zegluga srodladowa rozwoj fotoTransport towarów rzekami odgrywa obecnie marginalnÄ… rolÄ™ w polskim systemie transportowym. Ich udziaÅ‚ oscyluje wokół 0,3 proc., a wymagania stawiane  drogom o znaczeniu miÄ™dzynarodowym speÅ‚nia w Polsce niecaÅ‚e 6 proc. dÅ‚ugoÅ›ci dróg wodnych. Z drugiej strony wodny transport Å›ródlÄ…dowy to jedna z najbardziej ekologicznych i najtaÅ„szych form transportu

 

Aby rozwinąć jÄ… w Polsce, trzeba najpierw nadrobić wieloletnie zalegÅ‚oÅ›ci w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury. JednÄ… z takich inwestycji jest warta 32 mln zÅ‚ rozbudowa nowoczesnego sytemu informacji rzecznej na Dolnej Odrze. 

 

– Projekt zakÅ‚ada wdrożenie nowoczesnego systemu zarzÄ…dzania transportem wodnym i Å›ródlÄ…dowym. SÄ… to urzÄ…dzenia takie, jak kamery, czujniki hydrometeorologiczne, urzÄ…dzenia do identyfikowania statków AIS i radary. Te urzÄ…dzenia, które dostarczajÄ… informacji i danych, sÄ… później wykorzystywane do Å›wiadczenia usÅ‚ug informacji rzecznej. To sÄ… np. elektroniczne mapy nawigacyjne w Å¼egludze Å›ródlÄ…dowej, Notice to Skippers, czyli komunikaty dla kapitanów, elektroniczne raportowanie statków â€“ mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Durajczyk, p.o. dyrektora UrzÄ™du Å»eglugi ÅšródlÄ…dowej w Szczecinie.

 

System Informacji Rzecznej (River Information Services, RIS) sÅ‚uży do gromadzenia i przetwarzania danych dotyczÄ…cych m.in. pogody, stanu wód i statków znajdujÄ…cych siÄ™ w jego zasiÄ™gu. Informacje zbierane w ramach RIS sÄ… kluczowe dla poprawy bezpieczeÅ„stwa przewozów w Å¼egludze Å›ródlÄ…dowej, zarzÄ…dzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gaÅ‚Ä™ziami transportu.

 

– Mówi siÄ™, że żegluga Å›ródlÄ…dowa jako gałąź transportowa nie jest nowoczesna ani przyszÅ‚oÅ›ciowa, ale to nieprawda. W każdym systemie transportowym jest miejsce na autostrady, drogi kolejowe, a także na żeglugÄ™ Å›ródlÄ…dowÄ… i transport morski, które sÄ… uzupeÅ‚nieniem podstawowego systemu transportowego. One sprawiajÄ…, że system transportowy i gospodarka danego kraju sÄ… bardziej konkurencyjne, bo żegluga Å›ródlÄ…dowa jest najtaÅ„szÄ…, najbardziej ekologicznÄ… i niezawodnÄ… formÄ… transportu â€“ podkreÅ›la Piotr Durajczyk.

 

System RIS, który wpÅ‚ynie na poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa i efektywnoÅ›ci przewozów Å›ródlÄ…dowych, jest w Polsce wdrażany na podstawie dyrektywy unijnej z 2005 roku dotyczÄ…cej Å›ródlÄ…dowych dróg wodnych o znaczeniu miÄ™dzynarodowym.

 

Rozbudowa RIS na Dolnej Odrze jest wartÄ… 32 mln zÅ‚ inwestycjÄ… realizowanÄ… przez UrzÄ…d Å»eglugi ÅšródlÄ…dowej w Szczecinie. Projekt dostaÅ‚ w ubiegÅ‚ym tygodniu unijne dofinansowanie z programu operacyjnego Infrastruktura i Åšrodowisko 2014–2020 w wysokoÅ›ci 17 mln zÅ‚. Obecnie system RIS na Odrze dziaÅ‚a tylko do miejscowoÅ›ci Ognica, w której rzeka Å‚Ä…czy siÄ™ z kanaÅ‚em Schwedt. Po zakoÅ„czeniu inwestycji dÅ‚ugość objÄ™tych nim dróg wodnych wydÅ‚uży siÄ™ o prawie 243 km.

 

Jak podkreÅ›la Piotr Durajczyk, rozbudowa systemu to jedna z szeregu inwestycji, które muszÄ… zostać zrealizowane na Odrze nie tylko w celu usprawnienia żeglugi Å›ródlÄ…dowej, lecz także w celu poprawy bezpieczeÅ„stwa, m.in. przeciwpowodziowego.

