ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaOdwoÅ‚ane zlecenia, problemy z pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… finansowÄ… i co najmniej kilka tysiÄ™cy osób bez pracy – to skutki pandemii koronawirusa dla branży targowo-wystawienniczej, która odczuÅ‚a je jako jedna z pierwszych. Zakaz organizowania imprez masowych, choć formalnie nie dotyczyÅ‚ targów, sprawiÅ‚, że firmy stanęły z dnia na dzieÅ„. Ich problemy pociÄ…gnÄ… za sobÄ… również kÅ‚opoty w powiÄ…zanych sektorach, jak np. transport czy hotelarstwo

Zgodnie z najnowszymi statystykami WHO liczba zarażonych koronawirusem SARS-CoV-2 na caÅ‚ym Å›wiecie wzrosÅ‚a już do ponad 132 tys. przypadków w 123 krajach, a liczba zgonów siÄ™ga blisko 5 tys. W Polsce potwierdzono jak dotÄ…d 61 przypadków, a w tym tygodniu w caÅ‚ym kraju zostaÅ‚y zamkniÄ™te m.in. szkoÅ‚y i placówki oÅ›wiatowe, teatry, muzea i kina. DecyzjÄ… rzÄ…du odwoÅ‚ano również wszystkie imprezy masowe, ale już wczeÅ›niej część organizatorów sama podjęła takÄ… decyzjÄ™ po tym, jak Główny Inspektor Sanitarny rekomendowaÅ‚ przeÅ‚ożenie wszystkich wydarzeÅ„ i imprez powyżej 1 tys. osób. To oznacza, że nie odbÄ™dÄ… siÄ™ targi, turnieje, koncerty, odwoÅ‚ywane sÄ… także mecze piÅ‚karskie.

 

Formalnie targi nie podlegajÄ… ustawie o imprezach masowych, lecz w sytuacji zagrożenia koronawirusem przestaje to mieć znaczenie, gdy wystawcy wycofujÄ… siÄ™ z udziaÅ‚u w targach, a takie sytuacje miaÅ‚y miejsce w przypadku wszystkich imprez targowych. 

 

– JesteÅ›my najbardziej poszkodowanÄ… branżą, jako pierwsi odczuliÅ›my na wÅ‚asnej skórze epidemiÄ™ koronawirusa, zostaliÅ›my zatrzymani w biegu. Firmy zostaÅ‚y praktycznie zatrzymane w szczycie sezonu, który przypada akurat teraz. W poÅ‚owie lutego zostaÅ‚y odwoÅ‚ane pierwsze imprezy targowe, co spowodowaÅ‚o zatrzymanie caÅ‚ego cyklu produkcyjnego, wÅ‚aÅ›ciwie wszystkie dziaÅ‚y w naszych firmach zaprzestaÅ‚y pracy, zatrzymaÅ‚y siÄ™ dziaÅ‚y projektowe, zostaliÅ›my praktycznie bez pracy – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Szofer z firmy Abyss, czÅ‚onek rady Polskiej Izby PrzemysÅ‚u Targowego.

 

– Z dnia na dzieÅ„ zostaliÅ›my totalnie odciÄ™ci od wszystkiego. Nie mamy zleceÅ„, zamkniÄ™to wszystkie targi, wystawy i eventy, na których mogliÅ›my zaistnieć i zarabiać pieniÄ…dze. Nie wiemy, jak dÅ‚ugo to potrwa. Nie wiemy, czy bÄ™dziemy mogli znowu funkcjonować w ciÄ…gu kilku miesiÄ™cy, pół roku czy może roku. Nasze firmy mogÄ… tego nie przetrwać, możemy ponieść totalnÄ… klÄ™skÄ™ i zostać z dÅ‚ugami. Każda z firm wystawienniczych ma leasingi, kredyty i na dziÅ› nie da siÄ™ inaczej dziaÅ‚ać, aniżeli posiÅ‚kujÄ…c siÄ™ finansowaniem zewnÄ™trznym â€“ dodaje WÅ‚odzimierz SÅ‚omiÅ„ski, prezes BWS EXPO.

 

Branża targowo-wystawiennicza jest jednÄ… z tych, które w najwiÄ™kszym stopniu odczuwajÄ… skutki globalnej pandemii. Brak wydarzeÅ„ przez trzy–cztery miesiÄ…ce oznacza brak zleceÅ„ i wpÅ‚ywów. Mniejsze firmy bÄ™dÄ… próbowaÅ‚y utrzymać pÅ‚ynność finansowÄ… poprzez redukcjÄ™ kosztów – w tym zwalnianie pracowników. Część już teraz zostaÅ‚a zmuszona do zredukowania zatrudnienia, a wiÄ™kszość deklaruje, że jeżeli nie odbÄ™dÄ… siÄ™ imprezy zaplanowane w marcu, kwietniu i maju – bÄ™dÄ… zwalniać pracowników. Poziom przewidywanych redukcji to nawet 60 proc. etatów.

