gajewski mypocket fotoPolski startup oferuje system pÅ‚atnoÅ›ci, pozwalajÄ…cy pÅ‚acić np. w restauracji, bez wyjmowania smartfona z kieszeni. Niemal 40 proc. klientów banków korzystajÄ…cych z bankowoÅ›ci elektronicznej deklaruje korzystanie z usÅ‚ug bankowych z użyciem urzÄ…dzeÅ„ mobilnych

 

– MyPocket jest to rozwiÄ…zanie, które umożliwia pÅ‚atność automatycznÄ…. Jest to poÅ‚Ä…czenie platformy oraz urzÄ…dzenia, które umożliwia wykonanie pÅ‚atnoÅ›ci w tle. Technologia Bluetooth umożliwia rozpoznanie użytkownika i przypisanie jego rachunku do zapÅ‚acenia np. w restauracji  do jego karty kredytowej albo portfela elektronicznego w aplikacji mobilnej – mówi w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Innowacje Jonasz Gajewski, prezes polskiego start-upu MyPocket.

 

Dokonywanie pÅ‚atnoÅ›ci coraz częściej odbywa siÄ™ automatycznie, czyli zupeÅ‚nie bez udziaÅ‚u użytkownika lub za pomocÄ… tylko jednego klikniÄ™cia. W ciÄ…gu zaledwie dwóch pierwszych lat funkcjonowania polski system pÅ‚atnoÅ›ci mobilnych BLIK zarejestrowaÅ‚ niemal 17-krotny wzrost iloÅ›ci transakcji. Billon z kolei zamienia smartfon użytkownika w noÅ›nik, na którym bezpoÅ›rednio mogÄ… być przechowywane elektroniczne pieniÄ…dze sÅ‚użące do dokonywania pÅ‚atnoÅ›ci.

 

Uproszczenie procesu dokonywania pÅ‚atnoÅ›ci wydaje siÄ™ być obecnie głównym zadaniem, jakie stawiajÄ… sobie fintechy. MyPocket umożliwia pÅ‚atność bez koniecznoÅ›ci wyciÄ…gania telefonu z kieszeni. To system autoryzowania automatycznych pÅ‚atnoÅ›ci, bez użycia karty pÅ‚atniczej. Startup stworzyÅ‚ wÅ‚asne, niezależne urzÄ…dzenie, z możliwoÅ›ciÄ… zintegrowania z innymi systemami i terminalami pÅ‚atniczymi. UrzÄ…dzenie dziaÅ‚a w oparciu o technologiÄ™ Bluetooth, dziÄ™ki której możliwe jest rozpoznanie podczas pÅ‚atnoÅ›ci użytkownika i jego rachunku, karty pÅ‚atniczej albo portfela skonfigurowanego w aplikacji mobilnej.

 

– Nasze urzÄ…dzenie jest dużo taÅ„sze niż rynkowe rozwiÄ…zania i dużo bardziej elastycznie można je dostosować do modelu biznesowego każdego praktycznie miejsca i restauracji. Możemy dokonywać pÅ‚atnoÅ›ci praktycznie automatycznie, bez udziaÅ‚u drugiej osoby. Taka pÅ‚atność jest bardziej w duchu open banking. Użytkownik cieszy siÄ™ z tego, że może korzystać bardzo wygodnie ze swojego portfela –  przekonuje ekspert.

 

Polski start-up szuka obecnie partnera, który bÄ™dzie odpowiadaÅ‚ za fizycznÄ… obsÅ‚ugÄ™ pÅ‚atnoÅ›ci jako operator transakcji zwiÄ…zanych z przelewami. Tymczasem na rozwiÄ…zania z zakresu otwartej bankowoÅ›ci coraz chÄ™tniej otwierajÄ… siÄ™ banki. PrzykÅ‚adem może być Nest Bank, który zaprezentowaÅ‚ niedawno swój najnowszy system bankowoÅ›ci mobilnej. KorzystajÄ…cy z niego klienci mogÄ… podpiąć w zewnÄ™trznej aplikacji SkyCash swoje konto w Nest Banku. DziÄ™ki temu zyskajÄ… możliwość pÅ‚acenia np. za przejazdy kolejowe bezpoÅ›rednio ze swojego konta.

 

Bank współpracuje jeszcze z dwoma innymi fintechami. Finanteq pomógÅ‚ mu opracować model, w którym fintechy bÄ™dÄ… mogÅ‚y integrować siÄ™ z bankowoÅ›ciÄ… z użyciem otwartego API, a InteliWISE dostarcza narzÄ™dzia zwiÄ…zane z obsÅ‚ugÄ… chatbotów. Partnerzy banku mogÄ… współpracować z nim na zasadzie sandboxa, dziÄ™ki czemu majÄ… możliwość testowania swoich usÅ‚ug w rzeczywistym modelu. Nowoczesne rozwiÄ…zania finansowe bÄ™dÄ… wykorzystywać możliwoÅ›ci, jakie daje dyrektywa PSD2.

 

–  Wykorzystujemy zapisy dyrektywy PSD2 i integrujemy siÄ™ z PolishAPI, ponieważ uważamy, że ta zmiana bardzo wpÅ‚ynie na rynek pÅ‚atnoÅ›ci. Należy być gotowym na zmiany, które wejdÄ… w przyszÅ‚ym roku. Zapisy dyrektywy umożliwiajÄ… nam wykonanie pÅ‚atnoÅ›ci automatycznie, bez koniecznoÅ›ci logowania siÄ™, wpisywania dodatkowych haseÅ‚ – mówi Jonasz Gajewski.

 

Z raportu NetB@nk opracowanego przez ZwiÄ…zek Banków Polskich wynika, że liczba klientów z dostÄ™pem do bankowoÅ›ci elektronicznej w Polsce na koniec I kwartaÅ‚u 2018 r. wyniosÅ‚a 35,7 mln. W ujÄ™ciu rok do roku oznacza to wzrost o 6,5 proc.

 

38 proc. klientów majÄ…cych dostÄ™p do bankowoÅ›ci elektronicznej deklaruje korzystanie z usÅ‚ug bankowych z użyciem smartfona.

 

 

 

Źródło: Newseria