ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaObniżony od października o punkt procentowy podatek od osób fizycznych objÄ…Å‚ osoby pracujÄ…ce na etatach, umowach-zleceniach, umowach o dzieÅ‚o, prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ… oraz emerytów i rencistów

–  Obniżenie stawki podatku z 18 do 17 proc. należy uznać za rozwiÄ…zanie, które ma charakter symboliczny. To nie jest jakaÅ› daleko idÄ…ca zmiana w kierunku zwiÄ™kszenia dochodów osób, które pracujÄ… – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr hab. Artur Walasik z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. â€“ Natomiast 0-proc. stawka dla osób mÅ‚odych to rozwiÄ…zanie ogólnie korzystne, patrzÄ…c z punktu widzenia zdolnoÅ›ci do zapÅ‚aty podatku osób, które rozpoczynajÄ… swojÄ… karierÄ™ zawodowÄ…. Jest to jednak rozwiÄ…zanie, które nie jest sprawiedliwe. Osoby, które dÅ‚użej siÄ™ ksztaÅ‚cÄ…, a wiÄ™c lekarze, którzy rozpocznÄ… pracÄ™ majÄ…c 25 lat, wówczas bÄ™dÄ… mogli skorzystać z tej oferty tylko przez rok. Natomiast osoby, które wejdÄ… na rynek pracy wczeÅ›niej, bÄ™dÄ… miaÅ‚y z tego znacznie wiÄ™ksze korzyÅ›ci podatkowe. WiÄ™c może lepszym rozwiÄ…zaniem byÅ‚oby zaoferowanie wszystkim takiego samego okresu od dnia rozpoczÄ™cia pierwszej pracy, np. przez pierwsze 5 lat. 

 

Zerowy PIT dla osób przed ukoÅ„czeniem 26 roku życia wszedÅ‚ w Å¼ycie 1 sierpnia 2019 roku. Dotyczy on dochodów uzyskanych ze stosunku sÅ‚użbowego, stosunku pracy, pracy nakÅ‚adczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz z przychodów z umów-zlecenia, ale tylko do kwoty 85 528 zÅ‚ rocznie, czyli progu podatkowego, powyżej którego podatnik zobowiÄ…zany jest do pÅ‚acenia 32-proc. podatku. Z kolei obniżenie podatku z 18 do 17 proc. dla pozostaÅ‚ych obowiÄ…zuje od 1 października 2019. 

 

– Obciążenie budżetu paÅ„stwa nie bÄ™dzie tak daleko idÄ…ce jak w przypadku programu Rodzina 500 plus – ocenia Artur Walasik. – Natomiast należy zwrócić uwagÄ™ na to, że w dochodach z podatku dochodowego od osób fizycznych partycypujÄ… również jednostki samorzÄ…du terytorialnego. O ile w skali budżetu paÅ„stwa, które ma bardzo wydajne źródÅ‚a dochodów podatkowych, takie jak VAT czy akcyza, kwoty te nie wpÅ‚ynÄ… znaczÄ…co na nierównowagÄ™ budżetu, o tyle w przypadku jednostek samorzÄ…du terytorialnego, zwÅ‚aszcza dużych miast, to już mogÄ… być istotne zmiany, zwÅ‚aszcza że w przypadku ustawy o finansach publicznych jednostki samorzÄ…du terytorialnego majÄ… obowiÄ…zek zrównoważyć swój budżet pod wzglÄ™dem dochodów i wydatków bieżących.

 

W przypadku obniżki podatku do 17 proc. wprowadzona zostaÅ‚a także podwójna kwota kosztu uzyskania przychodów, co jest dodatkowym zyskiem dla pracownika, bo obniży dochody objÄ™te podatkiem. Sumarycznie osoba zarabiajÄ…ca wspomniane 85 528 zÅ‚ – maksymalnÄ… kwotÄ™ objÄ™tÄ… obniżkÄ…, zatrzyma w kieszeni w skali roku nieco ponad 850 zÅ‚. Dla fiskusa oznacza to wpÅ‚ywy niższe o niecaÅ‚e 10 mld zÅ‚, z czego mniej wiÄ™cej poÅ‚owa przypadnie na budżet paÅ„stwa, a poÅ‚owa na samorzÄ…dy.

 

– Kwalifikowane jako dochody bieżące udziaÅ‚y w podatku dochodowym od osób fizycznych bÄ™dÄ… zmuszaÅ‚y jednostki samorzÄ…du terytorialnego albo do poszukiwania innych źródeÅ‚ dochodów, czyli np. podwyższania podatku od nieruchomoÅ›ci, albo do ograniczenia po stronie wydatków, np. być może bÄ™dÄ… to wydatki na kulturÄ™ – mówi ekonomista. – To sÄ… rzeczywiÅ›cie zupeÅ‚nie inne z punktu widzenia finansowego skutki dla budżetu paÅ„stwa, który może sobie na to pozwolić, nawet zwiÄ™kszajÄ…c deficyt czy też rekompensujÄ…c zmniejszenie tych wpÅ‚ywów z podatku dochodowego od osób fizycznych wpÅ‚ywami z innych podatków. Natomiast w przypadku jednostek samorzÄ…du terytorialnego na pewno to bÄ™dzie bardziej odczuwalne.

 

PodkreÅ›la również, że dla pojedynczej osoby wzrost dochodu o kilkadziesiÄ…t zÅ‚otych miesiÄ™cznie nie bÄ™dzie znaczÄ…cy i raczej zostanie przeznaczony na wydatki niż odÅ‚ożony na przyszÅ‚ość. To z kolei w skali makroekonomicznej może siÄ™ przyczynić do wzrostu konsumpcji, co sprawi, że wzrosnÄ… wpÅ‚ywy z podatku VAT – na czym skorzysta już tylko budżet paÅ„stwa, a budżety samorzÄ…dów nie.

 

– W wiÄ™kszoÅ›ci paÅ„stw, zwÅ‚aszcza europejskich, szuka siÄ™ dodatkowych dochodów podatkowych w opodatkowaniu konsumpcji. To jest rzeczywiÅ›cie tendencja, która komponuje siÄ™ dobrze z procesem starzenia siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa – wyjaÅ›nia Artur Walasik. – Coraz wiÄ™ksza grupa spoÅ‚eczeÅ„stwa już korzysta z oszczÄ™dnoÅ›ci, a wiÄ™c patrzÄ…c z punktu widzenia wydajnoÅ›ci systemu podatkowego jest to rozwiÄ…zanie korzystne dla paÅ„stwa. Natomiast kolejne decyzje potwierdzajÄ…, że zmniejszanie stawek w podatkach dochodowych jest rekompensowane zwiÄ™kszonymi wpÅ‚ywami z podatków konsumpcyjnych. Jeżeli miaÅ‚bym oceniać te zmiany, które sÄ… obecnie, to one sÄ… w tym sensie spójne, że zakÅ‚adajÄ… zwiÄ™kszenie znaczenia przy zaspokajaniu popytu na pieniÄ…dz wÅ‚adzy publicznej wÅ‚aÅ›nie opodatkowania konsumpcji.

 

 

 

Źródło: Newseria