ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaPo dekadzie wzrostów od trzech lat jakość obsÅ‚ugi klientów na polskim rynku sukcesywnie spada – wynika z cyklicznych badaÅ„ przeprowadzanych przez Polski Program JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi. W ocenie 1/5 klientów jej jakość jest niezadowalajÄ…ca

– W Polsce poziom satysfakcji konsumentów od trzech lat systematycznie spada. To ciekawe o tyle, że przez poprzednie 10 lat, aż do 2017 roku, satysfakcja klientów z obsÅ‚ugi rosÅ‚a praktycznie z roku na rok â€“ podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes MirosÅ‚aw BartoÅ„, prezes Polskiego Programu JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi.

 

W 2019 roku wskaźnik jakości obsługi osiągnął wartość 76,4 proc., co oznacza, że na każde 100 transakcji zakupowych około 23 można uznać za całkowicie nieudane. Tendencja spadkowa, choć niewielka, utrzymuje się od 2017 roku, kiedy wskaźnik jakości obsługi wyniósł 77,9 proc.

 

Z najnowszych badaÅ„ wynika, że w ocenie 1/5 klientów jakość obsÅ‚ugi w Polsce jest niezadowalajÄ…ca. Konsumenci majÄ… najwiÄ™ksze zastrzeżenia do kompetencji personelu, narzekajÄ…c głównie na podejÅ›cie do klienta i brak profesjonalizmu. Blisko 30 proc. jest też niezadowolonych z powodu zbyt dÅ‚ugiego czasu oczekiwania na obsÅ‚ugÄ™, wskazujÄ…c na dÅ‚ugie kolejki i niewystarczajÄ…cÄ… liczbÄ™ personelu w sklepach bÄ…dź punktach obsÅ‚ugi.

 

– Spadek satysfakcji konsumentów wynika z tego, że ich potrzeby nieustannie siÄ™ zmieniajÄ… i niestety nie wszystkie firmy potrafiÄ… za tymi zmianami nadążyć â€“ mówi MirosÅ‚aw BartoÅ„.

 

Z drugiej strony Polacy doceniajÄ… przyjazne wnÄ™trza i komfort zakupów. Prawie 78 proc. konsumentów dobrze oceniÅ‚o wyglÄ…d miejsca, w którym dokonywaÅ‚o zakupów, najczęściej zwracajÄ…c uwagÄ™ na takie aspekty jak czystość, swoboda poruszania siÄ™ po sklepie, przyjazne oÅ›wietlenie czy rozmieszczenie towaru. Badania pokazujÄ… też, że klienci w Polsce lubiÄ… mieć wybór i przebierać w ofertach. Zdaniem prawie 75 proc. to wÅ‚aÅ›nie dostÄ™pność różnorodnych produktów i usÅ‚ug, specjalne oferty oraz atrakcyjne ceny zasÅ‚użyÅ‚y na wysokie noty.

 

W rankingu satysfakcji konsumentów trzy pierwsze miejsca zajmujÄ… branże turystyczna, kosmetyczna i rozrywkowa, w których wskaźniki satysfakcji przekroczyÅ‚y 80 proc. W tych sektorach klienci docenili m.in. wyglÄ…d sklepu bÄ…dź miejsca obsÅ‚ugi, wysoki poziom usÅ‚ug i profesjonalizm pracowników. W porównaniu z poprzedniÄ… edycjÄ… badania z 2018 roku swoje wyniki poprawiÅ‚a tez branża finansowa, w której wskaźnik zadowolenia konsumentów wzrósÅ‚ o prawie 6 pkt proc., głównie dziÄ™ki sprawnej obsÅ‚udze i indywidualnemu podejÅ›ciu do klienta.

 

Na drugim biegunie znalazÅ‚y siÄ™ urzÄ™dy i instytucje – w ich przypadku wartość wskaźnika spadÅ‚a o kolejne 2 pkt proc., a co drugi petent wychodzi z urzÄ™du nieusatysfakcjonowany m.in. dÅ‚ugim czasem obsÅ‚ugi i niskimi kwalifikacjami pracowników. Nisko oceniany jest też transport publiczny, gdzie jakość obsÅ‚ugi zostaÅ‚a oceniona na 66 proc., czyli aż o 12 pkt proc. gorzej niż jeszcze rok wczeÅ›niej.

