ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaDziÄ™ki dobrej koniunkturze w gospodarce, nowoczesnej bazie obiektów targowych i hotelowych, a także strategicznemu poÅ‚ożeniu geograficznemu polski rynek targowy ma mocnÄ… pozycjÄ™ w Europie i notuje wzrosty

– Branża targowa jest w caÅ‚kiem niezÅ‚ej kondycji, szczególnie na tle pozostaÅ‚ych krajów europejskich. Wiąże siÄ™ to z dobrÄ… koniunkturÄ…. Nasza gospodarka wciąż siÄ™ rozwija, podczas gdy dynamika wzrostu gospodarki w Europie nabraÅ‚a już wolniejszego tempa â€“ mówi agencji Newseria Biznes dr Beata Kozyra, prezes zarzÄ…du Polskiej Izby PrzemysÅ‚u Targowego (PIPT). – JesteÅ›my niekwestionowanym liderem Europy Åšrodkowo-Wschodniej i liczÄ…cym siÄ™ graczem w caÅ‚ej Europie. Daleko nam pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci do tych najbardziej znanych oÅ›rodków targowych, ale jakoÅ›ciÄ… im nie ustÄ™pujemy.

 

W ubiegÅ‚ym roku – wedÅ‚ug statystyk PIPT i Centrex (MiÄ™dzynarodowego ZwiÄ…zku Statystyk Targowych) – zorganizowano w Polsce ponad 200 targów z udziaÅ‚em 1,62 mln zwiedzajÄ…cych i blisko 27,4 tys. wystawców, na powierzchni targowej wielkoÅ›ci blisko 900 tys. mkw. PIPT szacuje jednak, że w Polsce organizowanych jest jeszcze okoÅ‚o 200 imprez targowych, które nie sÄ… poddawane audytowi wedÅ‚ug miÄ™dzynarodowych standardów statystycznych Centrex.

 

W porównaniu z 2016 rokiem (z uwagi na 2-letni cykl organizacji części imprez) liczba zorganizowanych w Polsce targów byÅ‚a niższa o 5 proc. O tyle samo spadÅ‚a również liczba polskich wystawców. ZwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ natomiast liczba wystawców zagranicznych – aż o 7 proc. WzrosÅ‚a również wielkość wynajÄ™tej powierzchni targowej o prawie 3 proc., a liczba goÅ›ci odwiedzajÄ…cych targi zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 5,3 proc. Na przestrzeni ostatniej dekady (lata 2009–2018) liczba zwiedzajÄ…cych na targach w Polsce wzrosÅ‚a o ponad 8 proc.

 

– Liczba imprez nie zmienia siÄ™ drastycznie, za to zmieniajÄ… siÄ™ one jakoÅ›ciowo. Po pierwsze na targach wykorzystywane sÄ… najnowsze osiÄ…gniÄ™cia techniki. Technologie wearables, wirtualna rzeczywistość i okulary VR, aplikacje AR, telewizory 4 i 8 K oraz roboty stanowiÄ… już dzisiaj codzienność na stoiskach targowych – mówi Beata Kozyra.

 

Jak podkreÅ›la, nastÄ™puje również bardzo wyraźna eventyzacja targów. Chodzi o to, że coraz ważniejszÄ… pozycjÄ™ na rynku majÄ… targi, którym towarzyszÄ… takie eventy, jak wydarzenia sportowe, konferencje, kongresy czy wydarzenia spoÅ‚eczne. 

ZmieniajÄ… siÄ™ również trendy w zakresie najpopularniejszych obszarów tematycznych targów.

 

– Czasami jest tak, że imprezy pojawiajÄ… siÄ™ w jednym roku, a w kolejnym znikajÄ…, inne trwajÄ… przez wiele lat. A w miejsce targów, które odchodzÄ… do lamusa, pojawiajÄ… siÄ™ nowe. Targi zwiÄ…zane z hobby, IT czy turystykÄ… cieszÄ… siÄ™ nieustajÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… od dÅ‚uższego czasu. Natomiast stosunkowo nowym trendem jest np. survival. Dynamicznie rozwijajÄ… siÄ™ również imprezy skierowane do pasjonatów – od pokazów zabytkowych samochodów przez gry planszowe do rozrywki multimedialnej â€“ mówi Beata Kozyra. – PojawiajÄ… siÄ™ wciąż nowe imprezy targowe, takie jak wspomniany survival, ale tradycyjne wÄ™dkarstwo wciąż cieszy siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Modne stajÄ… siÄ™ też targi bio i eko. To mocno rozwijajÄ…cy siÄ™ trend. Podobnie jak wszystko, co zwiÄ…zane z digitalizacjÄ…, IT, usÅ‚ugami dla biznesu, grami i rozrywkÄ…. Ten obszar na pewno siÄ™ bÄ™dzie nadal dynamiczne rozwijaÅ‚.

