ilustracja artykułu antyegzekucjaCyfrowe media i digitalizacja wymuszają zmiany w branży public relations. Coraz większą rolę odgrywa analityka i zaawansowane narzędzia pozwalające zmierzyć skuteczność i odbiór kampanii oraz prowadzonych działań PR-owych. Właściwa analiza zebranych informacji jest też niezbędna w planowaniu strategii, które mają odpowiadać na potrzeby konkretnych grup docelowych

 

– Wyzwaniami stojÄ…cymi przed branżą PR, które bÄ™dÄ… miaÅ‚y implikacje na kolejne lata, sÄ… postÄ™pujÄ…ca cyfryzacja i digitalizacja. JesteÅ›my coraz bardziej online, mamy cyfrowych odbiorców, a komunikacja zdecydowanie przechodzi w narzÄ™dzia cyfrowe i do internetu – mówi agencji Newseria Biznes Marta Pokutycka-MÄ…drala, dyrektor komunikacji korporacyjnej w Nationale-Nederlanden i przewodniczÄ…ca jury konkursu ZÅ‚ote Spinacze 2017.

 

RosnÄ…ce znaczenie cyfrowych mediów wymusza zmiany w branży public relations. WÅ›ród trendów warunkujÄ…cych jej rozwój eksperci wymieniajÄ… m.in. social media, influencerów, spadek spoÅ‚ecznego zaufania do informacji i fake newsy. Wraz z cyfryzacjÄ… roÅ›nie też rola analityki, która pozwala szczegółowo zmierzyć i ocenić skuteczność prowadzonych dziaÅ‚aÅ„ PR.

 

– To już nie tylko tradycyjny wskaźnik AVE [ekwiwalent reklamowy, jedno z podstawowych narzÄ™dzi mierzenia efektów dziaÅ‚aÅ„ PR – red.]. Coraz częściej mówi siÄ™ o bogatych narzÄ™dziach analitycznych, które rzeczywiÅ›cie bÄ™dÄ… mierzyÅ‚y, na ile dane kampanie zmieniajÄ… postawy spoÅ‚eczne odbiorców â€“ mówi Marta Pokutycka-MÄ…drala.

 

Na przestrzeni kilku ostatnich lat znaczÄ…co zmieniÅ‚o siÄ™ podejÅ›cie firm i agencji do badaÅ„ PR-owych. Jeszcze niedawno korzystaÅ‚y one głównie z podstawowych narzÄ™dzi: klasycznych raportów analizujÄ…cych obecność medialnÄ… i plasowanie informacji prasowych w mediach.

 

– Od kilku lat obserwujemy bardzo dużą dynamikÄ™ zmian. Branża jest bardzo otwarta nie tylko na badania, które analizujÄ… efekty jej dziaÅ‚aÅ„, lecz także na research, czyli dogÅ‚Ä™bne poznanie tematyki, które pomaga w konstruowaniu strategii medialnych i komunikacyjnych czy w badaniu grup docelowych â€“ mówi Magdalena Tokaj, kierownik do spraw rozwoju badaÅ„ Instytutu Monitorowania Mediów.

 

Dobry research, czyli zebranie odpowiednich informacji, oraz trafny insight, czyli wÅ‚aÅ›ciwa analiza i ocena tych danych, pozwalajÄ… odpowiednio zaplanować kampaniÄ™ i takÄ… strategiÄ™ dziaÅ‚aÅ„ PR-owych, która odpowie na potrzeby konkretnej grupy docelowej.

 

– Co można zyskać? Tak naprawdÄ™ wszystko: skutecznÄ… komunikacjÄ™ i przede wszystkim realizacjÄ™ celów komunikacyjnych. Co można stracić? Możemy stracić tylko tyle, że nie wyważymy otwartych drzwi, nie zrobimy czegoÅ›, co już wczeÅ›niej zostaÅ‚o wykorzystane przez inne podmioty â€“ mówi Magdalena Tokaj.

 

Obok zaawansowanych narzÄ™dzi analitycznych i badaÅ„ PR niezbÄ™dnikiem w pracy eksperta od komunikacji jest monitoring mediów. Pozwala być na bieżąco ze wszystkimi istotnymi informacjami, które pojawiajÄ… siÄ™ w mediach – dotyczy to nie tylko prasy, radia czy telewizji, lecz przede wszystkim szerokiego spektrum mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.

 

– Z drugiej strony monitoring mediów jest idealnym narzÄ™dziem, które pozwala zebrać dane na temat rynku, konkurencji czy naszej wÅ‚asnej marki. To umożliwia skuteczniejsze zaplanowanie pewnych dziaÅ‚aÅ„ czy prowadzenie komunikacji bieżącej. Jest to niezbÄ™dne narzÄ™dzie, aby sprawnie prowadzić relacje z mediami, dziÄ™ki któremu wiemy, gdzie, w jakim kontekÅ›cie i jacy dziennikarze o nas piszÄ… â€“ tÅ‚umaczy Magdalena Tokaj.

 

Obok analityki i narzÄ™dzi umożliwiajÄ…cych mierzenie efektów dziaÅ‚aÅ„ PR w mediach jako główne trendy, które wkrótce bÄ™dÄ… mieć znaczÄ…cy wpÅ‚yw na tÄ™ branżę, Marta Pokutycka-MÄ…drala z Nationale-Nederlanden wymienia również storytelling. To umiejÄ™tność opowiadania historii przez markÄ™, przekazywanie ciekawych treÅ›ci, które bÄ™dÄ… przyciÄ…gać konsumentów i budować wiarygodność firmy. Kolejnym ważnym trendem jest employer branding.

 

– W Polsce zdecydowanie mówimy o rynku pracownika i coraz wiÄ™cej osób pracujÄ…cych w zespoÅ‚ach HR czy rekrutacjach siÄ™ga po narzÄ™dzia PR. Coraz częściej obserwujemy też ciekawe kampanie, które z jednej strony majÄ… przyciÄ…gnąć talenty do organizacji, a z drugiej strony zbudować zaangażowanie pracowników już zatrudnionych. To trend, który wraz z rynkiem pracownika bÄ™dzie siÄ™ rozwijaÅ‚ i implikowaÅ‚ ciekawe projekty z zakresu komunikacji â€“ prognozuje Marta Pokutycka-MÄ…drala.

 

 

 

Źródło: Newseria