ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaPublikacja planów przetargowych z wyprzedzeniem, zrównanie pozycji zamawiajÄ…cych i wykonawców oraz obowiÄ…zek mediacji w razie konfliktu miÄ™dzy nimi – to jedne z najważniejszych zmian, które wprowadzi nowe Prawo zamówieÅ„ publicznych

– Najważniejsze zmiany w nowym Prawie zamówieÅ„ publicznych dotyczÄ… trzech obszarów. Pierwszy to obszar zwiÄ…zany z poprawÄ… konkurencyjnoÅ›ci na rynku zamówieÅ„ publicznych, ze zwiÄ™kszeniem jego dostÄ™pnoÅ›ci dla wszystkich firm dużych i maÅ‚ych, w różnych sektorach. Drugi to zmiany zwiÄ…zane z wiÄ™kszÄ… transparentnoÅ›ciÄ…, jawnoÅ›ciÄ… i gromadzeniem danych, co w przyszÅ‚oÅ›ci umożliwi zamawiajÄ…cym czy wykonawcom prognozowanie poszczególnych zamówieÅ„, udziaÅ‚ w postÄ™powaniach, wyciÄ…ganie wniosków. I wreszcie trzeci, duży obszar zmian jest zwiÄ…zany z wyrównaniem pozycji stron umowy o zamówienie publiczne. To caÅ‚y szereg rozwiÄ…zaÅ„, które sprawiajÄ…, że ta umowa bÄ™dzie realizowana w sposób partnerski i z wiÄ™kszÄ… efektywnoÅ›ciÄ…, zarówno dla sektora publicznego, jak i dla sektora prywatnego – mówi Hubert Nowak.

 

Dotychczasowe Prawo zamówieÅ„ publicznych, obowiÄ…zujÄ…ce od 2004 roku, byÅ‚o już wielokrotnie nowelizowane, w wielu miejscach jest niespójne, a poza tym byÅ‚o tworzone w zupeÅ‚nie innych realiach gospodarczych i otoczeniu prawnym. Dlatego też potrzebny jest caÅ‚kiem nowy, spójny system zamówieÅ„ publicznych. Ten wejdzie w Å¼ycie z poczÄ…tkiem 2021 roku i ma naprawić wiele bolÄ…czek obecnego systemu, jak m.in. skomplikowane procedury, faworyzowanie zamawiajÄ…cych kosztem wykonawców i niejasne orzecznictwo, na które firmy uskarżajÄ… siÄ™ już od lat. Nowe PZP ma też zwiÄ™kszyć konkurencyjność przetargów, aby startowaÅ‚o w nich wiÄ™cej podmiotów, promować maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa oraz przyczynić siÄ™ do wydawania publicznych pieniÄ™dzy w bardziej efektywny sposób.

 

– Jeżeli chodzi o zamawiajÄ…cych, zaproponowaliÅ›my dla nich oczekiwanÄ… od lat nowÄ… procedurÄ™ dla zamówieÅ„ krajowych, czyli poniżej progu unijnego. To procedura elastyczna, która dopuszcza negocjowanie – również po rozpoczÄ™ciu tego zamówienia publicznego. Nawet w sytuacji, kiedy zamawiajÄ…cy – prowadzÄ…c tÄ™ procedurÄ™ – dojdzie do wniosku, że warto przeprowadzić negocjacje, wówczas również może z procedury negocjacyjnej skorzystać. Jest to tzw. procedura podstawowa w zamówieniach krajowych – powiedziaÅ‚ prezes UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

 

KolejnÄ… korzystnÄ… zmianÄ… dla zamawiajÄ…cych bÄ™dzie odÅ›wieżenie formuÅ‚y konkursu. Jest ona w Polsce czÄ™sto stosowana już od 2001 roku, natomiast do tej pory głównie w rozwiÄ…zaniach infrastrukturalnych, architekturze czy projektach budowlanych.

 

– W ciÄ…gu tych 20 lat Å›wiat siÄ™ zmieniÅ‚ i rozwiÄ…zania autorskie dotyczÄ… również branży IT czy kwestii telekomunikacyjnych. Dlatego zaproponowaliÅ›my, żeby konkurs – czyli możliwość wykorzystania tego twórczego myÅ›lenia – funkcjonowaÅ‚ też wÅ‚aÅ›nie w tych obszarach, np. w branży telekomunikacyjnej czy informatycznej. I w przeciwieÅ„stwie do tego, jak to wyglÄ…daÅ‚o w ostatnich latach – proponujemy, żeby zwyciÄ™zca konkursu – wyÅ‚oniony jako ten, którego praca najlepiej speÅ‚nia wszystkie wymagania jakoÅ›ciowe, estetyczne czy funkcjonalne inwestora – miaÅ‚ też możliwość przygotowania projektu docelowego – mówi Hubert Nowak.

