poverty 1423343 1280Jak pokazujÄ… badania, w Polsce od kilku lat systematycznie spada liczba osób bezdomnych. W ub. roku byÅ‚o ich ok. 30 tys., czyli niemal o 6 tys. mniej niż w 2015 r. WedÅ‚ug NIK, nie sposób jednak okreÅ›lić, w jakiej mierze jest to efekt dziaÅ‚aÅ„ paÅ„stwa, a w jakiej wynika z innych przyczyn

Wprowadzone w 2016 r. zmiany w ustawie o pomocy spoÅ‚ecznej, których celem byÅ‚o wzmacnianie takiej aktywnoÅ›ci, nie przynoszÄ… spodziewanych efektów. Instytucje zobowiÄ…zane do bezpoÅ›redniego udzielania pomocy osobom bezdomnym nadal skupiajÄ… siÄ™ głównie na zaspokajaniu ich podstawowych potrzeb - zapewnieniu schronienia i posiÅ‚ku czy dostarczeniu niezbÄ™dnych ubraÅ„. W latach 2016-2018 tylko jedna spoÅ›ród 34 skontrolowanych instytucji i organizacji -Caritas Archidiecezji Katowickiej - w peÅ‚ni realizowaÅ‚a swoje zadania wynikajÄ…ce z przepisów, w tym te prowadzÄ…ce do usamodzielniania siÄ™ osób bezdomnych.

 

Co wiÄ™cej, poza nielicznymi wyjÄ…tkami, kontrolowani nie analizowali skutecznoÅ›ci podejmowanych przez siebie dziaÅ‚aÅ„, a to oznacza, że nie mieli peÅ‚nej wiedzy na temat tego, czy przynoszÄ… one pożądane efekty i czy przeznaczone na ten cel pieniÄ…dze sÄ… wÅ‚aÅ›ciwie wydawane. W trakcie kontroli, NIK stwierdziÅ‚a zarówno obiektywne przeszkody utrudniajÄ…ce niesienie zgodnej z przepisami i skutecznej pomocy, jak i nieprzestrzeganie przepisów przez tych, którzy tej pomocy udzielajÄ….

 

Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej, podawanych co dwa lata wynika, że na dziaÅ‚ania pomocowe na rzecz osób bezdomnych wydano ze Å›rodków publicznych:

 

  • w 2016 r. - ponad 224,6 mln zÅ‚,
  • w 2018 r. - niemal 271 mln zÅ‚.

WiÄ™kszość tych sum- ponad 90% przekazaÅ‚y samorzÄ…dy, m.in. na finansowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci placówek Å›wiadczÄ…cych pomoc osobom bezdomnym, a także na zasiÅ‚ki i inne Å›wiadczenia.

 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej w ramach dwóch programów przeznaczyÅ‚o w badanym okresie ponad 23 mln zÅ‚ na finansowanie dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych ograniczyć zjawisko bezdomnoÅ›ci i na udzielenie pomocy osobom bezdomnym:

 

  • ponad 12 mln zÅ‚ na Program wspierajÄ…cy rozwiÄ…zywanie problemu bezdomnoÅ›ci (w latach 2016-2017)
  • ponad 11 mln zÅ‚ na program Pokonać bezdomność. Program pomocy osobom bezdomnym (do koÅ„ca 2018 r. ).

Poprzez te programy, organizacje pozarzÄ…dowe otrzymywaÅ‚y dofinansowanie, m.in. na: wsparcie integracji i aktywizacji spoÅ‚eczno-zawodowej osób bezdomnych w Å›rodowisku lokalnym, poprawÄ™ standardów ich pobytu i noclegu w schroniskach czy noclegowniach, oraz na wparcie dziaÅ‚aÅ„ prewencyjno-osÅ‚onowych.

 

Wojewodowie objÄ™ci kontrolÄ…, na projekty dotyczÄ…ce osób bezdomnych wydali w latach 2016-2018 niemal 4 mln 400 tys. zÅ‚.

