664514401 STM bezpieczenstwo dostepuKradzież auta z systemem bezkluczykowego otwierania drzwi nie stanowi obecnie dla zÅ‚odziei wiÄ™kszego problemu. Zabezpieczenia sÄ… na tyle sÅ‚abe, że nowe auto można otworzyć i uruchomić w mniej niż dwie minuty. Zdaniem specjalistów potrzebne sÄ… udoskonalenia w zakresie bezpieczeÅ„stwa dostÄ™pu. W niektórych przypadkach dla poprawy sytuacji wystarczyÅ‚aby niewielka zmiana. Tymczasem statystyki pokazujÄ…, że liczba kradzieży nowych aut roÅ›nie lawinowo

 

– Ekstremalnie niebezpieczny jest przykÅ‚ad bezkluczykowego otwierania samochodu, tzw. keyless. Nie gwarantuje to bezpieczeÅ„stwa, zÅ‚amanie tego systemu jest dziecinnie proste. Ostatnio jest dużo przykÅ‚adów tego, jak kradnÄ… drogie samochody w ciÄ…gu 2–3 minut – alarmuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Innowacje Krzysztof SmoÅ‚ko z STMicroelectronics, producenta systemów zabezpieczajÄ…cych.

 

Systemy keyless umożliwiajÄ… otwarcie i odpalenie samochodu bez używania kluczyka. Wystarczy kluczyk mieć np. w kieszeni (w bezpoÅ›redniej odlegÅ‚oÅ›ci od odbiornika, znajdujÄ…cego siÄ™ w aucie), aby otworzyć auto za pomocÄ… przycisku na klamce i uruchomić silnik za pomocÄ… specjalnego przycisku. System opiera siÄ™ na radiowej transmisji danych i wymianie kodów miÄ™dzy nadajnikiem i odbiornikiem, w zależnoÅ›ci od modelu i marki zasiÄ™g komunikacji wynosi ok. kilkadziesiÄ…t centymetrów. ZÅ‚odzieje mogÄ… jednak sygnaÅ‚ wysyÅ‚any z kluczyka przechwycić i dziÄ™ki temu otworzyć i uruchomić pojazd znajdujÄ…cy siÄ™ nawet kilkaset metrów od kluczyka.

 

– Przy samochodzie stoi jeden wÅ‚amywacz z radiem, drugi z takim samym radiem idzie pod drzwi ofiary. Kluczyk czÄ™sto wisi w zamku w drzwiach (lub w kurtce w przedpokoju – przyp. red.). Gdy jeden dotyka klamki, odbiera sygnaÅ‚ w jednÄ… walizkÄ™, ta transmituje sygnaÅ‚ do drugiej walizki, a ta retransmituje do kluczyka i vice versa. Wystarczy minuta i jest po zabawie – tÅ‚umaczy Krzysztof SmoÅ‚ko.

 

UrzÄ…dzenie pozwalajÄ…ce uzyskać dostÄ™p do samochodu w taki sposób można kupić w internecie od chiÅ„skiego dostawcy za równowartość 84 zÅ‚. PracÄ™ zÅ‚odziejom dodatkowo uÅ‚atwiajÄ… uwarunkowania prawne, dziÄ™ki którym nie jest możliwe unieruchomienie samochodu w momencie, gdy znajdzie siÄ™ on poza zasiÄ™giem sygnaÅ‚u kluczyka. W rezultacie samochód jedynie komunikuje brak poÅ‚Ä…czenia, a zÅ‚odziej może bez problemu dotrzeć do miejsca, w którym zabezpieczenia zostanÄ… ostatecznie rozkodowane. Tymczasem dla poprawy sytuacji wystarczyÅ‚aby niewielka modyfikacja.

 

– Europejskie prawo nie pozwala ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa na wyÅ‚Ä…czenie silnika w sytuacji, gdy kluczyk znika z samochodu, to zabezpieczenie na wypadek uszkodzenia lub rozÅ‚adowania baterii. W zwiÄ…zku z tym, jeżeli wÅ‚amywacz tÄ… metodÄ… uruchomi samochód, to może go używać dopóki go nie wyÅ‚Ä…czy. Gdyby w tym urzÄ…dzeniu zastosować mechanizmy bezpieczeÅ„stwa, choćby najbardziej banalne, np. skrócić czas, jaki mija miÄ™dzy wysÅ‚aniem zapytania a odpowiedziÄ…, to dramatycznie zmniejszyÅ‚oby prawdopodobieÅ„stwo wÅ‚amania w ten sposób – przekonuje ekspert.

