trzcinski si biznes fotoSztuczna inteligencja odgrywa coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ w biznesie. Firmy wykorzystujÄ… technologiÄ™ uczenia maszynowego, aby przyspieszyć wykonywanie rutynowych i powtarzalnych czynnoÅ›ci, a co za tym idzie – ograniczyć koszty prowadzenia biznesu. Sztuczna inteligencja sprawdza siÄ™ także w roli narzÄ™dzia do analizy dużych zbiorów danych w ramach big data

 

– WidzÄ™, jak szybko i gwaÅ‚townie zmienia siÄ™ ten ekosystem i jak dużo firm zaczyna korzystać ze sztucznej inteligencji. Firmy na chwilÄ™ obecnÄ… majÄ… Å›wiadomość, natomiast jeszcze nie sÄ… czÄ™sto przygotowane do tego, żeby w peÅ‚ni wykorzystać możliwoÅ›ci sztucznej inteligencji. Brak dostÄ™pu do zdigitalizowanych danych w formie przetwarzalnej i przyswajalnej przez komputer jest jednym z najważniejszych hamulców tego typu rozwoju – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr Tomasz TrzciÅ„ski, adiunkt na Politechnice Warszawskiej.

 

DziÅ› po rozwiÄ…zania z zakresu uczenia maszynowego siÄ™ga siÄ™ już nie tylko na uczelniach technicznych. PotencjaÅ‚ tej technologii dostrzegÅ‚y także firmy i start-upy, które w sztucznej inteligencji widzÄ… narzÄ™dzie do zreformowania biznesu. Zautomatyzowanie procesu przetwarzania dużych zasobów danych umożliwia m.in. przyspieszenie wykonywania najbardziej żmudnych czynnoÅ›ci oraz zmniejszenie kosztów funkcjonowania przedsiÄ™biorstwa.

 

WÅ›ród prekursorów wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie jest m.in. polski start-up Tooploox, który specjalizuje siÄ™ we wdrażaniu rozwiÄ…zaÅ„ z pogranicza sztucznej inteligencji i analizy big data w Å›rodowisku biznesowym. WykorzystujÄ…c inteligentne algorytmy, firma automatyzuje procesy zarzÄ…dzania i przetwarzania danych, umożliwiajÄ…c tym samym lepsze zrozumienie potrzeb klientów oraz ich zachowaÅ„.

 

– Coraz wiÄ™cej firm, zarówno zwiÄ…zanych z informatykÄ…, jak i przemysÅ‚owych, w tym przemysÅ‚u ciężkiego, zaczyna te dane zbierać i analizować. ZaczynajÄ… wyciÄ…gać z nich wnioski. Wydaje mi siÄ™, że Å›wiadomość wÅ›ród przedsiÄ™biorców jest coraz wiÄ™ksza – twierdzi dr Tomasz TrzciÅ„ski.

 

DziÅ› sztuczna inteligencja może siÄ™ kojarzyć przede wszystkim z asystentami gÅ‚osowymi, jednak możliwoÅ›ci tej technologii wykraczajÄ… dalece poza zdolność odpowiadania na najprostsze pytania. W zeszÅ‚ym roku inżynierowie Google zaprezentowali asystenta nowej generacji. Google Duplex nie tylko sÅ‚ucha komend gÅ‚osowych, lecz także potrafi wykonywać poÅ‚Ä…czenia gÅ‚osowe i imitować sposób, w jaki komunikuje siÄ™ czÅ‚owiek, aby zarezerwować pokój hotelowy czy umówić użytkownika na spotkanie biznesowe.

 

Powoli powstajÄ… także znacznie bardziej wyspecjalizowane algorytmy, które pozwalajÄ… w ograniczonym stopniu zastÄ…pić czÅ‚owieka i wykonać jego pracÄ™ szybciej, sprawniej i dokÅ‚adniej. Oprogramowanie ScriptBook stworzono do analizowania potencjaÅ‚u finansowego scenariuszy filmowych. Na bazie 6 500 scenariuszy stworzony mechanizm sztucznej inteligencji dokonuje oceny. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat prognozie poddano 62 produkcje Sony Pictures. Algorytm poprawnie wskazaÅ‚ 22 spoÅ›ród 32 filmów, które zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ niepowodzeniem.

 

Po sztucznÄ… inteligencjÄ™ siÄ™gajÄ… także producenci gier komputerowych, którzy widzÄ… w tej technologii narzÄ™dzie do zmniejszenia kosztów produkcji najbardziej zaawansowanych tytułów. Pod koniec roku Nvidia zaprezentowaÅ‚a mechanizmy SI zdolne do automatycznego przetwarzania nagrania z kamery na trójwymiarowe Å›rodowisko, gotowe do wykorzystania w grach bazujÄ…cych na silniku Unreal Engine.

 

Wspomniane wyżej technologie nie sÄ… jednak w stanie w stu procentach zastÄ…pić czÅ‚owieka. StanowiÄ… jedynie narzÄ™dzie, które może uÅ‚atwić i przyspieszyć analizÄ™ oraz przetwarzanie dużych zbiorów informacji.

 

– Wydaje mi siÄ™, że już mamy sygnaÅ‚y z rynku, że sztuczna inteligencja nie jest zagrożeniem dla pracowników. Jest wybawieniem i rozwiÄ…zaniem problemu zwiÄ…zanego z coraz mniejszÄ… liczbÄ… rÄ…k do pracy. RozmawiajÄ…c z przedsiÄ™biorcami, widzimy, że oni sÄ… bardzo zainteresowani wdrożeniem sztucznej inteligencji po to, żeby móc pracowników, którzy do tej pory wykorzystywani byli do prostych prac, wykorzystać w pracach, które sÄ… dużo bardziej skomplikowane – twierdzi ekspert.

 

Analitycy z firmy badawczej MarketsandMarkets szacujÄ…, że wartość Å›wiatowego rynku sztucznej inteligencji w 2025 roku osiÄ…gnie 190,61 mld dol. Prognozuje siÄ™, że do tego czasu rynek bÄ™dzie rozwijaÅ‚ siÄ™ w tempie 36,62 proc. w skali roku.

 

 

 

Źródło: Newseria