ilustracja artykułu antyegzekucjaSerwis PRoto.pl opublikował tegoroczny, drugi już raport o zarobkach w agencjach PR. Przełamanie tabu płacowego ma pomóc pracownikom i kandydatom lepiej odnaleźć się na rynku, a agencjom PR zaprezentować się jako rzetelni, transparentni pracodawcy i skrócić czas rekrutacji

 

– W branży PR jest bardzo dużo plotek na temat wynagrodzeÅ„. SÄ… one formuÅ‚owane m.in. na podstawie kosztów kampanii, które rzeczywiÅ›cie bywajÄ… dość wysokie. Mamy nadziejÄ™, że nasz raport trochÄ™ te plotki ukróci – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Przybylski, mÅ‚odszy redaktor PRoto.pl.

 

Jawność systemu pÅ‚ac jest korzystna przede wszystkim dla kandydatów i pracowników branży public relations. UbiegajÄ…c siÄ™ o pracÄ™, bÄ™dÄ… siÄ™ mogli zorientować, na jakie warunki zatrudnienia mogÄ… liczyć i czy dana propozycja pracy im odpowiada. Autorzy podkreÅ›lajÄ…, że takie informacje pomogÄ… ukrócić plotki o pensjach w branży PR, które krążą w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych dziÄ™ki poczcie pantoflowej.

 

– Nasz raport ma być przydatny dla osób pracujÄ…cych w branży PR. Dlatego poprosiliÅ›my agencje, żeby przedstawiÅ‚y swoje siatki pÅ‚ac nie w kwotach brutto – jak jest to zwykle podawane w raportach pÅ‚acowych – ale w kwotach netto, w korelacji z informacjami dotyczÄ…cymi rodzajów umów, jakie sÄ… w stanie zagwarantować swoim pracownikom. Kandydaci, wiedzÄ…c, w jakich przedziaÅ‚ach ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ zarobki w danych agencjach, mogliby siÄ™ dziÄ™ki temu lepiej przygotować do rozmów kwalifikacyjnych â€“ wyjaÅ›nia Maciej Przybylski.

 

W zestawieniu przygotowanym przez PRoto.pl znalazÅ‚y siÄ™ informacje dotyczÄ…ce wideÅ‚ek pÅ‚acowych na danym stanowisku, formy zatrudnienia, przewidzianego zakresu obowiÄ…zków oraz benefitów i dodatków, na które może liczyć pracownik agencji.

 

Jak wynika z badania, które przeprowadziÅ‚a w tym roku agencja doradztwa zawodowego Work Service, to wiedza pożądana nie tylko przez PR-owców. Zdecydowana wiÄ™kszość, bo aż 84 proc. Polaków, opowiada siÄ™ za jawnoÅ›ciÄ… wynagrodzeÅ„ i podawaniem wideÅ‚ek pÅ‚acowych w ogÅ‚oszeniach o pracÄ™. Takie rozwiÄ…zanie jest stosowane w wiÄ™kszoÅ›ci krajów skandynawskich i zachodnioeuropejskich, m.in. w Wielkiej Brytanii.

 

– W kontekÅ›cie jawnoÅ›ci wynagrodzeÅ„, szczególnie ważny jest wÄ…tek millenialsów. To grupa, która wchodzi na rynek pracy i za kilka lat bÄ™dÄ… specjalistami, na których najbardziej bÄ™dzie zależaÅ‚o agencjom PR. Millenialsi bardzo ceniÄ… sobie jawność pracodawców w kontekÅ›cie wynagrodzeÅ„. LubiÄ… mieć jasno rozrysowanÄ… Å›cieżkÄ™ kariery, co może ich czekać w danym miejscu, i lubiÄ… wiedzieć, że ich dziaÅ‚ania bÄ™dÄ… miaÅ‚y realne znaczenie w firmie â€“ mówi Maciej Przybylski.

 

Z punktu widzenia employer brandingu przeÅ‚amanie tabu pÅ‚acowego to też korzyść dla samych agencji PR. WiedzÄ…c, jak ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ zarobki w branży, mogÄ… zweryfikować wÅ‚asnÄ… siatkÄ™ wynagrodzeÅ„, ukrócić spekulacje dotyczÄ…ce pensji i zaprezentować siÄ™ jako transparentny i otwarty pracodawca, który jest zadowolony z poziomu swoich wynagrodzeÅ„. Jawność systemu pÅ‚ac pozwala też uniknąć niedomówieÅ„ podczas rozmów o pracÄ™ i zaoszczÄ™dzić czas w trakcie rekrutacji.

 

– Agencje PR mogÄ… też pokazać, że nie zatrudniajÄ… na tzw. Å›mieciówkach, ale na umowach o pracÄ™. Przy okazji mogÄ… skrócić i uÅ‚atwić sobie proces rekrutacji, ponieważ dziÄ™ki temu, że pokazujÄ…, ile dany kandydat może zarobić, odfiltrowujÄ… tych, którym dana stawka nie odpowiada – mówi Maciej Przybylski.

 

W poprzednim raporcie placowym z 2016 roku agencje PR deklarowaÅ‚y, że bÄ™dÄ… zwiÄ™kszać lub przynajmniej utrzymywać zarobki na tym samym poziomie. Tegoroczna edycja pokazuje, że te prognozy siÄ™ sprawdziÅ‚y, a dodatkowo agencje starajÄ… siÄ™ przyciÄ…gać i motywować pracowników różnego rodzaju benefitami pozapÅ‚acowymi, jak sÅ‚użbowy laptop, ubezpieczenie chorobowe, szkolenia, pakiety typu Multisport, wycieczki integracyjne dla pracowników albo pożyczki okolicznoÅ›ciowe w razie potrzeby.

 

– Wierzymy, że rozmowa na temat jawnoÅ›ci wynagrodzeÅ„ w branży może siÄ™ przysÅ‚użyć jej profesjonalizacji. Co wiÄ™cej, eksperci i szefowie agencji, z którymi rozmawialiÅ›my przy poprzedniej edycji, przyznali, że udziaÅ‚ w raporcie i upublicznienie siatki pÅ‚ac rzeczywiÅ›cie przyczyniÅ‚o siÄ™ do usprawnienia pracy agencji. ZwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ dziÄ™ki temu Å›wiadomość klientów, i dziÄ™ki temu, że wiedzieli, ile kosztuje praca PR-owca, byli w stanie ocenić, czy dana wycena jest na odpowiednim poziomie, zbyt niska lub zbyt wysoka â€“ mówi redaktor PRoto.pl.

 

 

 

Źródło: Newseria