 

Nowe PZP będzie też zobowiązywać zamawiających do sporządzenia gruntownej, rzetelnej analizy potrzeb przed ogłoszeniem zamówienia publicznego.

 

– Przed wszczÄ™ciem postÄ™powania konieczne bÄ™dzie przeprowadzenie analizy: czy trzeba dokonywać danego zakupu, czy można danÄ… potrzebÄ™ zaspokoić wewnÄ…trz wÅ‚asnych zasobów, czy też szukać zasobów zewnÄ™trznych. Czy trzeba to robić poprzez procedurÄ™ zamówieniowÄ…, lepiej zrobić to przez koncesjÄ™ czy może lepszym rozwiÄ…zaniem bÄ™dzie partnerstwo publiczno-prawne? – mówi prezes UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

NowoÅ›ciÄ… dla zamawiajÄ…cych bÄ™dzie również konieczność sporzÄ…dzania raportu z przebiegu zamówienia.

 

– Jeżeli w zamówieniu pojawiÅ‚yby siÄ™ jakieÅ› problemy zwiÄ…zane np. z odstÄ…pieniem od umowy, z dużym poÅ›lizgiem przy jej realizacji – wówczas obowiÄ…zkiem zamawiajÄ…cego bÄ™dzie przygotowanie raportu. BÄ™dzie musiaÅ‚ siÄ™ w nim pochylić i siÄ™ zastanowić, co poszÅ‚o nie tak i dlaczego, żeby ta wiedza zostaÅ‚a w organizacji. PamiÄ™tajmy, że wiele inwestycji trwa trzy, pięć czy nawet siedem lat. Osoby, które zaczynajÄ… inwestycjÄ™, czÄ™sto jej nie koÅ„czÄ…, jest to pewna sztafeta. Chodzi wiÄ™c o to, żeby ta wiedza dotyczÄ…ca postÄ™powania zostawaÅ‚a w organizacji – mówi Hubert Nowak.

 

Prezes UZP podkreÅ›la, że zmiany w PZP bÄ™dÄ… dotyczyć wszystkich obszarów i wszystkich interesariuszy. Również kontrolerzy dostanÄ… nowe narzÄ™dzia, które uÅ‚atwiÄ… im pracÄ™ podczas kontroli zamówieÅ„ publicznych (w 2019 roku UZP przeprowadziÅ‚ 274 kontrole postÄ™powaÅ„ o zamówienie publiczne, w 59 proc. z nich nie stwierdzono naruszeÅ„ przepisów ustawy).

 

– PowoÅ‚any zostanie komitet kontrolny, w którym bÄ™dÄ… skupieni przedstawiciele wszystkich podmiotów i organizacji kontrolujÄ…cych zamówienia publiczne w Polsce – po to, żeby zapewnić pewnÄ… jednolitość, żeby uchybienie powstaÅ‚e podczas prowadzenia zamówieÅ„ publicznych byÅ‚o równo traktowane przez wszystkich – zapowiada. – Jest też szereg zmian dla wykonawców, poczÄ…wszy od uÅ‚atwienia dostÄ™pu do zamówienia. W nowym PZP przewidzieliÅ›my publikacjÄ™ planów, czyli tego, co zamawiajÄ…cy zamierza w ciÄ…gu najbliższego roku u siebie ogÅ‚osić. Te plany bÄ™dÄ… ogÅ‚aszane w Biuletynie ZamówieÅ„ Publicznych. Każdy wykonawca zainteresowany danÄ… branżą, regionem czy miastem bÄ™dzie mógÅ‚ filtrować tÄ™ bazÄ™ po ogÅ‚oszeniach i zobaczyć, że np. w III kwartale danego roku w Karpaczu bÄ™dzie prowadzonych dużo inwestycji termomodernizacyjnych. Taka analityka bÄ™dzie pomagać wykonawcom w budowaniu strategii.