 

Polski rynek targowy jest stosunkowo niewielkim, ale dojrzaÅ‚ym i stabilnym rynkiem europejskim. WpÅ‚ywa na to wiele czynników, m.in. znaczÄ…cy, oscylujÄ…cy wokół 5 proc., wzrost gospodarczy w dwóch ostatnich latach, wciąż wysoki eksport i silny popyt wewnÄ™trzny, zarówno inwestycyjny, jak i konsumpcyjny.

 

Kluczowe znaczenie ma również strategiczne poÅ‚ożenie Polski na linii Wschód–Zachód oraz na bieżąco modernizowana i rozbudowywana w miarÄ™ potrzeb infrastruktura targowo-konferencyjna. Ważny jest też fakt, że polscy organizatorzy targów i dostawcy usÅ‚ug targowych Å›ledzÄ… zmieniajÄ…ce siÄ™ w branży trendy, dostosowujÄ…c obiekty, produkty targowe i usÅ‚ugi do zmieniajÄ…cych siÄ™ potrzeb i oczekiwaÅ„ klientów.

 

Jak podkreÅ›la ekspertka, czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na rozwój branży targowej jest też współpraca z wÅ‚adzami lokalnymi i rzÄ…dowymi. Ta w Polsce nie wyglÄ…da jednak najlepiej. W innych krajach Unii Europejskiej, np. w Niemczech czy we WÅ‚oszech, targi sÄ… oczkiem w gÅ‚owie rzÄ…dzÄ…cych. Dla przykÅ‚adu, w Lombardii wÅ‚adze lokalne dofinansowujÄ… oÅ›rodki targowe nawet do wysokoÅ›ci 1,5 mln euro w postaci częściowo tylko zwrotnej pożyczki. W Polsce branża nie może jednak liczyć na żadnÄ… formÄ™ wsparcia czy dotacji

 

– WÅ‚adze rzÄ…dowe prawie w ogóle nie interesujÄ… siÄ™ targami. Owszem, ministrowie bywajÄ… na ważniejszych targach miÄ™dzynarodowych, jednak jest to niewystarczajÄ…ce wsparcie dla branży – mówi Beata Kozyra.

 

Zdaniem prezes PIPT, polskie wÅ‚adze nie dostrzegajÄ… prostej zależnoÅ›ci, że wysoka aktywność obiektów targowych jest czynnikiem pobudzajÄ…cym rozwój gospodarczy miasta, regionu czy caÅ‚ego kraju. Organizacja tego typu imprez rozwija lokalne usÅ‚ugi hotelarskie, gastronomiczne, kulturalne czy transportowe.

 

– Tylko efektywna współpraca wÅ‚adz centralnych, administracji samorzÄ…dowej, oÅ›rodków targowych oraz wykorzystywanie dostÄ™pnych zasobów na rzecz promocji polskiej gospodarki i krajowych firm – a targi zdecydowanie sÄ… miejscem promocji polskich przedsiÄ™biorstw i produktów – może przywrócić polskim targom dawnÄ… Å›wietność i wspierać polskÄ… gospodarkÄ™ – podkreÅ›la Beata Kozyra. – Z naszych obliczeÅ„ wynika, że branża okoÅ‚otargowa zatrudnia ponad pół miliona pracowników, a do budżetu paÅ„stwa wpÅ‚ywa z branży prawie 3 mld zÅ‚. Wydaje siÄ™, że gdyby atencja wÅ‚adz rzÄ…dowych byÅ‚a wiÄ™ksza, te cyfry można by byÅ‚o zwiÄ™kszyć o co najmniej 50 proc.

 

 

 

Źródło: Newseria