ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaRoÅ›nie liczba upadÅ‚oÅ›ci i restrukturyzacji firm. CierpiÄ… zwÅ‚aszcza branże transportowa, meblowa czy motoryzacyjna. Ten trend bÄ™dzie kontynuowany w 2020 roku. GłównÄ… przyczynÄ…, poza cyklem koniunkturalnym, jest wojna handlowa miÄ™dzy USA i Chinami, która odbija siÄ™ na niemieckim eksporcie

– W tym roku przedsiÄ™biorstwa bÄ™dÄ… borykaÅ‚y siÄ™ z wieloma problemami, przede wszystkim ze spowolnieniem gospodarczym. W naszej ocenie głównym ryzykiem pozostaje sytuacja na rynkach zagranicznych. Mamy co prawda dodatniÄ… dynamikÄ™ eksportu, ale widać, że jest ona niższa niż w poprzednich latach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista w regionie Europy Centralnej firmy Coface. – Głównie wpÅ‚ywa na nas spowolnienie w Europie Zachodniej, a oczekujemy, że w tym roku wzrost gospodarczy nie przyspieszy. Dodatkowo na rynku krajowym zaczyna niekorzystnie wpÅ‚ywać na firmy, zwÅ‚aszcza te mniejsze, podniesienie minimalnego wynagrodzenia.

 

Zgodnie z danymi Coface w 2019 roku liczba upadÅ‚oÅ›ci i restrukturyzacji firm w Polsce zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 4,5 proc. i wyniosÅ‚a 1019 wobec 975 w roku 2018. Ponad poÅ‚owa tej liczby obejmowaÅ‚a upadÅ‚oÅ›ci, niemal 300 dotyczyÅ‚a przyspieszonego postÄ™powania ukÅ‚adowego, a 112 – postÄ™powania sanacyjnego. Ze wstÄ™pnych danych GUS wynika, że wzrost gospodarczy w 2019 roku wyniósÅ‚ 4 proc. wobec 5,1 proc. w 2018 roku. Pogarsza siÄ™ również sytuacja na rynkach oÅ›ciennych, głównie w Niemczech, które sÄ… najważniejszym partnerem gospodarczym Polski.

 

– W zwiÄ…zku z tym już widzimy, że roÅ›nie liczba upadÅ‚oÅ›ci. Polskie firmy transportowe odczuwajÄ… to spowolnienie na rynkach zagranicznych w Europie Zachodniej. Widzimy też wzrost upadÅ‚oÅ›ci i restrukturyzacji wÅ›ród takich hitów eksportowych Polski jak branża meblowa czy branża wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, która jest istotnym dostawcÄ… komponentów dla branży motoryzacyjnej â€“ wylicza Grzegorz Sielewicz. – Na rynku krajowym problemy ma branża handlowa, zwÅ‚aszcza handlu detalicznego. Na wzrost upadÅ‚oÅ›ci wpÅ‚ywajÄ… m.in. dosyć duża konkurencja, rozszerzenie ograniczenia handlu w niedzielÄ™ czy rosnÄ…ce koszty wynagrodzeÅ„.

 

W 2019 roku istotny wzrost postanowieÅ„ o upadÅ‚oÅ›ci miaÅ‚ miejsce w branży produkcji mebli (o 90 proc.), produkcji wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (o 44 proc.), a także w transporcie (o 30 proc.), który ma wysokÄ… ekspozycjÄ™ na rynki zagraniczne, a polskie firmy transportowe utrzymujÄ… pozycjÄ™ lidera w drogowym przewozie miÄ™dzynarodowym w Unii Europejskiej. Handel zanotowaÅ‚ 8-proc. wzrost i dogania produkcjÄ™ pod wzglÄ™dem najwiÄ™kszego udziaÅ‚u w ogólnej liczbie upadÅ‚oÅ›ci i restrukturyzacji (24,7 proc. vs 25,7 proc.).

 

Z prognoz Coface wynika, że spowolnienie gospodarcze na rynkach zewnÄ™trznych bÄ™dzie głównym czynnikiem zagrożenia dla polskiej gospodarki oraz sytuacji przedsiÄ™biorstw w 2020 roku. EkonomiÅ›ci Coface spodziewajÄ… siÄ™ dalszego spowolnienia globalnego wzrostu PKB oraz oddziaÅ‚ywania wojny handlowej pomiÄ™dzy USA a Chinami na ksztaÅ‚t globalnej gospodarki. PrawdopodobieÅ„stwo szybkiej poprawy koniunktury na głównych rynkach eksportowych Polski jest niskie – wzrost gospodarczy w Niemczech wyniesie zaledwie 0,5 proc. w 2020 roku, a wciąż niejasne warunki brexitu obciążajÄ… nasze relacje z trzecim najwiÄ™kszym odbiorcÄ… polskich towarów. W rezultacie prognozy Coface zakÅ‚adajÄ… wzrost gospodarczy Polski w tym roku na poziomie 3,3 proc. To mniej, niż wynika z ostatniej, listopadowej prognozy Narodowego Banku Polskiego (3,6 proc.).

 

– Oczekujemy, że w 2020 roku Å‚Ä…czna liczba upadÅ‚oÅ›ci czy restrukturyzacji wzroÅ›nie o 6 proc. Jest to nieznacznie wiÄ™cej niż w 2019 roku, ale byÅ‚ to okres dosyć solidnego wzrostu gospodarczego. W obliczu spowalniajÄ…cego wzrostu gospodarczego w 2020 roku, a także wielu innych czynników, zwÅ‚aszcza dalszego wzrostu kosztów pracy, surowców i energii, firmy bÄ™dÄ… odczuwaÅ‚y trudnoÅ›ci z pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… finansowÄ… â€“ tÅ‚umaczy Grzegorz Sielewicz. – Co jest pozytywne, nadal mamy dosyć istotny wzrost liczby restrukturyzacji [o 7 proc. r/r â€“ red.]. Jest wiÄ™c nadzieja, że niektóre z firm w trudnej sytuacji powrócÄ… do efektywnej dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej i nie zakoÅ„czÄ… jej upadÅ‚oÅ›ciÄ… w celu likwidacji majÄ…tku.

 

Po skokowym zwiÄ™kszeniu wykorzystania restrukturyzacji w poprzednich latach ich liczba bÄ™dzie siÄ™ stabilizować, pozostajÄ…c na zbliżonym do obecnego udziale, czyli 44 proc. w Å‚Ä…cznej liczbie postanowieÅ„.

 

– NajwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ te postÄ™powania, które można najszybciej przeprowadzić, czyli przyspieszone postÄ™powanie ukÅ‚adowe. Na drugim miejscu mamy postÄ™powania sanacyjne, które sÄ… hybrydÄ… upadÅ‚oÅ›ci i restrukturyzacji, dajÄ…cÄ… znaczne prawa dÅ‚użnikowi, podobne do praw, które wczeÅ›niej miaÅ‚ syndyk, chociażby wypowiedzenie niekorzystnych kontraktów czy zwalniania pracowników – wymienia Grzegorz Sielewicz. – W zwiÄ…zku z tym również sanacja jest dosyć popularna. Jest to dziaÅ‚anie rozÅ‚ożone w czasie, bo postÄ™powania sanacyjne zajmujÄ… rok albo dÅ‚użej, ale daje również nadziejÄ™ na powrót do efektywnej dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej.

 

 

 

Źródło: Newseria