 

– Najważniejszy problem na dzisiaj jest zwiÄ…zany z pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… finansowÄ…, to pierwsze, co uderza w tÄ™ branżę – mówi Grzegorz SÅ‚yszyk, prezes Expo XXI. – Trudno jeszcze mówić o szacowaniu strat, na pewno to bÄ™dzie miaÅ‚o wpÅ‚yw na naszÄ… dziaÅ‚alność. Akurat w naszym obiekcie stosunkowo wczeÅ›nie podjÄ™liÅ›my dziaÅ‚ania i wyszliÅ›my naprzeciw wszystkim klientom, żeby znaleźć terminy i Å¼eby wydarzenia siÄ™ odbyÅ‚y. Jednak w jakim zakresie poniesiemy straty, to okaże siÄ™ w dÅ‚uższym okresie.

 

Polski rynek targowy ma solidnÄ…, mocnÄ… pozycjÄ™ w Europie i odgrywa znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w polskiej gospodarce. WedÅ‚ug statystyk PIPT i Centrex (MiÄ™dzynarodowego ZwiÄ…zku Statystyk Targowych) w 2018 roku zorganizowano w Polsce ponad 200 targów z udziaÅ‚em 1,62 mln zwiedzajÄ…cych i blisko 27,4 tys. wystawców, a branża rokrocznie notuje kilkuprocentowe wzrosty.

 

Polskie firmy projektujÄ…ce i budujÄ…ce stoiska, oprócz zleceÅ„ krajowych, wykonujÄ… zlecenia poza PolskÄ…, co w przypadku niektórych stanowi prawie 100 proc. zleceÅ„. Rodzimi wystawcy, wystawiajÄ…cy siÄ™ w Europie, korzystajÄ… wyÅ‚Ä…cznie z usÅ‚ug polskich firm targowych. Spora część wystawców zagranicznych i zagranicznych agencji reklamowych korzysta z usÅ‚ug polskich firm budujÄ…cych stoiska.

 

CzÅ‚onkowie Polskiej Izby PrzemysÅ‚u Targowego szacujÄ…, że odwoÅ‚anie targów i eventów w miesiÄ…cach marzec–maj spowoduje szacowane straty finansowe na poziomie siÄ™gajÄ…cym nawet 250 mln zÅ‚. Z kolei w przypadku caÅ‚ej branży targowo-wystawienniczej w Polsce ta kwota ma być nawet dwukrotnie wyższa (ok. 500 mln zÅ‚). Bez wsparcia ze strony rzÄ…du, banków i firm leasingowych – dziaÅ‚alność kilku tysiÄ™cy przedsiÄ™biorstw znajdzie siÄ™ pod znakiem zapytania.

 

– Polskie firmy wystawiennicze sÄ… potentatami w Europie. JesteÅ›my najwiÄ™kszym dostawcÄ… usÅ‚ug targowych na jej terenie i jeÅ›li nie dostaniemy wsparcia zewnÄ™trznego – dla niektórych firm przetrwanie bÄ™dzie wrÄ™cz niemożliwe – mówi Krzysztof Szofer. – Sezonowość naszej pracy, czyli podziaÅ‚ na sezon wiosenny i jesienny, powoduje, że mamy dwie dÅ‚ugie przerwy. To sÄ… cztery miesiÄ…ce w roku, kiedy nie mamy pracy na peÅ‚nych obrotach, a pozostaÅ‚e sezony majÄ… nam zapewnić Å›rodki na utrzymanie wÅ‚aÅ›nie w tych okresach. W tej chwili sezon zostaÅ‚ zatrzymany i po półtora miesiÄ…ca pracy zostaliÅ›my w trudnej sytuacji, niektórzy wrÄ™cz w tragicznej.

 

– Nasza branża przynosi dochody do budżetu. Wszystkie pieniÄ…dze dla naszych podwykonawców, pieniÄ…dze z eksportu, wszystkie materiaÅ‚y sÄ… kupowane w Polsce, zostajÄ… w kraju. StÄ…d wydaje siÄ™, że wspomożenie naszej branży zwróci siÄ™ paÅ„stwu z nawiÄ…zkÄ… – dodaje WÅ‚odzimierz SÅ‚omiÅ„ski. – Ta pomoc może być różna, np. poprzez zmniejszenie podatków, zmniejszenie skÅ‚adek ZUS-u albo ich refundowanie. W przypadku podatków od nieruchomoÅ›ci – kiedy nie zarabiamy, to nie mamy ich z czego pÅ‚acić. Potrzebujemy pomocy i wsparcia od rzÄ…du.

