ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaZ poczÄ…tkiem 2021 roku wejdzie w Å¼ycie nowe Prawo zamówieÅ„ publicznych, którego projekt w ubiegÅ‚y wtorek zostaÅ‚ przyjÄ™ty przez rzÄ…d. Nowelizacja ma naprawić bolÄ…czki obecnego systemu, na który uskarża siÄ™ wiele firm, m.in. skomplikowane procedury, faworyzowanie zamawiajÄ…cych kosztem wykonawców i niejasne orzecznictwo

 

– NajważniejszÄ… bolÄ…czkÄ… systemu zamówieÅ„ publicznych jest dzisiaj brak powiÄ…zania systemu zakupowego ze strategiÄ… rozwoju paÅ„stwa. Dlatego w nowym Prawie zamówieÅ„ publicznych staramy siÄ™ ten problem zaadresować – mówi agencji Newseria Biznes Hubert Nowak, prezes UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

Obecnie obowiÄ…zujÄ…ca ustawa od 2004 roku byÅ‚a nowelizowana już ponad czterdzieÅ›ci razy. Dlatego potrzebny jest nowy, spójny system zamówieÅ„ publicznych. Jak wskazywaÅ‚ resort, aktualny jest nieefektywny i zmaga siÄ™ z wieloma bolÄ…czkami, m.in. skomplikowane i kosztowne procedury, niejasne orzecznictwo i brak równowagi siÅ‚ miÄ™dzy zamawiajÄ…cymi a wykonawcami.

 

– Problemem jest zmniejszajÄ…ca siÄ™ konkurencyjność postÄ™powaÅ„ i brak równowagi miÄ™dzy zamawiajÄ…cymi a wykonawcami, co niewÄ…tpliwie miaÅ‚o wpÅ‚yw na zmniejszajÄ…cy siÄ™ udziaÅ‚ poszczególnych firm, w tym również MÅšP, w zamówieniach publicznych – ocenia Hubert Nowak. – Kolejnymi bolÄ…czkami, które zidentyfikowaliÅ›my, byÅ‚y kwestie zwiÄ…zane z dużym formalizmem, rygoryzmem i dążeniem zamawiajÄ…cych do speÅ‚nienia tych rygorów i koncertowania siÄ™ na 100 proc. ceny, zamiast dążenia do uzyskania najbardziej efektywnego zakupu.

 

Prezes UZP podkreÅ›la, że zmiany w PZP bÄ™dÄ… dotyczyć wszystkich obszarów i wszystkich interesariuszy. Nowelizacja ma m.in. przyczynić siÄ™ do zwiÄ™kszenia liczby firm startujÄ…cych w przetargach (głównie maÅ‚ych i Å›rednich), wydawania publicznych pieniÄ™dzy w sposób bardziej efektywny oraz uwzglÄ™dniajÄ…cy cele rozwojowe paÅ„stwa, np. wzrost innowacyjnoÅ›ci.

 

– Po pierwsze, skupiliÅ›my siÄ™ na uproszczeniach proceduralnych, a wiÄ™c na tym, żeby oddzielić procedurÄ™ dla zamówieÅ„ dużych i maÅ‚ych. W przypadku dużych zamówieÅ„ skupiliÅ›my siÄ™ na wypeÅ‚nieniu unijnych dyrektyw, które zobowiÄ…zujÄ… nas do pewnych rozwiÄ…zaÅ„. Natomiast poniżej progów unijnych, czyli tam, gdzie nie jesteÅ›my zobowiÄ…zani dyrektywami unijnymi, postanowiliÅ›my zaproponować prostsze i krótsze procedury, które zwiÄ™kszajÄ… również elastyczność poprzez dopuszczenie trybów negocjacyjnych – mówi Hubert Nowak.

 

Nowe Prawo zamówieÅ„ publicznych ma promować maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa, które stanowiÄ… ponad 90 proc. polskiego rynku i odpowiadajÄ… za ok. 75 proc. polskiego PKB. W tej chwili sektor MÅšP pozyskuje zaledwie 45 proc. zamówieÅ„ o wartoÅ›ci powyżej progów unijnych (i to wystÄ™pujÄ…c w roli zarówno bezpoÅ›rednich wykonawców lub konsorcjantów, jak i podwykonawców). Oznacza to, że udziaÅ‚ MÅšP w zamówieniach publicznych jest znacznie niższy niż ich znaczenie gospodarcze i potencjaÅ‚ rynkowy.

