ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaW 2019 roku polski eksport rósÅ‚ szybciej niż import, dziÄ™ki czemu powróciÅ‚ do dodatniego salda handlu zagranicznego. Choć polskie firmy sÄ… elastyczne i mimo spowolnienia gospodarki u głównych partnerów handlowych dobrze sobie radzÄ… za granicÄ…, a klimat sprzyja eksportowi, rzÄ…dzÄ…cy woleliby, by mocniej zdywersyfikowaÅ‚y rynki docelowe

– Dane pokazujÄ… bardzo dużą odporność naszej gospodarki na to, co siÄ™ dzieje u naszego najwiÄ™kszego partnera gospodarczego, czyli Unii Europejskiej. Nie najlepsza sytuacja w Niemczech w pierwszej poÅ‚owie 2019 roku nie odbiÅ‚a siÄ™ bardzo mocno na sytuacji naszej gospodarki, chociaż mogÅ‚a wywoÅ‚ać niepokój wÅ›ród polskich przedsiÄ™biorców – ocenia w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Tomasz Salomon, zastÄ™pca dyrektora Departamentu Handlu i Współpracy MiÄ™dzynarodowej w Ministerstwie Rozwoju. – Widzimy mocne strony naszych firm, czyli szybkÄ… zdolność do dopasowywania siÄ™ do zmieniajÄ…cej siÄ™ dynamicznie sytuacji, reagowanie na te zmiany, zarówno jeÅ›li chodzi o charakter oferty, jak i dobór rynków. Widzimy, że dynamika eksportu na rynki pozaunijne jest trzykrotnie wyższa niż na unijne.

 

Po 10 miesiÄ…cach 2019 roku wartość polskiego eksportu w cenach bieżących wyniosÅ‚a 845,4 mld zÅ‚ i byÅ‚a wyższa o 6,7 proc. niż w tym samym okresie 2018 roku. WzrósÅ‚ także import, ale dynamika byÅ‚a tu wyraźnie wolniejsza niż w przypadku eksportu, co daÅ‚o w efekcie dodatnie saldo na poziomie 4,6 mld zÅ‚. Tymczasem przed rokiem byÅ‚o ono ujemne i wyniosÅ‚o -13,8 mld zÅ‚. NajwiÄ™kszym partnerem eksportowym Polski pozostaje Unia Europejska, ale jej udziaÅ‚ spadÅ‚ w ciÄ…gu roku z 80,6 proc. do 79,9 proc. UdziaÅ‚ krajów rozwijajÄ…cych siÄ™ w odbiorze polskich produktów pozostaÅ‚ bez zmian, na poziomie 7,1 proc., co oznacza jego nominalny wzrost, zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ także wywóz do krajów Europy Åšrodkowo-Wschodniej.

 

– Perspektywy rozwoju eksportu sÄ… dobre. Wydaje siÄ™, że dynamika, którÄ… widzimy, powinna być utrzymana. Nasi przedsiÄ™biorcy majÄ… apetyty na nowe, silnie rosnÄ…ce rynki, np. azjatyckie, bliskowschodnie i dalekowschodnie, czy Ameryki Północnej – komentuje Tomasz Salomon. – Na to wskazuje też dynamika wzrostu eksportu do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii, Chin, Zjednoczonych Emiratów. Na te rynki mamy przyrosty eksportu na poziomie kilkudziesiÄ™ciu procent.

 

Z punktu widzenia przedsiÄ™biorców w Polsce panuje sprzyjajÄ…ca atmosfera dla eksportu, a paÅ„stwo wspomaga firmy chcÄ…ce rozwijać eksport. Jednym z przejawów takiego wsparcia jest dziaÅ‚alność zagranicznych Biur Handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, które poÅ›redniczÄ… w umawianiu spotkaÅ„ z potencjalnymi kupcami i dystrybutorami oraz informacjami na temat rynku. DziaÅ‚ajÄ… już w 64 krajach na szeÅ›ciu kontynentach. Nie znaczy to, że nie istnieje potencjaÅ‚ do poprawy warunków handlu zagranicznego przez rzÄ…dowe instytucje.

 

– GłównÄ… barierÄ… w zwiÄ™kszeniu internacjonalizacji polskich przedsiÄ™biorstw jest niski poziom specjalistycznej wiedzy dotyczÄ…cej technik sprzedaży za granicÄ…, sposobów zabezpieczania pÅ‚atnoÅ›ci, formuÅ‚owania kontraktów â€“ wylicza Andrzej StefaÅ„ski, dyrektor PrzedsiÄ™biorstwa Handlu MiÄ™dzynarodowego LEGATO. – Dobrze by byÅ‚o, gdyby instytucje wspierajÄ…ce eksport, jak Polska Agencja Inwestycji i Handlu i innego rodzaju agencje, organizowaÅ‚y szkolenia dla polskich przedsiÄ™biorców, którzy jeszcze nie eksportujÄ…, aby ich uzbroić w wiedzÄ™ niezbÄ™dnÄ… do dziaÅ‚ania za granicÄ…. To dziaÅ‚anie jest trudniejsze niż w Polsce, bo  dochodzÄ…: odlegÅ‚ość, inne otoczenie prawne, kultura biznesu, inny jÄ™zyk.

 

Nie mniej istotnÄ… pomocÄ… w negocjacjach z zagranicznymi partnerami jest budowanie pozytywnego wizerunku Polski w krajach, do których przedsiÄ™biorcy eksportujÄ…, jak również dostarczanie wiedzy o Polsce tam, gdzie jest ona znikoma. Dyrektor PHM LEGATO podkreÅ›la, jak ważne jest pozytywne nastawienie kontrahentów już na wstÄ™pnym etapie rozmów. PrzykÅ‚adem takiego kraju jest Kazachstan, z którym firma ta prowadzi interesy z dobrym skutkiem. Rynków wartych uwagi jest jednak wiÄ™cej.

 

– NajwiÄ™kszym rynkiem na Å›wiecie na wiÄ™kszość towarów sÄ… Stany Zjednoczone, bo to jest najbogatsze paÅ„stwo, ale jeżeli bÄ™dziemy mierzyć wielkość rynku potencjaÅ‚em ludnoÅ›ciowym, to sÄ… to Chiny i Indie – mówi Andrzej StefaÅ„ski. – Polacy sÄ… czÄ™sto postrzegani przez swoich partnerów z Zachodu jako ci, którzy dobrze poruszajÄ… siÄ™ na rynkach byÅ‚ego ZSRR. To jest prawda. Tym bardziej że wielu polskich przedsiÄ™biorców zna jeszcze jÄ™zyk rosyjski i ma doÅ›wiadczenia w sprzedaży na Wschód. Również tam odnosimy jako Polska znaczÄ…ce sukcesy, ale zawsze może być lepiej.

 

 

 

Źródło: Newseria