 

– Mówimy też o inwestycjach infrastrukturalnych, którymi zajmujÄ… siÄ™ Wody Polskie. Przywrócenie żeglugi Å›ródlÄ…dowej bÄ™dzie wymagaÅ‚o przebudowy Odry, podniesienia niektórych mostów, przebudowy Å›luz – wydÅ‚użenie ich, pogÅ‚Ä™bienie i naprawy, bo wiele z nich jest w sÅ‚abym stanie technicznym, który nie gwarantuje niezawodnego dziaÅ‚ania. BÄ™dzie to też wymagać budowy zbiorników retencyjnych, żeby poziomy wody byÅ‚y bardziej stabilne niż obecnie. InwestujÄ…c w rzekÄ™, inwestujemy w swoje bezpieczeÅ„stwo, zapobiegamy powodziom i stratom w przypadku wielkiej wody – wymienia Piotr Durajczyk.

 

Jak zauważa, w Polsce dopiero od niedawna mówi siÄ™ o rozwoju żeglugi Å›ródlÄ…dowej, ponieważ wczeÅ›niej przez wiele lat priorytetem byÅ‚y drogi, autostrady i kolej. Natomiast rozwój żeglugi Å›ródlÄ…dowej i odbudowa dróg wodnych to dÅ‚ugotrwaÅ‚y proces, który wymaga bardzo dużych nakÅ‚adów finansowych, decyzji Å›rodowiskowych i administracyjnych.

 

Jak wynika z danych GUS, niedostateczne zagospodarowanie dróg  żeglownych  w  Polsce – zarówno  pod  wzglÄ™dem  charakteru, jak i parametrów żeglugowych (wymiary Å›luz, gÅ‚Ä™bokość i szerokość  szlaku, wysokoÅ›ci mostów) – powoduje, że żegluga Å›ródlÄ…dowa odgrywa w tej chwili marginalnÄ… rolÄ™  w polskim systemie transportowym. UdziaÅ‚ transportu Å›ródlÄ…dowego w przewozie Å‚adunków zmniejszyÅ‚ siÄ™ z 0,8 proc. w 2000 roku do poziomu 0,3 proc. w 2016 roku.

 

– Drogi wodne w Polsce majÄ… bardzo sÅ‚abe parametry techniczne, co uniemożliwia transport Å‚adunków. Mówimy tu o gÅ‚Ä™bokoÅ›ciach tranzytowych, przeÅ›witach pod mostami, szerokoÅ›ci toru wodnego czy szlaku żeglownego. Należy także wyremontować infrastrukturÄ™ punktowÄ…, Å›luzy, jazy – to wszystko przez ostatnie 60 lat byÅ‚o tylko w nieznaczny sposób modernizowane, a teraz wymaga przebudowy. BÄ™dzie ona oznaczaÅ‚a zmianÄ™ parametrów, tak żeby mogÅ‚y pÅ‚ywać wiÄ™ksze statki, bo im wiÄ™kszy statek, tym bardziej ekonomiczny transport. To wszystko wymaga z jednej strony bardzo dużych nakÅ‚adów finansowych, z drugiej – dużo czasu – mówi Piotr Durajczyk.

 

Wodny transport Å›ródlÄ…dowy to jedna z najtaÅ„szych i najbardziej ekologicznych form transportu. Przy tym samym nakÅ‚adzie energii tonÄ™ Å‚adunku można przewieźć ciężarówkÄ… na odlegÅ‚ość 100 km, natomiast barki – okoÅ‚o 370 km. Jednak aby rozwinąć tÄ™ formÄ™ transportu w Polsce, trzeba nadrobić wieloletnie zalegÅ‚oÅ›ci w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury.

 

– Najważniejsze w tej chwili jest zlikwidowanie wÄ…skich gardeÅ‚, które uniemożliwiajÄ… prowadzenie regularnego transportu, np. pomiÄ™dzy WrocÅ‚awiem a Szczecinem. Taki transport byÅ‚ realizowany jeszcze w latach 70., kiedy żegluga Å›ródlÄ…dowa odgrywaÅ‚a ogromnÄ… rolÄ™ – choćby w transportowaniu wÄ™gla z Górnego i Dolnego ÅšlÄ…ska do portu w Szczecinie. Inwestycje polegajÄ…ce na tym, że te wÄ…skie gardÅ‚a sÄ… zminimalizowane, spowodujÄ…, że żegluga wróci – podkreÅ›la p.o. dyrektora UrzÄ™du Å»eglugi ÅšródlÄ…dowej w Szczecinie.

 

WedÅ‚ug danych GUS w 2016 roku dÅ‚ugość Å›ródlÄ…dowych dróg wodnych wynosiÅ‚a 3 655  km. Wymagania stawiane drogom o znaczeniu miÄ™dzynarodowym speÅ‚niaÅ‚o raptem 5,9 proc. dÅ‚ugoÅ›ci dróg wodnych (214 km). UdziaÅ‚ dróg zapewniajÄ…cych parametry niezbÄ™dne do nowoczesnej żeglugi nie zmieniÅ‚ siÄ™ od 2007 roku.

 

 

 

Źródło: Newseria