wsb mlodzi pracownicy fotoMłodzi pracownicy, ze względu na brak doświadczenia na rynku pracy, mogą być bardziej narażeni na problemy z pracodawcami. Dlatego przed podjęciem pierwszej pracy muszą poznać prawa i obowiązki, które będą ich dotyczyć. Dotyczy to zarówno osób dorosłych wchodzących na rynek pracy, jak i pracowników młodocianych, czyli osoby między 16. a 18. rokiem życia

 

– Pracownik mÅ‚odociany może być zatrudniony albo w charakterze przygotowania zawodowego, albo w celu wykonywania pracy zarobkowej, ale tylko przy pracach lekkich, czyli takich, które nie nadwyrężajÄ… rozwoju psychofizycznego mÅ‚odocianego. Wykaz takich prac powinien być zaakceptowany przez okrÄ™gowego inspektora pracy i przez lekarza medycyny pracy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dominika ZieliÅ„ska, radca prawny, wykÅ‚adowca Wyższej SzkoÅ‚y Bankowej w Toruniu i Bydgoszczy.

 

Zgodnie z Kodeksem Pracy, pracownikiem może być osoba, która ukoÅ„czyÅ‚a 18 lat, czyli każdy peÅ‚noletni obywatel. Jednak przepisy uwzglÄ™dniajÄ… również drugÄ… grupÄ™, czyli pracowników mÅ‚odocianych. To osoby w przedziale wiekowych 16–18 lat. Od 1 wrzeÅ›nia 2018 roku ta granica wieku zostanie obniżona – pracÄ™ bÄ™dÄ… mogÅ‚y podjąć już osoby po 15 roku życia.

 

MÅ‚ode osoby rozpoczynajÄ…ce zatrudnienie muszÄ… zwrócić uwagÄ™ na kilka elementów, z których najważniejszym jest sama umowa o pracÄ™. Ta – zgodnie z Kodeksem Pracy – powinna być przedstawiona pracownikowi na piÅ›mie i to najpóźniej w dniu, w którym nastÄ™puje rozpoczÄ™cie pracy.

 

– Co do zasady, nie powinniÅ›my rozpoczynać pracy, nie majÄ…c na piÅ›mie dokumentu, z którego wynika, że taka praca jest nam zlecona. Rodzaje umów mogÄ… być różne – mamy umowÄ™ na okres próbny, na czas okreÅ›lony i na czas nieokreÅ›lony. Umowa na okres próbny ma na celu sprawdzenie kwalifikacji pracownika, poprzedza zawarcie z nim kolejnych umów. Może być zawarta na okres maksymalnie trzech miesiÄ™cy i tylko raz z tym samym pracownikiem. Po tym okresie pracodawca powinien zaproponować innÄ… umowÄ™ bÄ…dź siÄ™ z pracownikiem pożegnać – tÅ‚umaczy Dominika ZieliÅ„ska.

 

Umowa miÄ™dzy pracownikiem a pracodawcÄ…, aby byÅ‚a ważna z punktu widzenia prawa pracy, musi zawierać kilka elementów. Po pierwsze, musi okreÅ›lać strony umowy, czyli kto jest pracodawcÄ… i kto jest pracownikiem, i wskazywać datÄ™ jej zawarcia oraz rodzaj umowy. Ponadto, powinna siÄ™ w niej znaleźć siÄ™ informacja dotyczÄ…ca wysokoÅ›ci wynagrodzenia, zakres obowiÄ…zków, jakie godziny i jaki czas pracy obowiÄ…zujÄ… pracownika oraz informacja o przysÅ‚ugujÄ…cym mu urlopie.

 

W przypadku umowy zlecenia kodeks cywilny nie przewiduje obowiÄ…zku zawierania jej na piÅ›mie, jednak – dla ochrony swoich interesów – pracownik powinien sam do tego dążyć.

 

– W przypadku umowy ustnej pamiÄ™tajmy o tym, że zawsze jest to sÅ‚owo przeciwko sÅ‚owu. Mamy sÅ‚owo pracodawcy i sÅ‚owo pracownika. Tutaj pojawiajÄ… siÄ™ najczęściej spory sÄ…dowe, jesteÅ›my zobowiÄ…zani do tego, aby przedstawić ewentualnie Å›wiadków czy dowody na to, że ta praca zostaÅ‚a wykonana. Dlatego nakÅ‚aniam do zawierania umów w formie pisemnej – podkreÅ›la Dominika ZieliÅ„ska.

 

Należy pamiÄ™tać, że przypadku umowy o pracÄ™ obowiÄ…zujÄ… minimalne, gwarantowane progi wynagrodzenia. Pracodawca nie może zaproponować mniej niż 2100 zÅ‚ brutto w przypadku zatrudnienia w peÅ‚nym etacie. W przypadku umowy zlecenia minimalna stawka godzinowa, która obowiÄ…zuje od 2018 roku, wynosi 13,70 zÅ‚ brutto za godzinÄ™.

 

– W przypadku nieuczciwych praktyk pracodawcy czy zleceniodawcy, jeżeli nie otrzymamy wynagrodzenia, możemy siÄ™ przed tym ochronić. W pierwszej kolejnoÅ›ci kierujemy siÄ™ do okrÄ™gowego inspektora pracy, którego informujemy o tym, że taka sytuacja miaÅ‚a miejsce. Dalej mamy możliwość ewentualnego sÄ…dowego dochodzenia naszych praw na gruncie prawa pracy przed sÄ…dem pracy – wskazuje Dominika ZieliÅ„ska.

 

Radca prawny podkreÅ›la, że w przypadku umowy zlecenia pracownik może zwrócić siÄ™ bezpoÅ›rednio do sÄ…du cywilnego z wnioskiem o nakazanie wypÅ‚aty należnego mu wynagrodzenia.

 

– Już na etapie ewentualnego podpisywania umowy czy negocjacji z przyszÅ‚ym pracodawcÄ… powinniÅ›my ustalić również kwestie organizacyjne – aby nie wynikÅ‚y one dopiero na etapie wypÅ‚aty wynagrodzenia. Jeżeli jesteÅ›my zatrudnieni w gastronomii czy pizzerii, powinniÅ›my ustalić kwestiÄ™ zwiÄ…zanÄ… z ewentualnym korzystaniem z napojów czy jedzenia. Jeżeli tego nie ustaliliÅ›my, może siÄ™ okazać, że wypÅ‚ata zostanie nam obniżona wÅ‚aÅ›nie o wartość wypitych napojów – mówi Dominika ZieliÅ„ska.

 

Kluczowa w umowie jest też kwestia przysÅ‚ugujÄ…cego urlopu. MÅ‚odym pracownikom, którzy podejmujÄ… pierwszÄ… pracÄ™ na etacie w danym roku kalendarzowym przysÅ‚uguje w nim 20 dni urlopowych (1/12 urlopu przysÅ‚uguje po każdym przepracowanym miesiÄ…cu).

 

– W przypadku umów zlecenia sytuacja nieco siÄ™ komplikuje, ponieważ nie mamy zagwarantowanych uprawnieÅ„ pracowniczych, które sÄ… przewidziane na gruncie prawa pracy. Prawo do urlopu nam po prostu nie przysÅ‚uguje. Możemy siÄ™ umówić z naszym zleceniodawcÄ…, że przez okres tygodnia czy dwóch nie bÄ™dziemy wykonywać pracy, ale nie możemy wymóc, aby nam za ten czas zapÅ‚aciÅ‚ – mówi Dominika ZieliÅ„ska.

 

 

 

Źródło: Newseria