 

Bezdomność w Polsce

 

Bardzo rzadko powodem bezdomnoÅ›ci konkretnej osoby jest tylko jeden czynnik. Najczęściej wynika ona z wielu, czÄ™sto nakÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na siebie przyczyn - bezrobocia, ubóstwa, rozpadu rodziny, uzależnienia, przemocy w rodzinie, zadÅ‚użenia i eksmisji, czy zaburzenia osobowoÅ›ci.

 

Jak wynika z Ogólnopolskiego badania liczby osób bezdomnych, koordynowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej, w ub. roku najwiÄ™cej osób bezdomnych byÅ‚o w województwach: mazowieckim, Å›lÄ…skim, pomorskim, dolnoÅ›lÄ…skim, wielkopolskim i  zachodniopomorskim. Zdecydowana wiÄ™kszość przebywaÅ‚a w placówkach instytucjonalnych: w 2019 roku - 80,2%, wczeÅ›niej, w 2017 roku - 72,4%, w 2015 roku - 70,9%.

 

Liczba osób bezdomnych na podstawie na podstawie danych z Ogólnopolskiego badania liczby osób bezdomnych przeprowadzonego w 2019 r. Źródło: Opracowanie własne NIK na podstawie danych z Ogólnopolskiego badania liczby osób bezdomnych przeprowadzonego w 2019 r.

 

W 2014 r. uwzglÄ™dniajÄ…c potrzebÄ™ kompleksowego podejÅ›cia do problemu, integrujÄ…cego dziaÅ‚ania różnych instytucji i organizacji zaangażowanych w pracÄ™ na rzecz osób bezdomnych, rzÄ…d przyjÄ…Å‚: Krajowy Program PrzeciwdziaÅ‚ania Ubóstwu i Wykluczeniu SpoÅ‚ecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji. RealizujÄ…c jego zaÅ‚ożenia, w 2016 r. wprowadzono istotne zmiany w ustawie o pomocy spoÅ‚ecznej - pomyÅ›lano już nie tylko o Å›wiadczeniach zaspokajajÄ…cych podstawowe potrzeby bytowe osób bezdomnych, ale także o dziaÅ‚aniach wzmacniajÄ…cych ich aktywność spoÅ‚ecznÄ…. Efektem miaÅ‚o być usamodzielnianie siÄ™ takich osób i ich wychodzenie z bezdomnoÅ›ci. Trudno jest jednak ocenić czy to siÄ™ udaÅ‚o. Ze wzglÄ™du na brak obowiÄ…zku gromadzenia i analizowania informacji na temat skutecznoÅ›ci wsparcia udzielonego osobom bezdomnym, dostÄ™pne dane sÄ… niekompletne.

 

NIK wnioskuje wiÄ™c do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej o zobowiÄ…zanie ops i organizacji pozarzÄ…dowych zapewniajÄ…cych tymczasowe schronienie do gromadzenia i analizowania takich informacji.

 

Decyzje administracyjne i kontrakty socjalne

 

Jak wynika z ustawy o pomocy spoÅ‚ecznej, osoba bezdomna trafia do schroniska na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez ops, po wczeÅ›niejszym przeprowadzeniu w jej sprawie wywiadu Å›rodowiskowego (co umożliwia umieszczenie takiej osoby w placówce odpowiedniej do dysfunkcji) i po podpisaniu przez niÄ… kontraktu socjalnego. Tymczasem jak ustaliÅ‚a NIK, na 17 badanych oÅ›rodków pomocy spoÅ‚ecznej 4 (23,5%) nie wydawaÅ‚y decyzji administracyjnych - opieraÅ‚y siÄ™ np. na ustnych uzgodnieniach, a 5 nie przeprowadziÅ‚o wywiadów Å›rodowiskowych. W sumie w badanym okresie, 13 ops wydaÅ‚o Å‚Ä…cznie niemal 4,5 tys. decyzji administracyjnych.

