ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaOkoÅ‚o 3 tys. firm przewozowych zostaÅ‚o szczególnie dotkniÄ™tych kryzysem. Sytuacja jest tym poważniejsza, że branża spodziewa siÄ™ odmrożenia najwczeÅ›niej w kwietniu 2021 roku. DziÅ› firmy przewozowe nie sÄ… w stanie na siebie zarobić, a pomoc ze strony paÅ„stwa siÄ™ koÅ„czy

– Wnioskujemy o pomoc finansowÄ…, które pozwoli nam uratować miejsca pracy, czyli kontynuacjÄ™ dopÅ‚at do wynagrodzeÅ„ oraz zwolnienie z opÅ‚acania skÅ‚adek ZUS. Kolejna proÅ›ba to subwencja do autokarów, które nie sÄ… użytkowane, a generujÄ… koszty â€“ precyzuje w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes RafaÅ‚ JaÅ„czuk, prezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych i firmy Raf Trans. – ChcielibyÅ›my otrzymać podobne wsparcie jak firmy niemieckie. Tamtejszy rzÄ…d przeznaczyÅ‚ na ratowanie firm autokarowych 170 mln euro, a my postulujemy o 25 proc. tej kwoty.

 

Branża autokarowa przetrwaÅ‚a pierwsze miesiÄ…ce kryzysu dziÄ™ki wsparciu z tarcz antykryzysowych, m.in. z Polskiego Funduszu Rozwoju, oraz kredytom udzielonym już wczeÅ›niej przez banki. Uzyskanie kolejnego finansowania zewnÄ™trznego byÅ‚o utrudnione, bo jeszcze do niedawna kredytodawcy odmawiali finansowania branży autokarowej.

 

– Sytuacja powoli siÄ™ zmienia i banki zaczynajÄ… udzielać kredytów, ale w dalszym ciÄ…gu brakuje zleceÅ„. Obawiam siÄ™, że w sierpniu i wrzeÅ›niu firmy nie bÄ™dÄ… miaÅ‚y z czego regulować swoich zobowiÄ…zaÅ„. Szukamy rozwiÄ…zaÅ„ i instrumentów. Rozmawiamy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz z AgencjÄ… Rozwoju PrzemysÅ‚u. Te dwie instytucje próbujÄ… z nami współpracować, uÅ‚atwić nam dostÄ™p do tych Å›rodków finansowych, które mogÄ… nas uratować â€“ informuje ekspert. – Firmy leasingowe też zdajÄ… sobie sprawÄ™ z kÅ‚opotu, obecnie przekÅ‚adajÄ… nam spÅ‚atÄ™ rat, ale okres karencji już siÄ™ koÅ„czy – niektórym w sierpniu, innym w październiku.

 

Jak podkreÅ›la, trwajÄ… rozmowy z wicepremier i minister rozwoju JadwigÄ… Emilewicz, jednak w podobnym kryzysie jest caÅ‚a branża turystyczna. Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami firmy z tego sektora bÄ™dÄ… mogÅ‚y liczyć na zwolnienie ze skÅ‚adek ZUS przez kolejne trzy miesiÄ…ce.

 

– BojÄ™ siÄ™, że jeżeli zostaniemy porzuceni, to 50 proc. firm bÄ™dzie musiaÅ‚o ogÅ‚osić upadÅ‚ość – mówi RafaÅ‚ JaÅ„czuk. – Szacujemy, że 3 tys. firm zostaÅ‚o dotkniÄ™tych kryzysem, a na pewno tysiÄ…c jest w bardzo zÅ‚ej kondycji. OkoÅ‚o 8 tys. pracowników jest zagrożonych.

 

W obecnej sytuacji, z uwagi na zaÅ‚amanie rynku turystycznego, firmy autokarowe nie majÄ… możliwoÅ›ci zarabiania. Jak ocenia prezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych, w poszczególnych firmach jeżdżą zwykle pojedyncze autobusy.

 

– DziÅ› linie odmroziÅ‚y siÄ™ w 30 proc. i to sÄ… przewozy regularne, a turystyka praktycznie w 1–2 proc. To nie sÄ… tylko dane z Polski, ale i z caÅ‚ej Europy, a nawet Å›wiata, bo rozmawiamy z przewoźnikami z różnych krajów. Turystyki nie ma i w tym roku nie bÄ™dzie – podkreÅ›la RafaÅ‚ JaÅ„czuk. – TrwajÄ… rozmowy o przyszÅ‚ym roku. Liczymy, że przyszÅ‚y rok pozwoli nam pracować na 40 proc. poziomu z 2019 roku. To satysfakcjonuje firmy, bo wtedy już damy radÄ™ przeżyć.

 

Trudno jednak mówić o powrocie do sytuacji sprzed pandemii, kiedy polskie firmy autokarowe byÅ‚y liderem w przewozach w Europie.

 

– ObsÅ‚ugiwaliÅ›my wszystkie najwiÄ™ksze firmy turystyczne, które organizowaÅ‚y spotkania w Europie. Jako branża byliÅ›my wizytówkÄ… Polski – najwyższa jakość i najlepszy serwis. Do tej pory przedsiÄ™biorcy radzili sobie znakomicie i nie potrzebowali pomocy, ale trzeba zaznaczyć, że zakup autokaru to wydatek na poziomie 1,3 mln zÅ‚ netto. Obecnie te pojazdy praktycznie nie majÄ… wartoÅ›ci, firmy autobusowe nie majÄ… zleceÅ„, nie osiÄ…gajÄ… przychodów, a muszÄ… pokryć staÅ‚e koszty dziaÅ‚alnoÅ›ci, które sÄ… bardzo wysokie. ZnaleźliÅ›my siÄ™ pod Å›cianÄ… – zaznacza prezes firmy Raf Trans.

 

 

 

Źródło: Newseria