 

Kradzież nowych i kilkuletnich aut drastycznie wzrasta. WedÅ‚ug danych brytyjskiego UrzÄ™du Statystycznego (ONS) kradzież pojazdów w Wielkiej Brytanii wzrosÅ‚a w 2017 r. o prawie 56 proc. w ujÄ™ciu rok do roku. W 2017 r. skradziono przeszÅ‚o 89 tys. pojazdów. Z danych FBI wynika natomiast, że ogólna liczba skradzionych w Stanach Zjednoczonych aut wzrosÅ‚a miÄ™dzy rokiem 2015 a 2016 o 7,4 proc. W 2015 r. liczba aut skradzionych z użyciem kluczyka lub poprzez obejÅ›cie systemu bezkluczykowego wzrosÅ‚a w USA zaÅ› o 22 proc.]

 

JednoczeÅ›nie stowarzyszenie Society of Motor Manufacturers and Traders podaje, że w porównaniu z poÅ‚owÄ… lat 90. ubiegÅ‚ego wieku mamy do czynienia z poważnym spadkiem kradzieży – wówczas rocznie kradziono nawet pół miliona aut. Tendencje spadkowe widać wyraźnie w Polsce, gdzie statystyki sÄ… odwrotne niż na Zachodzie. WedÅ‚ug KGP w zeszÅ‚ym roku Å‚upem przestÄ™pców padÅ‚o nieco ponad 10 tys. samochodów, czyli o 1,4 tys. mniej niż w 2016 r. Częściej mamy też do czynienia z kradzieżami aut luksusowych niż tych ze Å›redniej półki.

 

WÅ‚aÅ›ciciele aut z systemami keyless mogÄ… we wÅ‚asnym zakresie zabezpieczyć siÄ™ przed kradzieżą. W sprzedaży sÄ… dostÄ™pne etui na kluczyk, które majÄ… za zadanie utrudniać przechwycenie sygnaÅ‚u. Takie rozwiÄ…zanie kosztuje od kilkudziesiÄ™ciu do okoÅ‚o 250 zÅ‚. Za niespeÅ‚na 600 zÅ‚ można siÄ™ natomiast uzbroić w zabezpieczenie w postaci montowanego do kluczyka klipsa, który też ma uniemożliwić przejÄ™cie sygnaÅ‚u przez niepożądane osoby.

 

– Najbardziej banalnie można wziąć metalowÄ… skrzynkÄ™, jak kiedyÅ› na pieniÄ…dze i w tym trzymać kluczyk, ale na pewno można go zeskanować też stojÄ…c np. w kolejce. Niestety, nie ma na to metody innej niż to, żeby producenci podjÄ™li kroki prewencyjne – twierdzi Krzysztof SmoÅ‚ko.

 

Producenci samochodów wprawdzie zapowiadajÄ… opracowanie skutecznych zabezpieczeÅ„ przed kradzieżami na walizkÄ™. Odporny na dziaÅ‚ania wÅ‚amywaczy system zaproponowaÅ‚ już Land Rover w najnowszym modelu Discovery. Zastosowany specjalny chip w module keyless dokÅ‚adnie wylicza czas odpowiedzi miÄ™dzy nadajnikiem a odbiornikiem i nie reaguje na dziaÅ‚anie wzmacniaczy sygnaÅ‚u, używanych przez zÅ‚odziei.

 

Analizy dokonane przez niemiecki Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) pozwoliÅ‚y wyÅ‚onić sto najbardziej zagrożonych kradzieżą aut z systemem keyless. Aż trzynaÅ›cie modeli na tej liÅ›cie to auta marki BMW. Drugie miejsce na niechlubnej liÅ›cie zajmuje Audi z dziesiÄ™cioma modelami, a czołówkÄ™ zamyka Renault z oÅ›mioma niebezpiecznymi modelami.

 

 

 

Źródło: Newseria