 

Istotnym punktem w procedurach dotyczÄ…cych pomocy osobom bezdomnym jest konieczność zawierania z nimi przez oÅ›rodki pomocy spoÅ‚ecznej kontraktów socjalnych(z wyjÄ…tkiem nadzwyczajnych sytuacji). OkreÅ›lane sÄ… w nich dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej zgÅ‚aszajÄ…cych siÄ™ po pomoc, a w efekcie ich wyjÅ›cie z bezdomnoÅ›ci. W badanym okresie, kontrakty socjalne zawieraÅ‚o z osobami bezdomnymi 13 z 17 kontrolowanych ops (76,5%), w tym dwa dopiero od 2018 r. NIK ocenia, że w 11 ops dokumenty byÅ‚y opracowywane rzetelnie z uwzglÄ™dnieniem potrzeb osób zgÅ‚aszajÄ…cych siÄ™ po pomoc, które aktywnie uczestniczyÅ‚y w ich przygotowaniu. Organizacje pozarzÄ…dowe udzielajÄ…ce schronienia osobom bezdomnym musiaÅ‚y jednak we wÅ‚asnym zakresie rozpoznawać ich potrzeby. OÅ›rodki pomocy spoÅ‚ecznej nie przekazywaÅ‚y bowiem tym organizacjom ani wywiadów Å›rodowiskowych, ani kontraktów socjalnych, tÅ‚umaczÄ…c to brakiem przepisów umożliwiajÄ…cych ich udostÄ™pnianie. Nie byÅ‚o także przepisów, które w czasie pobytu osób bezdomnych w schroniskach, obligowaÅ‚y prowadzÄ…cych te placówki do realizowania postanowieÅ„ zawartych w kontraktach socjalnych.

 

Pracownik socjalny, który podpisał kontrakt z osobą bezdomną, nie miał więc wpływu na jego realizację, a nawet informacji o tym czy jest on realizowany, zwłaszcza podczas pobytu takiej osoby w schronisku znacznie oddalonym od ops, a prowadzonym przez organizację pozarządową. Z kolei opiekunowie pracujący w takich schroniskach nie znali treści kontraktów, a co za tym idzie nie wiedzieli czy osoby bezdomne, które do nich trafiają, wypełniają swoje zobowiązania.

 

ProwadzÄ…cy oÅ›rodki pomocy spoÅ‚ecznej czy dziaÅ‚ajÄ…cy w organizacjach pozarzÄ…dowych tÅ‚umaczÄ…, że w wielu przypadkach obowiÄ…zek zawarcia kontraktu jest wrÄ™cz nie do zrealizowania. Trzymanie siÄ™ sztywno przepisów doprowadziÅ‚oby do tego, że  pomoc nie obejmowaÅ‚aby osób, które jej najbardziej potrzebujÄ…, np. przychodzÄ…cych do schroniska prosto z ulicy. Trzeba siÄ™ wtedy skupić na zaspokojeniu najpilniejszych potrzeb: zapewnieniu schronienia, ciepÅ‚ego posiÅ‚ku i odzieży, a wypeÅ‚nianie szczegółowej dokumentacji znacznie opóźniÅ‚oby te dziaÅ‚ania. Trudno też oczekiwać, by osoba znajdujÄ…ca siÄ™ w tak trudnej sytuacji życiowej podpisaÅ‚a kontrakt socjalny z peÅ‚nym zrozumieniem.

 

W tej sytuacji NIK zwróciła się do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o zmianę przepisów, tak by kontrakt socjalny był zawierany dopiero po umieszczeniu osoby bezdomnej w schronisku (np. do 2 tygodni), co zdaniem Izby przyśpieszy udzielenie niezbędnej pomocy i pozwoli pracownikom socjalnym na rozpoznanie potrzeb osoby zgłaszającej się po pomoc i opracowanie dla niej spersonalizowanego kontraktu socjalnego. Konieczne jest, wg NIK także wprowadzenie obowiązku określania w kontraktach terminów ich obowiązywania oraz realizacji poszczególnych zadań, a także ich oceny co działałoby mobilizująco zarówno na osobę bezdomną, jak i udzielających jej wsparcia. Pozwalałoby również na bieżące i systematyczne korygowanie zastosowanych metod i działań. NIK wnioskuje także o określenie zasad współpracy między ops, a organizacjami pozarządowymi, szczególnie tych dotyczących udostępniania wywiadów środowiskowych i kontraktów socjalnych.

