ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaRaport Brand Finance Europe 500 grupuje pięćset europejskich marek o najwyższej wartoÅ›ci. W zestawieniu dominujÄ… firmy z Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, natomiast region Europy Åšrodkowo-Wschodniej jest w nim sÅ‚abo reprezentowany. Z Polski znalazÅ‚o siÄ™ tam tylko pięć podmiotów, z czego trzy to spółki Skarbu PaÅ„stwa

– W zestawieniu 500 najbardziej wartoÅ›ciowych marek na kontynencie dominujÄ… najwiÄ™ksze gospodarki europejskie. Niestety Europa Åšrodkowa i Wschodnia wypada dosyć blado, mamy tylko 22 marki z regionu, w tym aż 15 z Rosji ­â€“ mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Konrad JagodziÅ„ski, dyrektor ds. komunikacji Brand Finance. – Z Polski mamy pięć marek, co jest o wiele lepszym wynikiem niż innych krajów z naszego regionu, natomiast można byÅ‚oby siÄ™ spodziewać lepszego wyniku, biorÄ…c pod uwagÄ™ rozmiar polskiej gospodarki. Głównym problemem jest ciÄ…gle jeszcze niedostateczna inwestycja w budowÄ™ i wspieranie marek, jak również niedostateczna ekspansja tych marek na rynki zagraniczne. Gdy marka operuje na wielu rynkach, jest to prostsze; jeżeli operuje tylko na jednym, wówczas jest po prostu ograniczona do wielkoÅ›ci i nasycenia tego rynku.

 

PolskÄ™ w zestawieniu 500 najbardziej wartoÅ›ciowych marek w Europie reprezentuje pięć brandów. Na pierwszym miejscu znalazÅ‚a siÄ™ Biedronka, która w rankingu europejskim plasuje siÄ™ na 272. miejscu, o 13 pozycji wyżej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znalazÅ‚ siÄ™ PKO Bank Polski, który jednak obsunÄ…Å‚ siÄ™ w rankingu na 304. miejsce z 250. zajmowanego rok wczeÅ›niej. Polskie podium zamyka PZU – najwiÄ™kszy rodzimy ubezpieczyciel awansowaÅ‚ o 26 pozycji, na 359. miejsce.

 

WÅ›ród 500 europejskich marek o najwiÄ™kszej wartoÅ›ci zmieÅ›ciÅ‚y siÄ™ jeszcze PKN Orlen (375. miejsce, podobnie jak w 2020 roku) oraz debiutant w tym gronie – Asseco Poland.

 

– Wartość marek z Polski plasuje siÄ™ tak naprawdÄ™ miÄ™dzy 1 a 2 mld euro. To mimo wszystko jest dosyć duża kwota, inaczej nie znalazÅ‚yby siÄ™ w tym rankingu. Natomiast w porównaniu z najbardziej wartoÅ›ciowÄ… w zestawieniu markÄ… Mercedes, wartÄ… prawie 50 mld euro, to już nie brzmi tak imponujÄ…co – wskazuje ekspert. â€“ Polskie marki w tym zestawieniu sÄ… trochÄ™ dalej. Najbardziej wartoÅ›ciowa Biedronka jest warta 1,7 mld euro, ostatnie wÅ›ród tych piÄ™ciu marek, Asseco â€“ 900 mln euro.

 

Jednak wÅ‚aÅ›nie ta technologiczna grupa jest jedynÄ… spoÅ›ród polskich podmiotów markÄ…, której wartość wzrosÅ‚a w ciÄ…gu ostatniego roku. PozostaÅ‚e, tak jak wiÄ™kszość marek europejskich, straciÅ‚y na wartoÅ›ci. Dyrektor ds. komunikacji w Brand Finance zwraca także uwagÄ™ na fakt, że Asseco jest jednÄ… z niewielu polskich marek, które rzeczywiÅ›cie majÄ… zasiÄ™g miÄ™dzynarodowy i której ta dywersyfikacja przychodów pomaga, także wizerunkowo.

 

– Od lat w Polsce i w Europie patrzymy z podziwem na gospodarkÄ™ Stanów Zjednoczonych. Co innego jÄ… zbudowaÅ‚o niż wÅ‚aÅ›nie bardzo silne, rozpoznawalne na caÅ‚ym Å›wiecie marki, takie jak McDonald’s czy Coca-Cola w dawnych czasach, a dzisiaj Amazon, Apple czy Google? â€“ pyta retorycznie Konrad JagodziÅ„ski. – Te marki sÄ… ambasadorami amerykaÅ„skiego snu i przynoszÄ… niepodważalne korzyÅ›ci dla tamtejszej gospodarki. W taki sam sposób coraz częściej zaczynajÄ… myÅ›leć inne kraje, które do tej pory nie budowaÅ‚y swoich marek.

 

Dobrym przykÅ‚adem mogÄ… być Chiny, które w ciÄ…gu ostatnich 10 lat zainwestowaÅ‚y ogromne pieniÄ…dze w rozwój i rozpoznawalność marek. W pierwszej 25-tce najbardziej wartoÅ›ciowych marek Å›wiata znalazÅ‚o siÄ™ aż 11 z PaÅ„stwa Åšrodka, a tylko 10 amerykaÅ„skich, choć na czele tabeli wciąż sÄ… Amerykanie. Do tego zestawienia nie weszÅ‚a ani jedna polska marka. Dla porównania przedostatnia w globalnym rankingu Edeka, niemiecka marka spółdzielni detalistów, w europejskim top 500 zajmuje miejsce 127. – 145 pozycji przed BiedronkÄ….

 

– Wartość marki jest niezwykle istotna dla funkcjonowania biznesu. Im silniejsza, im bardziej wartoÅ›ciowa, tym biznes może odnosić wiÄ™ksze i Å‚atwiejsze sukcesy. I vice versa, im ten biznes lepiej siÄ™ rozwija, tym wiÄ™ksze ma to znaczenie dla marki, która potem może być licencjonowana i używana tak jak każde inne aktywa należące do firmy – wyjaÅ›nia dyrektor w Brand Finance. – Nasze badania pokazujÄ…, że najsilniejsze marki na Å›wiecie sÄ… w stanie generować o wiele wiÄ™ksze przychody dla swoich udziaÅ‚owców, cieszÄ… siÄ™ wiÄ™kszym zaufaniem inwestorów, klientów, rzÄ…dzÄ…cych i regulatorów.

 

 

 

Źródło: Newseria

 


Odszkodowania od lekarzy lub Skarbu Państwa za ciężkie powikłania poszczepienne wskutek szczepienia przeciw COVID-19

Polecamy także: 

100 mln odszkodowania od Ministerstwa Zdrowia. Pilotujemy precedensowe roszczenie