 

Problemy z pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… finansowÄ… i odwoÅ‚ywaniem zleceÅ„, które już w tej chwili odczuwajÄ… firmy z branży targowo-wystawienniczej, pociÄ…gnÄ… za sobÄ… również kÅ‚opoty w wielu innych, powiÄ…zanych z nimi sektorach. W najwiÄ™kszym stopniu może ucierpieć m.in. transport, którego rola w krajowej gospodarce też jest znaczÄ…ca.

 

– W samym Poznaniu, który jest mekkÄ… wystaw, na rzecz targów pracuje kilka tysiÄ™cy osób, które nagle zostaÅ‚y bez pracy, a majÄ… rodziny. I mówimy tu tylko o pracownikach, którzy bezpoÅ›rednio zajmujÄ… siÄ™ tworzeniem tych targów. Jednak branż poÅ›rednich, zwiÄ…zanych z targami, jest bardzo wiele: drzewna, szklarska, chemiczna â€“ wymienia WÅ‚odzimierz SÅ‚omiÅ„ski, prezes BWS EXPO. â€“ Na dziÅ› wszystkie one nie majÄ… zleceÅ„. Z kolei branżą, która ucierpi najbardziej – zaraz po naszej – jest transport. Szereg firm, z którymi mamy podpisane umowy i zobowiÄ…zania, zawierzyÅ‚o nam, że bÄ™dÄ… mieli od nas pracÄ™. Oni pod nas kupili samochody, pod nas zatrudnili ludzi. Teraz nie majÄ… co robić. 

 

WedÅ‚ug danych POT branża targowo-wystawiennicza przynosi polskiej gospodarce ok. 1,5 mld zÅ‚ i tworzy ponad 30 tys. miejsc pracy w skali caÅ‚ego kraju. DziÄ™ki organizacji targów i konferencji rosnÄ… też firmy i caÅ‚e sektory gospodarki, którym takie imprezy pomagajÄ… siÄ™ spopularyzować. Jest to widoczne m.in. na przykÅ‚adzie branży kosmetyczno-fryzjerskiej czy motoryzacyjnej.

 

– Targi to papierek lakmusowy gospodarki. Możemy na nich zobaczyć, jakie w tej chwili panujÄ… trendy, jak rozwija siÄ™ przemysÅ‚, to jest miejsce spotkaÅ„. Bez takiej bezpoÅ›redniej możliwoÅ›ci spotkania pomiÄ™dzy klientem a dostawcÄ… usÅ‚ug czy produktów trudno bÄ™dzie gospodarce funkcjonować â€“ przekonuje Krzysztof Szofer.

 

W tej chwili część konferencji, wystaw i imprez targowych jest przenoszona na maj i czerwiec, natomiast pozostaÅ‚e sÄ… przekÅ‚adane już na wrzesieÅ„ i okres jesienny. Problem w tym, że we wrzeÅ›niu – kiedy w kalendarzu imprez zaplanowane sÄ… już nowe wydarzenia – trudno bÄ™dzie podoÅ‚ać ich nagromadzeniu i mogÄ… pojawić siÄ™ kolejne problemy. Ponadto wrzesieÅ„ to miesiÄ…c najwiÄ™kszej kumulacji imprez targowych w Polsce i w Europie. Nie bÄ™dzie można obsÅ‚użyć jednoczeÅ›nie wystawców z imprez przeniesionych i z imprez z kalendarza. Niektórzy pozostanÄ… bez stoisk, a część firm z branży budowy stoisk nie przetrwa blisko półrocznego przestoju. To może siÄ™ przeÅ‚ożyć na wzrost cen w branży. 

 

– W obecnej sytuacji branża targowa siÄ™ zjednoczyÅ‚a, postÄ™puje jednomyÅ›lnie i imprezy sÄ… przenoszone. ReguÅ‚Ä… jest ich przenoszenie na dogodne terminy. Część organizatorów decyduje siÄ™ na terminy majowo-czerwcowe, a część już na okres jesienny – mówi Grzegorz SÅ‚yszyk, prezes Expo XXI.

 

– Nie przewidujemy, że proces przesuwania i odwoÅ‚ywania imprez targowych zakoÅ„czy siÄ™ szybko. Optymistyczne warianty wskazujÄ… okolice poÅ‚owy maja, pesymistyczne mówiÄ…, że wszystko ruszy dopiero we wrzeÅ›niu. Problem jest taki, że we wrzeÅ›niu pojawiÄ… siÄ™ już nowe imprezy targowe i nie bÄ™dzie komu ich obsÅ‚użyć â€“ dodaje Krzysztof Szofer.

 

 

 

Źródło: Newseria