 

Zdaniem Izby, powinny one także szerszej korzystać z możliwości opracowywania indywidualnych programów wychodzenia z bezdomności. W badanym okresie przygotowały je 4 z 11 prowadzących schroniska organizacji pozarządowych objętych kontrolą planową (36,4%) i jedynie dwa na 12 skontrolowanych ośrodków pomocy społecznej (16,7%). Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Szczecinie stworzył takie indywidualne programy dla 36 osób, przy ich współudziale i z uwzględnieniem ich potrzeb. Z kolei w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Katowicach zawarcie kontraktu socjalnego oznaczało równocześnie stworzenie indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności. W okresie objętym kontrolą sporządzono ich ponad 1,6 tys.

 

W ocenie NIK, realizacja takiego programu wychodzenia z bezdomności powinna stanowić kolejne, jeszcze bardziej zindywidualizowane niż kontrakt, narzędzie pracy socjalnej z osobami bezdomnymi. W przeciwnym bowiem przypadku, w ustawie nie rozróżniono by tych dwóch form wsparcia.

 

Są programy osłonowe, ale nie wiadomo czy skuteczne

 

NIK nie ma wątpliwości - zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej określiło koncepcje oraz kierunki działań dotyczących bezdomności, inspirowało i promowało nowe formy i metody działania. W resorcie opracowano dwa programy osłonowe: Program wspierający rozwiązywanie problemu bezdomności oraz Pokonać bezdomność. Program pomocy osobom bezdomnym, których celem miało być ograniczenie bezdomności, poprzez m.in. zwiększenie samodzielności osób bezdomnych, ochronę ich zdrowia i życia oraz poprawę standardów placówek, w których przebywają.

 

W ramach tych programów, do koÅ„ca 2018 r., Ministerstwo wydaÅ‚o niemal 23 mln 300 tys. zÅ‚ wspierajÄ…c dziaÅ‚ania organizacji pozarzÄ…dowych na rzecz osób bezdomnych. Problem w tym, że resort nie monitorowaÅ‚ na bieżąco realizacji tych programów. KontrolÄ… objÄ™to zaledwie dwie z 117 umów zawartych w latach 2016-2017 (1,7%), których wartość wynosiÅ‚a 290 tys. zÅ‚ (2,4% udzielonych dotacji). Tym samym resort nie dysponowaÅ‚ wiarygodnymi informacjami o prawidÅ‚owoÅ›ci wykorzystania przekazanych Å›rodków.

 

Ministerstwo nie koordynowało i nie nadzorowało również realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji, nie miało więc pełnej wiedzy o tym jak wykonano zaplanowane zadania. Resort nie powołał Krajowej Platformy Badawczej, której zadanie miało polegać m.in. na zbieraniu informacji oraz formułowaniu zaleceń dotyczących aktualizacji programu oraz zmian w sposobie jego realizacji.

 

Nie prowadząc analizy skuteczności działań podjętych na rzecz osób bezdomnych, Ministerstwo naruszyło ustawę o pomocy społecznej. Zdaniem NIK, choć obowiązujące przepisy do tego nie obligują, resort powinien przygotować specjalne mierniki, dzięki którym mógłby rzetelnie ocenić efekty realizacji tych działań.

 

Resort nie monitorował także poziomu jakości usług oferowanych przez schroniska dla osób bezdomnych, schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegownie i ogrzewalnie. W efekcie Ministerstwo nie wiedziało ile z tych obiektów wymagało dostosowania do standardów określonych w rozporządzeniach i w jakiej wysokości środki są na to potrzebne.

 

Z kontroli NIK wynika, że spoÅ›ród objÄ™tych badaniem 27 placówek zapewniajÄ…cych tymczasowe schronienie, 14 nie speÅ‚niaÅ‚o standardów dotyczÄ…cych tego rodzaju obiektów, z tego 12 na poprawÄ™ warunków ma jeszcze czas do koÅ„ca roku.