 

– Kolejne kwestie, którymi postanowiliÅ›my siÄ™ zająć w nowym prawie, sÄ… zwiÄ…zane ze Å›rodkami ochrony prawnej, a wiÄ™c poprawÄ… tego, co dziÅ› leży w zakresie Krajowej Izby OdwoÅ‚awczej, ze zwiÄ™kszeniem dostÄ™pnoÅ›ci Å›rodków ochrony prawnej, zapewnieniem dostÄ™pu do skarg na orzeczenia KIO oraz ujednoliceniem jej orzecznictwa – wymienia Hubert Nowak. â€“ Drugi aspekt to problemy, które powstajÄ… w trakcie realizacji kontraktów. ZaproponowaliÅ›my nowe rozwiÄ…zanie, formuÅ‚y mediacyjne, które w naszej ocenie bÄ™dÄ… sprzyjać temu, żeby te spory siÄ™ nie ciÄ…gnęły i nie mnożyÅ‚y kosztów, ale byÅ‚y rozwiÄ…zywane w miarÄ™ szybko i w sposób pozytywny dla obu partnerów.

 

KolejnÄ…, ważnÄ… zmianÄ… w nowym PZP bÄ™dzie wyrównanie pozycji zamawiajÄ…cych i wykonawców, na których dotÄ…d spadaÅ‚a wiÄ™kszość ryzyka kontaktowego.

 

– ChcieliÅ›my wprowadzić wiÄ™kszÄ… symetriÄ™. ZaproponowaliÅ›my takie rozwiÄ…zania, jak kwestie cen, procedur mediacyjnych, zwiÄ™kszenia dostÄ™pnoÅ›ci do Å›rodków ochrony prawnej, kwestie klauzul abuzywnych, pÅ‚atnoÅ›ci zaliczkowych i częściowych, obniżenie kwot zwiÄ…zanych z wadiami czy zabezpieczeniem należytego wykonania umowy â€“ podkreÅ›la Hubert Nowak.

 

Zamówienia publiczne majÄ… duże i â€“ w odróżnieniu od innych wydatków z budżetu paÅ„stwa – bezpoÅ›rednie przeÅ‚ożenie na polskÄ… gospodarkÄ™.

 

– Liczymy, że dziÄ™ki tym rozwiÄ…zaniom bÄ™dziemy otrzymywali dużo bardziej konkurencyjne zamówienia, wpÅ‚yniemy również na zwiÄ™kszenie ich jakoÅ›ci i sprawimy, że ich cel zostanie osiÄ…gniÄ™ty – podkreÅ›la Hubert Nowak.

 

Rynek zamówieÅ„ publicznych w 2018 roku byÅ‚ wart w Polsce 202 mld zÅ‚. Co istotne, jego wartość roÅ›nie – jeszcze w 2017 roku wynosiÅ‚a ok. 163 mld zÅ‚, co oznacza, że roczny wzrost wyniósÅ‚ ok. 25 proc.

 

– Niestety, udziaÅ‚ rynku wykonawców w zamówieniach publicznych z roku na rok siÄ™ zmniejsza. W 2018 roku mieliÅ›my Å›rednio 2,19 oferty na postÄ™powanie, w stosunku do roku poprzedniego jest to spadek o 0,2. Z przykroÅ›ciÄ… obserwujemy już od kilku lat tendencjÄ™ spadkowÄ… w tym zakresie – mówi prezes UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

9 lipca Rada Ministrów przyjęła projekt nowej ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych, którego autorami sÄ… UZP i Ministerstwo PrzedsiÄ™biorczoÅ›ci i Technologii. Teraz dokument trafi do Sejmu, a zgodnie z zaÅ‚ożeniami w Å¼ycie wejdzie dopiero z poczÄ…tkiem 2021 roku.

 

– UznaliÅ›my, że dÅ‚ugie vacatio legis jest niezbÄ™dne wszystkim interesariuszom, żeby mogli siÄ™ przygotować do nowych wyzwaÅ„ – mówi Hubert Nowak.

 

 

 

Źródło: Newseria