ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaZmienia siÄ™ profil klienta rynku consumer finance, ewoluuje także sama branża. RoÅ›nie również, i to lawinowo, Å›rednia kwota zadÅ‚użenia klientów: tylko w ciÄ…gu ostatnich czterech lat zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ ona trzyipółkrotnie. W obliczu tych zmian banki i firmy pożyczkowe próbujÄ… wypracować taki model oceny ryzyka, który uchroni zarówno branżę, jak i klientów przed nadmiernym, trudnym do spÅ‚aty zadÅ‚użeniem

 

– Nie mamy peÅ‚nych danych na temat sektora pożyczkowego, te dane sÄ… jeszcze rozproszone, firmy pożyczkowe raportujÄ… do różnych podmiotów, a z kolei KNF, która prowadzi rejestr, nie zbiera tych danych. Widać jednak pewne tendencje. Relacja kredytu konsumenckiego do PKB, która jest bardzo wysoka i która stawia nas w czołówce krajów rozwiniÄ™tych, pokazuje, że dosyć chÄ™tnie siÄ™ zadÅ‚użamy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Wachnicka, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

 

Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że na koniec czerwca 2018 roku aktywnych kredytowo byÅ‚o 48,8 proc. dorosÅ‚ych Polaków. Kredyty konsumpcyjne – zarówno ratalne, jak i gotówkowe – stanowiÅ‚y 48,6 proc. wszystkich czynnych zobowiÄ…zaÅ„ kredytowych. ByÅ‚o ich 13,81 mln na kwotÄ™ do spÅ‚aty wynoszÄ…cÄ… 163,56 mld zÅ‚, co stanowiÅ‚o 26,9 proc. Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci kredytów do spÅ‚aty.

 

BIK zwraca przy tym uwagÄ™, że chociaż kredyty mieszkaniowe przeważajÄ… w Polsce pod wzglÄ™dem wartoÅ›ciowym, to nasycenie tym produktem kredytowym w relacji do PKB wynosi 20,30 proc., co plasuje nas na dalekiej, 21. pozycji na tle innych krajów Unii Europejskiej. Inaczej rzecz siÄ™ ma z kredytami konsumpcyjnymi (8,9 proc. w relacji do PKB), gdzie wysoka pozycja Polski i czwarte miejsce wÅ›ród krajów UE, po Cyprze, Grecji i BuÅ‚garii, oznacza już wysokie nasycenie tego rodzaju kredytami.

 

– PrzeciwdziaÅ‚anie zjawisku nadmiernego zadÅ‚użenia jest zÅ‚ożonym mechanizmem. Z jednej strony na pewno należy wzmacniać ocenÄ™ zdolnoÅ›ci kredytowej klientów, ale to siÄ™ również wiąże z pewnÄ… transparentnoÅ›ciÄ… informacji. Ważne jest, żeby wszystkie firmy pożyczkowe raportowaÅ‚y do baz danych, ponieważ inaczej podmioty nie majÄ… peÅ‚nej informacji, czy klient nie ma pożyczek gdzie indziej w sektorze – mówi Agnieszka Wachnicka. â€“ To jest też kwestia pewnych ograniczeÅ„ co do liczby i wartoÅ›ci udzielania pożyczek klientom, którzy już te pożyczki majÄ…, jak również ograniczania tempa zadÅ‚użania. Klienta, który w krótkim czasie zaciÄ…ga wiele pożyczek, również należaÅ‚oby traktować z pewnÄ… ostrożnoÅ›ciÄ….

 

PodkreÅ›la, że profil klienta consumer finance częściowo ewoluuje. Kilka lat temu klienci dzielili siÄ™ na typowo bankowych i pożyczkowych, którzy nie uzyskiwali finansowania w bankach. Dzisiaj te dwa sektory siÄ™ przenikajÄ…, sektor pożyczkowy konkuruje z sektorem bankowym i nie finansuje już tylko osób, które próbujÄ… spÅ‚acać swoje poprzednie dÅ‚ugi nowymi, lecz także te, które finansujÄ… bieżące potrzeby, np. swoje pasje czy rozwój, zaciÄ…gajÄ… wiÄ™c pożyczki na zupeÅ‚nie inne potrzeby.

 

Banki próbujÄ… wrócić na rynek pożyczek niskokwotowych, które w pewnym momencie staÅ‚y siÄ™ domenÄ… firm pożyczkowych, zaÅ› te ostatnie – których może być na rynku nawet okoÅ‚o 400 – udzielajÄ… kredytów na coraz wyższe kwoty i coraz dÅ‚uższy okres. To powoduje jednak, że zarówno liczba, jak i kwota kredytów konsumenckich i pożyczek roÅ›nie, a to stwarza ryzyko przekroczenia progu niewypÅ‚acalnoÅ›ci przez wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ klientów.

 

– 7–8 lat temu to byÅ‚ zupeÅ‚nie inny rynek. On siÄ™ profesjonalizuje, firmy podejmujÄ… dziaÅ‚ania w kierunku budowania standardów etycznych, wiÄ™c można powiedzieć, że ta dojrzaÅ‚ość samoregulacyjna już postÄ™puje â€“ zwraca uwagÄ™ prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. â€“ Trzeba pamiÄ™tać, że nie wszystkie nieprawidÅ‚owoÅ›ci na rynku da siÄ™ wyeliminować regulacyjnie. Ilekroć bÄ™dziemy tÄ™ dziurÄ™ zatykać, tylekroć bÄ™dÄ… pojawiać siÄ™ otwory, którymi woda bÄ™dzie siÄ™ wylewać i bÄ™dzie próba obchodzenia regulacji. DojrzaÅ‚ość i zrozumienie rynku, czym sÄ… samoregulacje, dlaczego należy budować dÅ‚ugotrwaÅ‚Ä… relacjÄ™ z klientem, dlaczego należy inwestować w standardy etyczne – to jest podstawa, ale to jest przedmiotem dziaÅ‚aÅ„ samoregulacyjnych.

 

ZwiÄ™kszone zapotrzebowanie na kredyty oraz coraz wyższe dochody klientów umożliwiajÄ…ce dostÄ™p do wyższych kwot kredytów sprawiÅ‚y, że na koniec III kwartaÅ‚u 2018 roku Å›rednie zadÅ‚użenie klienta dla kredytów gotówkowych przekraczaÅ‚o 25 tys. zÅ‚, a dla pożyczek pozabankowych – 8,5 tys. zÅ‚, a to oznacza ponad 3,5-krotny wzrost w ciÄ…gu czterech lat. Po finansowanie konsumenckie siÄ™gajÄ… zwykle ludzie mÅ‚odzi, o nieustabilizowanych dochodach, co w razie spadku koniunktury i wzrostu bezrobocia może prowadzić do niemożnoÅ›ci spÅ‚acania przez nie zobowiÄ…zaÅ„. Także wejÅ›cie na rynek pokolenia Z, niepamiÄ™tajÄ…cego Å›wiata bez smartfonów, wymusza powstanie nowych modeli obliczajÄ…cych ryzyko, osoby te bowiem oczekujÄ… obsÅ‚ugi szybkiej i bezproblemowej, a czÄ™sto nie majÄ… staÅ‚ych dochodów, o etacie nie wspominajÄ…c.

 

 

 

Źródło: Newseria