ilustracja artykułu antyegzekucjaZ ankiet przeprowadzonych wśród PR-owców wynika, że blisko 80 proc. zetknęło się z nieuczciwymi praktykami przetargowymi na zakup takich usług. Narażają one agencje na duże koszty i przekładają się na jakość pracy

 

– Nieuczciwe praktyki na zakup usÅ‚ug PR majÄ… szereg przeróżnego rodzaju form, zaczynajÄ…c od tego, że brief, który otrzymujemy, jest czasem bardzo niekompletny, a agencja już wczeÅ›niej zostaÅ‚a wybrana. Trzeba też pamiÄ™tać o zapisach, które forsowane sÄ… już na samym poczÄ…tku, na etapie przetargowym, dotyczÄ…cych na przykÅ‚ad trzymiesiÄ™cznych terminów pÅ‚atnoÅ›ci. To zabija branżę od Å›rodka – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sebastian StÄ™pak, wiceprezes ZwiÄ…zku Firm Public Relations.

 

W branży PR nieuczciwe praktyki przetargowe sÄ… dość powszechne – to główny wniosek ankiety, którÄ… przeprowadziÅ‚y w ubiegÅ‚ym roku agencja Monday PR, ZwiÄ…zek Firm Public Relations oraz serwis Proto.pl. Badanie pokazaÅ‚o, że 78 proc. PR-owców zetknęło siÄ™ w swojej pracy z nieuczciwymi praktykami przetargowymi. 70 proc. z nich skarży siÄ™ na brak rozstrzygniÄ™cia przetargu bez podania konkretnej przyczyny. Z kolei poÅ‚owa spotkaÅ‚a siÄ™ z późniejszym wykorzystaniem przez firmÄ™ pomysłów zawartych w ofercie przetargowej. Nierzadko zdarza siÄ™, że firmy organizujÄ… przetargi nie w celu wyÅ‚onienia agencji Å›wiadczÄ…cej usÅ‚ugi public relations, ale po to, by bezkosztowo zebrać jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ™ pomysłów albo porównać ceny.

 

– Wiele przetargów odbywa siÄ™ w sposób kompletnie nietrzymajÄ…cy jakichkolwiek norm, zaczynajÄ…c od finansowych i merytorycznych, a koÅ„czÄ…c na tym, w jaki sposób sÄ… rozstrzygane. Skala problemu wciąż jest duża, można powiedzieć, że Å›rednio do 30–40 proc. przetargów mamy bardzo duże zastrzeżenia. Czasami dochodzi do tego, że ZwiÄ…zek Firm Public Relations – jako organ w pewnym sensie kontrolny – musi interweniować i wystÄ™pować w imieniu agencji, ponieważ w takiej sytuacji bardzo trudno jest siÄ™ porozumieć, żeby agencja później nie zostaÅ‚a naznaczona i wciąż byÅ‚a zapraszana do przetargów â€“ mówi Sebastian StÄ™pak.

 

ZFPR zwraca uwagÄ™ na to, że takie dziaÅ‚ania narażajÄ… agencje PR na duże koszty i przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na jakość ich pracy. Zgodnie z dobrymi praktykami wszystkie zapraszane do przetargu agencje, które Å›wiadczÄ… usÅ‚ugi public relations, powinny w tym samym czasie otrzymać jednakowe briefy, w których jasno sprecyzowane zostanÄ… zadania i oczekiwania klienta oraz wysokość budżetu, który firma zamierza przeznaczyć na realizacjÄ™ usÅ‚ugi.

 

– Jest bardzo wiele sposobów na to, żeby przetarg wyglÄ…daÅ‚ dobrze i uczciwie – jasne kryteria wyboru to absolutna podstawa. Trzeba też pamiÄ™tać o tym, ile agencji angażujemy w taki przetarg. Kiedy przeprowadzamy procedurÄ™, w którÄ… jest zaangażowanych 20–30 agencji, a takowe caÅ‚y czas na rynku siÄ™ zdarzajÄ…, to ocena merytoryczna choćby piÄ™ciu z tych propozycji już stanowi problem. My rekomendujemy 3–4 agencje w każdym przetargu, które sÄ… celowo dobrane pod kÄ…tem specjalizacji i potrzeb klienta – zauważa Sebastian StÄ™pak.