 

JednÄ… z bolÄ…czek obecnego systemu – którÄ… ma zlikwidować nowa ustawa PZP – sÄ… również niekorzystne postanowienia umowne (kary umowne, warunki wykonania zamówienia, wadium czy gwarancje należytego wykonania umowy), które powodujÄ… brak równoÅ›ci stron i obciążanie wykonawcy jednostronnie ryzykiem kontraktowym.

 

– WyrównaliÅ›my pozycjÄ™ wykonawców w stosunku do zamawiajÄ…cych. Jeżeli sÄ… niezadowoleni z rozstrzygniÄ™cia czy efektów jakiegoÅ› przetargu, zamawiajÄ…cy bÄ™dÄ… mogli wnosić odwoÅ‚ania, czyli zgÅ‚aszać swoje zastrzeżenia w każdym przetargu, bez wzglÄ™du na jego wartość czy etap, w którym jest prowadzona procedura. To coÅ›, czego do tej pory nie byÅ‚o – mówi Hubert Nowak. – Konflikt w trakcie realizacji umowy to coÅ› normalnego, zawsze może coÅ› nie wyjść, każda ze stron uważa, że wina leży po tej drugiej. W sytuacji, kiedy taki konflikt siÄ™ pojawi, wprowadziliÅ›my obowiÄ…zek przeprowadzenia koncyliacji bÄ…dź mediacji. Obie strony – zanim zacznÄ… do siebie strzelać i blokować inwestycje itd. – najpierw bÄ™dÄ… musiaÅ‚y ze sobÄ… rozmawiać przy udziale profesjonalnego, zewnÄ™trznego podmiotu.

 

Nowe Prawo zamówieÅ„ publicznych ma promować maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa, które stanowiÄ… ponad 90 proc. polskiego rynku. Ich potencjaÅ‚ jest jednak nieproporcjonalny do udziaÅ‚u w wartym blisko 290 mld zÅ‚ rynku zamówieÅ„ publicznych. Nowelizacja ma też m.in. przyczynić siÄ™ do zwiÄ™kszenia liczby firm startujÄ…cych w przetargach. W ubiegÅ‚ym roku w zamówieniach o wartoÅ›ci poniżej progów UE Å›rednia liczba ofert skÅ‚adanych podczas jednego postÄ™powania wyniosÅ‚a 2,42 (2,19 jeszcze rok wczeÅ›niej).

 

– W nowym PZP wprowadziliÅ›my też szereg uproszczeÅ„ zwiÄ…zanych z samym kontraktowaniem. Na przykÅ‚ad uÅ‚atwienia dla wykonawców polegajÄ… na obowiÄ…zku zaliczkowania niektórych inwestycji, na obowiÄ…zku pÅ‚atnoÅ›ci częściowych oraz wprowadzeniu limitu kar umownych. Tego dzisiaj nie ma i wykonawcy – aplikujÄ…c na jakieÅ› zamówienie – nie widzÄ…, czy jest w nim limit kar umownych. W umowach wprowadziliÅ›my też katalog klauzul zakazanych, a wiÄ™c przerzucajÄ…cych wszelkie ryzyka na zamawiajÄ…cych. I to sÄ… najważniejsze zmiany dedykowane dwóm najwiÄ™kszym interesariuszom rynku zamówieÅ„ publicznych, czyli zamawiajÄ…cym i wykonawcom – mówi prezes UZP.

 

W 2019 roku udzielono w Polsce ponad 141 tys. zamówieÅ„ publicznych (wobec 143,9 rok wczeÅ›niej) o wartoÅ›ci 198,9 mld zÅ‚ (wobec 202,1 mld zÅ‚ rok wczeÅ›niej), co stanowiÅ‚o ok. 8,75 proc. krajowego PKB – wynika ze sprawozdania Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych za ubiegÅ‚y rok. Wartość rynku zamówieÅ„ publicznych wyniosÅ‚a ok. 289,8 mld zÅ‚ (wobec ok. 307,2 mld zÅ‚ w 2018 roku). Blisko 89 proc. zamówieÅ„ udzielono w trybie przetargu nieograniczonego. Podobnie jak rok wczeÅ›niej zdecydowana wiÄ™kszość, bo aż 97 proc. zamówieÅ„, przypadÅ‚a przedsiÄ™biorstwom krajowym. W 85 proc. zamówieÅ„ o wartoÅ›ci poniżej progów UE zamawiajÄ…cy dokonywali wyboru najtaÅ„szej oferty (w 12 proc. z nich cena byÅ‚a jedynym kryterium wyboru).

 

 

 

Źródło: Newseria