MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  piątek  29 marca 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

klepsydraINTERWENCJA

Do odwołania, obowiązuje obowiązek zakrywania - przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego - ust i nosa.

Obostrzenia te, a także wiele innych zostały wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 czerwca 2020r. (Dziennik Ustaw pozycja 1066). Czytelnicy chcieliby wiedzieć, kto jest autorem tych rozwiązań i jakie są podstawy naukowe ich wprowadzenia

 

Dlatego rzecznikom prasowym rządu oraz ministerstwa zdrowia zadaliśmy następujące pytania:

- Proszę wskazać autorów poszczególnych 20 artykułów ww. rozporządzenia.

- Czy rozporządzenie to powstało w wyniku pracy jakiegoś zespołu? Jeśli tak, to proszę podać nazwiska i funkcje tych osób.

- Jakie są podstawy naukowe wprowadzonych ograniczeń, nakazów i zakazów? Proszę wskazać autorów tych opracowań i gdzie można zapoznać się z tymi naukowymi opracowaniami.

 

Milczący Müller

Piotrowi Müllerowi, sekretarzowi stanu oraz rzecznikowi prasowemu rządu pytania posłaliśmy dwukrotnie. Minęły trzy tygodnie – odpowiedzi nie doczekaliśmy się.

 

Brak wskazania opracowań naukowych

W imieniu rzecznika prasowego Ministerstwa Zdrowia odpowiedziała Justyna Maletka (wersja oryginalna):

"Odnosząc się do kwestii związanych z pracami nad rozporządzeniem należy wskazać, że było ono procedowane w oparciu o uchwałę nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin Pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979). W Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, który ma charakter jawny i publicznie dostępny, zostały przedstawione prace nad projektem rozporządzenia https://legislacja.gov.pl/projekt/12334955.

Zgodnie z Oceną Skutków Regulacji, która została załączona do projektu osobą odpowiedzialną za projekt w randze Ministra (Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu) jest Pan Janusz Cieszyński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia. Natomiast opiekunem merytorycznym projektu jest Pani Alina Budziszewska-Makulska, Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia.

 

Odnosząc się do kwestii podstaw naukowych określonych w rozporządzeniu ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu pandemii, należy podnieść, że powyższe koresponduje z prognozowaniem rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z zakażeniami wirusem SARSCoV-2 na terytorium Rzeczypospolitej i Polskiej i jest oparte na następujących dokumentach bądź też publikacjach i danych:

 

Raport Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób pt. "Szybka ocena ryzyka: nowa choroba koronawirusowa 2019 (COVID-19) pandemia: zwiększona transmisja w UE/EOG i Wielkiej Brytanii - szósta aktualizacja" Ryzyko zakażenia wśród mieszkańców UE jest umiarkowane w przypadku populacji ogólnej i wysokie w przypadków osób starszych i osób z chorobami przewlekłymi.

Źródło:

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/rapid-risk-assessment-novel-coronavirus-disease-2019-covid-19-pandemic-increased

 

 

Raport Światowej Organizacji Zdrowia nr 56 z dnia 16 marca br. - Bardzo wysokie ryzyko transmisji SARS-CoV-2 w Europie. Polska wskazywana jako kraj z występowaniem transmisji poziomej zakażenia SARS-CoV-2 (po raz pierwszy wskazane w dniu 10 marca br.).

Źródło:

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200316-sitrep-56-covid-19.pdf?sfvrsn=9fda7db2_6

 

 

Procentowy wzrost liczby przypadków powstały na podstawie danych publikowanych przez Ministerstwo Zdrowia.

Źródło:

https://www.gov.pl/web/koronawirus/wykaz-zarazen-koronawirusem-sars-cov-2

 

 

Zalecenia WHO

Źródło:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

 

 

Ponadto na użytek wewnętrzny zdefiniowane zostały modele epidemiologiczne, które cały czas są rozwijane, a ich założenia dostosowywane są do warunków krajowych. Nad rozwojem zaawansowanych narzędzi prognostycznych pracuje zespół analityków Ministerstwa Zdrowia we współpracy z ekspertami m.in. z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny oraz Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego (ICM).

 

Analizy oraz prognozy obejmują różnorodne zagadnienia związane z COVID-19, których wybór w dużej mierze zależy nie tylko od przesłanek teoretycznych, ale i od jakości oraz częstotliwości danych sprawozdawanych przez podmioty lecznicze i inne. Modele uwzględniają m.in. potwierdzone przypadki, zgony, hospitalizacje (z wyróżnieniem hospitalizacji na intensywnej terapii), ozdrowienia czy też osoby chorujące (z podziałem uwzględniającym czas inkubacji).

Przeprowadzane są również symulacje uwzględniające zmiany we współczynnikach dotyczących kontaktów międzyludzkich. Przekazanie nieukończonych modeli nie jest możliwe – prace nad nimi mają charakter ciągły, a ich wyniki nie mogą być interpretowane jako stanowisko organu.

 

Sytuacja sanitarno-epidemiologiczna dotycząca zakażenia wirusem SARS-CoV-2 jest nieustannie monitorowana i są podejmowane systemowe działania mające służyć poprawie bezpieczeństwa zdrowotnego w kraju. Wszelkie środki ostrożności i działania są podejmowane na podstawie aktualnej wiedzy, zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz doświadczeń innych państw".

 

Komentarz

Ministerstwo jako „podstawy naukowe wprowadzonych ograniczeń, nakazów i zakazów” wskazało jedynie kilka raportów oraz zalecenia i prognozy. W dodatku, dwie z tych pozycji stworzone zostały przez WHO - organizację finansowaną między innymi przez miliardera „filantropa”, oskarżanego o szczepionkowe zbrodnie przeciw ludzkości. Pozostałe także nie są opracowaniami naukowymi, o które prosiliśmy.

 

Ministerstwo nie przedstawiło więc żadnych opracowań naukowych dotyczących np. skuteczności zakładania maseczek czy przyłbic w zapobieganiu zachorowań na koronawirusa, którego zjadliwość plasuje się ciut wyżej niż łagodnej grypy ani jaki jest w ogóle naukowy sens ich noszenia.

 

Nie ma żadnych opracowań, że zakaz wchodzenia do np. lasów czy parków miał oparcie w badaniach. Nie ma naukowych potwierdzeń konieczności stosowania limitów, dystansu społecznego itd. Nie ma także jakiegokolwiek potwierdzenia naukowego, że par 1. Rozporządzenia Rady Ministrów (Ustala się, że obszarem, na którym wystąpił stan epidemii wirusem SARS-CoV- 2, jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) jest zgodny z prawdą - że jest prawdziwa epidemia.

 

Wygląda na to, że wprowadzone nakazy, zakazy i ograniczenia nie mają żadnego oparcia w nauce.

 

Część z tych przepisów jest także niezgodna z konstytucją. Na takim stanowisku stanął Sąd Rejonowy w Kościanie - prawomocne postanowienie w sprawie II W 71/20 z 3 czerwca br. - odmowa wszczęcia postępowania wobec osoby, która miała naruszyć zakaz przemieszczania się oraz niezastosowania się do obowiązku zakrywania ust i nosa w miejscu ogólnodostępnym.

 

 

 

JS

foto: Pixabay

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY