ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaW ostatnim dziesiÄ™cioleciu liczba obywateli Unii Europejskiej mieszkajÄ…cych lub pracujÄ…cych w innym paÅ„stwie czÅ‚onkowskim wzrosÅ‚a prawie dwukrotnie – do 17 mln w 2017 roku. OdpowiedziÄ… na rosnÄ…cÄ… mobilność Europejczyków ma być Europejski UrzÄ…d ds. Pracy – nowa agencja unijna, która bÄ™dzie stać na straży przestrzegania przepisów regulujÄ…cych mobilność pracowników i chronić ich przed nadużyciami

 

– Europejski UrzÄ…d ds. Pracy to nowa, zdecentralizowana agencja UE, która ma za zadanie weryfikować przepisy prawa w zakresie mobilnoÅ›ci pracowników, czy sÄ… one sprawiedliwe, przejrzyste i proste. Docelowo ma pomóc przedsiÄ™biorcom i pracownikom oraz krajowym organom administracji w zakresie peÅ‚nego wykorzystania swobody przemieszczania siÄ™ – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Karolina Marchlewska-Patyk, ekspert od rynku pracy w Unii Europejskiej, Wyższa SzkoÅ‚a Bankowa w Bydgoszczy. 

 

KE, PE i unijni ministrowie odpowiedzialni za kwestie zatrudnienia podjÄ™li w poÅ‚owie lutego decyzjÄ™ o utworzeniu Europejskiego UrzÄ™du ds. Pracy, który ma zacząć dziaÅ‚ać jeszcze w tym roku. To kolejny etap realizacji europejskiego filaru praw socjalnych. Nowy eurourzÄ…d bÄ™dzie stać na straży przestrzegania przepisów regulujÄ…cych mobilność pracowników.

 

Obecnie swobodny przepÅ‚yw pracowników na terenie UE reguluje wiele odrÄ™bnych aktów prawnych. Na dodatek wiele z nich, np. przepisy dotyczÄ…ce koordynacji systemów zabezpieczenia spoÅ‚ecznego w caÅ‚ej UE lub delegowania pracowników, jest w trakcie nowelizacji. Nowy urzÄ…d ma zagwarantować, że przepisy bÄ™dÄ… stosowane i egzekwowane we wÅ‚aÅ›ciwy sposób, bÄ™dzie także chronić pracowników mobilnych, którzy sÄ… szczególnie narażeni na nadużycia.

 

– Europejskiemu UrzÄ™dowi ds. Pracy zostaÅ‚y wyznaczone konkretne cele. Przede wszystkim ma dostarczać konkretnych, sprawdzonych informacji zarówno obywatelom, jak i przedsiÄ™biorcom – szczególnie w zakresie ofert pracy, rekrutacji czy szkoleÅ„, ale także wszystkich kwestii zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ… pracowników czy praktycznych informacji dotyczÄ…cych praw i obowiÄ…zków zwiÄ…zanych z zatrudnieniem, zakÅ‚adaniem dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej czy zamieszkaniem na terenie innego paÅ„stwa â€“ mówi dr Karolina Marchlewska-Patyk.

 

Oprócz wymiany informacji Europejski UrzÄ…d ds. Pracy ma wspierać krajowe organy administracji we współpracy transgranicznej i rozwiÄ…zywaniu spraw konfliktowych. BÄ™dzie m.in. pomagać w prowadzeniu skoordynowanych, wspólnych inspekcji, co pozwoli zapobiegać potencjalnym oszustwom i nadużyciom, oraz uÅ‚atwiać kooperacjÄ™ pomiÄ™dzy paÅ„stwami UE w zakresie radzenia sobie z pracÄ… na czarno.