 

Dwie organizacje pozarządowe zawarły z ops umowy i porozumienia na zapewnienie schronienia w formie noclegowni, ogrzewalni oraz schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi nie mając możliwości faktycznego świadczenia usług zgodnie z obowiązującymi standardami.

 

W wyniku tych ustaleÅ„,  NIK zwróciÅ‚a siÄ™ do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej o monitorowanie i kontrolÄ™ prawidÅ‚owoÅ›ci wydatków dokonywanych w ramach programów ministerialnych, a także o wprowadzenie przepisu zobowiÄ…zujÄ…cego ops i organizacje pozarzÄ…dowe do oceny skutecznoÅ›ci wsparcia udzielonego osobom bezdomnym, co pozwoli na ewentualne wprowadzanie potrzebnych zmian. NIK wnioskuje też do MRPiPS o monitorowanie jakoÅ›ci usÅ‚ug w placówkach zapewniajÄ…cych tymczasowe schronienie, a do wojewodów o przeprowadzania kontroli dotyczÄ…cej poziomu takich usÅ‚ug. Do Ministerstwa Izba zwraca siÄ™ również o doprecyzowanie zapisów dotyczÄ…cych analizowania przez Ministra i wojewodów skutecznoÅ›ci udzielonej pomocy spoÅ‚ecznej, a także mierników skutecznoÅ›ci i terminu sporzÄ…dzania analiz. Zdaniem Izby, umożliwi to gromadzenie jednolitych, porównywalnych oraz wiarygodnych informacji o dziaÅ‚aniach podejmowanych na rzecz osób bezdomnych.

 

Schronienie dla osób bezdomnych

 

Nie tylko Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie miało pełnej wiedzy o pomocy skierowanej do osób bezdomnych. Udostępniane na stronach internetowych Urzędów Wojewódzkich rejestry miejsc, w których gminy udzielały tymczasowego schronienia były niekompletne, mimo że minął ustawowy termin ich sporządzenia. Jak zauważa NIK, nie mając kompletnych danych, wojewodowie nie mogli skutecznie nadzorować pomocy.

 

Z prowadzonych rejestrów wynikało, że w 2018 r. na terenie kontrolowanych przez NIK województw funkcjonowały:

 

  • 94 schroniska dla osób bezdomnych,
  • 5 schronisk dla osób bezdomnych z usÅ‚ugami opiekuÅ„czymi,
  • 43 noclegownie
  • 23 ogrzewalnie.

Jednak wbrew ustawie o pomocy społecznej, żaden z 17 skontrolowanych ośrodków pomocy społecznej nie był przygotowany do zapewnienia osobom bezdomnym tymczasowego schronienia we wszystkich 4 formach.

 

Na terenie kontrolowanych województw żadnego rodzaju schronienia nie zabezpieczyło osobom bezdomnym 95 z 585 gmin. Tylko 16 gmin z woj. śląskiego i 4 z kujawsko-pomorskiego prowadziły własne placówki, 431 zleciło to organizacjom pozarządowym.

 

Ośrodki pomocy społecznej niejednokrotnie zabezpieczyły tymczasowe schronienie w placówkach oddalonych nawet o kilkaset kilometrów. Nie było to niezgodne z przepisami, ale uniemożliwiało prowadzenie bieżącej pracy socjalnej z podopiecznymi ops i realizację zadań ujętych w kontraktach. Rekord pobił ośrodek pomocy społecznej w Zarszynie na Podkarpaciu, który zabezpieczył osobie bezdomnej schronienie w placówce na Pomorzu - w odległości 643 kilometrów.

 

Odległość pomiędzy ops na terenie kontrolowanych województw, a najbardziej odległymi schroniskami, do których kierowano osoby bezdomne w latach 2016-2018. Źródło: Opracowanie własne NIK na podstawie danych z kontroli.

 

Kontrola planowa NIK pokazaÅ‚a także, że spoÅ›ród 12 ops - 7 czerpaÅ‚o wiedzÄ™ na  temat standardów speÅ‚nianych przez placówki udzielajÄ…ce schronienia osobom bezdomnym głównie z dokumentacji konkursowej przedkÅ‚adanej przez oferentów, rozmów telefonicznych przeprowadzanych przez kierowników ops przed zawarciem umów czy oÅ›wiadczeÅ„ realizatorów usÅ‚ug. Tylko jeden ops - Miejski OÅ›rodek Pomocy SpoÅ‚ecznej w DÄ™bicy skontrolowaÅ‚ te standardy.

