uke badanie konsumenckie foto230 proc. użytkowników smartfonów ma zainstalowanÄ… aplikacjÄ™ mobilnÄ… swojego banku. PoÅ‚owa z tych osób korzysta z niej kilka razy w tygodniu, a 10 proc. codziennie – wynika z raportu UrzÄ™du Komunikacji Elektronicznej. Co czwarty badany wybiera pÅ‚atnoÅ›ci zbliżeniowe smartfonem. Internet w telefonach i smartfonach wciąż sÅ‚uży nam najczęściej do przeglÄ…dania stron www, odbierania maili i korzystania z social mediów

 

– UsÅ‚ugi bankowe stajÄ… siÄ™ coraz bardziej popularne. 30 proc. Respondentów posiadajÄ…cych smartfona zadeklarowaÅ‚o, że korzysta z tego typu usÅ‚ug, ponad 25 proc. przekonuje, że korzysta z pÅ‚atnoÅ›ci mobilnych. Co ciekawe, prawie 40 proc. badanych stwierdza, że najwiÄ™kszÄ… wartoÅ›ciÄ… jest komponent mobilnoÅ›ci: usÅ‚ugi bankowe realizuje od kilku do kilkunastu razy w ciÄ…gu tygodnia. Ok. 30 proc. deklaruje, że jest to kilka razy w miesiÄ…cu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Cichy, prezes UrzÄ™du Komunikacji Elektronicznej.

 

Wciąż jednak przez internet w telefonie przede wszystkim przeglÄ…damy strony www (75,5 proc.) oraz odbieramy i wysyÅ‚amy e-maile (63,4 proc.).

 

– To, co jest popularne w ostatnich latach, to social media, a wiÄ™c różnego rodzaju komunikatory i portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. Ponad 60 proc. respondentów przebadanych przez nas w grudniu 2017 roku wskazaÅ‚o, że wÅ‚aÅ›nie to jest ich głównym zajÄ™ciem w sieci – mówi Marcin Cichy.

 

Ponad 70 proc. Polaków decyduje siÄ™ na dostÄ™p do internetu w telefonie w ramach abonamentu lub doÅ‚adowania. Pozostali  użytkownicy decydujÄ… siÄ™ na internet w ramach dodatkowego pakietu (13,9 proc.) czy rozliczenie zgodnie z rzeczywistym użyciem (10,3 proc.). Na internet stacjonarny decyduje siÄ™ 70 proc. badanych przez UKE, kolejne 25,5 proc. korzysta z internetu w telefonie, a 49,8 proc. – z internetu mobilnego.

 

– To, z jakiego internetu Polacy korzystajÄ… najczęściej, mobilnego czy stacjonarnego, to zagadnienie substytucyjnoÅ›ci usÅ‚ug, które mierzymy już od kilku lat. W tym roku Polacy zadeklarowali po raz pierwszy, że usÅ‚uga mobilna wÅ‚aÅ›ciwie jest na równi wartoÅ›ciowa jak internet stacjonarny – podkreÅ›la Marcin Cichy.

 

Użytkownicy internetu stacjonarnego przeszliby na mobilny pod warunkiem, że jego zasiÄ™g i oferta byÅ‚yby lepsze. Ponad poÅ‚owa nie zamierza jednak rezygnować z takiej usÅ‚ugi. Podobnie lojalni wobec swojej usÅ‚ugi sÄ… użytkownicy internetu mobilnego.

 

– Na pytanie: czy byÅ‚by Pan/Pani skÅ‚onny/skÅ‚onna zrezygnować ze swojego standardowego modelu korzystania z internetu na rzecz usÅ‚ug mobilnych albo stacjonarnych, ok. 60 proc. zadeklarowaÅ‚o, że nie. WiÄ™c użytkownicy nie chcÄ… nic zmieniać, sÄ… przyzwyczajeni do usÅ‚ug, z jakich korzystajÄ… i wybrany model jest dopasowany do ich potrzeb – podkreÅ›la prezes UKE.

 

WÅ›ród konsumentów roÅ›nie Å›wiadomość rozwijajÄ…cej siÄ™ technologii internetu rzeczy. Z tym pojÄ™ciem spotkaÅ‚o siÄ™ 23 proc. respondentów pytanych w badaniu  UKE. Jednak urzÄ…dzenia tego typu posiada lub korzysta z nich zaledwie co dziesiÄ…ty Polak. 27 proc. pytanych deklaruje, że planuje zakup inteligentnych urzÄ…dzeÅ„.

 

– Internet rzeczy to nowe zjawisko, które dopiero na rynku zaczyna raczkować. CaÅ‚a komunikacja machine to machine, a wiÄ™c komunikacja urzÄ…dzeÅ„, ale także komunikacja ludzi z urzÄ…dzeniami, sÄ… w pewnym sensie zagadnieniem, które dopiero wkracza na rynek – tÅ‚umaczy Marcin Cichy.

 

Podobnie jest z technologiami smart home. Samo pojÄ™cie zna ponad 35 proc. pytanych, ale jedynie co dwudziesty Polak korzysta z tego typu technologii.

 

– Ponad 70 proc. Polaków deklaruje, że urzÄ…dzenia smart, które ich otaczajÄ…, to przede wszystkim inteligentne telewizory i wszystko to, co zwiÄ…zane z komunikacjÄ… elektronicznÄ…, jak również różnego rodzaju usÅ‚ugi lokalizacyjne, geolokowanie i mapowanie swojej aktywnoÅ›ci w cyklu tygodniowym – mówi Marcin Cichy.

 

Zainteresowaniem cieszÄ… siÄ™ m.in. inteligentne czujniki (23,5 proc.) i inteligentne oÅ›wietlenie (16,8 proc.). Nieco mniej popularne sÄ… smart lodówki czy pralki.

 

Co trzeci Polak korzysta z gadżetów elektronicznych. Do najpopularniejszych należą smartwatche.

 

– JesteÅ›my w stanie mierzyć funkcje naszego codziennego życia, także w zakresie aktywnoÅ›ci sportowych. Korzystamy też z różnego rodzaju urzÄ…dzeÅ„ i aplikacji, które zajmujÄ… siÄ™ kwestiami bezpieczeÅ„stwa naszego funkcjonowania w przestrzeni publicznej i w przestrzeni domowej – wymienia Marcin Cichy.

 

23 proc. pytanych spotkaÅ‚o siÄ™ również z pojÄ™ciem inteligentnego samochodu i ma Å›wiadomość rozwoju technologii w tym kierunku. 43 proc badanych uważa, że rozwiÄ…zania smart city zwiÄ™kszÄ… bezpieczeÅ„stwo na drogach, a prawie poÅ‚owa jest zdania, że mogÄ… one poprawić bezpieczeÅ„stwo mieszkaÅ„ców miast.

 

 

 

Źródło: Newseria