 

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów PSML opracowali BiaÅ‚Ä… KsiÄ™gÄ™ – zbiór zasad i dobrych praktyk w postÄ™powaniach przetargowych na zakup usÅ‚ug komunikacyjnych. Dokument poprzedziÅ‚ dwuletni dialog branżowy, w trakcie którego nad ksztaÅ‚tem dokumentu debatowali eksperci obu stron. Partnerem inicjatywy i współtwórcÄ… części "Przetarg na PR" byÅ‚ ZFPR.

 

– Przez dwa lata ponad 80 wysokiej rangi ekspertów spotykaÅ‚o siÄ™ na blisko czterdziestu spotkaniach, żeby wspólnie siÄ™ zastanowić, jakie powinny być standardy w organizowaniu przetargów na usÅ‚ugi marketingowe – zarówno usÅ‚ugi agencji PR, jak i Å›wiadczÄ…cych inne usÅ‚ugi komunikacyjne. To byÅ‚y spotkania peÅ‚ne nerwów, ale też peÅ‚ne pozytywnych emocji. Wydaje nam siÄ™, że w koÅ„cu udaÅ‚o siÄ™ przygotować pewnego rodzaju drogowskaz, dokument, który bÄ™dzie pomagaÅ‚ zarówno stronie agencyjnej, jak i osobom ze strony klienta zorganizować profesjonalnie przetarg – podkreÅ›la Karolina Borkowska, wiceprezes ZwiÄ…zku Firm Public Relations.
 

BiaÅ‚a KsiÄ™ga zawiera wskazówki zarówno dla klientów, jak i agencji oraz podmiotów zajmujÄ…cych siÄ™ komunikacjÄ… marketingowÄ… dotyczÄ…ce tego, jak prawidÅ‚owo powinien być przeprowadzony i rozstrzygniÄ™ty przetarg na zakup takich usÅ‚ug.

 

– Mam nadziejÄ™, że dziÄ™ki temu nasz rynek stanie siÄ™ bardziej profesjonalny, ale to tak naprawdÄ™ dopiero poczÄ…tek drogi – podkreÅ›la Karolina Borkowska.

 

Równolegle ZwiÄ…zek Firm Public Relations prowadzi też projekt pod nazwÄ… Rate Card, którego celem jest wiÄ™ksza transparentność oraz edukowanie zarówno firm i agencji PR, jak i ich klientów w zakresie tego, jak powinny być obliczane stawki za usÅ‚ugi public relations. Projekt ma też uÅ›wiadomić agencjom, które skÅ‚adajÄ… swoje oferty w przetargach na usÅ‚ugi PR, że w bardzo wielu przypadkach konkurowanie cenÄ… jest kompletnie nieuzasadnione i odbija siÄ™ też na jakoÅ›ci merytorycznej Å›wiadczonych usÅ‚ug.

 

– Edukujemy zarówno firmy, jak i klientów o tym, w jaki sposób agencje PR zarabiajÄ… pieniÄ…dze, gdzie jest ich marża oraz jakie sÄ… koszty skÅ‚adowe. Kiedy dziaÅ‚ zakupów decyduje, że chciaÅ‚by zatrudnić danÄ… agencjÄ™, pomagamy z dwóch stron: zrozumieć wycenÄ™ i zrozumieć, które elementy można negocjować, a które wpÅ‚ynÄ… bezpoÅ›rednio na jakość projektów. Agencjom też próbujemy przekazać, w jaki sposób powinny operować finansowo na co dzieÅ„ i co za tym idzie – jak powinny dochodzić do swoich stawek na rynku – mówi Sebastian StÄ™pak, wiceprezes ZwiÄ…zku Firm Public Relations.

 

ZwiÄ…zek Firm Public Relations to organizacja zrzeszajÄ…ca blisko czterdziestu profesjonalnych agencji PR, której celem jest reprezentacja branży oraz dbaÅ‚ość o standardy etyczne i zawodowe w usÅ‚ugach PR-owych.

 

 

 

Źródło: Newseria