 

NIK zwraca też uwagę na niedostateczne wykształcenie kierowników kontrolowanych schronisk. 75% z nich nie spełniało ustawowych wymagań dotyczących specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej czy wymaganego stażu pracy w pomocy społecznej (co najmniej 3 lata). Opiekunowie muszą mieć co najmniej wykształcenie średnie i przejść szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Spośród 27 placówek objętych kontrolą - tylko 6spełniało wymogi w zakresie zatrudnienia wymaganej liczby pracowników socjalnych i opiekunów oraz ich kwalifikacji. 21 ma czas na dostosowanie się do przepisów do końca roku.

 

Opłaty za tymczasowe schronienie pobierane dowolnie

 

Osoba bezdomna może przebywać w schronisku nawet kilka lat, mimo, że podpisuje kontrakt socjalny, który ma doprowadzić do jej usamodzielnienia. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, zasady ponoszenia odpłat za pobyt w schroniskach regulują swoimi uchwałami poszczególne gminy. Jak ustalili kontrolerzy NIK, w badanym okresie Rady dziewięciu z 12 gmin ustaliły szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności w schroniskach, w tym 7 podjęło odpowiednie uchwały dopiero w latach 2017-2018. W trzech, do zakończenia kontroli nie podjęto ich wcale - dla Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej (szczecińskiej), Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bydgoszczy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Osielsku.

 

1 375 osób bezdomnych bÄ™dÄ…cych pod opiekÄ… Miejskiego OÅ›rodka Pomocy SpoÅ‚ecznej w Bydgoszczy w latach 2016-2018, niezgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami wpÅ‚aciÅ‚o bezpoÅ›rednio na konto schroniska w sumie niemal 6 mln 200 tys. zÅ‚. OÅ›rodek przekazaÅ‚ bowiem obowiÄ…zek pobierania opÅ‚at prowadzÄ…cej tÄ™ placówkÄ™ organizacji pozarzÄ…dowej. W Gminnym OÅ›rodku Pomocy SpoÅ‚ecznej w Suszcu osoba bezdomna wpÅ‚aciÅ‚a bezpoÅ›rednio na konto schroniska 500 zÅ‚. Organizacja prowadzÄ…ca placówkÄ™ pomniejszyÅ‚a o tÄ™ kwotÄ™ należność, którÄ… powinien zapÅ‚acić ops.

 

Niezgodnie z obowiązującymi przepisami, 4 ośrodki pomocy społecznej przyznały 187 osobom w sumie ok. 211 tys. zł zasiłków celowych przeznaczonych na pokrycie kosztów pobytu w schronisku, które z pominięciem tych osób przekazano prowadzącym placówki. Stwarzało to ryzyko podwójnego finansowania kosztów pobytu osób bezdomnych w schroniskach.

 

Aż dziewięć z 11 skontrolowanych organizacji pozarządowych prowadzących schroniska (81,8%), niezgodnie z obowiązującymi przepisami, pobierało opłaty za pobyt bezpośrednio od skierowanych do nich osób bezdomnych. Siedem zaś, wbrew przepisom, współfinansowało koszty pobytu z zasiłków przyznanych osobom bezdomnym, wpłacanych z pominięciem tych osób bezpośrednio na konta organizacji prowadzących placówki.

 

W związku z tym, NIK wnioskuje do ośrodków pomocy społecznej o finansowanie kosztów udzielenia tymczasowego schronienia osobom bezdomnym zgodnie z obowiązującymi przepisami, a do organizacji pozarządowych o niepobieranie opłat za pobyt w schronisku bezpośrednio od osób bezdomnych, które zostały skierowane przez ops lub współfinansowane przez ośrodki pomocy społecznej.

 

 

 

Źródło: NIK

grafiki: opracowanie NIK

Foto: Pixabay