 

– Każdy konsument oczekuje czegoÅ› innego, ale jako spoÅ‚eczność mamy podobne potrzeby. SkÅ‚adajÄ… siÄ™ na nie m.in. szybkość i czas obsÅ‚ugi, wiedza i kompetencje personelu czy dostÄ™pność oferty. Portal Jakoscobslugi.pl dostarcza informacji o tym, czego konkretny klient w konkretnym przypadku oczekiwaÅ‚ od firmy â€“ wskazuje prezes Polskiego Programu JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi.

 

Polski Program JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi od 13 lat monitoruje poziom satysfakcji w Polsce. Konsumenci przez caÅ‚y rok mogÄ… oceniać ponad 46 tys. firm zgromadzonych na portalu Jakoscobslugi.pl. Na podstawie ich opinii zostajÄ… wyÅ‚onione te najlepsze, które cieszÄ… siÄ™ najwiÄ™kszym uznaniem klientów.

 

– Firmy biorÄ…ce udziaÅ‚ w Polskim Programie JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi zyskujÄ… przede wszystkim korzyÅ›ci informacyjne. Za naszym poÅ›rednictwem dowiadujÄ… siÄ™, co podoba lub nie podoba siÄ™ konsumentom, które elementy i obszary należy poprawić albo zmodyfikować. To dla nich cenna informacja, bo firmy, które znajÄ… rzeczywiste potrzeby swoich klientów, nie tracÄ… ich i utrzymujÄ… sprzedaż na wysokim poziomie – podkreÅ›la ekspert.

 

W tym roku konsumenci po raz 13. wyÅ‚onili najbardziej przyjazne w Polsce firmy. Ich proklienckie standardy zostaÅ‚y wyróżnione godÅ‚em Gwiazdy JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi, a wÅ›ród tegorocznych laureatów sÄ… m.in. marki DPD, Ergo Hestia, ING Bank ÅšlÄ…ski, OleOle.pl, RTV EURO AGD czy Vivus.pl.

 

Polski Program JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi we współpracy z ekspertami SecretClient przeprowadziÅ‚ także specjalne badanie dotyczÄ…ce zaangażowania poszczególnych grup zawodowych w pracÄ™ podczas pandemii. ZwyciÄ™zcy badania, czyli grupy, które wykazaÅ‚y siÄ™ m.in. wyjÄ…tkowym zaangażowaniem, zostali nagrodzeni SpecjalnÄ… GwiazdÄ… JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi. Polacy wyróżnili ratowników medycznych, pracowników sklepów z towarami pierwszej potrzeby (sklepy spożywcze, apteki, drogerie) oraz kurierów i listonoszy. Na drugim biegunie znaleźli siÄ™ z kolei urzÄ™dnicy i pracownicy administracji paÅ„stwowej.

 

Co istotne, w tegorocznej edycji rankingu duży wpÅ‚yw na zachowania, oczekiwania i oceny konsumentów miaÅ‚a pandemia COVID-19 i zwiÄ…zane z niÄ… obostrzenia, które objęły też sektor handlu.

 

– W trakcie pandemii Polacy zwracali szczególnÄ… uwagÄ™ na dwa aspekty obsÅ‚ugi: jej bezpieczeÅ„stwo i szybkość. W wielu przypadkach pandemia wydÅ‚użyÅ‚a czas obsÅ‚ugi i klienci byli wyrozumiali, ale w miarÄ™ możliwoÅ›ci oczekiwali też przyspieszenia i uÅ‚atwieÅ„. Natomiast bardzo zwracali uwagÄ™ na bezpieczeÅ„stwo, czyli maseczki, pÅ‚yny dezynfekujÄ…ce czy możliwość korzystania ze zdalnej obsÅ‚ugi â€“ mówi MirosÅ‚aw BartoÅ„.

 

Podczas 13. edycji Gwiazd JakoÅ›ci ObsÅ‚ugi przyznano również nagrody specjalne za utrzymywanie najwyższej jakoÅ›ci obsÅ‚ugi przez caÅ‚Ä… dekadÄ™. WÅ›ród laureatów Gwiazd Dekady 2010–2020 wyróżniono m.in.: Hebe, Lidl, Play, Samsung, T-Mobile i UPC.

 

 

 

Źródło: Newseria