walewski eksport fotoW 2017 roku polskie firmy sprzedaÅ‚y za granicÄ™ towary za ponad 203 mld euro, w tym roku wyniki mogÄ… być równie dobre. Poprawia siÄ™ koniunktura u naszych głównych odbiorców w krajach UE, lepsze sÄ… nastroje konsumentów  i producentów. Naszymi hitami eksportowymi sÄ… części do maszyn i żywność, ale jak zauważajÄ… eksperci, polski eksport jest zróżnicowany i nie zależy od konkretnej grupy produktów, a krajowe firmy czÄ™sto znajdujÄ… też nisze rynkowe

 

– Nie tylko dane GUS pokazujÄ… to, że eksport roÅ›nie, lecz także firmy to odczuwajÄ…. Dalej bÄ™dzie on rósÅ‚ w podobnym tempie jak dotychczas. Ma to zwiÄ…zek przede wszystkim z poprawiajÄ…cÄ… siÄ™ sytuacjÄ… gospodarczÄ… w strefie euro, bo to jest nasz główny partner handlowy, a także z poprawiajÄ…cÄ… siÄ™ konkurencyjnoÅ›ciÄ… polskich firm â€“ podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego.

 

Z danych GUS wynika, że 2017 rok byÅ‚ pod wzglÄ™dem eksportu rekordowy. W ubiegÅ‚ym roku wartość sprzedanych towarów przekroczyÅ‚a 203 mld euro, co oznacza ponad 10-proc. wzrost. Zdaniem ekspertów taki dynamiczny wzrost może siÄ™ utrzymać do 2020 roku. Eksportowi sprzyjajÄ… m.in. dobra koniunktura gospodarcza na Å›wiecie, w tym w krajach, które sÄ… najważniejszymi rynkami zbytu dla polskich producentów – w Unii Europejskiej czy Stanach Zjednoczonych.

 

– Polski eksport jest bardzo zróżnicowany. To bardzo dobrze, bo nie zależymy od konkretnego towaru czy grupy towarów. Głównym polskim hitem eksportowym sÄ… maszyny i urzÄ…dzenia. Innym, który ma mniejszy udziaÅ‚, ale najszybciej roÅ›nie, jest polska żywność, która w coraz wiÄ™kszym stopniu zdobywa żoÅ‚Ä…dki i serca Europejczyków â€“ wymienia Walewski.

 

WiÄ™kszość polskiej żywnoÅ›ci trafia do krajów Unii Europejskiej, choć coraz wiÄ™cej także na rynki trzecie, bardziej egzotyczne. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Å»ywnoÅ›ciowej szacuje, że w tym roku wpÅ‚ywy z eksportu produktów rolno-spożywczych znacznie przekroczÄ… 25 mld euro. Z danych GUS za pierwsze trzy kwartaÅ‚y 2017 roku wynika, że polskim hitem eksportowym byÅ‚o miÄ™so (Å‚Ä…cznie ponad 3 mld euro) oraz wyroby mleczarskie (ponad 1 mld euro).

 

Dużo sprzedajemy też części do maszyn i maszyn, np. do maszyn rolniczych i prac drogowych (ok. 1,5 mld euro) czy silników spalinowych (blisko 2,9 mld euro). W 2016 roku najchÄ™tniej eksportowanymi towarami byÅ‚y części samochodowe i akcesoria do pojazdów, auta, meble czy maszyny do automatycznego przetwarzania danych.

 

– Polacy oferujÄ… bardzo dobre produkty, bardzo dobrej jakoÅ›ci i po dobrej cenie. Krajowe firmy czÄ™sto wchodzÄ… w nisze, w których nie ma innych firm. PrzykÅ‚adem mogÄ… być jachty – Polska jest jednym z najwiÄ™kszych producentów jachtów na Å›wiecie. Polskie firmy potrafiÄ… wejść ze swoimi produktami w miejsca zwalniane przez inne produkty, ale też potrafiÄ… wypchnąć z rynku produkty konkurentów zagranicznych â€“ ocenia główny ekonomista BGK.

 

Tylko przez pierwsze trzy kwartaÅ‚y 2017 roku eksport jachtów i motorówek przekroczyÅ‚ 338 mln euro. Dynamicznie roÅ›nie też sprzedaż polskich kosmetyków (od wejÅ›cia do Unii Europejskiej o ok. 300 proc.).

 

Sukcesy polskich firm za granicÄ… zachÄ™cajÄ… do takiej dziaÅ‚alnoÅ›ci kolejne podmioty. Badanie przeprowadzone przez EY wskazuje, że 80 proc. firm prowadzi dziaÅ‚alność miÄ™dzynarodowÄ…, a dla 2/3 rozwój eksportu jest priorytetem. Dlatego zdaniem ekonomisty przed polskim eksportem sÄ… dobre perspektywy.

 

– Polski eksport uzależniony jest od koniunktury globalnej, jeżeli bÄ™dzie siÄ™ ona poprawiaÅ‚a, to eksport dalej bÄ™dzie dynamicznie rósÅ‚. Ale pogorszenie koniunktury nie musi oznaczać, że bÄ™dzie źle. OczywiÅ›cie polski eksport może spowolnić, natomiast udziaÅ‚ Polski w globalnym rynku może rosnąć, bo nasze towary sÄ… wciąż relatywnie tanie. W momencie spowolnienia gospodarczego konsumenci szukajÄ… taÅ„szych, a dobrych towarów – tutaj Polacy majÄ… duże szanse â€“ ocenia Mateusz Walewski.

 

 

 

Źródło: Newseria