmiotach i kontraktach – mówi Cezary Chybowski.

 

Jak podkreÅ›la, fala konsolidacji dotknie zwÅ‚aszcza rynek restauracyjny, hotelarski i turystyczny, który najwiÄ™cej traci na obecnym kryzysie, a pierwszych przejęć na nim należy siÄ™ spodziewać w perspektywie kolejnych trzech–czterech miesiÄ™cy. PrzejÄ™cia w wielu przypadkach pozwolÄ… wiÄ™kszym graczom wejść w posiadanie atrakcyjnych podmiotów i aktywów za bezcen, ale stwarzajÄ… też szansÄ™ na unikniÄ™cie fali zwolnieÅ„ w spółkach, które w innym scenariuszu czekaÅ‚yby bankructwa. 

 

– W kryzysie rynek zawsze siÄ™ konsoliduje. NajwiÄ™ksi gracze przejmujÄ… mniejsze spółki i dziÄ™ki temu za bezcen przejmujÄ… aktywa, które mogÄ… pomnożyć, gdy sytuacja wróci do normalnoÅ›ci. Spodziewam siÄ™ pierwszych konsolidacji za okoÅ‚o trzy–cztery miesiÄ…ce, po wstÄ™pnych analizach prawnych sytuacji podmiotów przejmowanych. Do koÅ„ca roku bÄ™dziemy już mieli bardzo mocno skonsolidowany rynek restauracyjny, hotelarski i turystyczny. Miejmy nadziejÄ™, że uchroni to wiele miejsc pracy przed upadkiem, przed zamkniÄ™ciem i likwidacjÄ… – mówi prezes zarzÄ…du Reliance Polska.

 

Jak wynika z badania PIE i PFR – 39 proc. polskich firm przewiduje, że posiada zapasy finansowe pozwalajÄ…ce im przetrwać okres powyżej trzech miesiÄ™cy. Blisko poÅ‚owa (47 proc.) ma Å›rodki finansowe na maksymalnie kwartaÅ‚, a 11 proc. nie posiada żadnych rezerw.

 

Przy tak trudnej sytuacji finansowej co trzecia firma planuje obniżki wynagrodzeÅ„ w zwiÄ…zku z pandemiÄ… koronawirusa, a zwolnienia ma w planach 14 proc. pracodawców. Najbardziej narażeni na redukcje etatów sÄ… pracownicy sektora handlu, w którym 38 proc. firm deklaruje plany zwolnienia od 10 do 25 proc. zaÅ‚ogi, oraz sektora produkcji, w którym 35 proc. przedsiÄ™biorstw planuje redukcjÄ™ zatrudnienia o 25–50 proc.

 

– BÄ™dziemy Å›wiadkiem wielu upadÅ‚oÅ›ci, konsolidacji i wielu zwolnieÅ„ oraz zmian pracodawcy. Wynika to z faktu, że wykwalifikowani pracownicy sÄ… dzisiaj Å‚akomym kÄ…skiem na rynku pracy. Firma, która ma zasobny portfel, bÄ™dzie mogÅ‚a wykupić takiego wykwalifikowanego pracownika za dużo lepsze pieniÄ…dze niż przed kryzysem – mówi Cezary Chybowski.

 

Jak podkreÅ›la, bieżący kryzys w najwiÄ™kszym stopniu uderzy m.in. w branże hotelarskÄ…, gastronomicznÄ…, turystycznÄ…, transportowÄ… oraz wszystkie te, które opieraÅ‚y swój biznes na sprzedaży w kanale dystrybucji, jakim sÄ… wielkopowierzchniowe sklepy i galerie handlowe.

 

– To, jak dÅ‚ugo firmy bÄ™dÄ… siÄ™ podnosić z tej recesji, zależy od tego, jak byÅ‚y na niÄ… przygotowane. PrzedsiÄ™biorstwa przeżywajÄ…ce dzisiaj kryzys obfitoÅ›ci, czyli m.in. branża spożywcza, bÄ™dÄ… podnosiÅ‚y siÄ™ z niego krócej. Z kolei w najtrudniejszych sektorach gospodarki, czyli m.in. w branży turystycznej, hotelarskiej i gastronomicznej, potrwa to od jednego do nawet dwóch i pół roku. Zależy to również od tego, jak dÅ‚ugo bÄ™dÄ… obowiÄ…zywaÅ‚y obostrzenia.– mówi prezes zarzÄ…du Reliance Polska.

 

 

 

Źródło: Newseria