 

– UrzÄ…d ma wspomóc krajowe organy administracji we wÅ‚aÅ›ciwym funkcjonowaniu, dostÄ™pie do informacji, wymianie dobrych praktyk czy spójnych dziaÅ‚aniach we wszystkich paÅ„stwach czÅ‚onkowskich UE, ale także w sytuacjach wymagajÄ…cych pomocy czy mediacji w przypadku przedsiÄ™biorstw restrukturyzowanych, a majÄ…cych swoje siedziby w różnych paÅ„stwach czÅ‚onkowskich UE. W tym zakresie również ma mieć ważny gÅ‚os â€“ mówi dr Karolina Marchlewska-Patyk.

 

Jak podaje Komisja Europejska, w ostatnim dziesiÄ™cioleciu liczba obywateli UE mieszkajÄ…cych lub pracujÄ…cych w innym paÅ„stwie czÅ‚onkowskim niż paÅ„stwo pochodzenia wzrosÅ‚a prawie dwukrotnie – do 17 mln w 2017 roku.

 

– To oznacza, że mobilność staÅ‚a siÄ™ staÅ‚ym elementem życia Europejczyków. SpoÅ‚eczeÅ„stwo i gospodarki siÄ™ rozwijajÄ…, ale w tym zakresie potrzebna jest koordynacja i regulacje, które usprawniÄ… ten proces – podkreÅ›la dr Karolina Marchlewska-Patyk.

 

Niektóre paÅ„stwa, w tym Polska, byÅ‚y sceptyczne wobec powoÅ‚ania nowego eurourzÄ™du. Polski rzÄ…d obawiaÅ‚ siÄ™, że nowe przepisy utrudniÄ… polskim firmom delegowanie pracowników i ograniczÄ… możliwoÅ›ci pracy Polaków na zachodnich rynkach. Ostatecznie jednak poparÅ‚ w tej sprawie stanowisko Rady UE.

 

– Sceptycy mówiÄ…, że brakuje pomysÅ‚u na dziaÅ‚anie tego urzÄ™du i bÄ™dzie on wyÅ‚Ä…cznie dublem innych instytucji. Dlatego w pierwszej kolejnoÅ›ci należaÅ‚oby wypracować takÄ… wizjÄ™. Wiele gÅ‚osów krytycznych obija siÄ™ też o kwestie zwiÄ…zane z pomieszaniem celów. Nie można mobilnoÅ›ci pracowników stosować zarówno do pracowników przemieszczajÄ…cych siÄ™, obcokrajowców, jak i pracowników z szarej strefy. Z drugiej strony, sÄ… gÅ‚osy mówiÄ…ce, że wreszcie pojawiÅ‚a siÄ™ jedna organizacja, która porzÄ…dkuje system prawny w zakresie mobilnoÅ›ci pracowników â€“ mówi dr Karolina Marchlewska-Patyk.

 

Jak podkreÅ›la, pozytywem jest fakt, że Europejski UrzÄ…d ds. Pracy wchÅ‚onie siedem innych instytucji, porzÄ…dkujÄ…c w ten sposób ich dziaÅ‚alność i stajÄ…c siÄ™ podstawowym źródÅ‚em rzetelnych, praktycznych informacji na temat praw i obowiÄ…zków dotyczÄ…cych mobilnoÅ›ci.

 

– Przede wszystkim polscy obywatele i przedsiÄ™biorcy zyskujÄ… dostÄ™p do wiarygodnych, sprawdzonych informacji dotyczÄ…cych przepisów prawa zwiÄ…zanych z prowadzeniem dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej i mobilnoÅ›ciÄ… pracowników. Także nasze krajowe organy administracji bÄ™dÄ… mieć dostÄ™p do jednego urzÄ™du. DziÄ™ki temu nasi przedstawiciele bÄ™dÄ… wiedzieli, jak funkcjonujÄ… inni urzÄ™dnicy w tym zakresie, jakie dobre praktyki obowiÄ…zujÄ… i jak wÅ‚aÅ›ciwie odnaleźć siÄ™ na tym jednolitym rynku europejskim â€“ mówi ekspert z Wyższej SzkoÅ‚y Bankowej w Bydgoszczy.

 

 

 

Źródło: Newseria